Nvidia under andra kvartalet

Permalänk
Melding Plague

Nvidia under andra kvartalet

<font style="font-size: 10pt"><b>Nvidia under andra kvartalet</b></font> <small class="small">söndag 8 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.sweclockers.com/index.php#newsitemEpAElupEpVoqFKjw...">Nvidia</a> publicerade i fredags sina räkenskaper för andra kvartalet detta år. De blev lägre än många hoppats på och cirka 50 miljoner amerikanska dollar lägre än målet var uppsatt till. Nvidia har traditionellt haft mycket bra resultat vid varje kvartal så detta var lite förvånande. Vad kan detta bero på?
<br />
<br /><a href="http://www.penstarsys.com/editor/company/nvidia/2q_2004/index..." target="_blank" >Pentarsys</a> har skrivit en lång artikel som tar upp Nvidias läge på marknaden under andra kvartalet.
<br />
<br />En av anledningarna var att ATi kunde producera grafikkort som var lika billiga men hade högre prestanda. Det sägs också att ATi:s drivrutinsutvecklingsavdelning är bättre på att ta hand om förfrågningar från OEM-tillverkare och dylikt - något vi har hört tidigare också.
<br />
<br />Ett problem var också att kunna skeppa Geforce 6800-kärnor, trots att de blev introducerade 14 april. Tillgången var visserligen hyfsat hög under slutet av kvartalet men det råder ingen tvekan om att Nvidia förlorade mycket pengar på grund av detta. Det pratas också om konkurrenten Intel på det integrerade området. Kort och gott en mycket intressant artikel.
<br />
<br /><I>Even in hard times, NVIDIA has always been a well run organization, and have very rarely posted a loss. Today they announced revenues of $456 million US, and earnings of $5.1 million US. This is well below the $500 million US revenue mark that was set by the Street, as well as projected earnings in the $15 million US range. Let us go over a few of the reasons for the decrease in revenues and profits, as well as take a look at what may happen in 3Q.</I>
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.penstarsys.com/editor/company/nvidia/2q_2004/index..." target="_blank" >Pentarsys</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Korten säljer ju så snabbt det bara går :s Synd bara att dom inte fick ut dom i tid. Men dom klarar sig nog allt

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Jo, det går upp och ner. Undra vad det beror på att de har så svårt att skeppa tillräckligt med kärnor så det räcker...

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem

Dom kommer lätt att klara sig. Dom har ju utvecklat massor.

Permalänk
Medlem

Det här var en mycket obehaglig tanke som DaveBaumann skrev i en tråd om just det här ämnet på sitt beyond3d:

Citat:

The scary thought is - if you look at the market cap differentiation between ATI and NVIDIA, at these levels NVIDIA is potentially a purchase target for ATI...

Vi vill inte ha bara en stor aktör på grafikkortsmarknaden igen!

Här är ett annat citat från den tråden vilket handlar lite om det jag sa i förra tråden om nVidias ekonomi:

Citat:

According to a survey conducted by NPD last summer, 44% of sales came from graphics cards less than $100, while 39% spent up to $149.
9% of sales were between $150 and $249, while just 1% came from graphics cards above $350, obviousally we’re talking about a very small portion of the graphics market.

De måste alltså se till att få ut bra kort i lågbudgetavdelningen för det är där man tjänar pengar inte i 6800GT/U skitet.

Permalänk
Medlem

Dell har väl gått över till ATi helt, råder lite Intel&ATi vs AMD&nVidia stämning. Synd.

Permalänk
Avstängd

Brukade vara AMD & ATI som folk höll på.
Men å andra sidan så gör ju ATI chipsets till Intel och nVidia till AMD.

Tycker det är bra att ATI fått en sån revanch.
Nu har dom ett övertag. Kör själv på ATI och är mycket nöjd.
Och dom kan behöva det. För min gissning är att det kommer se fint ut för nVidia om ett år. Kommer svänga snart.

Permalänk
Medlem

Tycker inte der är allt för konstig att det ser ut som det gör, både ATI och nVidia släppte nya generations kort, därför är det nog färre som köper den äldre och fler väntar på att de nya ska komma ut, sen att nVidia inte riktigt hade nåt så prisvärt kort som 9800pro, så tappade de nog lite där också.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

För mig passade AMD o Intel så bra ihop.

Men varför väljer Ati att jobba med intel? Känns som AMD jobbar upp sig ganska mycke imot intel.

Permalänk
Medlem

Som vanligt gick de med "förlust" när de inte nådde de uppstälda förväntningarna i budgeten. Så himmla typiskt. Fast de hade ju 456 miljoner i inkomster men bara 5 miljoner i vinst. Så de spenderar en del kosing måste man ju säga.

Visa signatur

Sci-Fi, Action, Monster movies for the win!

Permalänk
Medlem

Med tanke på ATis kassa mellan och låg segment (X600 & X300) så tror jag mycket pengar kommer gå till nVIDIA. Jag har läst att deras kommande 6600 skall vara endast lite sämmre än 6800 och kommer ligga i samma prisklass som X600. dvs både 9800Pro och X600 slaktare. Men detta är än sålänge bara rykten

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Avstängd

Det är därför jag tror nVidia får revanch.
Blir nog nVidia för mig nästa gång.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det är därför jag tror nVidia får revanch.
Blir nog nVidia för mig nästa gång.

Vilket grafikkort har du nu då?

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."