Maxtor förlänger garantitid

Permalänk
Melding Plague

Maxtor förlänger garantitid

<font style="font-size: 10pt"><b>Maxtor förlänger garantitid</b></font> <small class="small">onsdag 1 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.channeltimes.com/channeltimes/jsp/index.jsp?sectio..." target="_blank" >ChannelTimes</a> rapporterar att Maxtor kanske ska höja garantitiden på sina hårddiskar. Det handlar om DiamondMax-serien som i dagens läge har ett års garanti. Enligt källor ska den nya garantitiden tillkännagivas i början på september.
<br />
<br />Detta är förmodligen Maxtors svar på Seagates tidigare garantiförlängning till fem år i Juli. Western Digital har också tillkännagivit sina Caviar RAID Edition-hårddiskar som också har fem års garanti.
<br />
<br />Det verkar helt klart som tillverkarna antingen producerar mer och mer säkrare hårddiskar, eller att de tävlar sinsemellan om bäst garantiavtal. Kom ihåg att det är rykten än så länge och bör kanske tas med en liten nypa salt. Läs mer hos <a href="http://www.channeltimes.com/channeltimes/jsp/index.jsp?sectio..." target="_blank" >ChannelTimes</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra om det stämmer!

Permalänk
Medlem

Skit samma det eftersom disken kan gå sönder ändå, och om den går sönder så förlorar man allt om man inte har en massa backups. Det enda som det hjälper är ju att man får en ny disk om den går sönder men all den data som fanns är ju försvunnen för alltid.

Men visst det är väl ett steg i rätt riktigt anta jag mer eller mindre. Ett sätt att locka kunder är det ju förstås.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Ja, för att tjäna nåt på garantitiden ska dom nog först börja göra hårddiskar som håller.
jag skulle aldrig köpa en Maxtor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
jag skulle aldrig köpa en Maxtor

Nähä, varför då? Jag har 3 Maxtor diskar och har aldrig haft problem med dom. En är tillverkad 1994-05-12, vilket gör den över 10 år gammal och den snurrar fortfarande på.

Visa signatur

P4C 2,4@3,0 / P3 733@770

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fc25
Nähä, varför då? Jag har 3 Maxtor diskar och har aldrig haft problem med dom. En är tillverkad 1994-05-12, vilket gör den över 10 år gammal och den snurrar fortfarande på.

Vill inte säga att Maxtor går sönder oftare än andra märken men du är väl medveten om att en 10 år gammal disk inte kan jämföras i kvalitet/konstruktion med en som görs idag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fc25
Nähä, varför då? Jag har 3 Maxtor diskar och har aldrig haft problem med dom. En är tillverkad 1994-05-12, vilket gör den över 10 år gammal och den snurrar fortfarande på.

min första hårddisk var en maxtor (540 mb) tillverkad 95-08-13.. funkar klockrent fortfarande.. men jag måste medge att den är slö..

hade en 160 gb maxor förut.. pajjade efter 3 veckor.. surt som fan..

det var bättre förr?

Visa signatur

Är det i den här raden man ska skryta om sin dator?

Permalänk

fan! hoppas det blir typ alal diskar som köpta efter 1 aug

vill ha 3 år på min DiamondMax Plus 10...

har btw 6 diskar alla Plus 8,9 el 10. Hade en D740X som lagrerna pajjade på, fick då en Plus 8, inga problem sen dess...

Permalänk
Medlem

Jag har totalt 10 maxtor diskar just nu, de flesta är Maxline II och har hittills inte haft några större problem med dem. Trodde en disk höll på ge upp men det visade sig att det enda som krävdes var en några rundor med maxblast samt en lågnivåformatering (hade kört disken dåligt ventilerad vilket ledde till att den gick för varm).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Ett år är för lite. 3 år är väl lagom och 5 år är betryggande

Permalänk
Medlem

MaXtor

Hallå gott folk, sitter just nu med en nyformaterad hårddisk (min gamla 40gbs fujitsu hdd)

Min MaXtor bestämde sig hastigt och lustigt för att helt "lägga av" efter det att jag laddade ner "Service pack 2" ifrån windowsupdate, mitt OS kraschade och efter många återupplivningsförsök så blev min hårddisk totalt kaos, den sa att en massa sektorer var trasiga, samt att den helt nekade mig åtkomst, vilket nu har resulterat i att jag har en aldeles tom 120gb MaXtor hårddisk. När man försöker slänga in nytt OS på den kan jag tillägga att den beter sig konstigt, påstår att vissa filer inte går att kopieras in på min hårddisk, att felet är "oåterkalleligt"? vet inte vad som är fel, om det är jag som är dåligt, el om jag får svälja stoltheten och göra en reklamation på hårddisken?. Hårddisken har fungerat mycket fint tidigare, visserligen lite missljud ibland (då man stänger av datorn, även ibland vid uppstart) den "gnäller" som lite om man säger så, konstigt ljud som att man snurrar en skiva imot något metalliskt sen tar det tvärtstopp?

Vet inte om ni direkt kan säga att min MaXtor är "väck" om man ska skicka in den för byte?
el om det är något annat som spökar.

tacksam för svar!

p.s jo förresten, det gick inte att slänga in OS heller tidigare på denna hårddisk så jag tänkte efter vad jag precis hade gjort innan, vilket var att jag hade höjt FSB lite på cpu, så jag sänkte den, då funkade det att slänga in XP igen d.s

Visa signatur

Athlon 64 x2 4200+ 2.2 ghz 2048 ddr Corsair TwinX pc 3200,XFX 7800GT 256mb, Samsung Spinpoint 120 250 gb ncq 7200 rpm, Creative Soundblaster Audigy 2 Zs platinum, chassi: Antec Sonata, nätdel: Seasonic S12 430w.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: MaXtor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryll3
Hallå gott folk, sitter just nu med en nyformaterad hårddisk (min gamla 40gbs fujitsu hdd)

Min MaXtor bestämde sig hastigt och lustigt för att helt "lägga av" efter det att jag laddade ner "Service pack 2" ifrån windowsupdate, mitt OS kraschade och efter många återupplivningsförsök så blev min hårddisk totalt kaos, den sa att en massa sektorer var trasiga, samt att den helt nekade mig åtkomst, vilket nu har resulterat i att jag har en aldeles tom 120gb MaXtor hårddisk. När man försöker slänga in nytt OS på den kan jag tillägga att den beter sig konstigt, påstår att vissa filer inte går att kopieras in på min hårddisk, att felet är "oåterkalleligt"? vet inte vad som är fel, om det är jag som är dåligt, el om jag får svälja stoltheten och göra en reklamation på hårddisken?. Hårddisken har fungerat mycket fint tidigare, visserligen lite missljud ibland (då man stänger av datorn, även ibland vid uppstart) den "gnäller" som lite om man säger så, konstigt ljud som att man snurrar en skiva imot något metalliskt sen tar det tvärtstopp?

Vet inte om ni direkt kan säga att min MaXtor är "väck" om man ska skicka in den för byte?
el om det är något annat som spökar.

tacksam för svar!

p.s jo förresten, det gick inte att slänga in OS heller tidigare på denna hårddisk så jag tänkte efter vad jag precis hade gjort innan, vilket var att jag hade höjt FSB lite på cpu, så jag sänkte den, då funkade det att slänga in XP igen d.s

Tanka ner PowerMax från Maxtor och felsök hårddisken själv så får du svart på vitt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Vill inte säga att Maxtor går sönder oftare än andra märken men du är väl medveten om att en 10 år gammal disk inte kan jämföras i kvalitet/konstruktion med en som görs idag?

Jorå, absolut men ibland undrar jag bara vad som får folk att "dissa" vissa märken. En förklaring till varför man tycker andra diskar är bättre vore ju på sin plats så det inte uppstår en massa felaktiga rykten. Är man bara ett helt vanligt "fanboy", eller tvärtom i det här fallet så kan man säga det, jag har inga problem med det då jag själv inte handlar vissa märken av principskäl men dom håller jag för mig själv och spyr inte galla över ett forum.

Visa signatur

P4C 2,4@3,0 / P3 733@770

Permalänk

min maxtor

hej här komer en fråga som inte rör just garantier utan att jag har ett problem. nu e det så här att jag har införskaffat en ny maxtor 300gigare. jag har tagit bort den där grejen vid alla små pinnar så den blir slave. koplat in den i slave sladden rätt i den gråa asså. när jag startar dator så står det att den finns å hittas mm. men när jag kommer in i xp så finns den inte liggandes där. =( kan det bero på att jag har en maxtor som primary på 80 g ?

hoppas ni förstår vad jag menar. men jag förklarar så bra som jag kan. är inte speciellt dator kunnig.

mvh felix

Visa signatur

felix