Nintendo-joystick till PC?

Permalänk
Melding Plague

Nintendo-joystick till PC?

<font style="font-size: 10pt"><b>Nintendo-joystick till PC?</b></font> <small class="small">tisdag 14 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
För er som inte tröttnat på att spela på Nintendos 8-bitars spelkonsoll har sajten <a href="http://www.joystiq.com/entry/7817137582525561/" target="_blank" >Joystiq</a> publicerat en artikel som beskriver hur man modifierar en kontroll från en Nintendo 8-bitars-spelkonsoll så att man kan plugga in den i USB-porten och sedan köra den i Windows.
<br />
<br />Det kräver dock lite elektronikkunskaper samt lödningskunskaper. Det är inte utan nostalgi i huvudet man tittar på Nintendo-kontrollen och tänker tillbaka på tiden när grafiken var underbart färgrik och musiken hade rätta tonerna.
<br />
<br />Läs modifieringsguiden hos <a href="http://www.joystiq.com/entry/7817137582525561/" target="_blank" >Joystiq</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska läsas och fixas

Visa signatur

pilla aldrig med något som fungerar, det kostar bara en massa pengar i slutändan.

Permalänk
Medlem

Min farsa moddade kontakten en Tac-2-joystick för att passa till vår Sinclair-dator när jag var liten och ung. Då kunde man lira Formel-1 och Tennis mycket smidigare

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

Hittade en länk till vart man kunde köpa de delar som behövdes för att göra om det till en usb dosa, men det stog inte vad delarna hetter.. någon som vet kansek finns billigare nån annan stans.

Visa signatur

"Duct tape is like the force it has a light and dark side and it holds the universe together"

Permalänk
Hedersmedlem

Många emulatorer stödjer inkoppling av handkontrollen via parallellporten, då behöver man inte ha sönder den heller..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lime87
Hittade en länk till vart man kunde köpa de delar som behövdes för att göra om det till en usb dosa, men det stog inte vad delarna hetter.. någon som vet kansek finns billigare nån annan stans.

nu vet jag inte vilken sida du menar men kom ihåg att "chippet" måste programmeras innan det går att använda - så om du inte får tag på mjukvaran till chippet så är det ingen idé !

Permalänk
Medlem

Det vore ju intresant om någon känner till någon sådan sida, där program finns att ladda ner.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Avstängd

Hehe, vilket skrivfel "Make a Nintendo controller into a PC Joystick"... dom har då inte varit med i spelvärlden mer än 10 minuter

Sen blir man extremt tveksam att det alls fungerar, en kontroll är alltid en kontroll inte joy[u]stick[/u]...

Piss simpelt att modda om till C64 kontroller dock

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför Nintendo inte släpper ett packet med alla Nintendo 8-bit spel o en usb gamepad till pc, fatta hur mycket dom skulle tjäna på det..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Förstår inte varför Nintendo inte släpper ett packet med alla Nintendo 8-bit spel o en usb gamepad till pc, fatta hur mycket dom skulle tjäna på det..

Mm, och så länge de inte verkar ha nå intresse för att göra nå liknande borde de inte bry sig om folk laddar ner gamla NES roms.

Tycker förövrigt att tv och datorspel borde vara fritt att dela ut och ladda ner när de är 5-10 år gamla.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

dom tjänar ju fortfarande pengar på dom, på Gameboy

Permalänk
Medlem

Häftigt!

Permalänk

Fängelsestraff för de som moddar retro konsoler!

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig en Nintendo, men däremot hade jag de flesta datorer som den här passade till (vilket då nu även inkluderar PC):

http://www.eobet.com/temp/muahaha.jpg

Permalänk
Medlem

Detta hade varit extremt nice juh...
Fast ja lirar inte direkt så mycket NES spel längre... Orkar inte med dom, för dom är så jävla svårt

Fast en SNES kontroll till PC och en N64 kontroll till PC vore nice

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr. E
Detta hade varit extremt nice juh...
Fast ja lirar inte direkt så mycket NES spel längre... Orkar inte med dom, för dom är så jävla svårt

Fast en SNES kontroll till PC och en N64 kontroll till PC vore nice

Finns USB adapter till N64 kontrollerna iallafall.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Kan dom inte lägga upp en guide på hur man gör om gameport till USB också, nf7-s har ju ingen gameport

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Kan dom inte lägga upp en guide på hur man gör om gameport till USB också, nf7-s har ju ingen gameport

Haha, grym signatur du har

Till du som skrev...

Jag vet att det finns N64->USB.. Fast mitt Xbox ska in på chippning imorgon, så jag lirar där istället