µCard - ersättare till SD-minne?

Permalänk
Melding Plague

µCard - ersättare till SD-minne?

<font style="font-size: 10pt"><b>µCard - ersättare till SD-minne?</b></font> <small class="small">lördag 7 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.digitimes.com/news/a20040805A4013.html" target="_blank" >DigiTimes</a> rapporterar att en ny typ av minne kommer att lanseras på Taipei International Electronics Show som börjar idag. Det rör sig om en ersättare till dagens Secure Digital (SD)-minneskort.
<br />
<br />Rent tekniskt verkar de mycket imponerande. Enligt DigiTimes kommer dessa nya minneskort att kunna överföra 120 Megabyte per sekund, då begränsad av gränssnittet förståss. De har också USB 2.0-kompabilitet, lägre strömförbrukning, snabbare I/O-prestanda samt det bästa - kompatibla med dagens minneskort. Det maximala utrymmet på ett µCard sägs vara 2 Terabyte vilket lär räcka en herrans massa år.
<br />
<br />Användningsområdena är självklart gigantiska: digitalkameror, mp3-spelare, digitala videokameror och så vidare. Förhoppningsvis hoppar några tillverkare på µCard-tekniken och skapar exempelvis kameror med bättre laddningstider på bilder och dylikt.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jösses!! Vilka små mp3-spelare man skulle kunna göra som ändå rymmer jäkligt mycket!!

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Någon som vet storlek i "mm x mm" ?

2TB e sjukt mkt för ett flashminne.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

hopas dom tar förnuftet till fånga och kör kontakterna som på CF-kort dvs skyddade från fingeravtryck, repor och annat slitage

(så att kontakterna sitter i små hål)

jag tycker det är bättre än tex smartmedia som var det första kortet med yttre kontakter och dessa slets ut ganska fort på mina kort till min 1:a Rio MP300 iallafall

modernare kort sd-xd osv kanske fungerar bättre

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Någon som vet storlek i "mm x mm" ?

2TB e sjukt mkt för ett flashminne.

24x32x1.4

dvs bara tjockleken som är mindre än vanliga SD-kort (0.7mm)

Fast sen skall det komma RS (Reduced Size) µcard som är 24x18x1.4 å andra sidan så finns ju miniSD som är 20x21.5*1.4 (1/3 av volymen jämfört med vanliga SD)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
hopas dom tar förnuftet till fånga och kör kontakterna som på CF-kort dvs skyddade från fingeravtryck, repor och annat slitage

(så att kontakterna sitter i små hål)

jag tycker det är bättre än tex smartmedia som var det första kortet med yttre kontakter och dessa slets ut ganska fort på mina kort till min 1:a Rio MP300 iallafall

modernare kort sd-xd osv kanske fungerar bättre

Vanliga SD kort har Terminal Guards så att sjäva kontaktytan skyddas av upphöjda kanter så man inte kommer åt den.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

pris på ett 2 T kort?
måste väll nästan bli 20k då
12k så är det samma pris som de billigaste diskarna idag.
vore ju kanske trevligt att ersätta HD´s med dessa kort...
några nackdelar med det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att använda sådana kort istället för HD i bärbara datorer vore ju underbart Dom bärbara datorernas största svaghet är ju faktiskt HD'n (enligt mej)

Permalänk

Fast lär väl ta ett tag tills dem lyckas tillverka ett sånt kort med 2TB, det är väl bara protokollet som stödjer det?

Visa signatur

Abit NF7-S | xp1700+@2212MHz | 512MB DDR333+DDR266@369MHz i DualDDR | Ati Radeon 9800SE AIW |
4G iPod 20GB | Nec e616 & Motorola A925 & Motorola E1000 | Nintendo DS

Permalänk
Medlem

har sd kort till min nokia N-gage tror ni sen sådan skulle passa eller ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Nej nokia har väl mmc?

Teoretiskt sätt verkar det vara 2 TB men 4gb skulle räcka långt för mig

Coola kort!

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

sweet! 120 mb/sec och 2 tb ett sånt skulle man haft i datorn ju. kopplat till sata så man får bästa bandbredden.

Permalänk
Medlem

Undrar om digitalkamerorna stödjer 2 terabyte minne

Isåfall har man ju en fet video-kamera istället för de 8 minuter man kan spela in på 512MB SD-kort

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Att använda sådana kort istället för HD i bärbara datorer vore ju underbart Dom bärbara datorernas största svaghet är ju faktiskt HD'n (enligt mej)

Att inte kunna byta ut grafikkortet är verkliga svagheten, HDD går finnt att byta ut samt köra en extern HDD genom USB2 eller firewire

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

När kommer de?
Vad kommer de kosta?

Permalänk
Medlem

ohhh, jag vill ha en ny mp3-spelare med µCard på 1 terrabyte som är mindre än min fjärr till min ihp120.
(jag vill ha ne terrabyte flash-minne i datorn också så slipper man surrande hårddiskar )

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

Ja, och för några år sedan kom de på ett sätt att lagra flera TB i en tejprulle.

Dröm vidare med att få så små minnen med några TB i sig inom 10 år utan att behöva punga ut åtskilliga 100 tusen kronor (dollar?).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Ja, och för några år sedan kom de på ett sätt att lagra flera TB i en tejprulle.

Dröm vidare med att få så små minnen med några TB i sig inom 10 år utan att behöva punga ut åtskilliga 100 tusen kronor (dollar?).

Jag tror samma sak, detta kommer inte bli verklighet inom något år.

Fast iofs det står maximala utrymmet på ett µCard sägs vara 2 Terabyte, och om man då bara kollar på en "vanlig" hårddisk. Så är maximala utrymmet som går bygga på den tekniken väldigt stor, speciellt om man jämnför med de första hårddiskarna av samma typ. Hur många år innan 2TB korten kan komma säger de ju inget om.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".