Modifiera Geforce 6800 LE

Permalänk
Medlem

tack till doktorn som hjälpt min hjärna att förstå det hela..

*edit* tack till hoowaar ochså...

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
1. Kör med en lödkolv med TUNN lödspets, 1mm
2. Köp en pincett (finns såna som är speciellt tillverkade för att greppa ytmonterat.

Har lött lite ytmonterat själv och så himla svårt är det inte. Värm inte för länge.. framförallt kör inte med en classelödkolv för 49kr. Så länge du har en tempstyrd sådan så går det nästan inte att misslyckas. Gick en kurs där vi var tvungna att löda ytmonterat och ALLA klarade det (man fick inte så mycket instruktioner.)

Min erfarenhet av lödning med min far som är väldigt bra på det är att inte ha för kallt, det är svårt att förstöra en komponent genom för hög värme.Kalllödning är inte att föredra.
Ett tips till er som inte lödigt förut och ska göra detta, gå till någon som kan och lär er lite eller bara studera det han gör.Ni kanske känner någon som pular lite teve eller så dem är proffs på detta lovar.
Men om ni ändå mot förmodan skulle vilja försöka er på detta.
1 Gör lödkolven bra varm vänta typ några minuter.
2 Ge lödkolven lite lödtenn på spettsen torka av den.Nu är den redo för att andvändas.
3 Helst spänn upp objektet i något så du har händerna fria (du kan ibland behöva 4 5 händer känns det som om)
Ha bra med lyse nära objektet ifråga.
4 Nu för du lödkolven emot stället där du ska löda värmer ett litet slag, sedan på andra sidan metallen för du sakta framm ditt lödtenn ca 2-3mm lödtenn(tagit i luften) (detta går på känn sedan) räcker.Se till att lödtennet osar då är det klart.
5 Sedan om du vill ha det proffsigt det vill man, dra lödkolven mot tennet lite uppåt så bildas en typ konformigvariant.
Tackar för mig lycka till

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Medlem

Njaa.. chillar med det har nyss köpt grejjerna, men senare ska jag någ kolla på det..

Visa signatur

awio

Permalänk
Medlem

Det var ju inte så svårt... Han visar ju också hur man ändrar ID:t på kortet så nu får man väll akta sig så man inte får ett moddat kort när man köper ett nytt av en mindre seriös handlare...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HooWaaR
eller hur... det ser svårt ut... jag fattar inte riktigt... är det någon som har lyckats på swec?

Edit:
de finns ju biliga att köpa och om man kan lyckas modda dessa så skulle deta vara prima... tänk 6800 ultra för 2300

http://se.pricerunner.com/computing/components/graphics-cards...

Kommer knappast bli ett Ultra då coren är lägre klockad och kortet använder DDR1 minnen.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
Kommer knappast bli ett Ultra då coren är lägre klockad och kortet använder DDR1 minnen.

Nope det kommer det aldrig att bli. Men det bli onekligen ett jäkligt snabbt kort. Om alla pipelines är hela så får t.ex. jag ett 6800 som har 16 pipelines @ 390/900 minst. Går säkert att höja det lite till.

Visa signatur

Asus P5ND2-SLI DELUXE, Pentium 4 3,46Ghz EE ES, 2 x 512 DDR2, Nvidia 6600 256mb, 2x80Gb Seagate raid 0. LG L2010P

Permalänk

jag tycker inte att någon ska sätta igång att löda på sina 6800-kort... vänta istället till lite senare idag och tanka ner rivatuner rc15.2. unwinder har lagt till funktion nu så man kan låsa upp hårdvarulåsta pipelines och vertex shaders. så allt som beskrivs i guiden kommer ni kunna testa med mjukvara senare idag...

Permalänk
Avstängd

Vad drar man för slutsats av detta då ?
Har hårdvarutillverkarna börjat med påskägg eller skapar de en marknadsbubbla med att sätta olika prestandaklasser på identiska kärnor ?
Frågan är om detta är positivt eller negativt i längden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr.snuggles
jag tycker inte att någon ska sätta igång att löda på sina 6800-kort... vänta istället till lite senare idag och tanka ner rivatuner rc15.2. unwinder har lagt till funktion nu så man kan låsa upp hårdvarulåsta pipelines och vertex shaders. så allt som beskrivs i guiden kommer ni kunna testa med mjukvara senare idag...

Spelar det någon roll om man köper ett 6800le eller ett 6800? Vilket kommer att bli snabbast när man tar bort låsen? Ett 6800 kostar 2300kr och ett 6800 kostar 2700kr! Så skillnaden är inte så stor! Vilket skulle du köpa?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
1. Kör med en lödkolv med TUNN lödspets, 1mm
2. Köp en pincett (finns såna som är speciellt tillverkade för att greppa ytmonterat.

Har lött lite ytmonterat själv och så himla svårt är det inte. Värm inte för länge.. framförallt kör inte med en classelödkolv för 49kr. Så länge du har en tempstyrd sådan så går det nästan inte att misslyckas. Gick en kurs där vi var tvungna att löda ytmonterat och ALLA klarade det (man fick inte så mycket instruktioner.)

1mm spets, är för stort för detta skulle jag säga, när jag lödde ATI kortet så lånade jag hem från skolan en lödstation med en bra bit under 0.5mm spets (jag vet inte exakt hur stor den är, men den är Ruskigt liten), och den är perfekt till sånt här.

sen är ytmonteringen jag gjort på skolan iaf mycket lättare än på ati kortet, och det verkar ännu svårare på 6800 korten så...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
Vad drar man för slutsats av detta då ?
Har hårdvarutillverkarna börjat med påskägg eller skapar de en marknadsbubbla med att sätta olika prestandaklasser på identiska kärnor ?
Frågan är om detta är positivt eller negativt i längden.

Knappast någon nyhet att man gör så här, det har fungerat så i många, många år för både processortillverkare och GPU-tillverkare. Det är mycket billigare att tillverka en enda kärna och sedan använda de bästa exemplaren som 6800 Ultra, och sedan ta exemplaren med pajjade pipelines och stänga av defekta pipelines och sälja dem som billigare kort med färre pipelines. Att ha en separat produktion av 6800SE-kärnor skulle vara väldigt oekonomiskt.

Fungerar likadant med processorer, dem exemplaren som är stabilast låser man till högre multiplikator och säljer som snabbare processorer.

Du frågar dig om det är negativt i längden...hur tänker du då? Alternativet är väl att tillverkarna har separata produktioner av alla olika kärnor, vilket skulle leda till avsevärt högre priser, att det skulle vara mycket svårare att klocka upp processorer och att det skulle va omöjligt att låsa upp extra pipelines på budgetgrafikkort.

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Avstängd

men plz be dom göra grafikkort i nanorör som är superledande...

Permalänk
Medlem

Softwaremodd är att föredra, bättre hacka drivrutin än att fumla med lödkolven.

Permalänk
Medlem

humm... man blir ju nästan suger på att köpa ett 6800le..

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkusche
5 Sedan om du vill ha det proffsigt det vill man, dra lödkolven mot tennet lite uppåt så bildas en typ konformigvariant.
Tackar för mig lycka till [/B]

Jag förstår inte riktigt vad du menar med det där. Låter som om du snackar om hålmonterat. En bra ytmontering har större delen av lödtennet, om inte allt på undersidan av "benet". Kan ju även påpekas att man ska försöka vara ganska snabb när man löder dit komponenten, om man märker att det inte blev så bra och vill göra om så ska man slänga på lite flussmedel innan man går dit och grejar igen.