BenQ och ViewSonic 8 ms LCD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Tillverkarna måste ha bättre policy när det gäller döda pixlar sen kan jag tänka mej att köpa en TFT skärm...

Eizos pixelspolicy är suverän; Skärmen kan dömas ut med en trasig pixel beroende på placering. Detta gäller om pixeln lyser helt vit eller är helt svart.

Det är dom ensamma om och bland annat är dom ensamma om 5 års garanti också.

Visa signatur

Lian-Li PC-V1200, Abit IC7-G, P4 Northwood 3.4Ghz, 1024Mb PC3200DDR, 2 st WD Raptor 74Gb RAID-0, 1 st Hitachi 7k250 250Gb, Sapphire X800 Pro, Antec Phantom 350W fanless

Permalänk
Medlem

Dagens TFT har ju på tok för dålig färgåtergivning.

Visa signatur

"There he goes. One of God's own prototypes. A high powered mutant of some kind, never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die. "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myglarn
Jag hade CRT förut.. Om jag satt en hel vad vid datorn var ofta ögonen irriterade o sved när man stängde dem. Nu har jag TFT och de symptomen är mycket lindrigare.

Jo, jag hade min CRT i jordat uttag, men TFT är så överlägset på strålningsfronten så diskussionen är onödig.

Ja, eller så körde du din skärm på för låg uppdateringsfrekvens.....
Jag sitter då minst 6 timmar varje dag, bara på nätet + lite spelande, utan problem när jag kör på 100hz.
Men jag märker direkt ifall jag sätter mig vid en skärm som kör med 85hz att den flimmrar.

Permalänk
Medlem

jnse

Och speciellt om det är 60/70/75hz som många verkar ha utan att fatta det själv.

Använder själv 100hz, och aldrig under 85hz.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Kör man 100Hz på en CRT blir det 10ms mellan varje uppdatering, fast sen reagerar den ju inte helt blixtsnabbt.

Så om en 8ms TFT får en verklig responstid på ~15ms blir den lika snabb som en CRT.

jnse: Och hur många TFT har dåliga pixlar nuförtiden? Nä just det, inte många...

Skärmar jag har "testat" de senaste månaderna:

4st LG L1710S, inga döda pixlar.
2st Dell-TFT, inga döda pixlar.
2st Dell (bärbara), inga döda pixlar.
4st AOC-skärmar, inga döda pixlar.
1st Viewsonic, inga döda pixlar.
2st HP-skärmar, inga döda pixlar.

Min gamla unkna, flitigt använda compaq-notebook från 1997 har tre döda pixlar

Varför är då inte garantierna bättre?
Nä, visst det kanske är vanligare med en hel skärm än de med döda pixlar. Men lagom kul att lägga uppåt eller över 10 000 kr på en skärm som man stör sig på pga. döda pixlar?
Det finns ju subpixlar och annat som inte räknas som riktiga pixlar och sånt men som nog kan vara störande. Kanske inte hela världen men köper man en skärm för riktigt mycket pengar så förväntar jag mig at den ska vara perfekt när jag får den.

Ang. priset så är inte TFT skärmar särskilt dyra. Jag snackar inte billiga skärmar nu utan skärmar i storleksordningen 21". De skärmarna är dyra både vad gäller TFT och CRT.
Eftersom efterfrågan har minskat på CRT skärmar finns det färre alternativ och de med bra specifikationer är rätt dyra.

Sen vill jag gärna veta hur många pixlar en ny stor och fin TFT skärm idag kommer ha om 5 år? (det finns det självklart inget definitivt svar på)

Skärmen är inte nåt man ska snåla på, och skärmen är även nåt som inte tappar sitt värde så fort (jämfört med datorn) så det är (enligt mig) lika bra att satsa på skärmen och inte byta den på ett par datorgenerationer.

Köper man en kvalitets-CRT så har inte den skärmen dålig skärpa och den är inte flimmrig, även om man ställer den bredvid en TFT skärm. De argumenten tycker jag faktiskt att man kan se som ett plus med TFTn men som argument anser jag inte att de håller särskilt länge (när vi snackar dyra skärmar).

De flesta köper ju det billigaste de kommer över och när det kommer till TFT skärmar så är de billigaste TFT skärmarna mycket trevligare (men dyrare) än de billigaste CRT skärmarna. Inte konstigt att 17" TFT skärmen för 5k är mycket bättre än 19" CRT skärmen för 2k....

Det blir antagligen en TFT skärm vid nästa köp. Och det som 'avgjorde' det är att jag tror att den skärmen kommer att hålla sig längre.
All ghosting stör jag mig inte alls på. Då är färgåtergivningen bra mycket värre, men den är tillräckligt bra idag för att jag ska klara mig.

Sen det här med upplösningar. Det är ju verkligen tragiskt när det kommer till TFT skärmar. Finns bara en upplösning per storlek på skärmen. Om det inte passar så får man titta på nåt annat. Det är en av de största anledningarna till att hålla sig ifrån TFT. Om man inte köper en riktigt dyr skärm så får man så kasst låg upplösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane
Eizos pixelspolicy är suverän; Skärmen kan dömas ut med en trasig pixel beroende på placering. Detta gäller om pixeln lyser helt vit eller är helt svart.

Det är dom ensamma om och bland annat är dom ensamma om 5 års garanti också.

Jo Eizo är suveräna men extremt dyra och riktar sej inte åt spelare...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvonS
Det finns ett gäng!
Nåra för att nämna:
16ms: Viewsonic VX910 med analog o DVI (ska strax stå på mitt skrivbord )
Benq FP 931 analog.
Philips 190S5C analog
Sharp LL-191A
LG L193ST
acer 1912

12ms
BenQ FP937
Philips 190S5F
Viewsonic VP912

Detta är iallafall några. Finns fler.
Dessutom finns det några utmärkta 20tums 16ms skärmar ute.

Okej, får ta och kolla lite närmare på dom då.

Visa signatur

xenobioz.com
Free VSTs and music!

Permalänk
Medlem

Härligt med ännu snabbare responstid jag ska nog avvakta köp ett tag till tror att det kommer hända mycket inom rätt kort tid.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvonS
Det finns ett gäng!
Nåra för att nämna:
16ms: Viewsonic VX910 med analog o DVI (ska strax stå på mitt skrivbord )
Benq FP 931 analog.
Philips 190S5C analog
Sharp LL-191A
LG L193ST
acer 1912

12ms
BenQ FP937
Philips 190S5F
Viewsonic VP912

Detta är iallafall några. Finns fler.
Dessutom finns det några utmärkta 20tums 16ms skärmar ute.

Är jäkligt sugen på den där Viewsonic VX910, var köpte du den nånstans?

Visa signatur

Intel Core i5 2500K 4,3GHz l MSI P67A-GD65 l MSI 580GTX Twin Frozr II l
Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE l Antec KÜHLER H2O 620 l
Corsair SSD Force 3 120GB l 1TB Western Digital Caviar Green l
Corsair HX850 80+ l Silverstone Fortress FT02B l

Permalänk
Medlem

Att en TFT bara kan ha en upplösning talar ju också emot att man skulle vilja ha den till en speldator.

Även om responstiden är snabb så hjälper det inte mycket om man har kass fps i spelet pga. upplösningen man spelar i. Man måste ha en ganska schyst dator för att t.ex. lira doom3 i 1280x1024 och hög bildkvalitet.

Visa signatur

Epox 8RDA+(1.1), Barton 2500+, 2x512MB TwinMos PC3200, Powercolor X800XT, 80GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xenobioz

Färgdjupet är ju överlägset på en TFT

Vem har tutat i dig det?

Visa signatur

[size="1"]"Tomma ciderburkar står på bordet, det fnissas och pratas analsex, de är alla eniga om att det är något de vill prova på innan sommaren är slut."
(Ur boken Statarliv av Herr Mossa)[/size]

Permalänk
Medlem

speedy, AthlonXP 2800+, 512Mb DDR ram, Radeon 9800pro dög alldeles lagom.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Citat:

Ursprungligen inskrivet av speedy
Att en TFT bara kan ha en upplösning talar ju också emot att man skulle vilja ha den till en speldator.

Även om responstiden är snabb så hjälper det inte mycket om man har kass fps i spelet pga. upplösningen man spelar i. Man måste ha en ganska schyst dator för att t.ex. lira doom3 i 1280x1024 och hög bildkvalitet.

Jag kör Doom III i 1024x768 utan problem och min skärm ska egentligen köras i 1280x1024 (maxupplösning).

Har aldrig varit med om det problemet du nämner.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Känns olidligt långt ifrån en nu, hoppas man orkar vänta på dessa nya skärmar som kommer första kvartalet nästa år.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mossa
Vem har tutat i dig det?

Mina egna ögon, jag är inte den enda som tycker så.

Visa signatur

xenobioz.com
Free VSTs and music!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xenobioz
Mina egna ögon, jag är inte den enda som tycker så.

TFT har sämre färgåtergivning. Kontrasten på TFT skärmar är oftast för hög och färger som är nära varandra flyter lätt ihop. Det kan vara svårt att märka om man inte jämför med en CRT skärm.

Det som du och de andra antagligen anser vara bättre när det kommer till färgåtergivningen är kontrasten. Visst, det kan se fint ut när färgerna är överdrivna och jämför man en bild mellan TFT och CRT så ser bilden på CRT skärmen kanske lite grådassig ut och TFT skärmen ser ut att ha klarare färger. Men då är det egentligen TFT skärmen som visar fel.

Det känner många säkert igen när de lekt med kontrasten på bilder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
TFT har sämre färgåtergivning. Kontrasten på TFT skärmar är oftast för hög och färger som är nära varandra flyter lätt ihop. Det kan vara svårt att märka om man inte jämför med en CRT skärm.

Det som du och de andra antagligen anser vara bättre när det kommer till färgåtergivningen är kontrasten. Visst, det kan se fint ut när färgerna är överdrivna och jämför man en bild mellan TFT och CRT så ser bilden på CRT skärmen kanske lite grådassig ut och TFT skärmen ser ut att ha klarare färger. Men då är det egentligen TFT skärmen som visar fel.

Det känner många säkert igen när de lekt med kontrasten på bilder.

Okej så kanske det är, men om jag tycker att det ser bättre ut så spelar det ingen roll hur det egentligen är.

Ja det är kanske kontrasten jag menar.
Färgdjup kanske betyder antalet olika färger som man kan se?

Jag tycker iallafall att det blir ett mer djup i bilden på något sätt. Tex nyanser av svart som jag inte kan se på min CRT.

Visa signatur

xenobioz.com
Free VSTs and music!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xenobioz
Okej så kanske det är, men om jag tycker att det ser bättre ut så spelar det ingen roll hur det egentligen är.

Ja det är kanske kontrasten jag menar.
Färgdjup kanske betyder antalet olika färger som man kan se?

Jag tycker iallafall att det blir ett mer djup i bilden på något sätt. Tex nyanser av svart som jag inte kan se på min CRT.

Färgåtergivning pratade vi väl om?
Det handlar ju om hur bra färgerna återges - dvs. inte hur snyggt det ser ut utan hur bra färgerna återges. Om du tycker kontrasten gör bilden snyggare kan du ju höjja kontrasten.

Nyanser av svart?
Det är bland de största problemen som TFT har när det gäller färgåtergivning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Färgåtergivning pratade vi väl om?
Det handlar ju om hur bra färgerna återges - dvs. inte hur snyggt det ser ut utan hur bra färgerna återges. Om du tycker kontrasten gör bilden snyggare kan du ju höjja kontrasten.

Nyanser av svart?
Det är bland de största problemen som TFT har när det gäller färgåtergivning.

Jag pratade bara om att det ser bättre ut, vad det sen är som gör det vet jag inte. Även om det teoretiskt sett är sämre bild.

Jag har kontrasten på 100% på min skärm, så den går inte att höja mer.

Visa signatur

xenobioz.com
Free VSTs and music!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xenobioz
Jag pratade bara om att det ser bättre ut, vad det sen är som gör det vet jag inte. Även om det teoretiskt sett är sämre bild.

Jag har kontrasten på 100% på min skärm, så den går inte att höja mer.

Du behöver kanske använda 3rd party program för att kunna höjja tillräckligt, kanske finns nåt bland grafikkortsdrivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Du behöver kanske använda 3rd party program för att kunna höjja tillräckligt, kanske finns nåt bland grafikkortsdrivrutinerna.

Hmm jag hade bara 16bits färg, det är kanske därför ändrade till 32bitar nu

Visa signatur

xenobioz.com
Free VSTs and music!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xenobioz
Hmm jag hade bara 16bits färg, det är kanske därför ändrade till 32bitar nu

Det skulle förklara de svarta nyanserna