Ursprungligen inskrivet av Olofson
Det tror jag knappast... Iofs har AMD64 några extra register och sånt (x86 är ju närmast handikappad i det hänseendet, så det är inte en dag för tidigt!), men att den är 64-bitars är i sig totalt irrelevant för normala applikationer. MMX, SSE, SSE2, AltiVec och liknande teknologier (alla på 32-bitars CPUer) arbetar redan med 64-, 128- eller 256-bitars register, och bussen har varit 64 bitar eller bredare ett bra tag redan.
AMD har utökat SSE2 med 8 128 bit FP register så den kod som är beroende av SSE2 (Spel,
3d rendering, Divx o.s.v) kommer att få en rejäl boost 10-30% sedan är register setet GPR (General Purpose Registers) ökat från 8 till 16 som borde ge omkring 5-10%
http://www.cpuid.com/K8/index.php
Ursprungligen inskrivet av Olofson
Att man har heltal på 64 bits som "standard" (beror egentligen på språk och kompilator) har inte heller nån positiv effekt i normala fall. Det gör faktiskt program *slöare* p g a att mer minne och bandbredd kastas bort.
[/B]
Ok ett fåtal 32-bits program kan få en minnimal prestanda försämring på grund av ökad stress på minnesbussen när man kör i Long Mode (64 bits pekare) men förmodligen kommer dom extra registerna att utjämna den nackdelen annars kan man ju köra dom programen i 32 bits miljö
Ursprungligen inskrivet av Olofson
Enda gången 64-bitars heltal lönar sig är när man kör program skrivna specifikt för 64-bitars heltalsberäkningar - men det mesta som kräver stor precision och/eller dynamik görs med flyttal sedan många år, och flyttal på 64 eller 80 bitar har stötts nästan så länge det funnits FPUer i PC.
[/B]
Dom programen som räknar på Integern kryptering, mattematiska/sience program,simulatorer kan teoretisk gå upp till 4 gånger snabbare på en 64-bits cpu men visst det är knappast program som den vanliga användaren kör ofta
http://www.lostcircuits.com/cpu/amd_a64fx51/27.shtml
Ursprungligen inskrivet av Olofson
Kommer nån ihåg hur det var när Win16-program började översättas till Win32...? ;
Steget från 32 till 64 bitar är av *mindre* betydelse. Då var det ett steg från 64 kB till 4 GB per direkt adresserbart minnes block. Nu är det ett steg från 4 GB till 64 TB eller vad f-n det blir (praktiskt taget irrelevant), vilket knappast påverkar folk som inte redan kört 64-bitarsmaskiner (t ex Alpha) ett bra tag p g a extrema applikationer.
[/B]
En 32 bits CPU kan max mappa upp 2Gb direkt till ett program inte 4Gb 3Gb är möjligt med en switch om programet är kompilerat för det och enligt Linux Torvalds så får man en prestanda försämring redan när man kommer över 1Gb med en 32 bits CPU
Ursprungligen inskrivet av Olofson
Kort sagt, gå inte på all hype - igen. 64-bitars är ingen nackdel, men det lär dröja innan det ger nån verklig fördel för normala användare. Första generationens Win64 lär snarare ha problem med dåligt optimerade drivers och sånt, med resultat att det blir *långsammare* än Win32 i praktiken. [/B]
Det är därför Athlon64 klarar både 32 och 64bits program
"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."