Unreal-server i 64-bitarsutförande

Permalänk
Melding Plague

Unreal-server i 64-bitarsutförande

<font style="font-size: 10pt"><b>Unreal-server i 64-bitarsutförande</b></font> <small class="small">onsdag 4 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Raul</a></small><br>
Det är många som spänt väntar på de utlovade prestandavinster man får med 64-bitars operativsystem och applikationer av denna modell. <a href="http://www.amdzone.com/modules.php?op=modload&name=Sections&f..." target="_blank" >AMDZone</a> har testat prestandan på en dedikerad Unreal Tournament 2004-server under Linux 64 och jämfört den med ett 32-bitarssystem.<br />De har mätt är hur stor del av RAM-minnet som används samt i hur stor utsträckning processorns kraft utnyttjas.<br /><br />Skillnaderna är brutala. Med en 64-bitars processor och 64-bitars operativsystem utnyttjas processorkraften som mest 3,2 gånger så effektivt som med 32-bitars- processor och operativsystem. Det ska bli tämligen intressant vilka prestandaskillnader vi får se i spel som Half-Life 2, Doom 3 och Far Cry i 64-bitarsformat och med optimerade operativsystem och drivrutiner.<br /><br />Läs mer på <a href="http://www.amdzone.com/modules.php?op=modload&name=Sections&f..." target="_blank" >AMDZone</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

massivt....

Visa signatur

Ignoscere divinum

Permalänk
Medlem

ojoj, rätt mycket

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Är det inte lite konstigt att prestandan sjönk så mycket när exen var i 64 bitar?

Permalänk
Medlem

Klockrent

Permalänk
Medlem

bra fr dom som har 64 bitar prollar, vi andra får snällt ta o köpa os det:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Känns iof lite skummt att det bara är 32-bitar applikationer som är snabbare på en 64-bitar platform, medan 64-bitars applikationer presterar avsevärt mycket sämtre än något av alternativen. Jag skulle då vänta ett tag innan jag uppgraderade min serverpark. Detta test var bland det löjligaste jag sett.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk

Vad var det där för trams? De kör en 32-bitars applikation på en 64-bits arkitektur och hoppas på bättre prestanda? Jag håller med weird om att detta var det löjligaste test jag sett på länge.

För de som sitter och hoppas på att 64-bitarstekniken ska frälsa oss på desktopmarknaden så får ni nog vänta ett par år till. Någon prestandaökning ger det verkligen inte i nuläget. T.o.m för oss som kompilrat våra system enkom för 64-bitarsarkitekturen. Det säger väl något...

Visa signatur

//frippz

Permalänk
Medlem

Det är på grund av ganska mycket, för det första finns det inte en optimerad distrubution av NÅGONT os i 64 bitar, desutom finns det inte enns en optimerad kompillator häller, mer info kan t.ex. läsas här http://www.virtualdub.org/oldnews om den punkten.

För det andra så satsas det ENORMT mycket mer pengar hos företag att optimera 32 bitars verisionerna, därför blir alldrig 64bitars verisionerna så optimerade och då halkar efter ganska rejält, Men så fort fler skaffar A64 kommer det ändras, dock går det ganska segt på grund av att folk inte "vill" för den dåliga prestanda ökningen, dock är CPU'n en av de besta och det redan in 32bit ^^

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Kul. Utvecklingen går framåt
Ska installera färska 64bits-OS och drivers när jag får möjlighet.
Skulle mina moderkortsdrivrutiner fungera i 64bits-miljö?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Kul. Utvecklingen går framåt
Ska installera färska 64bits-OS och drivers när jag får möjlighet.
Skulle mina moderkortsdrivrutiner fungera i 64bits-miljö?

Om du använder dig av vias/nvidias(givetvis beroende på vilket chipset du har) 64bitarsdrivrutiner så, ja. I annat fall, nej.

M.A.O: 32bitars moderkortsdrivrutiner fungerar EJ i 64bitsmiljö.

Permalänk

Jag fattar inte att så många fortfarande tror på myten att 64bitars processor ger mer prestanda än en 32bitars. I många fall går det långsammare (och skall göra det) på grund av minnet. 64bitars processor kräver mer minne eftersom storleken på t ex pekare ökar.

Undantag är t ex när det gäller aritmetiska operationer för stora tal men det är ganska få applikationer som används på desktopen idag som har någon större nytta av 64bitars processor.

Läs mer om det här;
http://www.campusprogram.com/reference/en/wikipedia/6/64/64_b...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Confusion
Jag fattar inte att så många fortfarande tror på myten att 64bitars processor ger mer prestanda än en 32bitars. I många fall går det långsammare (och skall göra det) på grund av minnet. 64bitars processor kräver mer minne eftersom storleken på t ex pekare ökar.

Undantag är t ex när det gäller aritmetiska operationer för stora tal men det är ganska få applikationer som används på desktopen idag som har någon större nytta av 64bitars processor.

Läs mer om det här;
http://www.campusprogram.com/reference/en/wikipedia/6/64/64_b...

Tror faktiskt inte att så många tror att 64bitars ger så mycket just NU, men att det verkat lovande enligt många tester. OS i betastadie, splitternya prollar med 64bitar samt slarvigt optimerade speltester mm. Vad man sett hittills så är det som du säger: 64bitar ger inget just nu.

Däremot så är ju det intressanta om det kan ge nåt när mjukvaran är skriven för det på ett vettigt sätt. Många speltillverkare verkar ju vara säkra på att 64bitars kod är klart fördelaktig för prestandan. Dock så tror jag inte på detta förrän tekniken och framförallt mjukvaran har kommit så långt att det går att bevisa.

Dock så är jag rätt nöjd med prestandan på a64'erna utan att ens blanda in 64bitars kod i ekvationen. Blir det bra med 64bitars kod senare så är det bara en bonus. Man får väl ändå försöka vara lite realistisk, hur många ggr har inte tillverkarna kommit med nya grejer & sagt att det skulle innebära ett paradigmskifte i hårdvarubranschen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [ToMaHaWk]
Tror faktiskt inte att så många tror att 64bitars ger så mycket just NU, men att det verkat lovande enligt många tester. OS i betastadie, splitternya prollar med 64bitar samt slarvigt optimerade speltester mm. Vad man sett hittills så är det som du säger: 64bitar ger inget just nu.

Däremot så är ju det intressanta om det kan ge nåt när mjukvaran är skriven för det på ett vettigt sätt. Många speltillverkare verkar ju vara säkra på att 64bitars kod är klart fördelaktig för prestandan. Dock så tror jag inte på detta förrän tekniken och framförallt mjukvaran har kommit så långt att det går att bevisa.

Dock så är jag rätt nöjd med prestandan på a64'erna utan att ens blanda in 64bitars kod i ekvationen. Blir det bra med 64bitars kod senare så är det bara en bonus. Man får väl ändå försöka vara lite realistisk, hur många ggr har inte tillverkarna kommit med nya grejer & sagt att det skulle innebära ett paradigmskifte i hårdvarubranschen?

AMD64 är en väldigt bra och trevlig processor. Inte bara för att den är 64bitars (vilket mest tilltalar folk som kör servrar) utan för att den är väldigt kraftfull för 32bitars kod också och är bakåtkompatibel med x86.

Den främsta anledningen till 64bitar är i dagsläget på grund av det ökande minnesbehovet och de prestandaförsämringar och annat meck som sker när man kör med massa minne på 32bitars arkitektur.

Jag tror inte de prestandaförbättringar som kommer ske iom 64bitars processorerna kommer bero på att applikationerna använder det, utan för att arkitekturen är snabbare i grunden och att applikationerna blir snabbare mot AMD64 med tiden beror på optimerade applikationer för just den processorn vilket sker med alla andra processorer också, oavsett ordlängd.

Visst, senare när minneskraven stiger i höjden (4GB+ ) så kommer 64bitars arkitekturen vara en klar fördel men förhoppningsvis så dröjer det tills dess.

Permalänk
Medlem

Öööh ?!? ; Weird och Leviathan och eventuellt någon till tycks inte ha läst staplarna ordentligt ! BÅDE 32-bitars och 64-bitars program är ju upp till flera hundra procent mer resurssnåla med cpu-tid under 64-bitars OS:et ! Den långa stapeln är för tusan 32-bitar under 32-bitars OS och ju kortare desto bättre. Att 32-bitars och 64-bitars programmen är nästan lika bra under 64-bitars OS:et är inget konstigt eftersom dom största fördelarna med 64-bitar ligger på OS-nivå mer än applikationsnivå. Förvänta er större skillnad när Windows XP 64 kommer och nyskrivna program för 64 dyker upp, men nog tycker jag en skillnad på några hundra procent redan är tillräckligt bra - försök att klocka så mycket

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Känns iof lite skummt att det bara är 32-bitar applikationer som är snabbare på en 64-bitar platform, medan 64-bitars applikationer presterar avsevärt mycket sämtre än något av alternativen. Jag skulle då vänta ett tag innan jag uppgraderade min serverpark. Detta test var bland det löjligaste jag sett.

Du får nog ta och läsa diagrammen en gång till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Att 32-bitars och 64-bitars programmen är nästan lika bra under 64-bitars OS:et är inget konstigt eftersom dom största fördelarna med 64-bitar ligger på OS-nivå mer än applikationsnivå.

Jo, men nu var det ju en försämring med 64 bitars programmet.
Har kanske med dåliga kompilatorer som nämns ovan, tycker att det är lite konstigt iaf.

Permalänk

Nu spekulerar jag lite och är inte särskilt insatt i hur det egentligen fungerar, men några tankar om prestandan och testen;

med 64bitars operativet så innebär det att operativet har tillgång till alla registrena i hela sin längd (och alla instruktioner) vilket innebär att det har mer att röra sig med. För 32-bitars oset så körs athlon64 i kompatibilitetsläge och använder en begränsad del av tillgångarna i athlon64. Dessutom är 32-bitars oset antagligen i586 optimerat d v s inte specifikt optimerat för Athlong64 medan 64-bitars varianten är kraftigt optimerat just för denna processorn.

Där kan en förklaring till förbättringen vid körning under 64-bitars-operativet komma. Sedan ang. skillnaden i 32 och 64-bitars servern så är det nog så att servern inte har någon större vinst i 64-bitars register eftersom det inte handlar om aritmetik med löjligt stora tal eller enorm minnesanvändning utan mest med saker som lika gärna kan göras på 32-bitar, men däremot så kommer cachet att i praktiken minskas med 64-bitars applikationen eftersom längden på en pekare och annat ökar vilket gör att samma data tar mer plats vilket kan utgöra den skillnad vi ser mellan 32 och 64 bitars applikationen.

detta är som sagt mest spekulationer och jag är inte särkilt insatt så om någon vet bättre får de gärna rätta mig eller komma med bättre gissningar

Permalänk
Medlem

Ni får inte glömma att 64-bitars x86-processorer har dubbelt så många "general-purpose"-register (16 istället för 8), samt dubbelt så många SSE-register (16 istället för 8). Vilket även bidrar till att färre variabler behöver användas, vilket gör programmen lite snabbare.

FPU:n har fortfarande 8st 80-bitars-register.

Permalänk
Medlem

Amen vafan, de satte juh färgerna i fel ordning. My bad.

Men hur som helst, det vore nice att se lite fler tester än bara UT. Varför finns inte Battlefield, CS, FarCry med?

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Det är på grund av ganska mycket, för det första finns det inte en optimerad distrubution av NÅGONT os i 64 bitar, desutom finns det inte enns en optimerad kompillator häller, mer info kan t.ex. läsas här http://www.virtualdub.org/oldnews om den punkten.

För det andra så satsas det ENORMT mycket mer pengar hos företag att optimera 32 bitars verisionerna, därför blir alldrig 64bitars verisionerna så optimerade och då halkar efter ganska rejält, Men så fort fler skaffar A64 kommer det ändras, dock går det ganska segt på grund av att folk inte "vill" för den dåliga prestanda ökningen, dock är CPU'n en av de besta och det redan in 32bit ^^

Jasså, OSX räknas inte som "distrubution av NÅGOT os" eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Jasså, OSX räknas inte som "distrubution av NÅGOT os" eller?

eller solaris, true 64, aix, hp-ux, suse linux, mandrake linux, fedora linux, openvms, Windows NT (för alpha), openbsd, freebsd, netbsd, etc.

Kompilatorer finns det massor av de också.

Permalänk
Avstängd

De han menar är att bara för att koden är 64 Bits så betyder det inte att programmeringen är utformad för att dra fördel av 64 bits.
Kompilatorn gör ju inte allt.

Med andra ord, så borde kanske allt programmeras om från början där man så mycket som möjligt försöker uttnyttja 64bits kod.
Jag vet inte hur det skulle gå till, jag kan inte så mycket om programmering. Och antagligen är det väl ingen skillnad direkt.

Men det är vad jag tror han menar.