Permalänk
Melding Plague

Abit AV8 recenserat

<font style="font-size: 10pt"><b>Abit AV8 recenserat</b></font> <small class="small">lördag 4 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
För er som är sugna på att uppgradera till ett sockel 939-baserat Athlon64-system har <a href="http://techreport.com/reviews/2004q3/abit-av8/index.x?pg=1" target="_blank" >Tech Report</a> recenserat Abit AV8 med VIAs K8T800 Pro. Det erbjuder 6-kanaligt ljud via Realtek ALC658-ljudcodec, Gigabit-LAN samt stöd för bussfrekvenser upp till 336 MHz.
<br />
<br />Det jämförs mot Asus K8T800 Pro-baserade A8V Deluxe i en hel serie tester. Vi ser alla normala speltester och i syntetiska testprogram för minne bland annat, men Tech Report jämför också moderkorten i nätverksprestanda, USB-prestanda samt ljudprestanda vilket gör att man får en mycket bra uppfattning om den generella prestandan.
<br />
<br /><I>All the necessary ingredients are there, but to bake up a stable system running faster than stock, you'll need a motherboard built with overclocking in mind—a board like the AV8, Abit's latest in a long line of enthusiast-oriented motherboards designed to laugh at stock clock speeds. With all the must-have integrated peripherals, a working AGP/PCI lock, a sub-$110 price tag, and a BIOS laden with tweaking and overclocking options, the AV8 has the potential to be the ultimate Athlon 64 overclocking platform. Let's see if it delivers.</I>
<br />
<br />Läs recensionen hos <a href="http://techreport.com/reviews/2004q3/abit-av8/index.x?pg=1" target="_blank" >Tech Report</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaaaa! Den verkar ruskigt bra, men!!! Varför säljer man mobos med agp? Jag förstår inte det, vem går och köper ett agp mobo idag när express står för dörren? Det är ju som att fortsätta sälja plastcyklar fast alucykeln kom =P Nej säger jag, skandal.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

Därför att det krävs nya chipset från Nvidia / Via / SiS på moderkorten. Nforce 4 har bland annat stöd för PCIx.

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
Jaaaa! Den verkar ruskigt bra, men!!! Varför säljer man mobos med agp? Jag förstår inte det, vem går och köper ett agp mobo idag när express står för dörren? Det är ju som att fortsätta sälja plastcyklar fast alucykeln kom =P Nej säger jag, skandal.

Eller för att många som uppgraderar fortfarande har AGP grafikkort?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Det jag funderar lite på är huruvuda det verkligen finns PCI/AGP-lås. Man får olika uppgifter beroende på var man läser.

Permalänk
Medlem

Just det, rool, det verkar som man måste vara oerhört nogrann med vilken revision av moderkortet man får om man köper ett VIA-kort. Tyvärr finns det säkert många av den första revisionen i lager i Sverige, och där vet vi av flertalet tester att agp/pci-lås INTE fungerar

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
Jaaaa! Den verkar ruskigt bra, men!!! Varför säljer man mobos med agp? Jag förstår inte det, vem går och köper ett agp mobo idag när express står för dörren? Det är ju som att fortsätta sälja plastcyklar fast alucykeln kom =P Nej säger jag, skandal.

Därför att det inte finns någon användning för PCI-E än?

Varför lägga tusenlappar på något som man ändå aldrig kommer att märka någon skillnad på?

Permalänk
Medlem

anledningen till att impementera pci-e är för att utveckingen går framåt. visst kan det verka förkastligt i dagsläget. men jag anser att det är viktigt att så många datorer som möjligt är förberedda på pci-e. då går det snabbare att få hit dom riktiga pci-e korten.

Permalänk
Medlem

äger ett sånt här kort. funkar skit bra

Visa signatur

I Rule!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snake87
äger ett sånt här kort. funkar skit bra

Har du provat att klocka

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

lite granna men inte så mycket... ja väntar på nya bioset så dom kan fixa lite av alla konstiga buggar som finns. men har kört den i 233x11 stabilt. sitter på boxad kylning än också så ja tar de lite lungt... tippsa mig gärna arne man har ju hört om dina bravader med luft

Visa signatur

I Rule!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snake87
lite granna men inte så mycket... ja väntar på nya bioset så dom kan fixa lite av alla konstiga buggar som finns. men har kört den i 233x11 stabilt. sitter på boxad kylning än också så ja tar de lite lungt... tippsa mig gärna arne man har ju hört om dina bravader med luft

Troligtvis kommer jag köpa Abitkortet det finns ju inga alltenativ i dag
Vad är max volt på vcore/minnena/NB

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SinQ
anledningen till att impementera pci-e är för att utveckingen går framåt. visst kan det verka förkastligt i dagsläget. men jag anser att det är viktigt att så många datorer som möjligt är förberedda på pci-e. då går det snabbare att få hit dom riktiga pci-e korten.

Jo, men jag tänker då inte lägga pengar på nåt jag inte behöver. När PCI-E inte kostar mer än AGP och då de grafikkort som jag vill köpa finns för PCI-E så kommer jag att köpa ett PCI-E moderkort.

Annars finns det få användningsområden som utnyttjar PCI-E (förutom raid-kontrollers om man ska använda många diskar - eller gigabitnätverkskort, men för tillfället är inte det något som jag behöver (detsamma gäller antagligen för de flesta andra också)).

Så, om inte moderkortet ligger bra till prismässigt och har både PCI-E och AGP så får PCI-E vänta, för min del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snake87
lite granna men inte så mycket... ja väntar på nya bioset så dom kan fixa lite av alla konstiga buggar som finns. men har kört den i 233x11 stabilt. sitter på boxad kylning än också så ja tar de lite lungt... tippsa mig gärna arne man har ju hört om dina bravader med luft

Vilken revision har du? samt vars köpte du den...? =/
det där med PCI/AGP låset kunde man visst lösa med ett beta bios. enligt nån forums medlem hos xs.org

ggl

Permalänk
Medlem

ska kolla volten sen imon har vart på party nu och känner inte att jag orkar nu, men jag kan skicka PM om volten mm...

btw har rev 1.1 har ja förmig. vet inte om agp och pci låsen funkar dock köpte från komplett för en månad sen

Visa signatur

I Rule!

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man köper ett Via baserat moderkort alls jag och speciellt inte varför man skulle köpa ett som A(SHIT)BIT har kladdat på.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Avstängd

VIA kan jag inte svara på, men vill man kunna kräma ur mest prestanda ur sina grejor så brukar Abit vara valet.
ASUS köper man om man bara ska köra standard.
Vad kör du din prolle i?

Permalänk
Medlem

Asus om man ska ha stabilitet. Abit, epox, dfi om man ska klocka

Dock har inte Abit släppt något bra A64 mobo!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snake87
lite granna men inte så mycket... ja väntar på nya bioset så dom kan fixa lite av alla konstiga buggar som finns. men har kört den i 233x11 stabilt. sitter på boxad kylning än också så ja tar de lite lungt... tippsa mig gärna arne man har ju hört om dina bravader med luft

Har ett sånt här kort jag med, fast med 3rd eye. Funkar inte alls, något måste va fel.. jävla störande
Ändrar jag något som har med cpu att göra så hänger sig datorn, klockar jag mer än 50 mhz så får jag bluescreen.

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Förstår inte varför man köper ett Via baserat moderkort alls jag och speciellt inte varför man skulle köpa ett som A(SHIT)BIT har kladdat på.

Ser verkligen inget fel i den blandningen. Riktigt bra blandning skulle jag villja påstå, nu är jag dock inte särskilt insatt i de nyaste men dåliga är de ju i vilket fall inte.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Förstår inte varför man köper ett Via baserat moderkort alls jag och speciellt inte varför man skulle köpa ett som A(SHIT)BIT har kladdat på.

Abit är enligt mig den mest pålitliga tillverkaren, har ALDRIG haft problem med ett Abitkort.. vilket jag haft med Epox, MSI och DFI.. Asus har alltid också funkat, fast jag föredrar Abit för att dom i princip alltid är bättre att OC:a med.