HP slutar sälja Itanium 2

Permalänk
Melding Plague

HP slutar sälja Itanium 2

<font style="font-size: 10pt"><b>HP slutar sälja Itanium 2</b></font> <small class="small">måndag 27 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/other/display/20040923180613.htm..." target="_blank" >X-Bit Labs</a> rapporterar att en av världens största datortillverkare, HP, kommer att sluta att producera arbetsstationer med Intels Itanium 2-processor. En talesman för HP sade detta idag:
<br />
<br /><I>“HP is discontinuing its Itanium-based workstations. In working with and listening to our high-performance workstation partners and customers, we have become aware that the focus in this arena is being driven toward 64-bit extension technology”</I>
<br />
<br />Det verkar tydligen som om HP skrotar Itanium och satsar hårdare på Nocona-baserade Xeon-processorer med 64-bitarsstöd (E64MT). Några planera att lansera arbetsstationer med AMD-processorer finns inte trots god försäljning på servermarknaden med AMD Opteron-processorer.
<br />
<br />Läs lite mer hos <a href="http://www.xbitlabs.com/news/other/display/20040923180613.htm..." target="_blank" >X-Bit Labs</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

NOOOOOOOOOOOOOOOOO
ooh :'( The Humanity

Visa signatur

(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk
Avstängd

Konstigt att de inte satsar mer på AMD .. Intels marknads avdelning måste göra ett mycket bra jobb!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Det är en sak vad HPs representant säger och en annan vad deras kunder verkligen VILL ha och med tanke på dom stora rabatter som HP och DELL får av Intel så stöter dom sig inte gärna i onödan med Intel
men (EMT64) är AMD64 så det kommer att gynna även AMD på sikt

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem

Nästan så att nyhetsförfattaren har gått kurs på aftonbladet hur man sätter rubriker. Rubriken är "HP slutar sälja Itanium 2" vilket låter som dom slutar sälja itanium men i fortsätter man läser så gäller det bara workstations

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av right
Det är en sak vad HPs representant säger och en annan vad deras kunder verkligen VILL ha och med tanke på dom stora rabatter som HP och DELL får av Intel så stöter dom sig inte gärna i onödan med Intel
men (EMT64) är AMD64 så det kommer att gynna även AMD på sikt

Dom får betala för rätten att använda sig av EMT64 menar du på?

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Dom får betala för rätten att använda sig av EMT64 menar du på?

Nej Intel och AMD har ett Cross Licensing Agreement vad gäller x86 arkitekturen vad jag menar är att HP kommer att bli tvingade att ta upp Opteron även som Workstation precis av samma anledning som HP började sälja Opteron Servrar och även om nu inte AMD64 och IA64 var direkta konkurrenter (inom Workstation segmentet) så öppnar det ändå upp för AMD64/EMT64 och det kommer att ge AMD med deras betydligt bättre buss-arkitektur
(i synnerhet i DUAL och Quad system) stora möjligheter att växa snabbt i och med acceptansen av AMD64/EMT64

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av right
Nej Intel och AMD har ett Cross Licensing Agreement vad gäller x86 arkitekturen vad jag menar är att HP kommer att bli tvingade att ta upp Opteron även som Workstation precis av samma anledning som HP började sälja Opteron Servrar och även om nu inte AMD64 och IA64 var direkta konkurrenter (inom Workstation segmentet) så öppnar det ändå upp för AMD64/EMT64 och det kommer att ge AMD med deras betydligt bättre buss-arkitektur
(i synnerhet i DUAL och Quad system) stora möjligheter att växa snabbt i och med acceptansen av AMD64/EMT64

Det är ju trots allt AMD som tagit fram AMD64 och x86-64 eller x64.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Oj oj oj!

Det lilla som gör 32-bit x86 till 64-bit x86 är fan så jävla lite så att vem som helst hade kunnat göra det.

64-bit x86 är inte någon stor revolution...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kvasi
Oj oj oj!

Det lilla som gör 32-bit x86 till 64-bit x86 är fan så jävla lite så att vem som helst hade kunnat göra det.

64-bit x86 är inte någon stor revolution...

Jepp det är så lätt så lätt och ännu lättare är det att klona

BM=Bob Muglia is senior vice president of the Windows Server Division

http://www.winsupersite.com/showcase/muglia_winserver.asp

Intel EM64T vs. AMD64

Paul: Are you seeing any difference between AMD's [64-bit] stuff and Intel's stuff?
BM: Yes. [Smiles]
Paul: Would you care to clarify that? [Laughs]
BM: Well, AMD has done a good job ...
[Laughter]
Paul: OK, I realize these companies are both important partners...
BM: I think both have invested very heavily... and I'm sure that customers will be happy with either solution.
Paul: All righty.
[Laughter]
BM: Are there differences? Yes, there are differences.
Paul: OK, so how do these companies differentiate their 64-bit products?
BM: So there are some things that AMD's done that Intel hasn't done, and I'm sure Intel will continue to invest here, and will do a really good job. AMD led the way on this one. There's no doubt they led the way on this one.
Paul: Right, I thought [AMD64] was going to be the orphaned [microprocessor] of the decade, the next Alpha...
BM: Oh I didn't think so. But do you know why I knew? Because of Dave.
Paul: Dave Cutler.
BM: Yeah, Dave's been all over this. Dave worked really closely with to design the chip. He was trying to get something that was really compatible and the problem that we have is that we want to support all of our applications totally. And these chips are just fantastic for that.
Paul: It's almost like applying the Microsoft model to [chip design]. The Itanium, for all its advantages, just couldn't run the installed base very well.
BM: No, not very well.
Paul: And it never will.
BM: No.

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem

right... eller kanske ska kalla dig för wrong?

Vet du vad 64-bitars-tillägget innebär? Vet du vad det är för skillnad mellan arkitekturerna?!

Nej! Det gör du inte... den där skiten du drar fram är bara en massa svammel som inte alls bevisar vad du försöker säga. Kan även tolkas så att det är till min fördel (min syn på processorerna).

JA! AMD:s 64-bitars-processorer är bättre (effektivare) än de som Intel har tagit fram. Men det är inte en stor jävla uppfinning some AMD kan gå runt och skryta med. Det är långt ifrån det.

Prestandaskillnaden du ser är inte svår att förklara... men det är inte lönt att försöka skriva vad det egentligen är, liksom ingen som lyssnar på det här forumet, folk har problem med att lyssna.

Man kan rätta er i massor med trådar och förklara ingående, men det är fan ingen som lyssnar.
Ni glömmer allt lika fort igen och fortsätter läsa artiklar som tar parti för den ni håller på.

AMD är inte Messias... lita inte på allt trams och marknadsföringsskit som dras fram, du vet vad företagen försöker göra, lura oss...

Både Intel och AMD är två stora företag som gör allt i sin makt för att lura oss... det är det marknadsföring går ut på. Hitta på små vita lögner eller luddig fakta hela tiden.

Allt handlar om marknadsföring...

Skärp er!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kvasi
right... eller kanske ska kalla dig för wrong?

Det får du gärna göra Kvalster men var beredd att stå upp för det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kvasi
Vet du vad 64-bitars-tillägget innebär? Vet du vad det är för skillnad mellan arkitekturerna?!
Nej! Det gör du inte...
[/B]

Eftersom inte jag vet så kan väl du som är så jävla duktig! förklara det
skulle vara mycket intressesant!!
för vad det handlar om är till vilken nivå man förstår micro-architecturer och det är förmodligen bara ett fåtal som skriver i forum som förstår det ens hyfsat bra om knappt det
men det betyder ju inte att man ingenting kan eller att man kan försöka lära sig och diskutera det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kvasi
den där skiten du drar fram är bara en massa svammel som inte alls bevisar vad du försöker säga. Kan även tolkas så att det är till min fördel (min syn på processorerna).
JA! AMD:s 64-bitars-processorer är bättre (effektivare) än de som Intel har tagit fram. Men det är inte en stor jävla uppfinning some AMD kan gå runt och skryta med. Det är långt ifrån det.
[/B]

Men vem har hävdat att det är en uppfinning? eller revolution? det är en utökning av x86 ISA setet OCH en förbättring av x86 ISA setet om det vore ett nytt ISA set eller liknande så skulle det ju inte vara kompatibelt med nuvarande programvara så hur kan en så smart person som du svamla runt och snacka om att AMD skryter om en ny uppfinning?? det är ett NYTT ISA set inte en ny uppfinning men det betyder ju inte att det är lätt att skriva det och implentera det i CPUen på ett bra sätt det är det som AMD har gjort bra annars skulle aldrig Microsoft låtit det bli standard

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kvasi
Prestandaskillnaden du ser är inte svår att förklara... men det är inte lönt att försöka skriva vad det egentligen är, liksom ingen som lyssnar på det här forumet, folk har problem med att lyssna.
[/B]

Jag vet på min nivå av kunnande vad prestanda skillnaden beror på men du kanske kan ge din förklaring till prestandaskillnaden jag lovar att lyssna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kvasi
Man kan rätta er i massor med trådar och förklara ingående, men det är fan ingen som lyssnar.
Ni glömmer allt lika fort igen och fortsätter läsa artiklar som tar parti för den ni håller på.
[/B]

Du aldrig tänkt på att det kanske är du som har fel? eller också är ingående för dig obegripligt för någon annan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kvasi
AMD är inte Messias... lita inte på allt trams och marknadsföringsskit som dras fram, du vet vad företagen försöker göra, lura oss...

Både Intel och AMD är två stora företag som gör allt i sin makt för att lura oss... det är det marknadsföring går ut på. Hitta på små vita lögner eller luddig fakta hela tiden.
[/B]

I sånt fall vet vi ju vilket av dom två företagen som har lyckats bäst med att lura oss på pengar och undermåliga produkter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kvasi
Skärp er! [/B]

Hmmmmmmmmmmmmmmm

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte sitta här och förklara när man inte får någon respons och folk fortsätter skriva som krattor och drar fram argument som man kan skrota direkt.

Jag har skrivit vad jag ska i forum och jag orkar inte sitta och skriva massor med text när man blir helt ignorerad... inte en jävel som rättar en, det måste ju vara ett bevis på att folk inte förstår och vågar inte ställa en motfråga som kan resultera i att jag ger en bättre förklaring.

Jag kommer inte skriva fler inlägg här på Sweclockers. Inte läsa för den delen iheller...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kvasi
Jag tänker inte sitta här och förklara när man inte får någon respons och folk fortsätter skriva som krattor och drar fram argument som man kan skrota direkt.

Jag har skrivit vad jag ska i forum och jag orkar inte sitta och skriva massor med text när man blir helt ignorerad... inte en jävel som rättar en, det måste ju vara ett bevis på att folk inte förstår och vågar inte ställa en motfråga som kan resultera i att jag ger en bättre förklaring.

Jag kommer inte skriva fler inlägg här på Sweclockers. Inte läsa för den delen iheller...

Tja bättre fly än illa fäkta

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."