Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twin_Pixel
Stämmer bra det. Bluetooth är allt annat än optimalt för trådlösa möss. MX900:an funkar bra i Windows, men i exempelvis first-person shooters så "hackar" musen fram när man svänger runt hörn osv. Som om styrningen inte var steglös.

Japp bluetooth är fint på mobiltelefoner etc som behöver en flexibel lösning och inget supersnabbt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
det är inte blåtand.. det är FastRF dvs. Radio

Blåtand är också väldigt mycket radio.

Vill du ha nåt annat än radiokommunikation på din trådlösa mus får du allt se till att köpa nån billig skit med IR på Jula med vänner.

Visa signatur

uin: 6550610

Permalänk

Elgiganten Södertälje har ett gäng inne redan nu.
699 kr tog de för den.

Det är en grisfräsh förpackning kan jag lova.

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
Intel I7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | GTX 1070 | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON |34" LG34UM95-P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
Vill ha en mus med force-feedback...

finns (eller kanske fanns) ju logitech iFeel

Permalänk

Jo jag är också het på denna mx1000 nu. Hade tänkt att uppgradera med ett Logitech UltraX Flat också, Blir runt 900 spänn för båda två på den lokala datorbutiken. Undrar om det är värt. Är skittrött på mitt gammla tangentbord som är ett standard dell. Min Mx700 är jag också redigt less på då den börjar kännas lite oprecis. Men vad tycker ni, är det värt att köppa Logitech Mx1000 och ett Logitech LutraX Flat för 900 kr?

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GBG-SKURT
Jo jag är också het på denna mx1000 nu. Hade tänkt att uppgradera med ett Logitech UltraX Flat också, Blir runt 900 spänn för båda två på den lokala datorbutiken. Undrar om det är värt. Är skittrött på mitt gammla tangentbord som är ett standard dell. Min Mx700 är jag också redigt less på då den börjar kännas lite oprecis. Men vad tycker ni, är det värt att köppa Logitech Mx1000 och ett Logitech LutraX Flat för 900 kr?

Det handlar ju främst om känslan i grejjorna. Så jag skulle råda dig att testa de först innan du köper dem.

Själv tycker jag att Logitech UltraX Flat är riktigt skönt, musen vet jag ingenting om men jag har inte varigt någon vidare fan av logitechs tidigare möss.

Permalänk

Jag skaffade båda grejorna efter dryga 20 minuters test på PCKungen. Jag är grymmt nöjd. Musen är skön och följsam och funkar bra i spel.
Tangenbordet är också grymmt skönt, enkelt att skriva på :).

Dock så undrar jag lite om litiumbatteriet som sitter i musen, hur länge håller det? Måste man byta det och går det i så fall att göra hemma eller måste man typ lämna in den eller så?

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk

Litium-baserade batterier håller inte mycket längre än 2 år. Och det verkar vara ett inbyggt sådant i MX1000 vilket gör att du antagligen måste lämna in musen. Dock har du 5 års garanti på själva hårdvaran, så det är inte omöjligt att garantin täcker även batteriet i viss mån. Litiumceller har oftast en garantitid på runt 6 månader.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Medlem

Jag får min imorgon eller idg, kan återkomma efter att jag testat den i spel.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk

Twin_Pixel: Tackar, antar att batteriet kommer räcka tillräckligt länge, byter mus varje år ungefär så det är bra nog i alla fall :).

Har även haft tid att testa och använda den nu.
1. Den är betydligt lätthanterlig och lättanvändlig än vad MX700 var. Den känns, som rdan sagt, lättare, och inte lite heller. Har satt lite teflontejp under tassarna och den glider enkelt. Passar perfekt i handen, i min i alla fall ;), och är mycket skön at använda i allmänhet.

2. Precisionen är i kabelkvalitet nästan. Gjorde några pilljobb i Photoshop och jag hade inga problem med att musen ofrivilligt flyttade sig under de små rörelserna. Detta hade jag dock stora problem med med min MX700, var rent outhärdligt :D.
3. Funkar finfint i spel, inga eftersläpning eller steglösa svängar som många sagt kan bli ett problem. Testade den i Never Winter Nights, Doom 3, Mafia och Unreal Tournamnet 2003 och jag har inga som helst klagomål på den. Dock så kanske den är lite väl stor och maffig för de som hardcore-gamar, vilket jag dock inte gör.
(Hade inte möjlighet att testa den i CS då detta spel endast plockas fram från sitt dammig hörs under LAN).

Slutbetyg: 9/10.
Skön, precis, lätt och snygg :). Dock så kanske den är lite väl stor för de som spelar mycket, men det är ju en smaksak.
Kan ju säga att jämfört med en MX700 är den rena drömmen, så sitter du med en MX700 är detta en välbefogad uppdatering.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Fick min Mx1000 igår, och kan bara säga en sak, toppenmus!

Den är snygg, har praktiska knappar, glider lätt, inte så tung, älskar den.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk

Lite smågeekigt med laser Men vart är sladd varianten? VÅGA VÄGRA trådlöst!

Permalänk

ORKA VARA efterbliven!

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonPulpito
Lite smågeekigt med laser Men vart är sladd varianten? VÅGA VÄGRA trådlöst!

Bah! Varför?

Har irriterat mig på kabeln enda sedan Amiga-dagarna. (Den kabeln var iofs stenhård men den höll i evigheter!) Har testat trådlöst och/eller optiskt emellanåt, men det var verkligen *skräp*. Segt och totalt kass uplösning. På de första optiska fick man ställa hastigheten så att den hoppade några pixel i taget om man körde mer än 640x480 på skärmen. (Ok, hade en acceptabel optisk med svans till min Amiga 3000, men det var typen med specialmatta - alltså egentligen bara en vanlig mus där man sätter sensorerna mot en mönstrad matta istället för ett par slitsade hjul.)

Sedan upptäckte jag MX700. Sånna har jag ett par och de är helt ok, även till Q3A och liknande. Nu har jag en MX1000, och den verkar ännu bättre än så länge - så det fanns tydligen lite att göra på från MX700. Märkligt hur en tyngre och större mus kan kännas lättare och smidigare, men det är bara att konstatera att den gör det.

Vad kan man förbättra på MX1000? En lista med saker man tänker på om man är petig och överkänslig (som jag); dock inget som har nån större praktisk betydelse:

  • Sidscrollningen (tiltfunktionen) går lite för lätt i förhållande till mittenknappen, så det är lätt att man tiltar istället när man ska "mittenklicka".

  • Hjulet rullar lite väl lätt (även det aktiveras lätt när man ska "mittenklicka"), och det låter lite plastigt och skrapigt. Hjulet på MX700 känns och låter (i den mån det gör det alls) som nåt man kan hitta på svindyra synthar och sånt, men det på MX1000 ger inte alls samma intryck.

  • Varje knapp har sitt eget sound! Inte ens höger och vänster låter lika. De flesta verkar vara riktiga microswitchar (utom fönsterlistan, som måste vara nåt billigt med ett kupig plåtmembran), men vissa låter lite väl högt och slamrigt för min smak.

  • Fönsterlistknappen (den som satt högst upp på MX700 och nu sitter i mitten på sidan på MX1000) klickar - eller snarare smäller - alldeles för högt. Inget premiumsound där heller.

  • Det syns fyra räfflor på ovansidan vid höger och vänster knapp i viss belysning. (Antagligen böjzonerna för knapparna.) Det ser lite prispress ut i mina ögon. Ser inte ett spår av nåt sånt på mina MX700or.

(Observera att jag ovan bedömer musen som om den tillhört inredningen i en BMW 7-serie eller nåt sånt. Ingen hänsyn tagen till att musen bara kostar några hundralappar!)

Jag hade utan vidare betalat några hundra till för att få detta åtgärdat; så bra tycker jag att musen är i övrigt - men det är ju jag det... Kanske moddar min MX1000 nån gång när jag inte har nåt vettigt för mig. (Har gjort sånt förr, med äldre Logitechråttor.)

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Själv ser jag ingen fördel med sladdlös mus. Sladden har aldrig stört mig och att behöva byta batteri/ladda känns fruktansvärt onödigt när man aldrig kommer utnyttja själva trådlösheten.

Sen att man ska betala extra för det gör det ju inte direkt bättre. Nä, när det kommer en sladdversion så får jag kolla på den. Jag hade lätt betalat mer för en mus med sladd än en mus som är sladdlös (men nu slipper jag det).

Permalänk
Medlem

Jag å andra sidan, ser en klar fördel med att slippa en svans som stretar emot och måste fästas på lämpligt ställe för att inte vilja dra ner musen och/eller hänga sig på bordskanten och sånt. Har kört en hel del både med och utan svans, och iofs är inte sladden nåt jätteproblem, men eftersom jag inte sett några nackdelar med MX700 eller MX1000 så känns det enbart som en konstnadskompromiss att köra med sladd.

Att man måste ladda nån gång ibland har aldrig varit nåt problem, trots att jag inte direkt är bra på att sätta musen på laddning reflexmässigt... Har kört min MX1000 i flera dagar utan laddning nu (inklusive en helnatt med Half-Life), och det är bara första LEDen i stapeln som slocknat än så länge. Har en känsla av att MX1000 går mycket längre än MX700 på en laddning, men det återstår att se.

(Nu vet jag iofs inte hur länge MX700 går med blinkande LED innan den ger upp... Har inte lyckats få nån av mina att göra det än, trots att jag glömt att ladda på några dagar ibland, och blivit tvungen att köra med blinkande LED några timmar.)

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olofson
(Observera att jag ovan bedömer musen som om den tillhört inredningen i en BMW 7-serie eller nåt sånt. Ingen hänsyn tagen till att musen bara kostar några hundralappar!)

Jag hade utan vidare betalat några hundra till för att få detta åtgärdat; så bra tycker jag att musen är i övrigt - men det är ju jag det... Kanske moddar min MX1000 nån gång när jag inte har nåt vettigt för mig. (Har gjort sånt förr, med äldre Logitechråttor.)

Jag förstår precis vad du menar. Det är just av denna anledning som jag håller mig borta från Microsoft-möss. Deras IntelliMouse 3.0 är ju verkligen vidrig vad det gäller känsla, vars tumknappar är ungefär lika stadiga som ett gäng plastskedar. Jag mår dåligt av att hålla i den!

Men alla har förstås inte samma krav på kvalitet.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk

Finns det liknande tyngder på MX1000 som på MX700 för att göra den lite lättare ?? Har hört att den är ganska tung....

Permalänk

Tyngder gör knappast musen lättare. Och nope, det är batterierna som väger.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk

Var lite oklar på min fråga. Det jag menade var om det finns tyngder i MX1000 som man kan ta bort om man vill göra den lite lättare?? Tror att det finns på MX700.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warwolf[SWE]
Var lite oklar på min fråga. Det jag menade var om det finns tyngder i MX1000 som man kan ta bort om man vill göra den lite lättare?? Tror att det finns på MX700.

Tyngder? Tror inte det... Mina MX700 väger iaf ungefär som en råtta med svans om man tar ut batterierna. Den är dessutom så smockfullmed elektronik att det knappt finns plats för några vikter. Och varför skulle man vilja tynga ner en trådlös mus ytterligare...?

MX1000 är inte mycket tyngre än MX700 iaf, men den verkar ha ganska rejäl batterikapacitet... Har fortfarande inte laddat sedan förra inlägget, och den gick precis ned till 1/3 LEDs nu. (20040915 20:29)

EDIT: Nu blev den sista LEDen röd. Musen funkar än, utan problem - återstår att se hur stor "reserven" är. (20040917 20:42)

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

mx700 väger ju röv jämfört me mx1000

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W