Permalänk
Melding Plague

Abit NF8?

<font style="font-size: 10pt"><b>Abit NF8?</b></font> <small class="small">tisdag 5 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Idag dök det upp ett väldigt intressant moderkort hos en av våra Svenska återförsäljare. Moderkortet är ej lanserat och faktum är att vi inte hört om det tidigare. Det heter NF8 och på namnet kan man tyda att det är ett nForce-baserat moderkort från tillverkaren Abit till Athlon64-plattformen.
<br />
<br />Moderkortet bygger på Nvidias nForce3 250GB-moderkortskrets och kommer med sockel 754. Informationen är än så länge väldigt knapphändig då kortet i princip inte existerar förutom hos den Svenska återförsäljaren som tyvärr inte har kortet i lager. Moderkortet erbjuder bland annat Gigabit-LAN, SerialATA-RAID och Abits µGuru.
<br />
<br />Det betyder alltså att Abits NF7-serie moderkort kommer få en uppföljare till Athlon64-plattformen vilket kan bli intressant.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ojoj det var väldigt intressant, betyder att DFI kommer att få en konkurent när det gäller överclockning på 754. Hoppas den inte har samma sjukdomar som NF7 hade annars kan jag tänka mig att det blir bra planka.

Permalänk

Och där har vi länken till kortet:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303469&cks=SER

Verkar inte finnas någon annanstans än så länge, i alla fall enligt buggy.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant!
Mitt NF7 är det bästa moderkortet jag ägt, hoppas NF8 blir lika bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Ojoj det var väldigt intressant, betyder att DFI kommer att få en konkurent när det gäller överclockning på 754. Hoppas den inte har samma sjukdomar som NF7 hade annars kan jag tänka mig att det blir bra planka.

vad för sjukdomar hade NF7 då?

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD dude
vad för sjukdomar hade NF7 då?

Har inte så värst koll på vilka sjukdomar det hade, men med tanke på att BIOS-versionen är uppe i typ version 2.8 just nu kan det tänkas att det funnits en del.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Inget mer Abit för mej efter mina 2 NF7-S 2.0

Permalänk
Medlem

Har funnits med på Abits roadmaps sedan start fast då varit skuggad/grå...

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer klocka lika bra som NF7 och sen så var det ju inte extremt dyrt heller

Och nu när A64 har sjunkit rätt mycket i pris så

Permalänk
Avstängd

varför inte AN8 istället? låter bättre tycker jag.

Permalänk
Medlem

AN8 kommer blir deras nf4 moderkort kommer kallas för "AN8 Fatal1ty " och ska komma i november

ABIT'S Roadmap

Visa signatur

E

Permalänk
Medlem

Hmm va står 250gb för då?
Synd att dom tagit bort soundstorm funkar riktigt nice kör me spdif in i stereon blir digitalt å fint!

Visa signatur

AMD Athlon xp 2500 Barton @ xp 3000 (200x10.5) | AN7X8-deluxe | 2xnoname 512mb pc3200 ddr | Radeon 9800 pro 256 ddr2 | 120Gb Deskstar | Skit shassi, me skit agg | WinXp pro sp2 |

Permalänk
Avstängd

förrutom att de tagit bort soundstorm. så der är numera lika alla andra

Permalänk
Medlem

Mycket intressant!

Antar att många ät sugna på ett A64 paket, speciellt nu som Mobile versionerna släpps snart Håll oss uppdaterade!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Har inte så värst koll på vilka sjukdomar det hade, men med tanke på att BIOS-versionen är uppe i typ version 2.8 just nu kan det tänkas att det funnits en del.

till mitt nf7-s v2.0 så är senaste bioset 2.6 iaf

men tänk också på att dom uppdaterar bios för att moderkortet ska ha stöd för sempron, så det är inte bara bug fixar mm...

jag körde på version 2.3 ett bra tag och hade aldrig något problem

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD dude
till mitt nf7-s v2.0 så är senaste bioset 2.6 iaf

men tänk också på att dom uppdaterar bios för att moderkortet ska ha stöd för sempron, så det är inte bara bug fixar mm...

jag körde på version 2.3 ett bra tag och hade aldrig något problem

Jag tycker iofs att det är bra att dom släpper mycket olika bios.. dom kommer med buggfixar hela tiden, istället för att man ska behöva vänta länge innan det fixas.. det enda jag själv kunnat klaga på mitt NF7-s är problemet över 220FSB i T1, fast det ordnades ju med moddat bios

Permalänk

Så man klarade sig inte lika bra utan nforce, eller man kanske bara vill ha dom marknadsdelarna också nu när man märkt att nforce verkar vara klockarnas val.

10 Juni släppte skrev ju The Register att det inte skulle bli några mer moderkort med nforce från ABITs sida.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

Ja men nForce sög ju tills nyligen, var ju helt efter vad gällde HT-tekniken. Och VIA var, och fortfarande är enligt marknadsandelarna, herre på täppan vad gäller A64. Fast marknadsandelen kommer säkerligen glida mot nVIDIA nu när man har släppt 250Gb och väntar på CK04.... bla bla bla jada jada... nForce 4 säger vi bara

Fast då menar jag bara moderkort som säljs ute i butikerna. OEM har VIA alltid ägt.