Permalänk
Melding Plague

NEC ND3500A

<font style="font-size: 10pt"><b>NEC ND3500A</b></font> <small class="small">tisdag 31 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
DVD-brännare som har stöd för DVD-skivor med dubbla lager börjar verkligen komma in på marknaden. Mycket tack vare låga priser på själva brännarna.
<br />
<br /><a href="http://www.extrememhz.com/nd3500a-p1.shtml" target="_blank" >ExtremeMHz</a> har testat modellen ND3500A från NEC som blivit ett riktigt populärt märke när det gäller CD/DVD-brännare. ND3500A är NEC:s nya dubbellagrade modell som stödjer fyra gångers bränningar med dubbellagrade DVD-skivor. Den bränner vanliga DVD-skivor i 16 gångers hastighet och CD-skivor i 48 gångers hastighet.
<br />
<br /><I>NEC was the first manufacturer to bring a double layer drive into the market and is now one of the first to introduce their next generation 4x double layer writer as well. The release of double layer drives took the PC market by storm and continue to be of high interest to many PC and video enthusiasts. Today, we are pleased to bring you a review of their latest and greatest DVD writer, the ND3500A. The specs on this drive are nothing short of impressive and will satisfy just about every user out there. However, does it perform well? Let's take it for a spin!</I>
<br />
<br />Läs recensionen hos <a href="http://www.extrememhz.com/nd3500a-p1.shtml" target="_blank" >ExtremeMHz</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

trevligt att den kan bränna vanliga skivor snabbt

Permalänk

Blir helt klart nästa brännare. Sitter på en 2510A silver nu, lite trist att den är omodern redan, den kom i juni.

Eller kanske väntar med det ett tag efter att ha läst det där..

" If you own one of these new 16x burners, I strongly recommend you burn at a maximum of 12x. Anything above that is simply not reliable and is likely prone to errors. On top of that, there just isn't a benefit at this point to write at 16x as the write times are roughly the same, if not higher."

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Blir helt klart nästa brännare. Sitter på en 2510A silver nu, lite trist att den är omodern redan, den kom i juni.

Samma här Jag fick den direkt när DB hade den i lager.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

Fick min från komplett för snart en vecka sedan.

Hittills har jag dock inte kunnat pressa den.
CD-bränningen i 48x funkar lika fint som på min gamla Lite On 48x.
Har bara hittat DVD-R som den bränner i 12x som mest. det tar cirka 6 minuter och 30 sekunder.
DVD+R har jag hittills bara bränt i 8x men där var det något av en besvikelse då det av någon anledning knappt är snabbare än min gamla 4x-brännare: 11 minuter (min gamla tog väl 13 o en halv)

Dual Layer har jag inte hunnit prova ännu, inte CD-RW eller DVD+/-RW heller.

När man bränner DVDs är den ganska tyst, även i 12x. Men Att bränna CDs i 48x är inte så schysst mot öronen tyvärr. Helt klart mer högljudd än min lite on 48x.

Men men, jag ska inte döma ut den förrän jag fått tag på riktig 16x-media. Verbatim har tydligen 16x DVD-R men hittills har jag inte hittat dem i sverige.
DVD+R DL vill jag inte köpa nu när det fortfarande kostar en hundring per skiva. Kanske om det går ner till ca 70 spänn så kan det börja bli värt det. Dock verkar det inte som om någon tillverkar DVD+R DL 4x ännu, bara 2.4x (även om den mesta 2.4x median går att bränan i 4x så vore det trevligt med "äkta" 4x-skivor ju)

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

Jag sitter med 2500A som jag köpte strax före 2510A släpptes, jag får exprimentera med hackad firmware så kan jag bränna dl-skivor, risken är att lasern inte mår så gott ;). Jag kommer förmodligen hinna byta brännare innan jag börjat köra dl-skivor.

"Ett fem pack Dual Layer skivor från Verbatim kostar 749 kr, vilket ger ett pris på cirka 150 kr per skiva. Vilket gör Dual Layer till oattraktivt media i dagsläget rent prismässigt." http://hardvaror.fpgroup.se/arkiv/pchard20040825.asp

Permalänk
Medlem

;/ jag köpte min Nd1300 för 1200:- och nu det här!

Permalänk
Medlem

Hmm. Så bra att man köpte en 2510A för en månad sen då....
Iofs verkar det inte som om jag behöver en snabbare brännare då min DVDspelare inte klarar av att läsa skivan korrekt om jag bränner i max.... (Vad jag nu bränner är inte relevant. Det funkar bara inte på "max" )

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Plextor kommer att släppa en DL-brännare inom snar framtid?

Permalänk
Medlem

geezus, stor poäng med en dvd brännar test utan att testa skriv kvalitén på de brända diskarna eller? Har dom aldrig hört talas om k-probe? Mycke snack om hur snabbt dom bränner och ingenting om hur VÄL. Vad är det då dom testar egentligen?

Permalänk
Avstängd

Fan ska man med en snabbare brännare till? inte värt för några ynka minuter precis..

CD-R 700MB från 24X till 32X är bara 30sec.. Wow

Tycker det är ok med ca:8min med 8X, ingen fara med 11min på 5X heller (4,7X)

Men som sakt så finns det alltid folk man kan blåsa, samma med grafikkort, varför köpa en med 256MB för 1000kr mer när en med 128MB är bara 5FPS "slöare"?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woland
geezus, stor poäng med en dvd brännar test utan att testa skriv kvalitén på de brända diskarna eller? Har dom aldrig hört talas om k-probe? Mycke snack om hur snabbt dom bränner och ingenting om hur VÄL. Vad är det då dom testar egentligen?

De skriver i och för sig att kvaliten på skivor brända i 16x är tveksam och de inte rekommenderar folk att bränna i 16x.
Men visst hade det varit bra.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jag har en ND3500A Black.

Jättebra brännare. Har inte haft några som helst problem med att bränna med den. Har dock inte hunnit testa dual layer, då dom skivorna kostar en halv förmögenhet =/

Men annars är detta en jättebra brännare, och för er som inte har någon brännare, köp denna

Visa signatur

System:
Intel E4400, 4096Mb DDR2 RAM, 4x HDD tot: ~1100GB, Geforce 8800 GTS 640MB, NEC DVD Writer
Bärbar: Dell Inspiron 2200
System idag: Core i7 6700k, 2xGTX1080 SLI, 16GB RAM, SSD, HDD, m.m.