Mainstream-HDTV från ATi

Permalänk
Melding Plague

Mainstream-HDTV från ATi

<font style="font-size: 10pt"><b>Mainstream-HDTV från ATi</b></font> <small class="small">tisdag 17 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20040816154615.htm..." target="_blank">X-bit labs</a> rapporterar att ATi börjat skeppa sin TV-tuner HDTV WONDER. Kortet klarar av HDTV, men inte i full upplösning, och är alltså ett billigare alternativ om man vill kunna titta på HDTV men inte bryr sig om bildkvalitén. <a href="http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm?articleid=331" target="_blank">Hot Hardware</a> skrev en förhandstitt på kortet i februari i år.
<br />
<br /><i>While we are all sitting and watching the 3D Graphics card battles rage on, in the PC TV Tuner industry, competition is a little less prominent. While a lot of enthusiasts are caught up in the hype of whose video card is faster and which one has the better image quality, there are other developments going in adjacent markets, that sometimes catch us off guard. The latest of these developments is ATi's recent announcement of their new HDTV Wonder TV card that can deliver a High Definition Television experience to the PC. </i>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Öhhm, är inte just poängen med HDTV bättre kvalité?

Permalänk

"om man vill kunna titta på HDTV men inte bryr sig om bildkvalitén."

Det va tamefanemej d dummaste jag hört idag...

Permalänk
Medlem

Haha...är inte hela poängen med HDTV just bätte bildkvalité eller har jag missat något?

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem

"Bra gjort" ATi

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem

Håller ati på o tappa ALLT!!

Visa signatur

A8N-SLI Deluxe,fx55,4*512 corsair xl pro, Gainward GeForce 7800GTX 256MB 2xDVI PCI-Express,"U/3500PCX XP GS"ViVo,470MHz,Viewsonic 19'' TFT VX924 - Svart (4ms), 36gb raptor som sys disk,120 gb maxtor som slav,antec neopower 480w.waterchill på cpu o gpu 3dmark 05:8309

Permalänk
Medlem

Alltså, grejen med detta kort är väl att få ut ett billigt hdtv-kort, inte ett fulländat kort.
Det finns flera HDTV-specifikationer, varav vissa av dem har så hög upplösning att bara de bästa datorskärmarna klarar av det, t.ex. 1920*1080.
Med tanke på att vi fortfarande använder 50 år gammal teknik i sverige för att sända tv så ska ni inte klaga på ett mainstream-kort för hdtv.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Det är ju trots all helt OK kvalitet på bilderna även på HDTV WONDER trots att det inte klarar högsta HDTV-upplösning. Dessutom är det ju rätt ovanligt att sändningarna är i högsta upplösning.
Det är ju trots allt fan så mycket bättre än de värdelösa digital TV sändningarna vi har i sverige.

Skillnaden mellan analog och HDTV på HDTV WONDER.

Permalänk
Medlem

Japp ingen fel på bilden. Men det gäller att det skall klara av streama utan att det hackar eller försämrar bildkaliten.
Det känns ändå att ATI e på väg att göra nåt nytt men att det e inte fullt riktigt ändå. Vi få väl ge chans och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Hmm, med tanke på de bilderna du har där börjar jag undra vad du har för mottagning. SÅ dålig är inte min bild. Men självklart är det ju bra mycket bättre med HDTV.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indigoue
Hmm, med tanke på de bilderna du har där börjar jag undra vad du har för mottagning. SÅ dålig är inte min bild. Men självklart är det ju bra mycket bättre med HDTV.

Testa pausa bilden när du kollar nästa gång så ser du hur dålig bild det är, men det är klart att det visa lite sämre på bilden ovanför.

Permalänk
Medlem

Verkar väldigt nice, någon som vet pris?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70

Skillnaden mellan analog och HDTV på HDTV WONDER.
http://www.hothardware.com/reviews/images/ati_hdtv_wonder/com...
http://www.hothardware.com/reviews/images/ati_hdtv_wonder/com...

Fy satan vilken skillnad det blev!
Give meeeeeee!:D

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem

Är väl lite fel att jämföra HDTV med analog tv, ska man jämföra det med något så borde det vara vanlig digitaltv, som är mycket bättre än den analoga bilden ovan.

Sen kan ju sverige få ta och snabba på lite, hit med lite HDTV och HD DVD/blue ray nu!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Haha, snacka om fake-bilder!

Här är några "screenshots" från min boxer-digitalbox, kopplad med s-videokabel till ett MSI TV-kort för 599:-

Alla bilderna utom den andra är screenshots direkt från Dscaler. Bild 2 är ompackad.

På tal om HDTV, så ska väl SVT börja med provsändningar när det analoga nätet har släckts, 2008?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Är väl lite fel att jämföra HDTV med analog tv, ska man jämföra det med något så borde det vara vanlig digitaltv, som är mycket bättre än den analoga bilden ovan.

Grejen är väl att HDTV Wonder är en produkt för i första hand den amerikanska marknaden där det sänds analogt och HDTV. Deras digitaltv är ofta HDTV.

För att citera artikeln.

Citat:

What is most exciting is that the majority of the country's local TV Networks are already broadcasting HDTV signals over the airwaves at no cost. This means you can hook up an antennae to the HDTV Wonder and pick up a few local channels free of charge. Most of us have gotten so used to having a cable connection at home, it's difficult to think about having a TV antennae setup that can offer the same video quality or better. This ends up being a great alternative to subscription based services although obviously your channel selection will be significantly more limited than a Cable TV package. While HDTV programming is still evolving, most major networks are providing HDTV programs during primetime and the choices will continue to grow over time.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Grejen är väl att HDTV Wonder är en produkt för i första hand den amerikanska marknaden där det sänds analogt och HDTV. Deras digitaltv är ofta HDTV.

Om de nu sänder digital HDTV gratis i USA, varför inte stödja det fullt ut? Det kan inte kosta mycket mer i ett masstillverkat grafikkort... Det största argumentet för HDTV är och har alltid varit högre upplösning...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

-=AgV=- : det är ju ändå lite missvisande det du visar.. Du visar SVT och TV4:s broadcasts via digital SDTV.. Dom kör med vettig bitrate vilket gör att det ser helt ok ut.. Men, ta istället ett screenshot på tex, MTV eller rent av Kanal5 (gärna när det är nån häftig panorering), så skall du få se hur värdelöst det kan bli med kass bitrate som dom flesta kanalerna kör :/

Permalänk

Vad jag har hört/läst så ska SVT börja testa HDTV i slutet på 2005, om det är sannt eller inte vet ja inte, men när vi får hdtvi sverige så blir iaf ja glad, lär ju komma innan 2010 me... då finns det nog bra plasmahdtv:s för ett överkommligt pris...

Permalänk
Medlem

[i]"Kortet klarar av HDTV, men inte i full upplösning, och är alltså ett billigare alternativ om man vill kunna titta på HDTV men inte bryr sig om bildkvalitén."[/i]

eh, vad ska man överhuvudtaget med HDTV till om man inte är intresserad av bildkvalitén?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
-=AgV=- : det är ju ändå lite missvisande det du visar.. Du visar SVT och TV4:s broadcasts via digital SDTV.. Dom kör med vettig bitrate vilket gör att det ser helt ok ut.. Men, ta istället ett screenshot på tex, MTV eller rent av Kanal5 (gärna när det är nån häftig panorering), så skall du få se hur värdelöst det kan bli med kass bitrate som dom flesta kanalerna kör :/

Jo, det finns några kanaler som är riktigt usla. Värst är Eurosport.

Bra bild:
SVT1
SVT2
SVT24
Barnkanalen
TV4
TV4+
TV4 Film
Mediteve (kass kanal men men)
Canal+

Hyfsad bild
Discovery Channel
Kanal5
Animal Planet

Helkass bild:
Eurosport
MTV
VH-1
E! (eller star som de sänder nu)

Det är kul att SVT börjar experimentera med HDTV, det är på tiden fast då ska ju upplösningen vara hög också annars är det inte lönt ju.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

har inte ztv kass kvalitet också?

Permalänk
Medlem

Enligt idg.se har SVT planer på att börja testsända HDTV i början av 2005.

Permalänk
Medlem

Det finns en faq om HDTV på www.tomshardware.com Länk: http://www.tomshardware.com/consumer/20040805/index.html

Det som är bra med detta kort är att den ignorerar den sk. broadcastflaggan, som ska förhindra inspelning av HDTV-program. I USA måste all hårdvara för teve, som teveapparater, dekoders och hdtv-kort från 1 Juli 2005 ha stöd för denna flagga. Även i Europa finns det krafter som vill införa liknande standard för HDTV-sändningar. Om det skulle bli verklighet här i Sverige, undrar man vad det är för vits att skaffa en inspelningsbar dvd eller hd-dvd.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Sverige kommer de ta många år för innan de kommer hdtv för soccarna håller sig alltid till de gamla som funkar och vägrar typ o pröva nya grejjer. Om du cappar PDTV med ett DVB-* kort så får du en ren digital ström, sen när du encodar den till SVCD,VCD,XViD,DiVX eller nå annat format så försämras bilden eftersom bitraten sänks och de blir mindre resolution så de går som inte o jämnföra med bilder enligt mig iaf.

Permalänk
Medlem

Rätt ointressant nyhet med tanke på att HDTV i Europa är stendött. Och jag tror inte vi kommer få HDTV heller, för konsumenterna efterfrågar det inte och kanalerna ser då ingen anledning att punga ut dyra pengar för ny utrustning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Rätt ointressant nyhet med tanke på att HDTV i Europa är stendött. Och jag tror inte vi kommer få HDTV heller, för konsumenterna efterfrågar det inte och kanalerna ser då ingen anledning att punga ut dyra pengar för ny utrustning.

Finns det många som fortfarande tittar på TV??? Jag slutade för ett par år sedan. Numera är det endast DVD som rullar på min duk. Men det är klart, skulle de börja sända film i HDTV med samma kvalité som en DVD eller bättre med en bra prislapp så är jag helt klart för HDTV. Stendött i den formen att det inte finns något utbud just nu men så fort sändingarna kommer så kommer även tittarna.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SMiT
Sverige kommer de ta många år för innan de kommer hdtv för soccarna håller sig alltid till de gamla som funkar och vägrar typ o pröva nya grejjer. Om du cappar PDTV med ett DVB-* kort så får du en ren digital ström, sen när du encodar den till SVCD,VCD,XViD,DiVX eller nå annat format så försämras bilden eftersom bitraten sänks och de blir mindre resolution så de går som inte o jämnföra med bilder enligt mig iaf.

Det är därför Sverige var bland dom första i Europa med digital-tv, och fortfarande ligger bland dom främsta med testsändningaar av 5.1 ljud?

Permalänk

Jag kanske har missat nåt här men så vitt jag vet så är HDTV wonder från ATI fullt kapabelt till att ta emot 1080i OTA signaler. Vad exakt är det som detta kort inte klarar av?

Gällande Sveriges planer så kommer SVT dra igång tester i början av 2005 via satellit. När detta inte berör marknätet så krävs inte samma inblanding av regeringen för att få det här att dra igång. Det finns redan en kanal här i Europa som den från och med 1 sep heter HD1 och kan tas in på Astra. TPS från frankrike kommer starta en kanal i HDTV 2005 och SKY i england har planer att dra igång med 6 kanaler 2006. Även om man bor i Sverige så är man inte begränsad till svenska kanaler.

Om ni tycker att NFL-screenshotsen är överdrivna så är ni välkomna hem till mig och titta på projektor och jämföra EM-finalen i fotboll inspelad via DVB-s kort från SVTs sändningar och matcher som jag spelade in i HDTV under EM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasiqfuXX
Numera är det endast DVD som rullar på min duk. Men det är klart, skulle de börja sända film i HDTV med samma kvalité som en DVD eller bättre med en bra prislapp så är jag helt klart för HDTV.

Skulle det finnas HDTV så skulle jag inte längre vilja se på DVD. HDTV i högsta upplösning har ju 5-6 ggr så stor bildyta som DVD. det är egentligen bara den sämsta HDTV upplösningen (480i) som är sämre än DVD.