Bok om att optimera BIOS

Permalänk
Melding Plague

Bok om att optimera BIOS

<font style="font-size: 10pt"><b>Bok om att optimera BIOS</b></font> <small class="small">tisdag 12 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Hårdvarusajten <a href="http://www.rojakpot.com" target="_blank" >Adrians Rojak Pot</a> har i flera års tid släppt guider för att optimera BIOS på persondatorer.
<br />
<br /><a href="http://www.rojakpot.com/default.aspx?location=3&var1=125&var2..." target="_blank" >Idag</a> tillkännagav Adrian, som skaparen av sajten heter, sin bok angående optimering av BIOS. Den heter <i>"Breaking Through The BIOS Barrier: The Definitive BIOS Optimization Guide for PCs"</i> och har 368 smaskiga sidor om hur man bäst optimerar sin BIOS.
<br />
<br />Läs mer om boken samt vart man kan köpa den hos <a href="http://www.rojakpot.com/default.aspx?location=3&var1=125&var2..." target="_blank" >Adrians Rojak Pot</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur kan man skriva 368 sidor om att ställa in en bios? heheh de må ja säga är skickligt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

många mellanslag

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Medlem

Det känns lite overkligt att det finns så pass mycket att göra i bios.

Jag undrar hur mycket prestanda detta skulle ge överhuvudtaget?

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

De sista 360 sidorna är väl diverse bilagor med källkod på BIOS från 1987.

Permalänk

som jag har längtat...

Visa signatur

// nekrofilen

Permalänk
Medlem

Blir nog en storsäljare

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Satan i gatan vilken onödig bok...

Varför inte bara lägga upp en guide på nätet?
Ja menar, allt som står i den boken lär ju redan finnas på nätet, och har man väldigt god datorkunskap så kan man redan ställa in sin bios... Och ifall man känner sig osäker på att gå in och rota runt i sin bios så ska man helt enkelt ge fan i det...

Kort sagt, fan vilken onödig bok...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr. E
Satan i gatan vilken onödig bok...

Varför inte bara lägga upp en guide på nätet?
Ja menar, allt som står i den boken lär ju redan finnas på nätet, och har man väldigt god datorkunskap så kan man redan ställa in sin bios... Och ifall man känner sig osäker på att gå in och rota runt i sin bios så ska man helt enkelt ge fan i det...

Kort sagt, fan vilken onödig bok...

Och om man vill vara in i biosen samtidigt som man vill läsa lite gran om saken i boken..
Du ska väl inte skriva ut x antal sidor, sedan finns det amatörer som kanske vill lära sig lite gran också..
Tror den där boken kan säkert förklara bättre än en liten guide på nätet..
Och du kan inte döma ut boken förrän du har tittat i den så nästa gång, klaga inte på något förän du har testat..

Sedan att du inte kommer ha en nytta av den, det bry sig ingen om helt enkelt som att någon kommer bry sig om mitt inlägg nu...

Still dont give a fuck about you.......

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Anledningen till att den här boken är så tjock är att den tar upp alla inställningar som någonsin dykt upp i ett BIOS, typ. Det är ju inte precis så att den bara täcker de inställningar som finns i just ditt BIOS, spinboy. En annan anledning till att den är så tjock är att den förklarar precis vad varje inställning innebär, något som troligtvis inte ens en del självutnämnda experter i den här tråden kan.

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att köpa denna bok...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Anledningen till att den här boken är så tjock är att den tar upp alla inställningar som någonsin dykt upp i ett BIOS, typ. Det är ju inte precis så att den bara täcker de inställningar som finns i just ditt BIOS, spinboy. En annan anledning till att den är så tjock är att den förklarar precis vad varje inställning innebär, något som troligtvis inte ens en del självutnämnda experter i den här tråden kan.

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att köpa denna bok...

Amen to that.
Hatten av, glas klart han som skrev boken, ska ha en VIP ställning på sweclockers om han ens hittar hit.Jag skulle hellre läsa hans inlägg här efter alla frågor om inställningar även om dem var på engelska.
Så Mikael du som ska köpa boken en liten FAQ i området skulle ju sitta najs, eller är någon annan manad.

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Och om man vill vara in i biosen samtidigt som man vill läsa lite gran om saken i boken..
Du ska väl inte skriva ut x antal sidor, sedan finns det amatörer som kanske vill lära sig lite gran också..
Tror den där boken kan säkert förklara bättre än en liten guide på nätet..
Och du kan inte döma ut boken förrän du har tittat i den så nästa gång, klaga inte på något förän du har testat..

Sedan att du inte kommer ha en nytta av den, det bry sig ingen om helt enkelt som att någon kommer bry sig om mitt inlägg nu...

Ja har väl rätt till att dömma saker bäst fan jag vill?

Permalänk
Avstängd

Han kanske använder fontstorlek 28 när han skrev boken :), nej jag tror att det ska täcka så många olika BIOS versioner som möjligt, alla ser ju inte riktigt lika dana ut

Det är det en del inställningar som jag inte vet vad det är ens i BIOS:et. Manualen beskriver som en kratta ibland. På mitt gamla moderkort (A7V333) kunde det stå typ "Användbara parametrar" fast på engelska, men det förklarar inte ett skit vad det är för

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem

Den täcker säkert flertalet olika BIOS-inställningar på väldigt många moderkort. En sak som jag tror är med i boken är POST-koder för olika BIOS-typer (award, AMI, osv) vilket kan vara mycket uppskattat ifall man har problem att få igång datorn med en POST-indikerare med en felkod som inte står i boken.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Adrian här har ju guiden på nätet också.
Den där guiden är nog mest känd för stt ha blivit kopierad utan lov av massa sajter för att sedan när det upptäckts blivit tvungna att ta bort dom igen.

Vad gäller boken, den är säkert bra men jag personligen skulle inte köpa den.

Permalänk

Jag tycker det verkar som en riktigt trevligt bok.
Visst skulle man kunna leta upp diverse guider som förklarar samma saker men då hade man först och främst fått söka ett bra tag (det är ju trots allt ju 368 sidor) sen skulle man gå igenom dessa och bedöma om de är trovärdiga eller inte osv.

En samling guider skrivet av samma författare som, förhoppningsvis, går igenom allt tydligt och klart, steg för steg kan ju inte vara bättre. Dessutom är ju boken inte så fruktansvärt dyr heller.

Jag skulle klart kunna tänka mig att köpa den då jag inte direkt är så jättehemma i BIOS eftersom det enda jag i stort sett kan göra, är att överklocka processorn, se om datorn hittar hårddiskar och ställa in bootorder samt ställa in systemklockan och övervaka processortemperaturer, men gärna hade velat lära mig mer.

Tummen upp för Adrian!

Till er som tycker denna bok är fruktansvärt onödig för att ni redan kan detta och känner till siter som har bra guider för detta endamål som går igenom de olika inställningarna steg för steg:

Jag hade hemskt gärna velat ta del av de guiderna om ni orkar slänga upp länk =).

Visa signatur