Nvidia demonstrerar SLI på WCG

Permalänk
Medlem

Att folk orkar hålla på o tjafsa om det ena eller andra... Vem bryr sig om 3dmark numera? Finns ju inga spel som kan tillgodose den prestandan ändå så.
Oavsett om det presterar bättre eller inte så är det ju en sak som är säkert. Ska man ha det bästa för tillfället så får man betala för det också. Det kommer alltid att komma bättre produkter, så är det och kommer alltid att vara. Själv håller jag mig till mitt 9800pro som tuggar FarCry utan minsta problem.
Det finns och kommer alltid att finnas extremsystem, men vem köper dessa av den stora massan? Lets face it, dessa system kommer att komma i framtiden, utan tvekan, men vem hade haft hjärna(?) att köpa det idag? Nä, fram för mer energisnålare och tystare datorkomponenter över huvud taget tycker jag istället. Där finns de stora pengarna att tjäna.

Tack för ordet.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Hmm så att du tycker det är dumt att köpa ett kort som inte har senaste teknologin? Du menar alltså då att man inte skall köpa ATI x800 nu då eller? Dom saknar ju ps3.0, VS3.0 och ultrashadow2 som Nvidia har.

Det kvittar nog i stort sett vad än Nvidia gör så är det dåligt i dina ögon.

Köpa ett GT nu och köpa ett om 1 år det blir ju ca 6000:- . 8081 P i 3dmark05 skall man inte hänga upp sig på, dom korten är ju helt standard och drivisen är en prototyp. 10000 P är nog passerat så fort riktiga drivrutiner kommit ut till detta och någon börjat klocka lite.

Dom x800XT PE som har rekorden i futuremark är nog inte helt standard och så vidare heller....

Verkligen inte... hårdvarumoddar så det skriker om det

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Klart att två värsting kort är bättre än ett. Men som sagt så tror jag inte många kommer att inhandla 2 sånna kort o köra med o ännu mindre tror jag på idén att köpa ett nu o sen köpa ett till om 1.5-2 år för den lilla boost det verkar ge. Om 2 år när folk köper ett till Ultra så får man prestanda i 8k-klassen, vad tror ni highend-korten om 2 år kommer att prestera i 3dmark05? Jag tror betydligt mer än 8k + alla nya funktioner och shaders etc som de korten kommer att ha. Jag tror att SLI kommer att bli ngt för dom som benchar och har råd men jag tvivlar på att det är ngt som kommer att vara för ngn större publik än så

Visa signatur

Core 2 Duo E6400 ~ Asus P5B Deluxe ~ Corsair TWIN2X PC6400 ~ GeForce 8800 GTS
Övverklockad: 24/7 3.2Ghz ~ Max 3.9Ghz
3DMark06 10913p 3DMark05 18553p 3DMark03 31345p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Hmm så att du tycker det är dumt att köpa ett kort som inte har senaste teknologin? Du menar alltså då att man inte skall köpa ATI x800 nu då eller? Dom saknar ju ps3.0, VS3.0 och ultrashadow2 som Nvidia har.

Det kvittar nog i stort sett vad än Nvidia gör så är det dåligt i dina ögon.

Köpa ett GT nu och köpa ett om 1 år det blir ju ca 6000:- . 8081 P i 3dmark05 skall man inte hänga upp sig på, dom korten är ju helt standard och drivisen är en prototyp. 10000 P är nog passerat så fort riktiga drivrutiner kommit ut till detta och någon börjat klocka lite.

Dom x800XT PE som har rekorden i futuremark är nog inte helt standard och så vidare heller....

XTPE är bevisligen inte ett sämre kort än Ultran, det har vi många tester som visar på nu.

Se det så här, skulle jag gå och köpa ett 9800P nu ifall möjligheten att köra "SLI" fanns och jag hade ett sen tidigare? Verkligen inte. XTPE skulle vara snabbare, klara längre shaders, ha snabbare shader prestanda mm än dubbla 9800P kort.

Nästa generation kommer öka prestandan/shaderprestandan ändå mer, ha bättre stöd för funktioner som introducerades i denna generation, precis som de nya korten X800 och 6800 jämfört med den äldre generationen 5900 och 9800.

Det har ingenting med nVidia att göra, skulle inte förvåna mig det minsta ifall ATI också ger sig in i det här med 2-kort-samtidigt. Skulle inte tycka det var det minsta bättre än när nVidia gör det. Som sagt jag skulle aldrig köpa ett till 9800P i dagsläget om möjligheten fanns, jag skulle ha köpt ett X800XTPE.

Angående det här citatet "Det kvittar nog i stort sett vad än Nvidia gör så är det dåligt i dina ögon" så skulle jag kunna säga precis samma sak åt dig fast åt andra hållet. Du är ju inte direkt neutral. Jag säger åtminstånde min mening oberoende korttillverkare, om du har hängt med på det här forumet så vet du att jag inte bara kritiserat nVidia.

Permalänk
Medlem

Håller med dem som är något skeptiska till SLI.
Som det ser ut idag så går utvecklingen för snabbt framåt för att det ska finnas något större syfte med det hela. Det enda område som jag egentligen ser någon större vinning med att använda sig av SLI är inom professionellt bruk. Möjligtvis kan efterfrågan öka i samband med att grafikkortstekniken börjar närma sig den som idag används i reklam och TV-produktion. Här skulle man kunna spara en hel del pengar på att koppla ihop två grafikkort för 12 000kr istället för att köpa datorer för 120 000kr.

.

Permalänk
Medlem

skulle personligen itne köra dual prollar för enbart ett gaming system då jag själv sitter på dual opteron och en athlon64 och i många fall utprestera min athlon64 mitt A64 sys med bättre grafikkort så som UT2004 och Q3 med en opteron blir det smam scor och med 2st opteron minus 20% så förlust där och det har jag kollat upp å det är tydligen rätt vanligt med förlust i Q3 ner till 20%. Ända spelet i linux jag köpt nu som jag har uppenbar vinst i är Domm 3 där jag har 40% bättre fps med mina optron men det beror på att doom3 är mer GFX krävande än CPU krävande då prolalrna mer än väll räcker till i båda sysen.

REnodlat gaming system skulle jag hellre köra med 2st 6800U i SLI med en FX55 skulle bli billigare prestera lika bra eller bättre. Dual opteron kör jag främst för program som encodar film som har smp stöd eller för att multitaska smidigare tex kompilera sammtidigt som man spelar eller gör annat krävande på en prolle utan att sytemet laggar som med en CPU.

Föredrar personligen SMP system men för gaming i dagens spel som ej drar nytta av smp och dom som gör har oftast igen vinst eller tom förluster på. UT2004 vitt jag vet så utnytjade demot SMP men vad jag lsät gjorde det bara enkla grejor som att låta en CPU sköta ljudet medans den anndra gjorde rästen så skillnaden vart inte märkbar så det stör.

Permalänk
Medlem

S_Z

inte för att låta gnällig eller någonting men i alla nvidia trådar så har du varit lite ner klankande mot allt som nvidia står för.. om dom gör någonting bra så är det aldrig tillräckligt bra för dej

själv skulle jag vara glad om jag skulle ha råd att köpa ett ati eller nvidia för mej skulle det inte spela någonroll för att jag tycker båda är super kort

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

S_Z

Själv så tänker jag inte betala mer än 2000.kr för ett nytt grafikkort. Jag ville ha ett nytt kort i dagens läge och det bästa var 9800Pro som duger gott o väl för mig i alla fall. Hade TI4600 innan, samt brorsan hade 9600Pro men bytte till 9800Pro också samtidigt som mig, vi bägge tycker att 2000.kr räcker och blir över.

För oss så skulle detta sli vara bra i så fall, för det skulle vara bra om du kunde säga vilket kort som presterar bättre än 9800Pro samt är billigare? Han köpte 9600Pro kortet för 1,år sedan i alla fall.
-------

Samt just för tillfället skiter jag i dom nyaste korten har för shader bla.bla eftersom jag ändå inte tänker betala det priset dom begär för korten. Samt så måste jag inte ha 1600x1200 32bit med kantförbättring m.m
För mig räcker 1024 eller 1280 i alla fall på medel i quality så att säga.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The hax boss
Faen 18,176 poäng i 3dmark 03 hehe när folk skryter att de har 7-9000 kan man säga att man har mer än de dubbla och få tyst på de synd att det är så dyrt bara...

Suck det märks att man ligger lite efter nu för tiden:).. Kom ihåg på den gammla goda tiden när man kunde skryta att man hade 18k poäng i 3dmark 01:cool:... Fast man kan ju iaf spela alla spel på marknaden utan problem:):.

Permalänk
Medlem

Det känns märkligt att folk tror att det här inte kommer att sälja. Allvarligt talat, så verkar det som om priset på sånt här faktiskt kan kvitta. Folk handlar i alla fall. Kommer det att bli "inne" att köra med dubbla kort, så kommer vi alla ha det om ett par år.
Hade jag haft pengar, hade inget kunnat hindra mig. Och frågan är faktiskt om jag inte hellre hade haft två 6800GT i SLI på en 3200+ eller Prescott 3,4Mhz, än att ha en FX53 och ett x800xt, eller P4 3,2 EE och 6800Ultra. Priset blir faktiskt lägre.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mantus
S_Z

inte för att låta gnällig eller någonting men i alla nvidia trådar så har du varit lite ner klankande mot allt som nvidia står för.. om dom gör någonting bra så är det aldrig tillräckligt bra för dej

Du läser då knappast alla de inläggen jag skrivit, kan ju nämna t ex diskusionen om ATIs dåliga OpenGL/Doom3 prestanda, när jag trodde ATI hade börjat med optimeringar som försämrade bildkvaliten eller exempelvis när jag försvarade 3DMark05 för att inte ha stöd för 3Dc. Jag har blivit anklagad för att vara både ATI "fan" och nVidia "fan" på de här forumen. Jag klankar inte ner mot nVidia specifikt utan mot sånt jag personligen inte gillar eller som de(ATI/nVidia) har skött dåligt. Inte mitt fel om du bara läser x800XTPE vs 6800U trådarna där jag står helt fast vid att X800XTPE är ett bättre kort än Ultran (dock är 6800GT bättre än X800P). Det som stör mig är att det är KingCobra som säger det då han är minst lika bra kålsupare och borde inte säga nåt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Det känns märkligt att folk tror att det här inte kommer att sälja. Allvarligt talat, så verkar det som om priset på sånt här faktiskt kan kvitta. Folk handlar i alla fall. Kommer det att bli "inne" att köra med dubbla kort, så kommer vi alla ha det om ett par år.
Hade jag haft pengar, hade inget kunnat hindra mig. Och frågan är faktiskt om jag inte hellre hade haft två 6800GT i SLI på en 3200+ eller Prescott 3,4Mhz, än att ha en FX53 och ett x800xt, eller P4 3,2 EE och 6800Ultra. Priset blir faktiskt lägre.

Jag tror definitivt inte att de flesta här kommer ha 2 kort i sina burkar om ett par år, vi får väl se...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z

Jag tror definitivt inte att de flesta här kommer ha 2 kort i sina burkar om ett par år, vi får väl se...

Nej, de flesta kommer definitift fortfarande att ha skitkretsar som Intel Extreme Graphics, eller budjetkort alá FX5200. Många sitter också på gammalt skrafs som GF3, fastän de lägger ner hiskeliga summor på snabba processorer. Men när det handlar om entusiaster är saken annorlunda. De betalar för att få bra prestanda. Många av oss betalar t.o.m. för att få det bästa. Och om det kommer att bli så att SLI:ade kort ger den bästa upplevelsen i spelen, då kommer det att sälja.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Nej, de flesta kommer definitift fortfarande att ha skitkretsar som Intel Extreme Graphics. Men när det handlar om entusiaster är saken annorlunda. De betalar för att få bra prestanda. Många av oss betalar t.o.m. för att få det bästa. Och om det kommer att bli så att SLI:ade kort ger den bästa upplevelsen i spelen, då kommer det att sälja.

Tror inte ens det kommer vara speciellt vanligt bland entusiaster, endast hos de extrema. De flesta kommer inte ha råd att lägga upp 5000+ extra för att få ett kort till och ~70% ökad prestanda. Och vill man ha det bästa så uppgraderar man till en ny generation när den dyker upp, man köper inte ett nytt av den äldre generationen (se exemplet med 9800P). Som sagt, jag tror man måste vara ganska extrem om man går och köper 2 Ultra t ex. Det finns en hel del entusiaster här men endå så är det många fler som har GT kort än de är som har Ultra, varför är de så? Jo för den absolut stösta mängden av oss har inte råd eller lust att lägga ut så mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Tror inte ens det kommer vara speciellt vanligt bland entusiaster, endast hos de extrema. De flesta kommer inte ha råd att lägga upp 5000+ extra för att få ett kort till och ~70% ökad prestanda. Och vill man ha det bästa så uppgraderar man till en ny generation när den dyker upp, man köper inte ett nytt av den äldre generationen (se exemplet med 9800P). Som sagt, jag tror man måste vara ganska extrem om man går och köper 2 Ultra t ex. Det finns en hel del entusiaster här men endå så är det många fler som har GT kort än de är som har Ultra, varför är de så? Jo för den absolut stösta mängden av oss har inte råd eller lust att lägga ut så mycket pengar.

Som jag sade tidigare, så handlar detta inte bara om Ultra-kort. Du kan SLI:a många olika kort. 2 GT-kort kostar ungefär 7 tusen, och kommer att prestera betydligt bättre än vad Ultra eller XT-korten för 5000kr. Om jag skulle välja att lugna ner t.ex. processorköpet, och kunnat få något som rörde på sig så pass bra, då hade jag inte tvekat. Utöver det skall man också tänka på att det antagligen kommer att erbjudas dubbelpack, som kanske kommer att hamna på runt 6k. Då börjar det bli rejält intressant.
Jag har inte för ett ögonblick sagt att folk skall köpa SLI för att kunna uppgradera med det andra kortet efter ett år. Men jag känner mig själv så pass bra att jag inte kan rättfärdiga att köpa två kort samma månad. Men jag skulle mycket väl kunna köpa två kort på ungefär tre månader. Det kan de flesta med prestanda som intresse.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Men jag skulle mycket väl kunna köpa två kort på ungefär tre månader. Det kan de flesta med prestanda som intresse.

Jag tror verkligen inte att de flesta är beredda att köpa två kort för ~4000kr på 3 månder, vad du gör för dina pengar är ju dock upp till dig
Känns meningslöst att diskutera det här mer, jag accepterar att du tycker SLI är bra och du får acceptera att jag tycker det mest nåt som företagen (i detta fall nVidia) kan skryta med.

Permalänk
Medlem

Vad jag skulle vilja se är att man kan köra SLI mode med olika grafikkort. Vore perfekt om man hade tex radeon 9500pro nu och uppgraderade med ett nytt XTPE. Sen så sjusteras bilden jäntemot grafikkorten (80% XTPE & 20% 9500p).
Eller att XTPE kan koncentrera sig på shaders och 9500p hjälper till med rå grafikprestanda. Voodoo2 SLI är kult, men det är inte speciellt modernt...

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd

Har man dock pengarna och behöver den extra prestanda idag som man får utav två 6800 kort i SLI så är det ett utmärkt köp.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Synd att den "vanlige" extremanvändaren inte kommer att ha någon chans på futuremarks hall of fame! Nu MÅSTE man ju ha dubbla kort om man ska komma upp på rikigt höga höjder. Å andra sidan... flyter de nya spelen bra så är ju prestandan tillräcklig med ETT kort.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Skulle börja med att säga såhär, det finns ingen anledning att klaga, ju fler valmöjligheter desto bättre. Jag hade själv kunnat tänka mig att köra sli för att spara pengar, känns som en ganska vettig investering, är det någon som inte känner för det så visst, strunta i det, men det är inte en dum satsning av nvidia.

Jag hade kunnat köpa ett beg geforce3 till istället för mitt fx5800 och ändå nå ungefär samma prestanda i nästan alla spel såvida det inte var pixelshader 2.0 på gång, men ärligt talat, ganska få spel där ps2 är hela upplevelsen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

S_Z

Det är ju beprövat liksom. Hur många hadde inte två st Voodoo2 kort i SLi när det var aktuellt då? Och sen fattar jag inte varför någon skulle vara negativ mot det. Jag menar det är ju bättre att det finns än att det inte finns? Dom som vill ha det kan köpa det, och dom som inte vill ha det köper det inte. Svårare än så är det inte. Dom som vill ha en mega dator köper två st med en gång. Dom som vill ha det pga upgraderings skäl i framtiden kan köra den vägen med. Det är bara upp till var och en.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Jo, visst. Det är ju helt upp till var och en att köpa om de vill, helt rätt. Jag tror bara inte det kommer bli en sån hit som vissa andra tror men visst kan jag ha fel.

Permalänk
Medlem

Om man ser till dagsläget där många sitter på 9800 pro som ni köpte för ett år sedan. Skulle det inte vara skönt att kunna köpa ett till nu för 1800kr och få 80% bättre prestanda i ditt favoritspel ?

Tycker det är bra att möjligheten finns, sen är det upp till var och en ifall man vill utnyttja den.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av makos
Om man ser till dagsläget där många sitter på 9800 pro som ni köpte för ett år sedan. Skulle det inte vara skönt att kunna köpa ett till nu för 1800kr och få 80% bättre prestanda i ditt favoritspel ?

Tycker det är bra att möjligheten finns, sen är det upp till var och en ifall man vill utnyttja den.

precis det är det so är hela grejen att man kan få mycket mer prestanda till en "billig"penning gentemot att köpa det snabbaste kortet påmarkanden för att få ut samma prestanda höjning.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag SLi guds gåva till människan Nu blir man helt enkelt tvungen att vänta tills nForce4 släpps.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Själv tycker jag SLi guds gåva till människan Nu blir man helt enkelt tvungen att vänta tills nForce4 släpps.

Du sålde väl just din dator (eller grafikkortet i alla fall) vad skall du med det till

Permalänk
Medlem

Det som är intressant här är ju att folk verkar tycka det är dyrt. Ändå sitter ganska många på detta och ett visst annat forum, med prometior och vappochill, och andra extremklockarsaker. Här erbjuds en möjlighet att nå i stort sett samma prestanda, med garantier och allt i behåll, för priset av ett highendkort. Att man överhuvudtaget tycker att det är för dyrt känns kanske inte så konstigt, men inte om man sätter det i relation till vad man får för prestanda.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Det som är intressant här är ju att folk verkar tycka det är dyrt. Ändå sitter ganska många på detta och ett visst annat forum, med prometior och vappochill, och andra extremklockarsaker. Här erbjuds en möjlighet att nå i stort sett samma prestanda, med garantier och allt i behåll, för priset av ett highendkort. Att man överhuvudtaget tycker att det är för dyrt känns kanske inte så konstigt, men inte om man sätter det i relation till vad man får för prestanda.

Du tror inte att dessa mer seriösa överklockare kommer klocka de två korten då istället? För dessa överklockare handlar det nog om mer än bara prestanda, det är en "hobby" att just överklocka. Och 2 GT kommer fortfarande vara klart dyrare än att köpa ett Ultra så det är mer än priset för ett high-end kort. Svårt att tro att det kommer vara värt priset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Du tror inte att dessa mer seriösa överklockare kommer klocka de två korten då istället? För dessa överklockare handlar det nog om mer än bara prestanda, det är en "hobby" att just överklocka. Och 2 GT kommer fortfarande vara klart dyrare än att köpa ett Ultra så det är mer än priset för ett high-end kort. Svårt att tro att det kommer vara värt priset.

Jag har hållit på en hel del med överklockande, och vad jag har kommit fram till är att skall man nå maxade resultat, så finns det inga genvägar. Dock, så är det mycket roligare att ha ett supersnabbt system, som inte låter skitmycket, eller måste rullas runt på kärra.
Jag skulle tro att merparten av de som har Vappo eller som hade Prometeia, aldrig nådde toppen. Men det är kul att ha en vass maskin.
Och det jag skrev i mitt meddelande var faktiskt att om man kunde nå prestandan hos kompressorkylt system, med enbart ett extra highendkort, istället för kompressorer, så är det grymt billigt. Ni stirrar er blinda på kostnaden av ett extra highendkort. Om man kan klara sig utan värsta processorn och extremkylningsprylarna, och ändå nå samma resultat, då är 4-5 tusen billigt.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Du har en fin poäng där denstone, och S_Z jag tror inte att en riktig entusiast någonsin har brytt sig om vad som var mest prisvärt, skulle alla bry sig om det skulle alla sitta med kort i prestanda kring R9800 eller 9600.

Sen finns det andra vinster med SLI, bla i workstation området kan det betyda mycket, folk/företag som sitter och gör animeringar/cadar/modulerar i realtid kommer garanterat tycka att det är skönt om det flyter bättre eller man kan köra med högre upplösningar/fler skärmar och behålla samma fina prestanda.

Sen slutligen finns det en sista orsak till vittsen med SLI, det ger utan tvekan trevlig PR och uppmärksammhet åt nvidia både från svensson och entusiasten. den vanliga svensson ser kanske nån PR kampanj om SLI med 6800GT/U och sen ser han en paketdator där det också står 6800, han binder ihop de två modellbeteckningarna med varandra och tror att han får grym prestanda även om det nu var ett LE kort i burken (inte för att det är så jätte dåligt heller)

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Du har en fin poäng där denstone, och S_Z jag tror inte att en riktig entusiast någonsin har brytt sig om vad som var mest prisvärt, skulle alla bry sig om det skulle alla sitta med kort i prestanda kring R9800 eller 9600.

Det var inte jag som började prata om vad som var prisvärt för entusiaster denstore säger att man kan köpa två kort istället för att klocka ett kort. Jag säger ju att jag tror att de som gillar att överklocka kommer fortsätta med det även om de köper 2 Ultra. Därför är inte argumentet att entusiaster kan köpa 2 Ultra istället för att köpa överklockninggrejer inte riktigt hållbart enligt mig.

De övriga två sakerna du nämner håller jag fullständigt med om. Där pengar inte är några problem som företag som sysslar med 3D grafik så är det klart en bra lösning, de är nog inte intresserade av att överklocka sina kort. Sen är det som du säger bra PR alltså en "skrytfaktor".