Tyst hårddisk med 5,25-tumsenhet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Klart att det är samma syfte. Vibrationer från disken dämpas och fortsätter inte in i själva chassit vilket gör att diskarna inte hörs. Båda diskar är från Seagate och de hörs knappt bara vid skrivning. Inget man stör sig på då en sunon 80mm fläkt på 5V låter mer.

Du glömde bort det irriterande höga tjutande ljudet som din lösning verkligen inte tar bort. Skriv/läs ljudet är ingenting mot det ljudet... Tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Du glömde bort det irriterande höga tjutande ljudet som din lösning verkligen inte tar bort. Skriv/läs ljudet är ingenting mot det ljudet... Tycker jag.

Vissa hårddiskar har inget eller försvinnande lite "höga tjutande ljudet"(vinande, "whine"). Min Seagate Barracuda V har inget av det höga tjutande (högfrekvent) ljudet t.ex. De gamla diskarna som inte hade flytande lager i diskarna led mycket mer av detta oljud.

Visa signatur

Intel E2140 @ 2,5GHz (1,23V VCore), Gigabyte 965P-DS3, 2x1GB Memory Corp PC6400CL5 @ 417(834)MHz, X850XT + ATI Silencer, Antec P180, Seasonic 300W fläktmoddad, Hitachi T7K250 250GB + T7K500 320GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dexton
Vissa hårddiskar har inget eller försvinnande lite "höga tjutande ljudet"(vinande, "whine"). Min Seagate Barracuda V har inget av det höga tjutande (högfrekvent) ljudet t.ex. De gamla diskarna som inte hade flytande lager i diskarna led mycket mer av detta oljud.

För närvarande har jag 6 st. Seagate Barracuda diskar i hemmet från serierna IV, V och 7200,7 och jag anser att alla har ett störande tjutande ljud.

Skaffade nyligen en Samsung P80 disk däremot, och det är den första 3,5" disken som jag varigt nöjd med. Synd att jag inte har råd att ersätta Seagate diskarna bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
För närvarande har jag 6 st. Seagate Barracuda diskar i hemmet från serierna IV, V och 7200,7 och jag anser att alla har ett störande tjutande ljud.

Skaffade nyligen en Samsung P80 disk däremot, och det är den första 3,5" disken som jag varigt nöjd med. Synd att jag inte har råd att ersätta Seagate diskarna bara.

hur är dina Seagate-diskar monterade?

Visa signatur

Intel E2140 @ 2,5GHz (1,23V VCore), Gigabyte 965P-DS3, 2x1GB Memory Corp PC6400CL5 @ 417(834)MHz, X850XT + ATI Silencer, Antec P180, Seasonic 300W fläktmoddad, Hitachi T7K250 250GB + T7K500 320GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dexton
hur är dina Seagate-diskar monterade?

Det är olika.
Jag har testat gummiupphängningar men de dämpar inte vinandet så mycket, de diskar som inte sitter i min dator sitter i vanliga 3,5" rack.

De hårddiskar som är i min dator vattenkyls och ljudisoleras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det är olika.
Jag har testat gummiupphängningar men de dämpar inte vinandet så mycket, de diskar som inte sitter i min dator sitter i vanliga 3,5" rack.

De hårddiskar som är i min dator vattenkyls och ljudisoleras.

Barracuda IV och V är ju allmänt kända som de tystaste 3,5" IDE-diskar som finns/funnits. Samsung P80 ska tydligen vara de tystaste som tillverkas nu. Har en Barracuda V monterad direkt i plåt nu, då har den lite lätt vinande ljud. Dock inte som man får huvudvärk av när man ligger o ska sova på kvällen. När den har legat på skumgummi så har jag inte hört nåt vinande från denna disk. Inte heller från min 7200.7 när den är dämpad på skumgummi. Dock låter 7200.7-disken mer än Barracuda 5:an.

Hur är det med värmeutvecklingen på Samsungen, är den mycket lägre?

MVH Johan

Visa signatur

Intel E2140 @ 2,5GHz (1,23V VCore), Gigabyte 965P-DS3, 2x1GB Memory Corp PC6400CL5 @ 417(834)MHz, X850XT + ATI Silencer, Antec P180, Seasonic 300W fläktmoddad, Hitachi T7K250 250GB + T7K500 320GB

Permalänk
Medlem

Seagates diskar blir om jag inte inbillar mig högljuddare med tiden (Samsungen är ny så vet inte hur det är där), men även då diskarna var nya så är Samsung disken den absolut tystaste disk jag hört.
Seagate Barracuda IV är väldigt tyst, Barracuda V låter kanske inte så mycket mer men den har ett högre (i ton) tjutande ljud vilket gör att jag stör mig mer på den än IV disken. 7200,7 disken (som är av sata modell) är dock det sämsta HD köp jag gjort på länge, den överröstar alla diskar med sitt tjutande (även om tjutandet är lägst av alla icke-seagate/samsung diskar jag hört) och är den främsta anledningen till varför jag stör mig på datorljudet. Om någon vet om något program som gör att man kan stänga av en speciell disk i windows så skulle jag bli väldigt tacksam.

Värmeutvecklingen på Samsungen ska vara lägre, har inte märkt så mycket utav detta då alla diskar i mitt system har samma temperatur vid idle, men jag har inte kollat om det är någon skillnad vid load.