Snabbaste processorn i Linux?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
1. Vad är en dålig liknelse? Att folk föredrar olika märken/tillverkare & kan vara märkestrogna?
Vad smakar inte skrev jag? *smaken är som baken* eh. det är ett uttryck bara.

2. Vet du inte vad du har i din egen dator?
Lika mycket som jag vet vad jag har för motorcykel ståendes i garaget vet jag vad jag har för processor sittandes i min dator.

"Ladugårdsmarken"......:)

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
1. Vad är en dålig liknelse? Att folk föredrar olika märken/tillverkare & kan vara märkestrogna?
Vad smakar inte skrev jag? *smaken är som baken* eh. det är ett uttryck bara.

2. Vet du inte vad du har i din egen dator?
Lika mycket som jag vet vad jag har för motorcykel ståendes i garaget vet jag vad jag har för processor sittandes i min dator.

1.
Att jämföra en processor med en bil är inte särskilt träffande.

Jo, att smaken är som baken är ett uttryck vet jag - det jag menade var vad jag skrev efter den meningen - dvs. att den mängd subjektiva åsikter som man tar hänsyn till när man pratar bil/motorcykel inte har någon motsvarighet bland processorer.

2.
Försöker du missuppfatta det du läser?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hhhmmm undrar om jag blir en bättre spelare i UT med en AMD64?

Du hade haft lite mer cash kvar på kontot om inte annat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
1.
Att jämföra en processor med en bil är inte särskilt träffande.

Jo, att smaken är som baken är ett uttryck vet jag - det jag menade var vad jag skrev efter den meningen - dvs. att den mängd subjektiva åsikter som man tar hänsyn till när man pratar bil/motorcykel inte har någon motsvarighet bland processorer.

2.
Försöker du missuppfatta det du läser?

Jag jämför inte jag gjorde en liknelse.

Med liknelsen med motorcykel menar jag att en del människor bryr sig inte om produkten är bäst utan bara det står rätt namn på t.ex. tanken, dvs. i min liknelse då så måste det stå yamaha på tanken likaså tror en del att bara det står intel på processorn så är det bra, dom är vad man kallar märkestrogna.
Så är man enbart med ett objektivt öga ute efter prestanda så köper man en skoda turbo istället för saaben t.ex.... men nu dras även folk med subjektiva åsikter om vad som skall betraktas som bra, så därför blir det inte alltid den produkten som har bäst pris/prestanda.

2. Ja du vem vet.

Lazer: Jag gav 750:- för mitt moderkort & 1000:- för processorn, hur mycket cash menar du att jag skulle ha haft kvar på kontot?
Att det sitter en intel propp i burken är bara för att jag inte hade råd med en AMD64 då det begav sig.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag jämför inte jag gjorde en liknelse.

Med liknelsen med motorcykel menar jag att en del människor bryr sig inte om produkten är bäst utan bara det står rätt namn på t.ex. tanken, dvs. i min liknelse då så måste det stå yamaha på tanken likaså tror en del att bara det står intel på processorn så är det bra, dom är vad man kallar märkestrogna.
Så är man enbart med ett objektivt öga ute efter prestanda så köper man en skoda turbo istället för saaben t.ex.... men nu dras även folk med subjektiva åsikter om vad som skall betraktas som bra, så därför blir det inte alltid den produkten som har bäst pris/prestanda.

Ja, och jag har ju precis sagt varför det inte gäller för processorer och eftersom du inte kommer med något nytt så skulle jag lika gärna kunna citera mig själv som svar men nu orkar jag inte det så den som har ork att svara på det och inte kommer ihåg vad jag skrev får helt enkelt scrolla upp och läsa först.

Permalänk
Avstängd

Man blir kanske inte bättre spelare i UT med en A64. Men man blir det definitivt inte med en P4 heller.
Jag köper det som är bäst för pengarna. Sen så dumma argument som att man inte behöver den extra prestandan A64 ger är bara idiotiskt, om man ändå kan få en A64 billigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ja, och jag har ju precis sagt varför det inte gäller för processorer och eftersom du inte kommer med något nytt så skulle jag lika gärna kunna citera mig själv som svar men nu orkar jag inte det så den som har ork att svara på det och inte kommer ihåg vad jag skrev får helt enkelt scrolla upp och läsa först.

Vad är det du inte förstår? att en del människor är märkestrogna & tror att det måste stå Intel på processorn likaså att en del tror att det måste stå yamaha på tanken? är det det som är så svårt att förstå? Orkar du inte förstå vad märkestrogen innebär?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Jag orkar förstå det. Inga problem.
det jag inte förstår är varför.

Köper jag bärbart så blir det en Dothan, även fast jag har en Athlon i den stationära. Hittar jag ett schampo som är bättre än mitt förra byter jag, tröttnar jag på mitt raklödder testar jag nytt. Testar gärna nya öl/spritsorter istället för att alltid köpa likadana flak. Köpte ett ATI 9700 även fast nVidia var min favorit på den tiden. Nu gillar jag ATI men vill helst ha ett GF6 om jag bara behöver en strömsladd till kortet.
Jag kan hålla på i evighet.

Den som inte provar något nytt kommer aldrig komma någonstans.

Permalänk
Medlem

Håller med dig -Boris- men alla tänker inte så.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vad är det du inte förstår? att en del människor är märkestrogna & tror att det måste stå Intel på processorn likaså att en del tror att det måste stå yamaha på tanken? är det det som är så svårt att förstå? Orkar du inte förstå vad märkestrogen innebär?

Jag förstår vad märkestrogen innebär. Vad jag säger emot är att det skulle vara samma sak när det kommer till bilar/motorcyklar som processorer då det där kan finnas anledning och speciella skillnader mellan märkena. Medans det inte är fallet när det kommer till processorer (när vi snackar privatpersoner och intel vs amd).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag förstår vad märkestrogen innebär. Vad jag säger emot är att det skulle vara samma sak när det kommer till bilar/motorcyklar som processorer då det där kan finnas anledning och speciella skillnader mellan märkena. Medans det inte är fallet när det kommer till processorer (när vi snackar privatpersoner och intel vs amd).

Jo där finns folk som köpt saab i 40år eller privatpersoner som endast köpt intel processorer i 10år .. tro mig jag har träffat på sådana ... som tror att bara för att det står intel på processorn eller Saab på huven = bäst ... tyvär.

Satt en idiot på jobbet som it-kunnig? innan & kastade konsekvent ut 3c905 korten för att dom var dåliga & intel korten var bättre för att just det det är juh intel nic´s ...
Visst jag höll med honom, för jag fick dom "kassa" 3c905B korten.

Som sagt inte alltid man ser objektivt på saker & ting, oavsett om det gäller processorer eller motorcyklar/bilar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Helt rätt skruvis.
Alla upptäcker väl ibland att man förhåller sig partisk i någon fråga. Finns ingen som inte är partisk.