40 processorer jämförda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olofson
Det tror jag knappast... Iofs har AMD64 några extra register och sånt (x86 är ju närmast handikappad i det hänseendet, så det är inte en dag för tidigt!), men att den är 64-bitars är i sig totalt irrelevant för normala applikationer. MMX, SSE, SSE2, AltiVec och liknande teknologier (alla på 32-bitars CPUer) arbetar redan med 64-, 128- eller 256-bitars register, och bussen har varit 64 bitar eller bredare ett bra tag redan.

AMD har utökat SSE2 med 8 128 bit FP register så den kod som är beroende av SSE2 (Spel,
3d rendering, Divx o.s.v) kommer att få en rejäl boost 10-30% sedan är register setet GPR (General Purpose Registers) ökat från 8 till 16 som borde ge omkring 5-10%
http://www.cpuid.com/K8/index.php

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olofson
Att man har heltal på 64 bits som "standard" (beror egentligen på språk och kompilator) har inte heller nån positiv effekt i normala fall. Det gör faktiskt program *slöare* p g a att mer minne och bandbredd kastas bort.
[/B]

Ok ett fåtal 32-bits program kan få en minnimal prestanda försämring på grund av ökad stress på minnesbussen när man kör i Long Mode (64 bits pekare) men förmodligen kommer dom extra registerna att utjämna den nackdelen annars kan man ju köra dom programen i 32 bits miljö

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olofson
Enda gången 64-bitars heltal lönar sig är när man kör program skrivna specifikt för 64-bitars heltalsberäkningar - men det mesta som kräver stor precision och/eller dynamik görs med flyttal sedan många år, och flyttal på 64 eller 80 bitar har stötts nästan så länge det funnits FPUer i PC.
[/B]

Dom programen som räknar på Integern kryptering, mattematiska/sience program,simulatorer kan teoretisk gå upp till 4 gånger snabbare på en 64-bits cpu men visst det är knappast program som den vanliga användaren kör ofta
http://www.lostcircuits.com/cpu/amd_a64fx51/27.shtml

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olofson

Kommer nån ihåg hur det var när Win16-program började översättas till Win32...? ;
Steget från 32 till 64 bitar är av *mindre* betydelse. Då var det ett steg från 64 kB till 4 GB per direkt adresserbart minnes block. Nu är det ett steg från 4 GB till 64 TB eller vad f-n det blir (praktiskt taget irrelevant), vilket knappast påverkar folk som inte redan kört 64-bitarsmaskiner (t ex Alpha) ett bra tag p g a extrema applikationer.
[/B]

En 32 bits CPU kan max mappa upp 2Gb direkt till ett program inte 4Gb 3Gb är möjligt med en switch om programet är kompilerat för det och enligt Linux Torvalds så får man en prestanda försämring redan när man kommer över 1Gb med en 32 bits CPU

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olofson
Kort sagt, gå inte på all hype - igen. 64-bitars är ingen nackdel, men det lär dröja innan det ger nån verklig fördel för normala användare. Första generationens Win64 lär snarare ha problem med dåligt optimerade drivers och sånt, med resultat att det blir *långsammare* än Win32 i praktiken. [/B]

Det är därför Athlon64 klarar både 32 och 64bits program

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk

Tack för ett bra tips! Jag var sugen att veta hur mycket bättre 3500+ 939 är än 2500+ barton som jag har nu.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tosu
Vad jag är intresserad av, som gamer, är hur kombinationen av CPU/Grafikkort inverkar på prestandan i användbara/önskvärda upplösningar & inställningar.

Det finns ju redan sådana test. Göra ett sånt stort test över alla de cpu'er de hade med i detta testa skulle ju ta evigheter. Jag tycker artikeln var riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Lite offtopic men jag tycker det borde komma lag på att datorförsäljare inte får skriva "superdator", "äkta spel dator" när man använder tex celeron processorer. Man vilse leder kunden och total lurar den. Det händer hela tiden att man ser sånna rubriker och det gäller riktigt usla dator paket.

Superdator får man väl inte använda, då superdator faktiskt är en sorts dator.
Samma gäller väl stordator.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Trevligt när man inte läst samma text, skulle bara bli en spel inte två... logiskt då online kartorna inte skulle gå samman.

http://www.fragzone.se/cgi-bin/viewnews.cgi?id=EpAuEAkuEkLhLw...

http://www.fz.se/artiklar/article.php?id=546

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Själv är jag lite källkritisk till detta test:

Classement général

Athlon XP Barton 2500+ : 30,6
Athlon XP Barton 2800+: 61

Så där stor skillnad kan det väll inte vara ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
Nja om jag inte minns fel så har VIA K8T800pro lite bättre prestanda men nforce 3 är bättre på överklockning.
Har även sett att 3400+ slog 3500+ s939 i doom3 med några poäng kommer dock ej ihåg vart jag läste det testet ska pasta det om jag kommer ihåg.

om jag inte minns fel så har jag läst att nforce 3 har bätter minnes prestanda iaf

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor_cut
Bra och veta. Men de stackars barn familjerna som köper en:

2,GHz!! ultimata speldatorn etc etc med: Celeron processor

Lär bli grundlurade.

sen så finns det ju såna "extrema speldatorer" från dell som har
p4 3,2ghz s775
512mb ddr2
x300 graffe
för 17000kr - mycket prisvärt? haha...

sen när blev x300 ett "extremt" grafikkort?

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smittan
Själv är jag lite källkritisk till detta test:

Classement général

Athlon XP Barton 2500+ : 30,6
Athlon XP Barton 2800+: 61

Så där stor skillnad kan det väll inte vara ?

Har också undrat lite över detta... Flera av processorerna i listan verkar inte stämma överens när man jämför dem.

Permalänk
Avstängd

Tackar en anlednig att skaffa 64 bitars snart

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.