Permalänk
Melding Plague

AMDs NX-bit

<font style="font-size: 10pt"><b>AMDs NX-bit</b></font> <small class="small">måndag 11 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Henrik</a></small><br>
Den tyska siten <a href="http://www.planet3dnow.de/artikel/diverses/nx/" target="_new">Planet 3DNow</a> har publicerat en artikel i vilken man förklarar vad den så kallade NX-biten i AMDs processorer är, samt vilka följder dess implementation har.<br /><br />För er som inte är insatta i NX-biten och dess funktion är det en binär flagga vilken gör att man kan stoppa exekvering av kod utanför ett programs tilldelade minnesområde. <br /><br />Artikeln är både grundlig och lättförstådd vilket gör att den verkligen är rekommenderad läsning för den intresserade. <br /><br />För er som inte kan tyska är nog <a href="http://babelfish.altavista.com" target="_new">Babelfish</a> bra. Artiklen finner ni som sagt hos <a href="http://www.planet3dnow.de/artikel/diverses/nx/" target="_new">Planet 3DNow</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förstår inte tyska och bablefish är ganska lol men är det inte så att NX-bit och DEP är samma sak?

Snarare är det väl så att det bara skyddar mot vissa typer av elak kod och inte bara "osignerad" kod?

Kör själv en Athlon 64 med DEp aktiverat för all mjukvara och den har då aldrig klagat på näågot, inte ens småprogram som emulatorer, tweakverktyg osv. som man i princip garanterat kan säga inte är "MS Signerade" så att säga.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteP
Kör själv en Athlon 64 med DEp aktiverat för all mjukvara och den har då aldrig klagat på näågot, inte ens småprogram som emulatorer, tweakverktyg osv. som man i princip garanterat kan säga inte är "MS Signerade" så att säga.

I dagsläget har inget OS övergripande stöd för licensbaserad exekveringsbegränsning, men AMDs teknologi ger en grund för att bygga sådana system.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
I dagsläget har inget OS övergripande stöd för licensbaserad exekveringsbegränsning, men AMDs teknologi ger en grund för att bygga sådana system.

"Samtidigt missgynnar det små utvecklare som inte har råd med avgiften för att få sitt program godkänt."
Fick det att låta som om det var i effekt redan idag. Därav min förvåning, var inte riktigt på det klara om NX-bit och DEP var samma sak men jag såg precis efter jag skrev inlägget att de bytt namn på det från NX till DEP på MS sida.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk

NX-flaggan har inget med signerad/osignerad kod att göra.
Det har med exekverbar vs. icke-exekverbar kod att göra och är en väldigt gammal teknik som nu blivit nyhet då det kommit till x86.

Permalänk
Avstängd

Vad fasen pratar ni om?
Är inte NX-Biten ett skydd mot så kallade buffert-overflows. En form av Hackerattack.

Det ni beskriver med stoppade exekveringar och sånt låter ju som en beskrivning av Palladium. Vilket är något helt annat.

Permalänk
Medlem

Ja, NX förhindrar väl bara att data hamnar där den inte ska i minnet?

Permalänk
Medlem

instämmer med folket här ovan... även utan tyskakunskaper borde bilderna på sida 2 räcka för att få en hyffsad uppfattning om vad det handlar om.

sen är det alltid trevligt om länkar öppnas i nytt fönster

Permalänk
Medlem

NX eller DEP eller vad man kallar det (finns väl inte 2 leverantörer som kallar det samma) har INGET med licenser eller signering att göra.
enbart en "taggning" av vad som är program resp data.

Visa signatur

Keith

Permalänk
Medlem

NX-bitten

Det här var en förvirrad diskussion. För er som inte orkar läsa: det är samma no-execute-bit som har funnits jämt på "riktiga" processorer, t.ex. sparc. Sätter man den bitten på en minnessida så kastas en exception om kodpekaren hoppar dit. Det skyddar inte mot buffer overflows i allmänhet, men gör dem svårare att skriva. Riktigt trevligt när man får det "på köpet" alltså. Sena Linuxkärnor har stöd för detta och det sägs fungera bra.

Permalänk
Avstängd

Med andra ord. Redaktören har inte en aning om vad han svamlar om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Med andra ord. Redaktören har inte en aning om vad han svamlar om?

Verkligen.
Blev tvungen att gå in här på diskussionen och kolla så att någon hade rett ut det lite gran.

Godkänt? Filer? Licenser?

Okej, det här handlar alltså om RAM-minnet. Som någon sa ovan, man kan till exempel flagga sin nätverksbuffert (som alltså bara ska innehålla data) att vara icke-exekverbar. Så om programmet i övrigt är dåligt skrivet och tillåter buffer-overflows, ska det bara leda till en krash och inte att någon tar kontroll över ens dator, förhoppningsvis.

Godkänt och pengar kan vara något jävulskap Microsoft har hittat på, sånt har jag inte koll på, men Linux har haft stöd för det ett tag.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ernstp
Godkänt och pengar kan vara något jävulskap Microsoft har hittat på, sånt har jag inte koll på, men Linux har haft stöd för det ett tag.

OpenBSD var tidiga med det.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Hedersmedlem

Nyheten rättad. Ursäkta det felet och tack för informationen. I fortsättningen ser jag dock gärna att korrekturen mailas till mig eller skickas via privata meddelanden.

Note to self: Tjugofyratimmarskryssning till Åbo + nyheter == dåligt.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe värst är väl komplett som i sin annons skrev:

Citat:

Nästa generation AMD Athlon (TM) 64 processorer sörjer för:
* Inbyggt virusskydd
* [andra punkter]

Det är ju alltså norton inbyggt i processorn

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Hehe värst är väl komplett som i sin annons skrev:

Det är ju alltså norton inbyggt i processorn

Haha, jo det funderade jag också på innan jag köpte min prolle.
Men eftersom ingen nämnt att "virusskyddet" orsakade förlust av 75% cpu kraft, sporadiska omstarter eller kraschade hårddiskar så kände jag mig rätt lugnad.
Så det var alltså detta de menade med inbyggt virusskydd.

Iofs om de hade haft inbyggt norton i processorn så hade de ju haft en kraftig prestandareserv att bräcka Core 2 med.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3