Permalänk
Melding Plague

NVIDIA CK8-04

<font style="font-size: 10pt"><b>NVIDIA CK8-04</b></font> <small class="small">måndag 23 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Henrik</a></small><br>
<a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2175" target="_new">Anandtech</a> har publicerat en artikel i vilken de ger oss lite information om NVIDIAs kommande moderkortskrets CK8-04 - inofficiellt kallad nForce 4. Dock har NVIDIA beslutat att inte kalla den nya kretsen för nForce 4. <br /><br />Den nya kretsen kommer att lanseras i tre olika utföranden: CK8-04 SLI, CK8-04 Ultra och CK8-04. Grundmodellen utan tillnamn är i grund och botten ett nForce 3 250Gb med lite nytt godis såsom 7.1-ljud och PCI Express. Ultra- respektive SLI-modellerna skall dock ha en del extra tillägg, som till exempel Serial ATA 300 i Ultra-modellens fall. SLI-modellen skall föga förvånande ha dubbla 16x-platser för PCI Express. Detta görs möjligt med ett speciellt chip som delar bandbredden mellan grafikkorten. Detta ger en överföringshastighet på 2 gigabyte per sekund och port - vilket inte är långt från de 2,1 gigabyte per sekund som 8xAGP klarar. <br /><br />Vad gäller flerprocessordrift skall basmodellen respektive Ultra-modellen endast stödja en processor. SLI-modellen antas i viss mån lanseras på moderkort med stöd för flera Opteron-processorer. <br /><br />De första moderkortschippen förväntas lämna fabriken i slutet av september och innan tredje kvartalet är slut bör vi se moderkort baserade på dem i butikshyllorna.<br /><br />Mer läser ni hos <a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2175" target="_new">Anandtech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

SLI verkar ganska intressant.

Permalänk
Medlem

Nej vafan ska dom byta namn för? nForce4 låter ju skitläckert! Det blir bara jobbigt med en massa siffror och skit som beteckning

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Kanske är det pga. av CK8-04 som ABIT och en massa andra tillverkare inte valt att göra nått nForce3 250GB. De sparar krutet till de här korten istället.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Så AGP har högre överförings hastighet än PCI Express jag trodde det var tvärtom och att det var därför man bytte till PCI Express.

Permalänk
Medlem

Felstavning i nyheten. Sajten som det är länkat till heter <b>Anandtech</b>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av csyk
Så AGP har högre överförings hastighet än PCI Express jag trodde det var tvärtom och att det var därför man bytte till PCI Express.

Det står att ett chip delar bandbredden mellan portarna, så de får 2Gbit vardera.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Men nu blir man lite konfuse. Det är i grund och botten samma som NF3 250. Är det inget nytt förutom Sata 300 och SLI. Vad skall man förvänta sig i prestanda skillnad mellan en NF3 och en NF4 om dom e samma. Kan nån fördjupa sig i det här och förklara (motivera) mig att köpa ett NF4 moderkort, för (SataII, 7.1-ljud kan jag klara mig utan) och PCI Expresse väl inte största anlädningen att jag köper ett nytt moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Ace
Felstavning i nyheten. Sajten som det är länkat till heter <b>Anandtech</b>

Rapportera det istället.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Bye bye ATI / VIA.

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cj
Bye bye ATI / VIA.

Man ska inte ropa hej föränn man öppnat plånboken Det var ett fint ess Nvidia hade i rockarmen men Ati har säkert något också på G. Om Ati släpper ett grafikkort med dual gpu/vpu som utnyttjar PCI-e hela teoretiska hastighet (4 GB/S) så kommer det bara kännas onödigt med sli.

Permalänk

får hoppas att apu kommer tillbaka med CK8-04.

Permalänk
Medlem

Hmm, vad finns det som säger att ATI skall göra ett dual gpu kort? Och om dom skulle göra det vad finns det som säger att inte Nvidia skulle kunna göra samma sak?

I nuläget är vi faktiskt ovanligt lyckosamma då det finns två hyffsat likvärdiga aktörer på inte bara grafikkortsmarknaden utan även på cpumarknaden (prestandamässigt), fattar inte riktigt varför många (inte menat direkt mot dig Total_CU alltså) verkar vilja gå tillbaka till en enaktörssituation igen.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

2 gigabit låter lite väl vekt (~200mb/s)
Antar att våre käre nyhetsreporter missat att det ska vara gigabyte och inte gigabit.

(AGP 8x 66MHz 32bytes per cycel 2133mb/s)

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deadleus
2 gigabit låter lite väl vekt (~200mb/s)
Antar att våre käre nyhetsreporter missat att det ska vara gigabyte och inte gigabit.

(AGP 8x 66MHz 32bytes per cycel 2133mb/s)

Fullt korrekt. Anandtechs något knarkade "GBps" lurade ut mig i lingonriset. Rättat.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Nej vafan ska dom byta namn för? nForce4 låter ju skitläckert! Det blir bara jobbigt med en massa siffror och skit som beteckning

Haha..
Det är forfarande bara ett arbetsnamn och inte produktnamn, precis som nForce2 och nForce2 ultra 400 heter Crush 18 och Crush 18D.

Permalänk
Medlem

Är väl lite smådumt att inte döpa till nForce ändå, nForce har ju fått ett väldigt bra rykte på marknaden borde väl vara smart att ta vara på det, eller?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Är väl lite smådumt att inte döpa till nForce ändå, nForce har ju fått ett väldigt bra rykte på marknaden borde väl vara smart att ta vara på det, eller?

words

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Hmm, vad finns det som säger att ATI skall göra ett dual gpu kort? Och om dom skulle göra det vad finns det som säger att inte Nvidia skulle kunna göra samma sak?

I nuläget är vi faktiskt ovanligt lyckosamma då det finns två hyffsat likvärdiga aktörer på inte bara grafikkortsmarknaden utan även på cpumarknaden (prestandamässigt), fattar inte riktigt varför många (inte menat direkt mot dig Total_CU alltså) verkar vilja gå tillbaka till en enaktörssituation igen.

Hitills har Ati gjort något försök iaf deras certifierade korttillverkare har gjort det: http://www.64bits.se/nyheter/ktalk/1064302524,72310,.shtml

Jag vet inte om dual är patenterad lösning men det är det förmodligen inte då flera aktörer har prövat på det. Om de skulle göra ett sådant grafikkort så skulle de förmodligen inte få plats med det i en vanlig burk Förmodligen är det väldigt många som håller på Nvidia, de har fått stå ut en massa de senaste åren så nu får de glädjefnatt då Nvidia gör något så inovativt som att blåsa liv i en 3dfx idé.

Permalänk
Medlem

"Dual-core" grafikkort är ju det enda som är en vettig lösning för multi gpu grafikkort, både ekonomiskt och platsmässigt. Det lär ju ta några år och minst 90nm (helst 65nm) för det och då gör säkert nVidia det samma, men SLI-lösningarna är iaf för dyra för att kunna konkurrera på grafikkortsmarknaden eller ens få in SLI-chipset på desktop-moderkortsmarknaden. Så de behöver inte släppa något superprodukt nu.

ATI gjorde dual gpu kort ~99-00 på deras Rage 128 Pro-kretsar (Rage Fury MAXX), var senaste försöket av ATI själva och det vart en flopp.

Permalänk
Medlem

Om de skulle bygga ett dual core gfx kort idag med dagens tillverknings teknik så skulle de både få plats,värme och ström problem. Personligen tycker jag att SLI ändå både vart smart och sen lite onödigt. För som det är idag så är det ändå mestadels processorerna som begränsar i dagens datorer, om vi då inte räknar AMD FX-5X serie som är lite extreme. Så jag är faktiskt ganska glad att nVidia verkar har fått ut något bra av 3dfx köpet.

Sen så kan man ju bara hoppas att Intel hoppar på tåget med SLI vilket betyder att ATi kanske känner att det är mer lönt att utveckla en SLI stödd kärna. Sen så skulle om vi tänker i ett längre perspektiv dual core grafikkort i SLI lösning.

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem

nVIDIA blir nog bara glad om ATI bestämmer sig för att implementera SLI, då ATI då måste betala en massa royaltys till nVIDIA för att få andvända sig av tekniken (patenten)

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Men jag tror att de flesta kommer använda sig av SLi, inte genom att köpa två kort direkt, utan när det första superextremdyra kortet börjar bli lite utdaterat, så köper man bara ett till för ett superextremfett billigt pris på blocket eller nått... det blir billigare i längden då

Dessutom så är det snart slut på grafikkort som vi känner till dem just nu, tror snart att grafiken kommer övergå till att göras på processorn helt och hållet... ringer det "Sony-IBM Cell" någon? som är baserad på att flera kärnor samarbetar tillsammans över ett nätverk inne i själva datorn.. så att man kan bygga på fler och fler processorer som man känner för och plånboken orkar.... om jag nu inte har helt fel... så det jag vill komma fram till är att vi har nog bara sett början av multikärn-eran

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Men nu blir man lite konfuse. Det är i grund och botten samma som NF3 250. Är det inget nytt förutom Sata 300 och SLI. Vad skall man förvänta sig i prestanda skillnad mellan en NF3 och en NF4 om dom e samma. Kan nån fördjupa sig i det här och förklara (motivera) mig att köpa ett NF4 moderkort, för (SataII, 7.1-ljud kan jag klara mig utan) och PCI Expresse väl inte största anlädningen att jag köper ett nytt moderkort.

Ja?
Det är ju så det brukar vara..

Sålänge man inte byter processor finns det sällan någon anledning att byta moderkort heller. SataII och 7.1 ljud kan du köpa separat, blir visserligen dyrare (men köper man separat brukar man också få bättre saker) så om man ska köpa nytt så kan man ju tjäna på NF4. Men inte ska man byta från NF3 till NF4.

Då är det bättre i mina ögon att lägga pengarna på nåt annat. 512 mb ram till eller 160/200 gb hårddisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Men jag tror att de flesta kommer använda sig av SLi, inte genom att köpa två kort direkt, utan när det första superextremdyra kortet börjar bli lite utdaterat, så köper man bara ett till för ett superextremfett billigt pris på blocket eller nått... det blir billigare i längden då

Dessutom så är det snart slut på grafikkort som vi känner till dem just nu, tror snart att grafiken kommer övergå till att göras på processorn helt och hållet... ringer det "Sony-IBM Cell" någon? som är baserad på att flera kärnor samarbetar tillsammans över ett nätverk inne i själva datorn.. så att man kan bygga på fler och fler processorer som man känner för och plånboken orkar.... om jag nu inte har helt fel... så det jag vill komma fram till är att vi har nog bara sett början av multikärn-eran

1. Blocket säljer allt till ca nypris.
2. SLI kommer vara för dyrt, det kommer inte komma många moderkort med SLI-chipset. Så man kommer inte köpa ett moderkort med SLI för att man vill köra det i framtiden.

De kommer inte heller övergå till processorn som grafikprocessor, den måste emulera allt och har väldigt låg minnesbandbredd jämfört med ett grafikkort. Man kan inte använda 500MHz (1000ddr) 256-bits minnen, dem har så mycket högre latency så man inte vill använda till cpun. Dessutom behövs grafikkort vara separerade från processorerna och moderkortet. Sen försöker du nog föreställa dig något väldigt långt fram i tiden..