Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

"cirka 1 Terabyte (1000 Gigabyte) data "

stog det..

är inte 1024gb = 1 tb?

eller är det bara jag som vill ha det så?

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Medlem

Nu kan ju de som väntar på blue-ray/hd-dvd vänta på detta istället ;P;P

Nemen, detta var ju inte helt fel.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minky
Satt också och fundera på en sak när jag såg de där bilderna. Är det bara jag eller är holografi skivan en aning större än DVD-R skivan på bilden? Kanske bara dåligt perspektiv men jag tycker mig se en dålig trend då jag gärna skulle se att skivorna krympte istället för att sakta förvandlas till gigantiska RP-skiv storlekar igen

Finns ju "visitkorts-cd/DVD"skivor.

Permalänk
Avstängd

echo - som rymmer max 185 mb...
8 cm-skivorna rymmer väll 185 mb, eller hur är det ?
är ju inte värt...

förövrigt: 750:- / skiva är ju extremt billigt!
5 ggr billigare än hårddiskar, och klart mindre än 5 st hdd's...
när brännarna gått ner till ca 10k så blir det värt att köpa...
10k för spelaren, 500:- /st för skivor. trotsallt skulle det vara rätt billigt...
om man hade tänkt sig att ha andvändning för över 5 tb data eller något.

men hur kan ni komma och säga att man ska fylla dom med mp3'or på 5 mb ? jag skulle nog SNARARE lagt allt helt okomprimerat, 1500 kbps (eller hur mycket är skivorna vi köper nu på ?) , får ändå plats med 1k+ skivor...
vilket blir sisådär 10k låtar. inget större problem då...
fast jag vill nog ge högre bitrate (cd-skivor har trots allt sina begränsningar!), säg 10k kbps per skiva. då har vi en fin liten holo-cd med fet musik. (som du inte kan andvända sålänge du inte köper en anläggning för 100k+++).

förlåt, gick vidare på MP3'or... ^^

EDIT: uh... förlåt för stavfel... är trött, det skyller jag på...

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solstice^
"cirka 1 Terabyte (1000 Gigabyte) data "

stog det..

är inte 1024gb = 1 tb?

eller är det bara jag som vill ha det så?

Nu är det så att lagringsvärlden inte är som resten av datorvärlden.
1GB på en hårddisk är 1000MB och inte 1024MB som operativsystemet räknar.

Jag vill också ha det på ditt sätt, men det vill inte tillverkarna. :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0x
Nu är det så att lagringsvärlden inte är som resten av datorvärlden.
1GB på en hårddisk är 1000MB och inte 1024MB som operativsystemet räknar.

Jag vill också ha det på ditt sätt, men det vill inte tillverkarna. :/

då är jag bara 128 gb ifrån en tb nu då

jag trodde det var 152gb

trevligt

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Avstängd

Har någon erfarit en liten mikroskopist repa på en CD ?... det hackar eller i värsta fall fungerar den inte alls.
På en DVD är det döden direkt, kanske hyrt en DVD någonsin? repor som fan och halva filmen borta..

HDV... need I say more? en dammkorn och det fuckar sig, rent teoretiskt sätt så är det 212,756..... gånger störe schans att det går åt pipan mot DVD, eller 1428,57 gånger mot en 700MB CD skiva..

Med andra ord så är inte människan smart nog att ta hand om sådan teknologi, inte i idiot svenska folkhemmet som slaktar DVD skivor på löpande band...

Har redan erfarenhet med ca: 1000 CD:n och 300 DVD:n... och det är en del som är döda av dom

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Har någon erfarit en liten mikroskopist repa på en CD ?... det hackar eller i värsta fall fungerar den inte alls.
På en DVD är det döden direkt, kanske hyrt en DVD någonsin? repor som fan och halva filmen borta..

HDV... need I say more? en dammkorn och det fuckar sig, rent teoretiskt sätt så är det 212,756..... gånger störe schans att det går åt pipan mot DVD, eller 1428,57 gånger mot en 700MB CD skiva..

Med andra ord så är inte människan smart nog att ta hand om sådan teknologi, inte i idiot svenska folkhemmet som slaktar DVD skivor på löpande band...

Har redan erfarenhet med ca: 1000 CD:n och 300 DVD:n... och det är en del som är döda av dom

Har du sett hur en Mini Disc skiva ser ut? Om dom nu skulle vara så känsliga kanske det är smart att sätta dem i ett skyddshölje som på en MD skiva.

Och en vanliga cd skiva klarar faktiskt en hel del repor innan det blir totalt kört

Visa signatur

.: Intel Core 2 Duo E6600 : ASUS P5N32-E SLI Plus : Corsair Dominator PC-6400 2GB : Antec SONATA : Sapphire ATI Radeon x1950XT 256MB : Samsung 215TW : 1x500GB Samsung - 1x320GB Maxtor - 1x120GB Seagate :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet

men om ett par år när DVD-tekniken har spelat ut sin roll kan möjligen holografiska skivor vara en mycket intressant ersättare.

LOL

Ja, DVD känns verkligen gammalt

Sen ska dem släppa om alla filmer till ännu ett nyare format och tjäna pengar?

Permalänk
Medlem

Undrar om hårddiskarna har hunnit i kapp innan dom holografiska skivorna går att köpa.
Jag tänker mest på lagrings storleken, hastigheten blir nog kanske för svår för HDn att klara av.

Visa signatur

xenobioz.com
Free VSTs and music!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ran4
echo - som rymmer max 185 mb...
8 cm-skivorna rymmer väll 185 mb, eller hur är det ?
är ju inte värt...

185 mb är ju CD skivan, DVD skivan rymmer ju bra mycket mer.

Men sen menade jag ju främst för dom nya skivorna....
Då får du lagringsutrymme och storleken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Har någon erfarit en liten mikroskopist repa på en CD ?... det hackar eller i värsta fall fungerar den inte alls.
På en DVD är det döden direkt, kanske hyrt en DVD någonsin? repor som fan och halva filmen borta..

HDV... need I say more? en dammkorn och det fuckar sig, rent teoretiskt sätt så är det 212,756..... gånger störe schans att det går åt pipan mot DVD, eller 1428,57 gånger mot en 700MB CD skiva..

Med andra ord så är inte människan smart nog att ta hand om sådan teknologi, inte i idiot svenska folkhemmet som slaktar DVD skivor på löpande band...

Har redan erfarenhet med ca: 1000 CD:n och 300 DVD:n... och det är en del som är döda av dom

Jag har spelat många CD skivor som är allt annat än mikroskopiska utan problem, gäller både musik och data. CD skivor är dessutom känsligare än DVD skivor för repor.

Problemet ligger i att folk som bränner skivor köper det billigaste märket som dom kan hitta och de är väldigt känsliga för repor på ovansidan.

Sen som sagt så finns det ju kassetter för skivorna som till exempel DVD-RAM hade från början.
Sen när holografiska skivor kommer så hoppas jag att man ska slippa gå ner till videobutiken för att hyra film. Då gör man det via nätet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Men varför inte använda dessa skivor i en hårddisk?

Då är ju problemet med repor/damm ur världen!

Visa signatur

Lennart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatorized
LOL

Ja, DVD känns verkligen gammalt

Sen ska dem släppa om alla filmer till ännu ett nyare format och tjäna pengar?

Vet inte om du menar att det är gammalt eller inte men jag köpte min första DVD spelare för 7-8 år sen (kommer inte ihåg exakt) och om två år så är ju DVD-formatet för hemanvändning c:a 9-10 år gammalt så ny, bättre teknik är välkommet men tyvärr dyrt.

Visa signatur

P4C 2,4@3,0 / P3 733@770

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fc25
Vet inte om du menar att det är gammalt eller inte men jag köpte min första DVD spelare för 7-8 år sen (kommer inte ihåg exakt) och om två år så är ju DVD-formatet för hemanvändning c:a 9-10 år gammalt så ny, bättre teknik är välkommet men tyvärr dyrt.

Men hur länge fanns vhs/betamax/video2000 innan dvdn kom? Lite mer än tio år va?

Edit: Nja, kanske inte video2000 (hette det så? Farsan hade en sån spelare på åttiotalet. Grymt med dubbelsidiga kassetter)

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyyLand
Men varför inte använda dessa skivor i en hårddisk?

Då är ju problemet med repor/damm ur världen!

eller fixxa en "CD-tower" en dator med 10st "5,25 spelar platser" sen kan man köpa 10st spelare och stoppa i datorn... sen lägger man en skiva i varje spelare voila så har man 10*1tb

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

är dessa skivor RW? alltså så man kan skriva om dom..

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Är det nån som funderat på accesstiden på sånna här skivor...? Med tanke på att de skulle kunna vara ett alternativ till HD då alltså. Är det *något* som gör dagens hårddiskar totalt handikappade i vissa applikationer (typ, starta OS, starta program, databas, server - nästan *allt* utom streaming med stor bandbredd och få filer) så är det accesstiden - och den slipper man aldrig så länge man måste rotera skivan och flytta huvuden och sånt mekaniskt.

Laser + galvaniska speglar? Fortfarande mekaniskt, men det krävs väldigt små rörelser av väldigt lätta delar...

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk

om dom kan klämma in så mycke på en skiva, varför inte gå ner till 8cm skiver istället så dom blir behändigare också...

Visa signatur

C:\>format skrivbord:

Permalänk
Medlem

Vill ha minidisk skivor med holografiska diskar i... skulle sitta super nice, runt 100GB hade jag inte klagat på (lite Matrix över det åsså)

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Avstängd

Gissa priset på brännaren och cd-läsaren

Visa signatur

TA TILLBAKA ÖA !!