Vad gäller? Garanti / Ångra köp / ..

Permalänk

Vad gäller? Garanti / Ångra köp / ..

Hej, jag har sökt utan att finna svar;

Jag handlar en komplett ny dator från ett litet datorföretag
(typ i ägarens garage), utbyte av varor/pengar sker i person.

Vad kan jag räkna med att få för garanti/ångerrätt om inget speciellt är sagt (varken på kvittot eller muntligt)?

Tillverkarens garanti på respektive komponent antar jag alltid finns, hur fungerar det i övrigt?

Skulle verkligen behöva lite fakta ang detta, Tack!

Visa signatur

3500 winchester, 6800gt, dfi, vatten

Permalänk
Medlem

Eftersom affären görs upp privatpersoner emellan gäller inte konsumentköplagen utan köplagen. Köplagen ger mycket sämre skydd.
Ångerrätt kan du sannolikt glömma, du får se till att du verkligen vet vad du köper.

Tillverkargarantierna som ofta är 3år gäller dock som vanligt fast du själv får ombesörja reklamationen.

Men har nu denna personen eget företag borde han väl kunna fixa garantiåtagande genom leverantörerna ändå om han är någorlunda seriös.
Har du inte gjort det får du fråga vad som gäller om nåt går sönder.

Permalänk

Det sumitomo pratar om är inte korrekt. Antagligen har han inte läst ditt inlägg eller så drar han förhastade slutsatser.

Först måste du veta om du köper datorn svart av ägaren eller vitt av hans företag.

Får du ett kvitto med företagets namn så gäller alternativ två såklart och då gäller konsumentköplagen (I annat fall gäller köplagen som sumitomo pratar om och då har du ingen av de säkerheter som du söker).

Följande gäller vid köp av företag:

Garanti: Lagstadgad 6 månaders garanti. All överskjutande garantitid är upp till tillverkare/säljare. Många tillverkare ger 1-3 års garanti beroende på vara. Detta är dock inget de måste göra.

Öppet köp: Detta är ett helt frivilligt åtagande från näringsidkarens sida.

Ångerrätt: Denna gäller endast om säljaren gör hembesök till dig för att sälja objekten (tex: dammsugarförsäljare) eller om varan köps via distans. I detta fallet har du inget stöd av lagen.

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk

(Tack för ett snabbt svar)

Om köpet sker från en enskild firma, ska konsumentköplagen gälla antar jag(?)

Tillverkargarantierna går genom firman jag köper av.

Men hur är det med ångerrätt om inget sagts och jag köper av en enskild firma där som sagt utbyte av varor/pengar sker hos firman och datorn demonstreras innan köpet?
Är det samma regler som vid köp i butik som gäller?

EDIT: askeladden, du hann mellan med ditt inlägg, TACK för förtydligandet.

Visa signatur

3500 winchester, 6800gt, dfi, vatten

Permalänk
Medlem

Eftersom affären skulle göras upp i ett garage tog jag för givet att det gällde svart.

Men iofs kan företaget vara så litet att de är en enskild firma som håller till i garaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av askeladden
Följande gäller vid köp av företag:

Garanti: Lagstadgad 6 månaders garanti. All överskjutande garantitid är upp till tillverkare/säljare. Många tillverkare ger 1-3 års garanti beroende på vara. Detta är dock inget de måste göra.

liten korrektion här bara:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Citat:

En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.
...
Efter en ändring i konsumentköplagen den 1 juli 2002 är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som uppkommer inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Det är alltså helt upp till försäljaren om du får någon garanti ellet inte.
Reklamationer funkar lite annorlunda de första sex månaderna dock, men det är inte detsamma som garanti.

Permalänk

Hur skiljer det sig i praktiken från en garanti?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delreich
Reklamationer funkar lite annorlunda de första sex månaderna dock, men det är inte detsamma som garanti. [/B]

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk
Medlem

Inga rätt so far. Dels beror detta på ditt otydliga inlägg dels beror det på vad som har sagts och inte sagts mellan Er. I sin helhet -kan du inte få ett tydligt svar av ngn.

Antag: inget sades - ni hade en tyst översenskommelese om ett köp utan kvitton, du sökte en dator eller en datordel - testad/otestad eller demonstrerad - spelar icke ngn rolle.
I din tyst överenskommelse - tänkte du svart va bra - o säljare agerade varken till eller från på ngt sätt

Du har du ingått ett köp - där du köper ngt för pengar - men vet att du ej betalar moms
Du utför då en brottslig handling - vilket kan straffas med högst 2års fängelse.
Antagandet - utgår ifrån att du vet att det är ex moms eller bättre pris,(och din vinst är över 700:- eller vad nu beloppet är - - stöld)
Stöld från staten - är det jag syftar på.

Säljaren har du inte med att göra - dels för att du inte är säljare dels för att du inte vet vad denna tänker eller har tänkt osv(m pengar eller annat)
Denne kan sälja snorbilligt till dig - dra av momsen - eller vad han nu har stulit hittat eller köpt - skit samma - det är business - längre fram

Antag: att det sades ngt mellan er - då måste du skriva det här - för att advokatbyrån skall kunna styra upp det hela............

Vem som behvöer veta mera är - byrån här

ditt citat"Skulle verkligen behöva lite fakta ang detta, Tack!"

Permalänk

Ok, mitt inlägg kanske behöver förtydligas:

Jag har inte och ska inte köpa en dator (varken svart eller vitt),
utan vill veta vad som gäller i en situation som jag beskrivit (lite otydligt),
dvs vad en firma, enskild firma som bedrivs i hemmet, har för skyldigheter till en kund som köper en ny dator från firman.

Fråga 1:
Vad gäller om inget sagts om företagets åtaganden?

Fråga 2:
Räcker det med att firman står för hanteringen/kontakten med tillverkaren vid ett eventuellt fel på någon komponent under tiden då tillverkarens garanti gäller?

Fråga 3:
Kan kunden kräva att få tillbaka sina pengar och lämna tillbaka datorn, i så fall på vilka grunder?

...startade denna tråd för att jag behöve mer kunskap om denna, för mig otydliga, del av att driva en enskild firma hemmifrån som säljer datorer.

Visa signatur

3500 winchester, 6800gt, dfi, vatten

Permalänk
Medlem

http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/

alt. ring Konsumentvägledaren i din kommun

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk

Jo, det är väl lättast att göra så.
Tack ska ni ha för era svar/tips.

Visa signatur

3500 winchester, 6800gt, dfi, vatten