Har ni haft trassel med Abits moderkort ???

Permalänk
Medlem

Har ni haft trassel med Abits moderkort ???

Chansar och kastar ut min gamla fråga igen. Det kan ju ha tillkommit några läsare som sitter inne med mera kunskap,

1.
Operativ nyinstallerat och har funkat u.a. men nu är skärmen svart, bootar inte upp. Ingen aktivitet på hårddiskarna. Några dioder som lyser på moderkortet och några blinkningar på cdläsare/brännare, i övrigt inget. Fläktarna går igång. Har åtgärdat detta några ggr genom att lossa moderkortsbatteriet och startat några ggr utan ström tillkopplad (för att tömma kondensatorer m.m. på ev. kvarliggande ström, har jag hört). Då funkade det någon dag eller så, sedan samma visa igen. Provade att ta bort samtliga komponenter och sätta tillbaka dem en i taget, med ideliga omstarter däremellan. Trodde mest på taskigt moderkortsbatteri (trots att kompisens moderkortet Abet ic7 är helt nytt alt. felaktigt bios (inställt på default). Fick ett nytt batteri, detta hjälpte ej. Moderkortet/minnen/processor fick lämnas tillbaka till komplett.se för några veckor sedan. Detta lär ha kommit tillbaka med kommentaren "hittar inga fel i vår stresstest".

2. Var (dum?) nog att köpa ett Abit ic7-max3 kort själv från datorbutiken.se. Efter några dagar exakt samma problem som för kompisen. Därtill vägrade en usbport samt nätverksingången att funka.Otur eller har Abit kvlitetsproblem? Någon som varit med om något liknande eller hört talas om dylikt? Någon annan fundering?

Permalänk
Medlem

Av alla abitkort (till intel cpuer) som jag har installerat och använt har jag varit med om ett kort där biosen tappade minnet. Det var ett FCPGA-kort. I övrigt har de funkat klockrent.

Har du monterat datorn själv? ESD?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Offtopic:

"Vill du vara bland dom sista att köpa en prescott?" Nice one! ^^

Ontopic: Jag har inte upplevt några kvalitéts problem på det Abit kort jag har iaf.. :S

Permalänk

har inte haft några problem med mitt kort, är hur nöjd som helst.

Visa signatur

Pentium D 840, 2048Mb DDR2, 7800GTX, 2x160Gb, Dell 2405FPW
3Dmark: 03: 17541, 05: 7822, 06: 4747

Permalänk
Medlem

Du har fått "måndagsex", ingen fara...

Vad tror du garantin finns för ? Själv har mitt BIOS varit korrupt, så jag skickade in mitt kort på service hos db.se. Sen så fick jag tillbaks ett kort som fungerade än bättre !

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem med mitt IS7-E . dock så försvann problemet efter lite bios uppdateringar

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Har byggt flera burkar på Abit kort utan strul, senast en åt syrran på ett IS7-E. När jag bygger åt mej själv brukar jag dock välja ASUS.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk

Re: Har ni haft trassel med Abits moderkort ???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarGate
Chansar och kastar ut min gamla fråga igen. Det kan ju ha tillkommit några läsare som sitter inne med mera kunskap,

1.
Operativ nyinstallerat och har funkat u.a. men nu är skärmen svart, bootar inte upp. Ingen aktivitet på hårddiskarna. Några dioder som lyser på moderkortet och några blinkningar på cdläsare/brännare, i övrigt inget. Fläktarna går igång. Har åtgärdat detta några ggr genom att lossa moderkortsbatteriet och startat några ggr utan ström tillkopplad (för att tömma kondensatorer m.m. på ev. kvarliggande ström, har jag hört). Då funkade det någon dag eller så, sedan samma visa igen. Provade att ta bort samtliga komponenter och sätta tillbaka dem en i taget, med ideliga omstarter däremellan. Trodde mest på taskigt moderkortsbatteri (trots att kompisens moderkortet Abet ic7 är helt nytt alt. felaktigt bios (inställt på default). Fick ett nytt batteri, detta hjälpte ej. Moderkortet/minnen/processor fick lämnas tillbaka till komplett.se för några veckor sedan. Detta lär ha kommit tillbaka med kommentaren "hittar inga fel i vår stresstest".

2. Var (dum?) nog att köpa ett Abit ic7-max3 kort själv från datorbutiken.se. Efter några dagar exakt samma problem som för kompisen. Därtill vägrade en usbport samt nätverksingången att funka.Otur eller har Abit kvlitetsproblem? Någon som varit med om något liknande eller hört talas om dylikt? Någon annan fundering?

Ja vad ska man säga ....Jag har satt ihop 7 datorer med Abit IC7 alla funkar klockrent inga som helst tecken på sådana problem du nämner.
nr:1 Det viktigaste man bör tänka på är att vara avjordad när man håller på att fingra inne i datorn ...Största delen av datorbyggare som får problem har sabbat moderkort minnen ja name it innan dom ens har fått i hop pc.n

nr:2 Den andra viktiga delen är att man måste ju vara försiktig med
datakomponenter och ej bruka våld mm

I detta fall så är de 100% säkert att du har ESD problem ...
Ja de täcks ju inte av garantin ...

/zzplutozz

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Problem och problem det jag har haft med mitt IC-7 är:

Fläkten till nordbryggan pajade (hade den grönblå varianten) så jag föreslog Komplett att dom skulle skicka en ny men dom ville ha in moderkortet för utbyte vilket jag vägrade så jag bytte ut hela åaketet till en kopparvariant istället.

Permalänk
Medlem

Men snälla...

Om NB-fläkten går sönder mailar man ABIT och ber de skicka en ny. Så har jag gjort och jag får mina reservfläktar i veckan

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cj
Men snälla...

Om NB-fläkten går sönder mailar man ABIT och ber de skicka en ny. Så har jag gjort och jag får mina reservfläktar i veckan

Normalt så kontaktar man stället där man har köpt varan vilket jag gjorde för annars kostar det i alla fall pengar men dom skickar den kanske gratis?

Permalänk
Medlem

Tacksam för era svar. Några kommentarer:

-=AgV=- Har du monterat datorn själv? ESD? //Ja, det har jag. Elektrostatband hade jag på och allt har ju bevisligen funkat någon dag eller två innan det kraschade. Om jag monterar bort allt/sätter fast pryttlarna igen funkar det ytterligare någon dag eller två innan det kraschar. Så orkar jag inte hålla på...

Cj Själv har mitt BIOS varit korrupt, så jag skickade in mitt kort på service hos db.se. //Ja, det var min tanke men jag ombads av datorbutikens servicetekniker att montera ihop allt utanför själva chassit för att kolla om det funkade. Ser dock inte riktigt idén bakom detta.

Lunke Har haft liknande problem med mitt IS7-E . dock så försvann problemet efter lite bios uppdateringar //Var oxå inne på detta men hur är det med garanti o.d. om man uppdaterar BIOS?

xxplutoxzz nr:1 Det viktigaste man bör tänka på är att vara avjordad när man håller på att fingra inne i datorn ...Största delen av datorbyggare som får problem har sabbat moderkort minnen ja name it innan dom ens har fått i hop pc.n nr:2 Den andra viktiga delen är att man måste ju vara försiktig med datakomponenter och ej bruka våld mm I detta fall så är de 100% säkert att du har ESD problem ... //Se svar ovan om armband och att det har funkat efter installationen. Vet f-n inte vad jag ska tro...

Noterar nu också att hdd-led och powerled lyser konstant vid start av datorn (som ej går att boota), kan detta tyda på controllerfel? Annat?

Permalänk
Medlem

Fick ett tips om att ta bort allt från moderkortet och sedan "starta upp den" för att det är ett gammalt beprövat sätt men vet inte om det funkar så det görs på egen risk men vad kan egentligen hända mer än att det kanske funkar igen?

Permalänk
Avstängd

alla abit kort jag har haft har det alltid varit något fel tex kass agp halv kassa ide kanaler bios som resettas hela tiden och mkt mer

Visa signatur

:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Fick ett tips om att ta bort allt från moderkortet och sedan "starta upp den" för att det är ett gammalt beprövat sätt men vet inte om det funkar så det görs på egen risk men vad kan egentligen hända mer än att det kanske funkar igen?

Gjorde det, som du kanske såg i min text. det hjälpte någon dag eller två, sedan var det samma visa igen...

Lite utanför ämnet men ändå... om jag nu förlorat förtroendet för Abit IC7-Max3, vilket anser ni vara det bästa INTEL P4-kortet på marknaden i dagsläget? Men tiden kommer jag nog att klocka, så ett trimmarvänligt kort med inbyggt ljudkort/nätverkskort/SATA (helt enkelt i stil med IC7-Max3) är vad jag då söker. Förslag, någon ???

Permalänk
Medlem

Jag som hade tänkt köpa ett ic7-max3 kort här i dagarna, nu e man ju tveksam... Vissa verkar älska abit, andra hata dem... ? Gärna tips om ett liknande kort..

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Isak88 datordelar kan krångla oberoende av vilken tillverkare det är och jag tror inte Abit har mer problem än nån annan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Isak88 datordelar kan krångla oberoende av vilken tillverkare det är och jag tror inte Abit har mer problem än nån annan

Fast visst är det egendomligt att jag råkat ut för 2 identiska fall under en månad och att jag gjort allt jag kommit på (se tidigare inlägg i tråden) utan att lyckas lösa caset. Till på råga av allt svarar man på Komplett att inget fel hittas... Jag hittar fel minnsann, blir man trött, eller ???

Permalänk
Medlem

1. uppdaterad BIOS förverkar inte garantin.
2. Jag har ett IC7-G och är hur nöjd som helst. Funkar som en klocka i ur och skur. Det problemet med Nordbryggans fläkt är känt och IC7 korten levereras numera med en annan fläkt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Geeks
SweClockers

IC7-G är nog det värsta moderkortet jag ägt. Chipsetfläkten föll av rakt ner på mitt grafikkort, som tur var skadades inget. Micingången fungerar inte, ljudet knastrar. Dessutom så gick det inte kallboota ibland, utan man får först trycka på powerknappen och sen resetta.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Hmm... mina erfarenheter med Abit är inte direkt goda. Själv har jag avverkat tre stycken KA7-100 som alla dog av exakt samma anledning - kondingarna sprack. Första dog, sen fick jag ett nytt som dog ett halvår senare, sen fick jag ett nytt som dog för nåt år sen.

Har ett urgammalt Slot-baserat kort som kör min ena server. Håller än så länge, verkar vara tillverkat innan Abit bestämde sig för att använda usla komponenter.

Har tre kompisar vars Abit-moderkort har dött utan förvarning. Vet dock inte vilka modeller det var, tror ett av dem var nåt Nforce2-baserat. Två av dem hade problem som beskrivits här, BIOS som glömmer innehåll och liknande.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

jag har endast haft mindre problem med mitt Abit AN7, iofs inte samma kategori när de gäller socket, men ändå... oavsett, min NB-fläkt dör snart, eller höll på tills jag fixade den så att den gick normalt igen genom att skruva lite på fläkten själv och så... sen så är de nå sjukt med mitt Windows XP, kan inte installera drivisar till mitt Audigy längre, för att jag bytte PCI-plats på det, vart helt CP på mitt audigy när det knastrade (!) i högtalarna... så jag bytte PCI-plats, och sen kunde jag inte installera drivisen längre... aja, whatever, ska snart installera om ändå....
annars har de mest vart problem med att få igång datorn, och de va bara i början... aldrig fått korrupt BIOS eller nåt sånt förut, dock vet jag hur de är när man sätter i ett sånt chip, då jag provat... hotflashade de åt en kille tidigare i helgen och ska skicka tillbaka de... vart dock 50 kr rikare på att fixa de !

Visa signatur

[AMD Athlon XP Barton 2500+ (11*166Mhz)] [Radeon X700] [2*512MB Corsair] [Abit AN7]

Permalänk

Köpte ett ABit IC7-G M/K i våras. Har inte fått det att fungera, enligt följande:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=331047&g...

M/K är nu inne för kontroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cj
Men snälla...

Om NB-fläkten går sönder mailar man ABIT och ber de skicka en ny. Så har jag gjort och jag får mina reservfläktar i veckan

Jag talade med min "affär" och han sade att det var så dålig service på Abit. att mitt mobo kommer att vara borta i veckor. så byt hellre själv.

Så CJ mejlade du till Taiwan? eller finns det nånstans i Sverige man kan kontakta?

mvh /fredda

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | ASUS X470 C7H| G.Skill Flare X Black DDR4 3200MHz CL14 | MSI Radeon 56| Fractal Design

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarGate
Fast visst är det egendomligt att jag råkat ut för 2 identiska fall under en månad och att jag gjort allt jag kommit på (se tidigare inlägg i tråden) utan att lyckas lösa caset. Till på råga av allt svarar man på Komplett att inget fel hittas... Jag hittar fel minnsann, blir man trött, eller ???

jag har råkat ut för samma saker med ett gigabyte GA P35 blabla
fick ett nytt kort och samma sak händer igen. datorn startar bara snabbt och stängs sedan av och startar och stängs av, så länge strömmen är på. behöver inte ens trycka på startknappen. om det var en esd skada så borde det väl inte få exakt samma symtom som så många andra. har läst minst 3 andra med samma problem

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Lite väl gammal tråd att gräva upp

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||