AMD ökar sin försäljning

Permalänk
Melding Plague

AMD ökar sin försäljning

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD ökar sin försäljning</b></font> <small class="small">måndag 13 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/other/display/20040913050508.htm..." target="_blank" >X-Bit Labs</a> har kort presenterat en marknadsanalys som företaget Current Analysis har utfört.<br /><br />Tydligen har AMD knappat in på Intel rejält på detaljhandeln. Enligt undersökningen har AMD ökat sin försäljning med cirka 20 procent medan Intel har förlorat cirka 20 procent på detaljhaneln. Siffrorna handlar dock endast om detaljhandeln och processorer inom server- samt den bärbara marknaden är ej inräknade, samma gäller också OEM-system där Intel traditionellt har haft mycket stora marknadsandelar.<br /><br /><I>“Intel is not in danger of losing its CPU crown... [but] the fact that AMD can challenge Intel – even within the restrictive group of retail desktop sales – speaks volumes for the chip underdog,” said Toni Duboise, Current Analysis’ senior desktop PC analyst.</I><br /><br />De flesta entusiaster verkar tveksamma till Intels nya plattform (i915/i925) och trenden verkar gå åt Athlon64 från AMD. Dock blir nästa år säkerligen intressantare då båda tillverkarna ska introducera procesorer med dubbla kärnor.<br /><br />Det verkar alltså som om AMD trots vissa överklockningslås på nya Athlon64 verkar vinna de flesta entusiasters hjärtan detta år. Om trenden håller i sig återstår det att se.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till korda för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD kommer ikapp och tar över Eftersom dom ÄR bättre. Fattar egenligen inte varför ett företag som producerar sämre cpu'er skall vara större. AMD är bättre och billigare desutom!

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Hoppas AMD kommer ikapp och tar över Eftersom dom ÄR bättre. Fattar egenligen inte varför ett företag som producerar sämre cpu'er skall vara större. AMD är bättre och billigare desutom!

Jasså? Kanske för tillfället.. när det gäller spel. Men många i världen sysslar inte så mycket med spel, utan arbetar med datorn på annat sätt.

Permalänk

Billigare ? Intel har väl mer rabatt på sina system än AMD har.. Så för företag och så så blir det billigare med intel iaf kanske ?

Visa signatur

Det är sorgligt att leva i en tid då det är lättare att klyva en atomkärna än att spränga en fördom. // Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Jasså? Kanske för tillfället.. när det gäller spel. Men många i världen sysslar inte så mycket med spel, utan arbetar med datorn på annat sätt.

Jo, en majoritet av datorer är för "kontors bruk" dvs. Excell, word osv. och i det segmentet är AMD's processorer tveklöst billigare och bättre även om Celeron D är ett enormt steg i rätt riktning så är AMD's sempron ett mycket bättre val.

Det har under en längre tid irreterat mig väldigt mycket att intel kunnat ha mer eller mindre hela marknaden även om dom har underlägsna produkter. Men som tur är så börjar AMD sakta men säkert få den marknads andel dom förtjänar även om det tar tid.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

dock bara i detaljhandel, men det är väl där man handlar eller:p

iaf så var detta bra nyheter, sänker dom nu priserna så ökar deras försäljnings andelar mera osv, priserna på 939 syftar jag på då:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Skulle inte falla mig in att köpa en Intel Processor. AMD blev något speciellt för mig när jag köpte min 1200Mhz Thunderbird.
Kul att AMD har jobbat upp sig så bra. Dom har i mina ögon i alla fall bättre och billigare processorer.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hoppas också att Amd fortsätter att växa och ta över...trött på företag som lever på sin dominans.

Permalänk
Medlem

Word

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk

Det är ju inte fel att AMD knappar in lite, det kommer säkert gynna konkurrensen.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Ja hoppas AMD tar över, då hade allt blivit bättre.

[/sarkasm]

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Medlem

Dags för MrTT att läsa lite här? ^^ Det är väl han som jämt brukar snacka om att Intel säljer hur mycket som helst mer än AMD

har jag för mig..

Permalänk
Medlem

Server marknader har AMD väldigt goda förutsättningar med sin Opteron som är riktigt bra. Bärbara marknaden så får dom faktiskt ge sig än så länge så har dom inte nån konkurens krafig CPU dom har det men Intel har ett övertag där.
OEM marknaden synd bara att så många bygger med Intel. Skulle dom börja bygga med AMD så skulle dom öka sin försäljning med 100%. Där är nåt som AMD borde lägga ett kol på.
Detaljhandeln kännar jag själv att det har gått bättre för AMD.
Det är kul för det sätter press på "I" .
Själv känner jag att den här kriget mellan Intel och AMD kan endast gynna oss konsumenter. Eller vad tycker ni ?.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag vill inte att AMD skall få övertaget, det ultimata vore att de vaar precis lika stora, det skulle gynna konkurrensen mest.

Huruvida AMD i alla fall är bättre än Intel tänker jag inte uttala mig om, men jg vet att just nu är AMD bättre vad gäller pris/prestanda för oss privatpersoner som spelar.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Gött, får hoppas att de blir lika stora som Intel.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Hoppas AMD kommer ikapp och tar över Eftersom dom ÄR bättre. Fattar egenligen inte varför ett företag som producerar sämre cpu'er skall vara större. AMD är bättre och billigare desutom!

Fanboy...:p

Permalänk
Medlem

AMD powwa!

Permalänk
Medlem

bra, kan de dra ner priserna på FX-5x CPU:erna nu då ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ja! Hoppas AMD tar över och Intel konkar, så kan AMD ta ut vilka priser de vill!

Roligt att nästan alla på SweC avskyr religion, men brukar ha nästintill en fanatisk relation till ett företag.

Visa signatur
Permalänk
Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

Det vore nog inte särskilt lyckat om Intel kånkade. Tror någon verkligen att AMD skulle hålla sig ifrån att utnyttja en sådan situation? Det ultimata för oss konsumenter vore ju om de blev någorlunda jämnstarka samt om ytterligare någon uppstickare lyckades komma in på marknaden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lumor_
Det vore nog inte särskilt lyckat om Intel kånkade. Tror någon verkligen att AMD skulle hålla sig ifrån att utnyttja en sådan situation? Det ultimata för oss konsumenter vore ju om de blev någorlunda jämnstarka samt om ytterligare någon uppstickare lyckades komma in på marknaden.

Risken att Intel ska gå i konkurs är så liten att den i princip är försumbar. Intel har förbannat bra ekonomi och skulle utan problem klara av att gå med förlust ett längre tag.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Det bästa vore om det kom in nå mer som kan konkurera med Amd och Intel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
Risken att Intel ska gå i konkurs är så liten att den i princip är försumbar. Intel har förbannat bra ekonomi och skulle utan problem klara av att gå med förlust ett längre tag.

jag tror faktiskt inte att man säger att intel ska gå i konkurt för att man faktiskt tror det utan mer för att man önskade det....typ som fred på jorden eller mat till alla svältande barn.

Permalänk

Athlon 64 är ju inte bara bäst på spel som en del verkar tro...