Permalänk
Melding Plague

ATi PCI-E-brygga

<font style="font-size: 10pt"><b>ATi PCI-E-brygga</b></font> <small class="small">tisdag 5 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20041005103646.htm..." target="_blank" >X-Bit Labs</a> rapporterar att tillverkaren ATi snart kommer släppa en bryggkrets vilket tillåter AGP-baserade grafikkärnor att köras med <a href="http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_040908_sapphire_p...">PCI-Express x16</a>-anslutning.
<br />
<br />Nvidia har blivit kritiserade i media på grund av sin egna lösning som tillåter gamla grafikkärnor att byggas med en bryggkrets på grafikkortet som i sin tur omvandlar PCI-Express till AGP som kärnan kan förstå utan kraftig modifiering.
<br />
<br /><I>The code-named Rialto chip is expected to be produced at one of ATI’s partners among contract chipmakers in the fourth quarter of the year, but it is unclear when the actual products featuring the chip are expected to hit the shelves of the stores.</I>
<br />
<br />Förmodligen kommer Rialto-bryggkretsen bli populär på budgetkort ifall grafikkortstillverkarna lanserar äldre grafikkärnor (Radeon 9600 XT, Radeon 9800 Pro) i PCI-Express-format.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20041005103646.htm..." target="_blank" >X-Bit Labs</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nice

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Medlem

Oh det känns skönt att köpa en GT eller en Ultra och veta ändå att man kan använda den om 3-5 mån när man köper en PCI-E moderkort.

Permalänk
Medlem

Men frågan är hur det kommer att prestera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Men frågan är hur det kommer att prestera.

Det är en bra fråga men jag tror att eftersom det är ATI och Nvidia som släpper dom så borde det inte vara skräp. Trots allt så är dom experter på det område. Eller vad säger ni?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Oh det känns skönt att köpa en GT eller en Ultra och veta ändå att man kan använda den om 3-5 mån när man köper en PCI-E moderkort.

Som jag fattar det så menar dom inte att du kan använda ditt AGP kort i en PCI E anslutning utan det handlar enbart om kärnans kompabilitet med de olika överföringsgränssnitten. Vilket fixas med chipen så att även äldre kärnor kan användas till att göra PCI E kort utav.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Oh det känns skönt att köpa en GT eller en Ultra och veta ändå att man kan använda den om 3-5 mån när man köper en PCI-E moderkort.

Nu har du nog inte läst det hela rätt, det är alltså för AGP GPU'er, så att tillverkar inte behöver göra ett helt nytt kort med ny kärna och allt.

Du kommer alltså inte kunna köpa någon adapter så att du sätter i ditt AGP-kort i en PCI-E slot på ditt moderkort.

Visst skulle det kanske gå rent tekniskt att göra ett kort som konverterar ditt befintliga AGP-kort, men det tvivlar på att det kommer komma. Blir ju lagom svårt att få plats på ett smidigt sätt i datorn och så.

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem

har jag förstått det rätt ..

man ska kunna använde pci-e grafikkort på en agp slot?

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kilos
har jag förstått det rätt ..

man ska kunna använde pci-e grafikkort på en agp slot?

Nej 100% fel.

Dom menar att snart kommer kanske ATI släppa äldre grafikkort ex Radeon 9800 med PCI-E istället för AGP.

Permalänk
Medlem

Aha ok thx alla.

Permalänk
Medlem

Gigabyte har ett intelmoderkort med både agp och PCIe.. detta är ju skitbra iom att man förmodligen vill ta del av nya funktioner på moderkortet men ändå har kvar sitt agp..

Det som det snackas om här är en bryppa PÅ grafikkortet som ska convertera om AGP kärnor (som 9800pro) till en pcie anslutning som passar på pcie moderkort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Focus
Nej 100% fel.

Dom menar att snart kommer kanske ATI släppa äldre grafikkort ex Radeon 9800 med PCI-E istället för AGP.

ok, tack för svaret.;)

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem

Jaha... nu när ATI släpper gamla kärnor med PCI är det hur bra som helst. Så lät det inte för 3-4 månader sen när Nvidia gjorde exakt samma sak, fast först.
Ja ja.... då är det ok för Nvidia nu också? Eller det är det säkert inte.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Det beror på, vad ATi kritiserade (Om jag inte minns fel) var att det skulle användas på andra hållet, att släppa på "under presterande" "föråldrade" gpu'er på den nya pci platformen...

Inte att det skulle gå att köra nya grafikkort på de äldre platformarna, men vi får väll vänta o se hur ATi gör...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan väll bara finnas en anledning till att ATI släpper denna brygga och det är att dom sitter på stora lager av sina skit kretsar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

MaLo, det var det ATi kritiserade möjligheten för på nVidias brygga, så chansen finns att det inte går att göra med ATi's.. fast, det e nog ett svagt hopp, de får nog vara så snälla o fixa det de med, annars kan inte deras kort konkurera prismässigt nu i början...

Att det går att köra nya gpu'er på den äldre standarden e ju inte fel. likväll som det går att köra graffe kort på 4/8x agp... 8/16x fast, på fysikst skillda kontaktlister...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.