Geforce 6800 Ultra och processor?

Permalänk
Melding Plague

Geforce 6800 Ultra och processor?

<font style="font-size: 10pt"><b>Geforce 6800 Ultra och processor?</b></font> <small class="small">måndag 30 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.cdrinfo.com/Sections/Reviews/Specific.aspx?Article..." target="_blank" >CDRInfo</a> har publicerat en kort artikel där de kort undersöker hur pass viktig processorn är med ett av världens snabbaste grafikkort: Gainward Geforce 6800 Ultra CoolFX. De flesta som köper ett ATi Radeon X800 eller ett Nvidia Geforce 6800 brukar oftast bara titta till hur snabbt grafikkortet är på diverse hårdvarusajter men glömma att sajterna oftast använder väldigt snabba processorer så datorn inte ska bli en flaskhals.
<br />
<br />Det många glömmer är att de nya grafikkorten är så pass snabba att det krävs en mycket snabb processor för att kunna utnyttja hela grafikkortet - vilket även detta test bevisar. Testerna sker i bland annat Doom III och FarCry.
<br />
<br /><I>Now if you already are the owner of a latest generation VGA card and you have a CPU lower than 3.0GHz then better think about getting a faster CPU for your next upgrade. As I have already mentioned in previous reviews it's like driving a Hayabusa motorbike in a traffic jam. You can't achieve the speed you desire.</I>
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.cdrinfo.com/Sections/Reviews/Specific.aspx?Article..." target="_blank" >CDRInfo</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen någon som FATTAR! TACK

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att det främst är vid höga upplösningar som skillnaden är stor. Och vid sådana höga upplösningar spelar det mindre roll. Skillnaden är inte alls särskilt stor och vad gäller prisskillnaden på de där processorerna så kan man lägga mycket pengar på andra saker i datorn eller på nåt annat.

Sen är ju 2,4 GHz rätt lågt om man köper en ny dator så om man räknar till ett nytt budgetsystem så kommer ju processorn vara bättre (men fortfarande billig).

Permalänk
Medlem

Inget nytt. Det kom jag fram till för redan 4 år sedan eller så då jag testade en P3 800Mhz med 133Mhz fsb och 384MB PC133 minne med ett GeForce PRO mot en K6-2 500@550 med 192Mb PC100 och ett GeForce GTS.
Fick ändå dubbla FPS:en på P3 800 datorn och jag kunde klocka ner mitt GeForce 2 GTS till 100/180 istället för defualt 200/333 för det gav inte en fps mindre i Q3 för det.

Sagt det till alla som sitter här med Athlon 1800+ eller P4 willy 1.8Ghz som tänker på 9800PRO,X800 eller 6800GT,6800U att det är satans slöseri med stålar då man inte drar nytta av det och uppgradera rästen om 6-12 månader jag det har jag testat då fans GeForce 3 ute 12 månader senare och var sprillans nytt och 1 år innan dess var GeForce 2 GTS bäst och min nya athlon 1.4Ghz maxade utan problem ut ett GeForce 3 på den tiden så ett GeForce 2 GTS hade varit fet flaskhals då. Oftast bäst att sattsa på nytt mobo, minne, cpu och graffe på en gång. Ska helst inte gå mer än max 3-6 månade i mellan hinner hända soppas om man vill ha systemet high end annars ska man överväga att kolla i mitten segmentet av hårdvara så man får balans för pengarna.

Permalänk

Hur blir det med SLI tekniken?
måste man ha minst en fx-53 för att utnyttja allt?

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

skillnaden var inte så överdrivet mycket men visst det är klart att övriga systemet inte får vara för sunkit

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

En ökning med 10 fps är inte skäl nog för att köpa en svindyr processor. UT var enda undantaget.

Permalänk
Medlem

Inte den mest trovädiga hårdvarusidan direkt. Det är samma gäng som i sin X800XT review skriver smarta saker som:

Citat:

So with the Prescott P4 2.8GHz of this system there is absolutely no limitation from the side of the CPU.

Citat:

As you can see, the rumors are true. NVidia's chipsets are far better when rendering Doom 3's high-tech 3D engine. Unfortunately the 29 fps at the 1600x1200 resolution indicate ATI's weakness when rendering shader 3.0 based 3D engines

Citat:

Normally most cards indicate great decrease on their performances when enabling AA and AF. You can see that with the R9800 cards that dropped their speeds very low at the 1600x1200 resolution. Instead Nvidia's 6800 powerful GPU managed not only to prevent a major drop, but to even increase it's performance! Unfortunately this was not the case with the X800 XT card which dropped it's speed at 93 fps from 113.

De verkar inte ha speciellt stor koll så jag litar inte mycket på vad dom säger.

Permalänk

Var inte så stor skillnad ju...

Skulle väl blivit större skillnader om det varit ett X800 som grafikkort.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

1. " It's absolutely wrong to have a 1200 Mhz (6800U's core clock) beast performing alike with a Radeon Pro."
2. "Again the Athlon 64 3800+ gave a 5 to 10 fps boost. Here the boost is lower because the Anisotropic and Anti-Aliasing quality settings require more power from VGA card rather than the GPU."

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10

Permalänk
Medlem

Det var vädigt konstigt att det är skillnad mellan Athlon 64 3800+ och en P4 2.4!!! Nobelpris?
Så stor skillnad var det väl knappast ändå på FPS....

Jag skulle vilja se honom komma fram till att han skulle få samma fps på en p4 2.4 med både 5900 och 6800 ultra...SKITSNACK!!!

Men visst om han tycker att de FPS som han ändå inte ens skulle märka i praktiken är värt de pengar att köpa en 3800+ så.....

Nä, en P4 2.4 räcker utmärkt, men om någon skänker mig en 64 XP3800 så klart jag skulle använda den...:-)

Visa signatur

4800X2, 65w, NF570 SLI, Asus P
2x1024mb XMX6400CL5
Msi 8600GT @650@1700, Stockkyl.