Nvidia Geforce 6600/GT

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce 6600/GT

<font style="font-size: 10pt"><b>Nvidia Geforce 6600/GT</b></font> <small class="small">torsdag 12 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.nvidia.com/object/IO_14976.html" target="_blank" >Nvidia</a> har idag på QuakeCon-tävlingen i USA släppt sitt omtalade mittensegmentgrafikkort Geforce 6600. För tillfället finns det två modeller: Geforce 6600 och Geforce 6600 GT. Kärnan har gått under arbetsnamnet NV43 och har cirka 146 miljoner transistorer. Det tillverkas med en 0,11 mikrons tillverkningsprocess hos TSMC. <br /><br />Vi hittar 8 pixel pipelines och 4 vertex pipelines och Nvidia rekommenderar 128 Megabyte GDDR3-minne, det är dock upp till tillverkarna att välja minnestyp och det är troligt att vi åtminstone kommer få se budgetgrafikkort med vanligt DDR-minne eller möjligen DDR2.<br /><br /><I>QUAKECON 2004—GRAPEVINE, TX—AUGUST 12, 2004—NVIDIA Corporation (Nasdaq: NVDA), the worldwide leader in visual processing solutions, today introduced the GeForce™ 6600 GT and GeForce 6600, the latest additions to its GeForce 6 Series of graphics processing units (GPUs). These new products bring the feature set of NVIDIA’s flagship GeForce 6800 GPU, including support for Microsoft® DirectX® 9.0 Shader Model 3.0 and NVIDIA’s revolutionary UltraShadow II technology, to the mainstream market.</I><br /><br />Läs pressmeddelandet hos <a href="http://www.nvidia.com/object/IO_14976.html" target="_blank" >Nvidia</a>. <a href="http://www.pcper.com/article.php?aid=65" target="_blank" >PC Perspective</a> har skrivit en förhandstitt och bjuder på allehanda bilder på referensdesignen och liknande.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till alla som tipsat oss om detta!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Hoppas de släpps snart, det behövs verkligen billigare alternativ nu.

"How does playing Doom 3 at High Quality, 1024x768 resolution, 4x anti-aliasing / 8x anisotropic filtering OR at High Quality 1600x1200 without anti-aliasing or anisotropic filtering at 45* frames per second and 42* frames per second respectively sound? Now, how does that sound coming from not a $499 video card...not a $399...not even a $299 video card...but $199 and $149 video cards sound?

* Results from running timedemo demo1 in Doom 3"

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

De verkar onekligen trevligt, om man tittar på de slutsatser Anandtech har gjort så kommer ATi få det svårt att hänga med i mellan/botten segmentet om inte nVidia är så klantiga att de har för högt pris för mellan/lågsegment budgeten.

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem

Det känns verkligen som det finns en efterfrågan för detta kort! Mellansegmentet är väldigt tunt just nu, det finns ju nästan inga alternativ mellan 2000:- och 4000:-

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

mycket trevligt

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

Det känns som om nforce4 plattformen kommer snart, den ska ju ha 2 pci 16x slots... undrar varförrr.. hmm?
*host* SLI *host*

Permalänk
Medlem

hur står sig 2*6600gt SLI mot ett 6800ultra?

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Medlem

Tror knappast att de slår ett ultra... låter inte särkilt smart av nVIDIA om det skulle funka... men... användare av SLI skulle ju vara tvungna att skaffa platformar med två pci 16x... och den första chiptillverkaren verkar bli nVIDIA som stödjer det med sin nForce4.... hmmm.... vi får väl vänta nårra dagar på testerna...

Permalänk
Avstängd

hm

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

Om ATI skulle prisdumpa sina 9800 pro och XT kort så skulle de krossa allt vad 6600 heter.

Visa signatur

AMD+ATI

Permalänk
Medlem

Men saken är den att jag tror helt enkelt inte ATi vill, de inte skulle förvåna mig alls om de slutar tillverka 9800 pro/xt inom en snar framtid då det redan finns ersättare för dem.

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Tror knappast att de slår ett ultra... låter inte särkilt smart av nVIDIA om det skulle funka... men... användare av SLI skulle ju vara tvungna att skaffa platformar med två pci 16x... och den första chiptillverkaren verkar bli nVIDIA som stödjer det med sin nForce4.... hmmm.... vi får väl vänta nårra dagar på testerna...

Ja, verkar lite osmart, men de största pengarna får de från mid-range-markanden.
Senare så kommer NV40 att ersättas av NV41.

NV41 kommer precis som NV43 att vara en ren PCIe-produkt, samt 0,11µm tillverkningsprocess.

NV40 - High-end. (AGP, brygga för PCIe)
NV41 - High-end, ersätta NV40. (PCIe)
NV42 - ???
NV43 - Mid-range (PCIe)
NV44 - Low-end. (???)
NV45 - NV40 med integrerad AGP-till-PCIe-HIS-krets. (AGP/PCIe-hybrid)
NV48(e) - ???

Det är vad jag har läst... vet inte hur mycket som är officiellt.

Permalänk
Medlem

Verkar ju mycket intressant. Jag är på jakt efter ett OK kort för lagom mycket pengar, jag vill inte lägga 4000:- eller mer för ett grafikkort men jag vill å andra sidan inte ha nåt uselt kort heller. Ska på LAN i slutet av oktober, hoppas att kortet hinner ut i Sverige som AGP-version innan dess!

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog vänta på att nått billigt PCIe moderkort för AMD64 som kan köra två grafikkort kommer ut, då ska jag nog punga ut pengar...

Permalänk
Medlem

köpa köpa köpa;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minky
Men saken är den att jag tror helt enkelt inte ATi vill, de inte skulle förvåna mig alls om de slutar tillverka 9800 pro/xt inom en snar framtid då det redan finns ersättare för dem.

Finns X800 till AGP också? Du får ursäkta men har inte så stor koll på grafikkortsmarknaden i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Desperado
Om ATI skulle prisdumpa sina 9800 pro och XT kort så skulle de krossa allt vad 6600 heter.

Nej, förmodligen inte. 6600GT är troligen snabbare än 9800pro

Permalänk
Avstängd

Jag som mer eller mindre hade siktat in en X800pro senare till hösten kommer faktiskt överväga en 66 GT om prestandan verkar bli såpass prisvärd. GT är en beteckning på Geeforce kort som tidigare varit populära, jag gissar på att det dessutom som vanligt kommer att finnas många kort med samma modellnamn med olika minnestyper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Nej, förmodligen inte. 6600GT är troligen snabbare än 9800pro

höll dom inte på att säga nåt om 20% snabbare än 9800xt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fidde_Aberg
höll dom inte på att säga nåt om 20% snabbare än 9800xt?

precis altså snabbare

Permalänk
Medlem

ATI har verkligen gjort bort sig den här gången. Det enda kort från ATIs nya serie som jag tycker är något att ha är X800XT (PE). Det står sig bra mot konkurenten än så länge iallafall. Resten av serien är helt klar sämre än nVidias motsvarigheter. Man kan ju undra vad de har syslat med egentligen, missbedömde dom helt NV4x?

Permalänk
Medlem

nästan så man tycker synd om ATi nu, nVidia dominerar ju verkligen alla segmenten nu, lr ja dom har inte släppt något som ska möta x300 vad jag vet men det lär väl komma.
Jag tror ATi gjorde en felbedömning av nVidia och lite ignorrant bara uppade sina r300 kärnor lite, istället för att konstruera något helt nytt som nVidia gjorde.
Dessutom så har ju nVidia en klar fördel då PCI-E införs och dom kan ta upp SLI igen som inte ATi har tillgång till.
Kort sagt; ATi har fått spö denhär gången men vi får se vad som händer med r500 serien, kanske nVidia gör samma misstag då som ATi gjort nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rush
nästan så man tycker synd om ATi nu, nVidia dominerar ju verkligen alla segmenten nu, lr ja dom har inte släppt något som ska möta x300 vad jag vet men det lär väl komma.
Jag tror ATi gjorde en felbedömning av nVidia och lite ignorrant bara uppade sina r300 kärnor lite, istället för att konstruera något helt nytt som nVidia gjorde.
Dessutom så har ju nVidia en klar fördel då PCI-E införs och dom kan ta upp SLI igen som inte ATi har tillgång till.
Kort sagt; ATi har fått spö denhär gången men vi får se vad som händer med r500 serien, kanske nVidia gör samma misstag då som ATi gjort nu?

Har inte tillgång till SLI?
Alltså, 3dfx SLI och NVIDIA SLI är två olika metoder, förkortningen betyder inte äns samma sak.

Jag förstår vad du menar, ATI har inte den erfarenhet som NVIDIA har köpt.

3dfx SLI fungerar i princip på samma sätt som ATI:s kort med dubbla chip.

Permalänk
Medlem

På tal om ati och SLI ? Har inte ATI lov att använda den tekniken ? Alltså har Nvidia patent på den ? Eller fungerar det helt enkelt inte med ati ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Det känns som om nforce4 plattformen kommer snart, den ska ju ha 2 pci 16x slots... undrar varförrr.. hmm?
*host* SLI *host*

För att man ska kunna ha 2 stycken 6800 sammankopplade med en liten brygga. 90% vinner man på det. Riktigt coolt