Sänkta priser på AMD64?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabisadra
Vad är FX för något? Skillnad?

FX == Fucking Xpensive.

Hmm. Då kanske det är dags att köpa en då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Om man skulle beställa data prular från USA hur mycket skulla man få skatta när det kommer till farbror persson ficka vid gränsen..

Hört från folk som har beställt så har dom kollat upp innan att det är ingen skatt på datorkomponenter men man kan aldrig vara säker. Själv har jag handlat och kommer att handla från USA pga låga priser och aldrig råkat ut för nån skatt eller moms, så det är bara att tuta på och handla. Trots allt så tjänar man en 1500 kr på att köpa en FX53 939 från USA.

Permalänk
Medlem

Ruskigt sugen på et FX55a.
Dock är jag ruskigt sugen på en fin projektor med 1280x720-stöd, en 32+ tums LCD, lite nya kläder och så flyttar jag inom några månader.

Ughh, nån som har nått bankrån på g där man får vara med på en hörna?

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefffe
Trist att man nyss köpte en 3500+ då...

Samma här, men va f**n.

Man kan ju inte vänta på prissänkningar, det kanske gör en femhundring när man räknar ut och nu så har jag haft den i några veckor...

Mycket nöjd, har den inte klockad och pressar mitt moderkort med 4st minnen så jag ska inte kunna köra pc3200 på minnena men det går iallafall och den presterar alltid över en 3.2GHz ibland över en 3.6a Intel.

Så dyr kan jag inte påstå att de har varit om man räknar på vad man får...

Kör även processorn 4-5 grader kallare med samma kylare som till AMD 1900+ som jag hade förr

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dbergstrand
Jag funderar på att köpa en 3500+ sockel939! Hur räknar man ut det där? Vad kommer den kosta ungefär??

Tack!!

Ungefärlig pris= pris i dollar*växelkurs*1.1.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spinboy
Han kanske menade att den bara fanns till s940 på tabellen...

Exactly. FX53:an kommer troligtvis fasas ut för FX55:an.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
faaan, jag som beställde i fredags...

Jag beställde en igår

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Synd bara att dom priserna lär vi inte märka så mycket i Sverige. För det första så tar det lång tid innan dom sänker priserna och när dom väl har sänkt så kommer dom alldrig att ligga på den prisnivån till konsumenterna som AMD har uppgett att kommer att ligga. Varför är det så i Sverige. Om man tittar i USA eller andra länder så har dom lägre priser och det handlar inte bara om CPU utan om andra produkter t.ex GeForce 6800GT får du tag i USA för 2800 sen tilkommer givetvis frakt på ca:500 men ändå så f.. mycket billigare än i Sverige där dom ligger från 4000 och uppåt.
T.ex så ligger en AMD Athlon 64 (939) FX-53 1MB L2 Cache 870 $ om man omvandlar så blir det 6320:- . Källa www.forex.se. I Sverige så hittar ni inte en sån processor under 8000:- lax.
Om nån misstror mig så har ni beviset här https://magnum-pc.securewebsiteserver.net/index.php?cPath=55_...
Förövrigt så hittar ni även andra bra priser https://magnum-pc.securewebsiteserver.net/
Därför så tror jag inte att vi i Sverige kommer att märka den prissänkningen. Sist AMD gjorde en prissänkning så märktes det inte ens hos Svenska återförsäljarna för dom gav blanka f.. i det utan fortsätter att tjäna pengar och vi konsumenter fortsätter att köpa Celeron och Sempron.
Jag vill att det skall märkas på Svenska butikshyllor att det är verkligen prissänkning.
Eller vad säger ni andra?

Se dig omkring... det är inte bara datorprylar som är billigt i USA, det är all annan elektronik också. Det beror på att USA är en helt enorm marknad, 300 miljoner potentiella kunder istället för 9 här i sverige, vilket skapar en helt annan typ av konkurrens. För det andra har vi 25% moms här i sverige, momsen i USA läggs på de priserna du kan se på de där hemsidorna, hur mkt är beroende av vilken delstat man bor i. Jag vet iallafall av egen erfarenhet att svenska datorbutiker inte har någon form av marginal alls, det är några få procent av priset som går till butiken... återförsäljarna har jag ingen koll på, men de kan inte heller ha några marginaler, då kommer butikerna köpa utomlands istället.

Om du nu tycker det är så dyrt i Sv, utnyttja EU och köp ifrån tyskland, så slipper du betala svenska moms, bara 16% tysk.

Jag tror att prissänkningar införs sakta men säkert i sv. precis som överallt annars, att tro annat vore bara dumt, dock håller jag med om att det är lite dyrare i Sv, men skillnaden är konstant, konkurrensen ser till att det är så.

Visa signatur

Dator: Dell inspiron 8600, 1.7 ghz Pentium M, 60Gb + 250 Gb externt, 9600 pro, DVD+RW
Kamera: IXUS 430

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EnbersBuskE
Se dig omkring... det är inte bara datorprylar som är billigt i USA, det är all annan elektronik också. Det beror på att USA är en helt enorm marknad, 300 miljoner potentiella kunder istället för 9 här i sverige, vilket skapar en helt annan typ av konkurrens. För det andra har vi 25% moms här i sverige, momsen i USA läggs på de priserna du kan se på de där hemsidorna, hur mkt är beroende av vilken delstat man bor i. Jag vet iallafall av egen erfarenhet att svenska datorbutiker inte har någon form av marginal alls, det är några få procent av priset som går till butiken... återförsäljarna har jag ingen koll på, men de kan inte heller ha några marginaler, då kommer butikerna köpa utomlands istället.

Om du nu tycker det är så dyrt i Sv, utnyttja EU och köp ifrån tyskland, så slipper du betala svenska moms, bara 16% tysk.

Jag tror att prissänkningar införs sakta men säkert i sv. precis som överallt annars, att tro annat vore bara dumt, dock håller jag med om att det är lite dyrare i Sv, men skillnaden är konstant, konkurrensen ser till att det är så.

Det är väl kvantiteter som SV ÅF köper och dom är inte små kan hålla med om att USA har större marknad men är helt övertygad om att det går att sänka ännu mer i SV än vad det görs idag. Sen att dom inte sänker priser när tillverkarna gör är väl en annan politik dom har.
England kan jag säga att dom är väl dyra men Tyskland ligger billigare och där har jag handlat men USA så får man ännu billigare. Sen måste du hålla med om att tjäna på en processor som FX 53 till 939 1500 kronor och det med frakt är väl rätt så mycket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Det är väl kvantiteter som SV ÅF köper och dom är inte små kan hålla med om att USA har större marknad men är helt övertygad om att det går att sänka ännu mer i SV än vad det görs idag. Sen att dom inte sänker priser när tillverkarna gör är väl en annan politik dom har.
England kan jag säga att dom är väl dyra men Tyskland ligger billigare och där har jag handlat men USA så får man ännu billigare. Sen måste du hålla med om att tjäna på en processor som FX 53 till 939 1500 kronor och det med frakt är väl rätt så mycket.

Känns jobbigt om något går sönder

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

Fint, tänkt köpa ett nytt system. Ska sticka och se till huset i dc om ett par veckor, passar på att plocka på mig lite datordelar då.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk

säg mig vilket A64 system med 9800PRO/6800 (prolle asså) är snabbare i spel och annat än min P4 3ghz NW ärliga svar då menar jag med det fakta inte nåt annat för blir A64 prollarna så mycke billigare säljer jag nog hela skiten och byter upp mig till en snabbare maskin

så PLZ hjälp mig välja en A64 prolle som ger mest för pengarna är ingen OC kille så original klock frekvenser är min grej

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Amd 64 brukar vara "en storlek bättre" i spel, dvs en amd64 2800+ motsvarar en intel 3 GHz i spel.

Permalänk
Avstängd

EnbersBuskE:
Jag tror inte alla i Sverige eller något annat land har råd eller vill köpa en dator, du skrev 9 milj d.v.s varenda kotte som bor i Sverige inklusive spädbarn och gamla senila människor

Tack vare prissänkningar så har AMD 64 blivit en bristvara över hela världen, dom stackars Taiwaneserna(stavning?) hinner inte med i tillverkningen av processorer, men jag är ju arbetslös så jag får väl rycka in och göra en insats

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Det är väl kvantiteter som SV ÅF köper och dom är inte små kan hålla med om att USA har större marknad men är helt övertygad om att det går att sänka ännu mer i SV än vad det görs idag. Sen att dom inte sänker priser när tillverkarna gör är väl en annan politik dom har.
England kan jag säga att dom är väl dyra men Tyskland ligger billigare och där har jag handlat men USA så får man ännu billigare. Sen måste du hålla med om att tjäna på en processor som FX 53 till 939 1500 kronor och det med frakt är väl rätt så mycket.

Att svenska butiker inte sänker exakt när tillverkarna gör det beror helt enkelt på att det är en rätt lång kedja de prissänkta processorerna ska gå igenom innan de når svenska butiker.

Ibland går det rätt snabbt. Vet att t.ex. Komplett har gjort rejäla prissänkningar, med några dagars leveranstid, vid exakt samma tidpunkt som sänkningarna utannonseras.

Oftast har dock butikerna köpt ganska stora kvantiteter för att få ner priserna, eller för att det inte går att beställa färre, och på en liten marknad som Sverige kan det ta ett tag att sälja av.
Då dröjer det ett lite längre tag innan de träder i kraft.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Blir att importera via kontakt i USA då... kan man nog spar ett par tusen om man slipper moms

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazaruez
Blir att importera via kontakt i USA då... kan man nog spar ett par tusen om man slipper moms

Slipper momsen gör man väl inte?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Slipper momsen gör man väl inte?

Så om en polare i USA har en gamal dvd spelare som jag ska få och han skickar den kommer det läggas på moms då bara för att den tas in i Sverige?

Om inte då är det ju bara att be en polare i usa beställa till sig öppna kartongerna packa om och skicka till sverige, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Slipper momsen gör man väl inte?

Svenska momsen slipper han och det är nån tusing, då menar jag om man köper en dyrare CPU som din kompis skickar till dig.

@ boogey det är bara trist att det skall ta så lång tid, sen är ju politiken sån att dom vet att det tar tid så även dom som har möjlighet kommer att avvakta.
Det jag menar att försäljningen påverkas utav det, vi Svenskar köper billigare varianter pga att spara en slant samt att får pris/prestanda. Hade det varit en billigare så hade vi Svenskar köpt dyrare modeler, försäljarna hade inte haft dom på lager utan dom hade gått åt. Men, men så är det kanske här.

Permalänk
Medlem

Ja då är det bara att 3200+ kommer till s939 i sverige så slåt man till direkt!

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3000+ @4000+][MSI K8N NEO2 S939][120 GB IBM 120GXP][PowerColor 9800 Pro][PC3200 1024MB]
First To Go Last To Know!! <> http://zunken.de/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigM
Ja då är det bara att 3200+ kommer till s939 i sverige så slåt man till direkt!

Den kommer nog snart..

http://godmode.campus.luth.se/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Pr...

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

sen så ökar sverige priset till 5000$ för en 4000+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Svenska momsen slipper han och det är nån tusing, då menar jag om man köper en dyrare CPU som din kompis skickar till dig.

@ boogey det är bara trist att det skall ta så lång tid, sen är ju politiken sån att dom vet att det tar tid så även dom som har möjlighet kommer att avvakta.
Det jag menar att försäljningen påverkas utav det, vi Svenskar köper billigare varianter pga att spara en slant samt att får pris/prestanda. Hade det varit en billigare så hade vi Svenskar köpt dyrare modeler, försäljarna hade inte haft dom på lager utan dom hade gått åt. Men, men så är det kanske här.

Plus mellanskillnaden vad cpu skillnaden blir mellan USA/Sverige

Bland dom dyraste rör det sig runt 2000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazaruez
Plus mellanskillnaden vad cpu skillnaden blir mellan USA/Sverige

Bland dom dyraste rör det sig runt 2000

Precis det är stora summor pengar.

Permalänk
Avstängd

en 939 3000 är 1.8ghz och en 754 3000 är 2.0ghz borde inte då 939 vara slöare när man packar upp en rarfil?

Visa signatur

ibm med dubbla slutsteg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_d_
en 939 3000 är 1.8ghz och en 754 3000 är 2.0ghz borde inte då 939 vara slöare när man packar upp en rarfil?

Du får även tänka på vad det är för HD du använder har du en Raid0 konfiguration så kommer det att bursta mer och extracta snabbare. Har du en singel långsam HD så hinner du duscha innan det är klart.

Permalänk
Avstängd

ja men så klart om vi har samma hd

Visa signatur

ibm med dubbla slutsteg

Permalänk

hur stor e chansen att priserna sänks då? jag ska beställa lite saker nu, men nu sitter jag på en skit dator.. e det verkligen värt att vänta?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Exactly. FX53:an kommer troligtvis fasas ut för FX55:an.

Varför tror du det? Det finns nog dom som vill ha ett billigare alternativ än det värsta som finns att köpa. Gamla Duron finns ju att köpa fortfarande, trots att det har gått ganska många år nu

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

på listan kostar 4000+ 5800, på sbsdata i sverige kostar den 7700 inte så farlig skillnad ändå