Kampen mellan Nvidia och ATi om PCIe-marknaden

Permalänk
Melding Plague

Kampen mellan Nvidia och ATi om PCIe-marknaden

<font style="font-size: 10pt"><b>Kampen mellan Nvidia och ATi om PCIe-marknaden</b></font> <small class="small">onsdag 18 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Rickard</a></small><br>
<a href="http://www.digitimes.com/" target="_blank">DigiTimes</a> rapporterar att en "kamp" mellan Nvidia och ATi om PCIe-marknaden kommer att ske i fjärde kvartalet.<br /><br />Trots att ATi har levererat över en miljon PCIe-GPU:s så har ATi:s försäljning har enligt källor inte gått så bra. De har gett försäljningen prioritet till bland annat OEM-tillverkare, genom detta har deras lager blivit begränsat.<br /><br />Detta har gett Nvidia förspång genom deras kommande PCIe-baserade grafikkort GeForce 6600.<br /><br /><i>"In the fourth quarter, Nvidia plans to launch its NV44-series of native PCIe-enabled chips, which will target the US$79-99 graphics card segment and should give a boost to the sales of Nvidia’s PCIe chips, the sources added."</i><br /><br />Läs nyheten hos <a href="http://www.digitimes.com/news/a20040817A7037.html" target="_blank">DigiTimes</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kamp är bra. Blir förhoppningsvis billigt o bra för oss konsumenter i slutändan.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte kan komma in en 3. kämpe med något revolutionerad teknik som spöar dessa rejält ...
/lady

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Ja, en tredje tillverkare skulle vara mycket intressant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Synd att det inte kan komma in en 3. kämpe med något revolutionerad teknik som spöar dessa rejält ...
/lady

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haali
Ja, en tredje tillverkare skulle vara mycket intressant.

SVAR:XGI-Volari
http://www.xgitech.com/products/products_2.asp?P=1

Ju det finns ju men har inte hört nåt om dom på sistone.
Nån som vet hur det ligger till.

Permalänk
Medlem

Hahha.. de ja.... de hade jag faktiskt stora förväntningar för i början av året.. men sen kom benchmarksen.... och inte bara benchmarksen utan också bildkvalitetskontrollen... då tänkte jag: vem fan trodde de att de skulle lura med de utsmärglade texturerna!? Nä... tror knappast det blir något av dem, eller någon annan för den delen om nu inte IBM, eler Intel eller någon annan gigant bestämmer sig för att satsa på grafik på riktigt..... och jag vet att intel gör grafik... eller vad det där nu ska likna... men nä... om nu inte nVIDIA-fabriken sprängs av någon ATi-fanboy, tror jag knappast någon har ork, eller rättare sagt, pengar nog att ta sig in på grafikkortsmarknaden...

Permalänk
Medlem

Håller med att de vore kul om en tredje tillverkare kunde komma upp i toppen och slåss med jättarna ATI och nVidia. Tyvärr så blev varken S3s deltacrome eller XGIs Volari blev några höjdare. Skulle vilja se att Matrox kom tillbaks ordentligt och smällde ATI/nVidia på fingrarna!

Permalänk
Hedersmedlem

Dom PCIe kort som har kommit ut med ATI chip är skräp så vad håller dom på med?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
om nu inte nVIDIA-fabriken sprängs av någon ATi-fanboy, tror jag knappast någon har ork, eller rättare sagt, pengar nog att ta sig in på grafikkortsmarknaden...

LOOOL! Det hadde vart något

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Hedersmedlem

Är det bara jag som har problem med att förstå nyheten?

DigiTimes rapporterar att en "kamp" mellan Nvidia och ATi om PCIe-marknaden kommer att ske i fjärde kvartalet, trots att ATi har levererat över en miljon PCIe-GPU:s." detta ger sken utav att ATI redan har ett försprång genom att redan börja leverera

ATi:s försäljning har enligt källor inte gått så bra. De har gett försäljningen prioritet till bland annat OEM-tillverkare, genom detta har deras lager blivit begränsat. Först ett försprång och nu går det inte så bra? Ati har främst riktat in sig på OEM-marknaden eftersom deras lager är begränsat? Dom kan helt enkelt inte leverera.

Detta har gett Nvidia förspång genom deras kommande PCIe-baserade grafikkort GeForce 6600. Ati har dåligt med kort att leverera så Nvidia får ett försprång

---
Vad är det jag har missat?
Eller borde den första meningen ändras?

Permalänk
Medlem

Var det inte så att Ati och Nvidia hade träffats och enats om att inte tevla mer utan stannar upp ett tag och vänta så att andra komponenter hinner ikapp dom. Men iof så e PCI-expressen ganska nytt så dom vill väl vinna marknaden båda två.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Är det bara jag som har problem med att förstå nyheten?

DigiTimes rapporterar att en "kamp" mellan Nvidia och ATi om PCIe-marknaden kommer att ske i fjärde kvartalet, trots att ATi har levererat över en miljon PCIe-GPU:s." detta ger sken utav att ATI redan har ett försprång genom att redan börja leverera

ATi:s försäljning har enligt källor inte gått så bra. De har gett försäljningen prioritet till bland annat OEM-tillverkare, genom detta har deras lager blivit begränsat. Först ett försprång och nu går det inte så bra? Ati har främst riktat in sig på OEM-marknaden eftersom deras lager är begränsat? Dom kan helt enkelt inte leverera.

Detta har gett Nvidia förspång genom deras kommande PCIe-baserade grafikkort GeForce 6600. Ati har dåligt med kort att leverera så Nvidia får ett försprång

---
Vad är det jag har missat?
Eller borde den första meningen ändras?

Du har en poäng. Har redigerat nyheten nu.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Var det inte så att Ati och Nvidia hade träffats och enats om att inte tevla mer utan stannar upp ett tag och vänta så att andra komponenter hinner ikapp dom. Men iof så e PCI-expressen ganska nytt så dom vill väl vinna marknaden båda två.

VA?

Vart har du hört det?
De kan jag aldrig tänka mig!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är det mycket tydligare Rich. Bra jobbat

Permalänk

kommer inte 6600 korten med agp als?

Visa signatur

[Lian-Li PC60][asus delux v2][Intel i7 920][Corsair 12gb][2* XFX 4870][ocz 60 gb ssd]

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte fattat varför Ati och nVidia bara levererar mediokra grafikkort till den nyaste och snabbaste standarden.
Om man som köpare väljer ett PCI-Express baserat system så har man troligtvis ganska gott om pengar då Socket-T processorer från Intel inte är billiga, och DDR2-priserna är förhållandevis höga. Om man lägger ner så mycket pengar på en snabb dator så vill man väl ändå ha ett matchande grafikkort, och inte ett halvbudget x600 eller motsvarande?
Dom borde ju satsa på att släppa sina "high-end" grafikkort som kanske till och med kan dra nytta av den ökade bandbredden som PCI-E erbjuder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Dom borde ju satsa på att släppa sina "high-end" grafikkort som kanske till och med kan dra nytta av den ökade bandbredden som PCI-E erbjuder.

Då skulle nog Intel bli tokiga, eftersom AMD64-plattformen är den enda som kan ha någon uppenbar fördel av en snabbare grafikbuss med sin integrerade minneskontroller. Och man vet aldrig vad Intel kan ställa till med. Jag har en känsla av att det kan vara en del av förklaringen ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

är det bara jag som känner att det är rätt ointressant vem som kan leverera flest PCEe-kretsar just nu med tanke på att det finns typ fem personer i hela världen som har ett moderkort med stöd för det? dte är ju inte förrän i slutet av året och början av nästa år som marknaden kommer att kräva PCIe-kort.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ante_Bonge
kommer inte 6600 korten med agp als?

Jo, AGP med hjälp av HIS-chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ante_Bonge
kommer inte 6600 korten med agp als?

vad är det för mening med det? det finns ju redan många mid-end grafikkort till agp...

tex. det billigaste 9800xt kostar idag runt 2500kr... och prestandan med det är ju inte dålig precis...

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Avstängd

Den största nyttan som inledningsvis kommer att dras ur PCIe blir främst att PCIe klarar att leverera 75W dubbelt så mkt som AGP. Betyder ju att 6600 i PCIe variant inte kommer behöva extra stöm via en molex från nätagg t.ex
Dock kommer AGP versionen behöva det.
PCIe möjliggör också SLI dvs x2-kort turbostuket.
Men suget efter AGP versionen av 6600 GT blir nog förstås mycket större än vad jag tror nvidia förväntar sig vilket jag tror kommer driva upp priset lite mer än runt 2 laxar. Jag gissar runt 3. Blir det runt 2 så är nvidia ute efter att ge ATI en riktig saftig saftig käftsmäll.

Permalänk
Medlem

blir det 2 laxar för 6600 GT så har nvidia en seger i mellansegmentet att hämta, eller vad säger ni;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
Den största nyttan som inledningsvis kommer att dras ur PCIe blir främst att PCIe klarar att leverera 75W dubbelt så mkt som AGP. Betyder ju att 6600 i PCIe variant inte kommer behöva extra stöm via en molex från nätagg t.ex
Dock kommer AGP versionen behöva det.
PCIe möjliggör också SLI dvs x2-kort turbostuket.
Men suget efter AGP versionen av 6600 GT blir nog förstås mycket större än vad jag tror nvidia förväntar sig vilket jag tror kommer driva upp priset lite mer än runt 2 laxar. Jag gissar runt 3. Blir det runt 2 så är nvidia ute efter att ge ATI en riktig saftig saftig käftsmäll.

Hoppas dte inte blir 3 lax, för 6800LE kostar redan runt 2500.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Det låter ju logiskt att nVIDIA pushar PCIe, de ska ju lansera sin nForce4 snart som ska köra PCIe dubbelt upp så att man kan köra SLi.. vliket för er som icke är så begåvade i matte innebär att... 1 moderkort + 1 grafikkort + 1 grafikkort = CHACHIIIIIIIING $$$$$$$$$$$$$ !!!!!!!... för nVidia.... fan vad jag blir sugen på att köpa nVidia-aktier... mums... =P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD dude
vad är det för mening med det? det finns ju redan många mid-end grafikkort till agp...

tex. det billigaste 9800xt kostar idag runt 2500kr... och prestandan med det är ju inte dålig precis...

6600 kortet lär vara runt 20% snabbare en 9800Xt och kosta runt 1250-1750 kr så....:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

så sant så sant;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Tror det var 6600GT som de menade var 20% snabbare, inte vanliga 6600.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W