Geforce och Radeon i Doom III

Permalänk
Melding Plague

Geforce och Radeon i Doom III

<font style="font-size: 10pt"><b>Geforce och Radeon i Doom III</b></font> <small class="small">lördag 7 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Det pågår dagligen diskussioner i vårt <a href="http://forum.sweclockers.com/">forum</a> om vilket grafikkort som är snabbast i det nya Doom III från ID Software. Det har dykt upp lite tester bland annat från HardOCP som visar att Geforce 6800-serien är överlägsen ATi:s Radeon X800 rejält. Men vad är det egentligen som gör att Nvidia är så pass mycket bättre i spelet?
<br />
<br />Bortsett samarbetet mellan ID Software och Nvidia är det en hel del. <a href="http://www.3dcenter.org/artikel/2004/07-30_english.php" target="_blank" >3DCenter</a> har gett sig på att förklara detta på enklast möjliga sätt - det vill säga rätt tekniskt. Det pratas om Z-buffert, Early-Z-Occlusio och bumpmapping. En mycket intressant artikel för er som kanske planerar att köpa ett nytt grafikkort till Doom III.
<br />
<br /><I>But you can look at it from whatever angle you like: The GeForce 6800 series is right at the front by approximately 20 to 25 percent. This is striking: Clock normalised it shows that the NV40 GPU roughly does 50 % more work than the R420 GPU.</I>
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.3dcenter.org/artikel/2004/07-30_english.php" target="_blank" >3DCenter</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Halldin för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Relik 📜

Vackert.. Nattlektyr

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot nvidia bara dom kan producera kort som inte drar oändligt med ström, ta 2 pci platser samt kosta skjortan!

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz, 4GB DDR3 Corsair, Powercolor HD5850, Corsair TX650, Samsung Spinpoint 1TB, Benq G2420HDB

[ XPS 1530 ][ 2.40Ghz 3MB ][ 8600M GT 512 RAM DDR3 ][ 3GB Ram ][ AUO 1440x900 ][ Hitachi 200GB 7200RPM ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qayotee
Jag har inget emot nvidia bara dom kan producera kort som inte drar oändligt med ström, ta 2 pci platser samt kosta skjortan!

Äh 2 pci platser gör väll ändå inget. Eller klart om man har barebone

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se om övriga titlar som är på gång kommer att få liknande resultat eller om det blir en delad spelvärld.

"Spela Doom III, köp Nvidia - Spela Half Life 2, köp ATI"

Som det verkar nu håller Nvidia på att ta tillbaka ledningen från ATI. Den som spelar får se ...

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qayotee
Jag har inget emot nvidia bara dom kan producera kort som inte drar oändligt med ström, ta 2 pci platser samt kosta skjortan!

dom kostar inte mer än ATi:s, drar inte mycket mer ström och 2 kortplatser e bara positivt om man inte har minichassi lr onormalt mycket lustiga kort

Permalänk

Så X800 kostar inte skjortan då? Tar en hel del ström också. Det där med 2 PCI-platser har jag inte förstått på länge. Tror jag aldrig använt platsen under grafikkortet någonsin. Mitt Voodoo3 tog t.o.m. upp 3 platser när jag hade moddat lite

I effektväg skiljer det ca 10-15W. Inte så stor skillnad när man rör sig i de effekter som dagens kort rör sig i.

Edit: Jisses vad folk hann svara innan jag hade fått mitt fylleskrivande rätt

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Själv är jag nöjd med mitt 9800Pro. Köpte det för en vecka sedan och kommer nog inte köpa nytt grafikkort förrens om några år, då jag spelar på Xboxen mest. Har en Shuttle SB61G2, så några stora kylningar är det inte tal om heller...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Vem fan bryr sig om den PCI platsen under? Allt i dagens moderkort är integrerat endå så dom används knappt. Men ta mig inte fel. Jag tycker själv att det är HELT onödigt med dubbla slots för ultra. Dom hadde lätt kunnat komma undan det med en annan design. Men varför klagar alla på dubbla slot när det kommer till Ultra och inte med VGA silencer? Visst Silencern är effektivare men det hör inte till. Det är platserna som ni inte ens använder ni klagar över (Ni som klagar dvs)

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rush
dom kostar inte mer än ATi:s, drar inte mycket mer ström och 2 kortplatser e bara positivt om man inte har minichassi lr onormalt mycket lustiga kort

är ju inte positivt att dessa kort tar 2 pci platser, man ska ju kunna utnytja alla pci platser man har, men verkar som att dem börjar bli mindre igen

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

9800Pro med AC VGA Silencer tar upp 1 PCI-Plats
SoundBlaster Audigy 2 tar upp 1 PCI-Plats
Gameport från Audigy 2 tar upp 1 PCI-Plats
Netgear FA311 NIC tar upp 1 PCI-Plats

iih, börjar bli trångt, en PCI-Plats ledig

Permalänk
Medlem

Det där med 2 st. PCI platser tar ju både Ati och Nvidia.

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Det där med 2 st. PCI platser tar ju både Ati och Nvidia.

.

Näe, X800 korten i standard form tar bara 1 plats.
Sen har HIS och Saphire släppt extreme kort med extra kylning som tar 2 platser. Men vill man ha sin PCI plats så får man köra ett vanligt som bygger på referens designen.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

använder ju inte ens mina PCI portar, så varför lipa om det:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

månne det går att slänga på en sån där zalman double heatpipe på 6800serien asmt X800serien nån som kan gissa eller veta?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

6800GT tar ingen pci plats.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Tror inte så många är pigga på att slänga upp något kort precis intill ett X800Pro (som inte tar upp en PCI-plats), där lär vara rätt varmt.

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W

Permalänk
Avstängd

Jag har 5 PCI platser och använder 4....

Permalänk
Medlem

på asus p4 mobon s har dom gjort extra mycket plats mellan agp platsen och pci...

Visa signatur

Hem: MSI K8N Neo2 Platinum 54G ][ A64 3200+ @ 9x290 1:1 ][ 2x512MB Corsair 3200XL Samsung TCCD ][ OCZ MODSTREAM 520w ][ Asus 6800GT 430/400 ][

Jobb: P4 3.0Ghz ][ 512mb

Permalänk
Medlem

Till skillnad från Doom 3 som finns ute på marknaden så är det bara gissningar prestandamässigt som gäller i fallet Halflife 2, troligt är dock att ATI's produkter kommer vara kvickare iom att Valve har flaggat för det. Men jag vill dock se oberoende tester innan jag bestämmer mig för vilket kort jag skall byta till nästa gång.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

humm. tillochmed jag tycker att det blivit lite överdrivet, när folk säger att man ska välja ATI alt. nVidia efter vad man spelar för spel, under grafikkortets livstid är väl de "sista" spelen man spelar som som är på gränsen och inte de nya och det är det ingen som vet om dagens kort.

Tror bra många kommer spela både Doom 3 och HL2 och med ett x800 eller GT så klarar den båda i mycket bra kvalité, så att kolla tester inpå % som skiljer är väl liiite väl petigt.

En som lånade modem av mig förr hade då köp ett 9800XT och tyckte det var fantastiskt men satt på en dålig 17" som förstörde allt (tyckte jag).

så jag lägger nog hellre nån krona extra på en ny skärm då min gamla är snart 5år och köper ett GT istället för Ultra.

fps är inte allt

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExIzteNz
på asus p4 mobon s har dom gjort extra mycket plats mellan agp platsen och pci...

Hmm, hur har de gjort det. då det måste passa med chassit, eller har de tagit bort en hel port så det "facket" på chassit inte används!

Permalänk

Håller med TYBY.

Jag är övertygad om att både X800-serien och 6800-serien kommer klara Doom3 och HL2 i bra uppl. med bra detaljering. De som spelar 1280x1024 med 4xFSAA och 8xAF kanske kan kolla på alla siffror och prestandaresultat men ingen kommer att bli missnöjd oavsett vilket kort de skaffar sig.

Däremot så förstår jag mkt väl att folk vill kunna spela med AA och AF om de köper ett kort för 4500:- +.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Hmm, hur har de gjort det. då det måste passa med chassit, eller har de tagit bort en hel port så det "facket" på chassit inte används!

dom har tagit bort den närmsta pci platsen närmast agp porten så man har "bara" 5 pci istället för 6

Visa signatur

Hem: MSI K8N Neo2 Platinum 54G ][ A64 3200+ @ 9x290 1:1 ][ 2x512MB Corsair 3200XL Samsung TCCD ][ OCZ MODSTREAM 520w ][ Asus 6800GT 430/400 ][

Jobb: P4 3.0Ghz ][ 512mb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Diskussionen rensad på antydningar på innehav av piratkopierat material.

Permalänk
Medlem

Visst är det dumt att säga att köp 6800GT/ultra bara för att i doom3 som är nytt är de en hel del snabbare.
Grejen är bara at ID softwares 3d motorer har en benägenhet att bli välldigt populära i många andra fps spel.
Vilket betyder att ATI korten kommer antagligen lagga efter i alla nya spel som kommer det närmast 1 åren som nytttjar doom3 motorn.

Sedan om ATI kan fixa fram lite drivers som hjälper sina kort på vägen är det ju bara bra.

Ser man sedan på restena v spelen på marknaden så måste jag ju säga att 6800GT är det klart bästa kortet för pengar.
bättre än sin handikappad motståndare x800pro och inte allt för mycket slöare än storebror ultra som endast är lite högre klockat.