Moderkortsjämförelse för sockel 754

Permalänk
Melding Plague

Moderkortsjämförelse för sockel 754

<font style="font-size: 10pt"><b>Moderkortsjämförelse för sockel 754</b></font> <small class="small">tisdag 14 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Raul</a></small><br>
<a href="http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2206" target="_blank" >Anandtech</a> har testat tre av de nyaste moderkorten för Athlon64 som bygger på moderkortskretsen nForce3 250 och jämfört de med tidigare generationer av likvärdiga moderkort. Det är ASUS K8N-E, Soltek K8AN2E-GR och DFI LANParty UL nF3 250Gb som ställts mot väggen för att testas i komprimering, spelprestanda och testprogram såsom PcMark04 och Winstone.<br /><br />Moderkorten i testet verkar vara gjorde för specifika arbetsuppgifter. ASUS:et leder till största delen i spelprestanda, medan Soltekkortet verkar ta hem directX8-matchen och SPECViewperf-testerna. På en punkt vinner dock DFI LANParty överlägset: överklockning. DFI:t lyckas pressa upp minnena i 316 MHz jämfört med ASUS 260 MHz och Solteks 250 MHz. Även överklockningen av processorn slår motståndarna med marginal. DFI:s 2470 MHz jämfört ASUS och Solteks 2460 MHz visar vad DFI:s moderkort är gjort för. Det kan bero på de stora inställningsmöjligheterna DFI-kortet erbjuder i BIOS.<br /><br />"<i>With this round of second generation 754 boards, we are finally seeing a broader range of performance differences than what we have seen in past benchmark tests. All three of these recent boards are generally among the better performers compared to other 2nd generation 754 boards. The differences are still not huge, but they are there. The Soltek, in particular, seems to appear at or near the top in almost every benchmark. The same can be said for the Asus K8N-E, and the DFI remains one of the better overall performers in the comparison at stock speed.</i>" <br /><br />Läs mer på <a href="http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2206" target="_blank" >Anandtech</a>.<br /><br />Relaterade nyheter: <a href="http://www.sweclockers.com/html/sok.php?searchquery=F%F6rv%E4...">Överklockarens dröm?</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur kunde DFI få editors chose??? Soltek och Asus rulade ju hela testet i stort sätt.

Fan jag börjar tro att folk bara går på överklockning när de väljer moderkort helt sjukt.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

verkar som att DFI har en bit kvar till standard användarna...eller? asus äger fortfarande :P... soltek verkar inte skit det heller

Visa signatur

<>Amd 64 3500+@~2.5ghz 250x10 <>2x512mb Bh-5 @2-2-2-5 @205mhz<>DFI Lan party Sli-D<>7900gt@ 55/1850<> ~29000 3dmark01, 24000 3dmark03, ~9700 3dmark05<> http://expressen.se/index.jsp?a=117235 <----idioter!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD

Fan jag börjar tro att folk bara går på överklockning när de väljer moderkort helt sjukt.

Ja? Är det nått fel på det eller? För mig är det självklart...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Ja? Är det nått fel på det eller? För mig är det självklart...

För mej också

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Jo samma här, så är det ju faktiskt med allt man köper till datorn för utom hdds typ.

Permalänk
Medlem

Respekt till Asus. DFI kör jag mest som en hobby kort för överklockning. Allt seriöst kör jag på Asus bredan för den e STABIL och krånglar aldrig för mig iaf. Därför har jag båda två som man kan leka lite.

Permalänk
Medlem

För mig är definitivt överklockning en sekundär fråga, men det är ju aldrig fel att ha möjligheterna!

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på övercklockning betänkt att de som köper för att klocka oftast vet exakt vad grejorna kan prestera över den rekommenderade nivån. Man sitter många många timmar och läser om grejerna innan man beställer dem, det är inte många övercklockare som köper dyra delar för tusentals kronor och chansar på att det ska vara övercklockningsvänligt (om man inte är mer eller mindre ekonomiskt oberoende).
Därmed är övercklockning ett aningen riskfyllt men otroligt effektivt sätt att få mer än vad man betalar för. Plus att det är kul och en utmaning

Vad det gäller anandtechs recension så var det väl bara väntat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Även överklockningen av processorn slår motståndarna med marginal. DFI:s 2470 MHz jämfört ASUS och Solteks 2460 MHz visar vad DFI:s moderkort är gjort för. Det kan bero på de stora inställningsmöjligheterna DFI-kortet erbjuder i BIOS.

Tjaa... En skillnad på 4 promille är ju en marginal. Undrar vad felmarginalen kan vara....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuba-cola
Tjaa... En skillnad på 4 promille är ju en marginal. Undrar vad felmarginalen kan vara....

Hehe 4 promille åker du i finkan, blir av med körkort, hamnar på sjukhuset så visst är 4 promille mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Hehe 4 promille åker du i finkan, blir av med körkort, hamnar på sjukhuset så visst är 4 promille mycket.

Man är troligtvis ganska så död efter 3 (tre) promille i kroppen, så jag tror inte man hinner bli av med körkort eller hamna i finkan..

Visa signatur

Är det i den här raden man ska skryta om sin dator?

Permalänk

ligger inte rekordet på 5.3 nånting?

Visa signatur

Intel Q9550, nForce 750i, 6144mb Corsair XMS2, GeForce 480GTX, SB X-FI 5.1