Recension av 46-tums TFT-HDTV från Samsung

Permalänk
Melding Plague

Recension av 46-tums TFT-HDTV från Samsung

<font style="font-size: 10pt"><b>Recension av 46-tums TFT-HDTV från Samsung</b></font> <small class="small">måndag 11 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Henrik</a></small><br>
<a href="http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1673408,00.asp" target="_new">ExtremeTech</a> har publicerat en recension av Samsungs nya TFT-baserade HDTV LT-P468W. Skärmen är ett riktigt monster på hela 46 tum och väger nästan 45 kilogram.
<br />
<br />För er som inte vet vad HDTV är står det för High Definition TV och är kort och gott vanliga TV-sändningar i otroligt hög kvalitet. Ni som vill veta med om det kan läsa <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/HDTV" target="_new">Wikipedias sida om HDTV</a>.
<br />
<br />"<i>Back here in a little place we like to call reality, plasma display panels (PDPs) still hold the advantage in the size war, with the largest single-panel PDP on the market currently measuring 63 inches. Samsung is closing the gap with this new LT-P468W LCD panel--46 inches of high-definition goodness. Samsung's latest LCD progeny doesn't match the sheer size of the 50"-plus plasma displays, but it offers something no current PDP can--true 1080p (1920x1080) pixel resolution.</i>"
<br />
<br />Skärmen är sannerligen något man verkligen önskar att man hade råd med, men då den kostar cirka 5800 amerikanska dollar (41000 svenska kronor) lär den med lätthet spräcka gemene mans budget.
<br />
<br />Recensionen läser ni som sagt hos <a href="http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1673408,00.asp" target="_new">ExtremeTech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm, i recensionen står det att listpriset är 9999 dollar, det blir ungefär 75000. Vart fick ni detta priset ifrån?

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem

Tycker det lät billigt med 41000:- för en sådan skärm, har kollat på lite plasma och lcd skärmar men har hittills tyckt att lcd är för små och de plasma jag har sett närmare på har inte haft så bra bildkvalitet. Skulle vara väldigt trevligt att ha denna dock. 41K och jag hade nog slagit till.

Permalänk

Lite snabbsökning gav priser mellan $5795 och $7999, detta i amerikanska affärer. Lite skumma priser, en skillnad på $2000 är lite väl mycket.
En referens: http://www.dealtime.com/xPO-Samsung_LT_P468W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indigoue
Hmm, i recensionen står det att listpriset är 9999 dollar, det blir ungefär 75000. Vart fick ni detta priset ifrån?

Damn, jag som precis skulle skriva ett inlägg och fråga om någon visste var man kunde köpa en på avbetalning.
har tänkt lägga 30k på en TV snart men kan man få en så här mycket bättre för baar 10k extra så hade det lugnt varit värt det.

75k på en TV är dock för mycket även för en film- och datornörd som mig.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

Product: Samsung LT-P468W 46" LCD HDTV
Company: www.samsungusa.com
Summary: A big bright panel that pushes the envelope for LCD panels, upping the size to 46 inches; This one shines in bright scenes (pun intended), but falters in darker scenes both in detail and color accuracy.
Price: $9999 list, ~$5,800 street price <<<<< DÄR!!!
Pros: Bright and colorful; PC-friendly I/O options; easily accessed I/O on the back panel.
Cons: Color settings were hard to get dialed in; reds seemed to be over-shot; black level and dark color response are also wanting.
Rating: Rating 7

Visa signatur

Dator: Antec 1080, 430w:Msi k8n neo nForce3: 2x512KIngston ValueR 3200 400mhz: AMd 64 3200+(clawhammer) @ 3600+: X800XT PE 520/560: 1x seagate 160gb SATA 7200rpm, 1x seagate 200gb SATA 7200rpm: Soundblaster Audigy2 ZS: Razer Diamondback Plasma och 1 Magma +Hyperglides: Logitech Media keyboard: Sennheiser pc 160: Samsung 959NF 19" @ 1280x1024 100HZ

Permalänk
Medlem

mums , längtar tills HDTV blir standard och dom kostar lika mycket som dagens TV.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxxxx
mums , längtar tills HDTV blir standard och dom kostar lika mycket som dagens TV.

håller med

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjolhead
Product: Samsung LT-P468W 46" LCD HDTV
Company: www.samsungusa.com
Summary: A big bright panel that pushes the envelope for LCD panels, upping the size to 46 inches; This one shines in bright scenes (pun intended), but falters in darker scenes both in detail and color accuracy.
Price: $9999 list, ~$5,800 street price <<<<< DÄR!!!
Pros: Bright and colorful; PC-friendly I/O options; easily accessed I/O on the back panel.
Cons: Color settings were hard to get dialed in; reds seemed to be over-shot; black level and dark color response are also wanting.
Rating: Rating 7

ahh, 60-65 k då med moms

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

Längtar inte till HDTV förrän de kan få svart att vara just svart och inte en nyans av grått. Dessutom tror jag Europa lär anamma standarden någon gång 2606, så jag är inte intresserad.

Permalänk
Medlem

En komponentingång var till Xboxen och dvd'n... Precis vad jag behöver!

*Edit: Sen kan dom skrota tunern eftersom jag ändå aldrig kollar på tv...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Fast det sänd redan hdtv (Euro1080) i Europa, via satellit iofs men det är trevligt att det är någon som tar saken i egna händer och startar upp med sändningar. http://www.hd-1.tv/

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd

Men är det inte så att Pixlar dör på LCD-TVs? Känns som det inte är något man har kvar om 10 år det där.

Permalänk
Medlem

Pixlar dör sällan med tiden, de kan dock vara döda från början. Säljer en hel del LCD och plasma på jobbet och kan faktiskt inte komma ihåg en enda reklammation hittills. För övrigt har HDTV-kapabla plasma-TV har funnits i Sverige en tid, men ingeting som klarar av 1080p så vitt jag vet. Å andra sidan så är 1080p en högre upplösning än jag sett på någonting tidigare.

Permalänk
Hedersmedlem

Med dagens kurs blir 5800 dollar runt 42 000. Säg att man kan köpa den för det priset. Att sen transportera hem den kostar inte en förmögenhet (till skillnad på plasmor som måste stå upp). Så säg ~47 000 med frakt. Sedan skall i och för sig moms och tull på det där... om man inte skall fuska lite... Men 47 000 + ~30 (= ~60 000) är åndock djävligt billigt får en sådan här pryl. Räkna med att hosta upp minst 100 000 om inte mer för en likvärdig produkt här hemma i europa, helt sjukt!

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nizenco
Med dagens kurs blir 5800 dollar runt 42 000. Säg att man kan köpa den för det priset. Att sen transportera hem den kostar inte en förmögenhet (till skillnad på plasmor som måste stå upp). Så säg ~47 000 med frakt. Sedan skall i och för sig moms och tull på det där... om man inte skall fuska lite... Men 47 000 + ~30 (= ~60 000) är åndock djävligt billigt får en sådan här pryl. Räkna med att hosta upp minst 100 000 om inte mer för en likvärdig produkt här hemma i europa, helt sjukt!

Inte många kronor men sen tillkommer 220 -> 110V adapter. Klarar den PAL så man kan kolla på vanlig tv på den? Hur går det med garantin? Lite småsaker att tänka på, men visst är det mycket billigare i staterna av nån anledning...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frallan
Pixlar dör sällan med tiden, de kan dock vara döda från början. Säljer en hel del LCD och plasma på jobbet och kan faktiskt inte komma ihåg en enda reklammation hittills. För övrigt har HDTV-kapabla plasma-TV har funnits i Sverige en tid, men ingeting som klarar av 1080p så vitt jag vet. Å andra sidan så är 1080p en högre upplösning än jag sett på någonting tidigare.

Min datorskärm höll runt ett år sen kom den första döda pixeln...väntar nu bara på nästa och nästa och nästa...

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk
Medlem

Tycker det är för tidigt att handla HDTV, väntar om typ tre - fyra år, då priset kommer sjunka ännu mer då fler konkurrenter kommer till marknaden. Dessutom så kan ni bara tänka er vilken kvalité på lcd det kommer vara om tre - fyra år, tänk bara på den utvecklingen vi haft på senare tid. Men iofs, så kommer många fler ha det om nårra år så man kan ju inte gå runt o säga: "hej du.. hö hö.. jag har en.. Hjå De TeVe.. höhö... vet du vad det ärr?... nee.. inte jag heller... men det låter svindyrt och skitbra.. eljer huuur?.. höhö.."

Permalänk
Medlem

HDTV, helt underbart, men efter att ha stirrat på den ofantligt stora HDTV:n på Euronics i ett par minuter får man nästan ont i ögonen av skärpan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
HDTV, helt underbart, men efter att ha stirrat på den ofantligt stora HDTV:n på Euronics i ett par minuter får man nästan ont i ögonen av skärpan

Håller med

Körde lite 720p på projektorn igår och det är ju nästan så man gråter när man byter tillbaks till DVD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasiqfuXX
Min datorskärm höll runt ett år sen kom den första döda pixeln...väntar nu bara på nästa och nästa och nästa...

Pixlar kan förstås dö efter ett tag, men för det mesta är eventuella döda pixlar redan döda när panelen lämnade fabriken.

Permalänk
Medlem

Den fick inge bra betyg så jag väntar hellre på nästa generation samt att jag bara längtar efter den nya versionen av CRT TV apparater som Philips och LG håller på att ta fram då den kommer spöa LCD och Plasma som satan.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk

CRT Short neck !
Framtidens billiga teknink.
Där svärtan är svart som natten.
Stora och platta samt billiga.

Snart ingen anlaog sändning i sverige så varför köpa inbyggd tuner.
Mvh. /LEE Cordon Bleu

Visa signatur

LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism. Thermaltake V6000A
Intel 540 Prescott - Asus P5AD2 Premium - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD raptor 74 + Seagate 200 GB - Antec Neo Power 480 Watt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hallstahammar
CRT Short neck !
Framtidens billiga teknink.
Där svärtan är svart som natten.
Stora och platta samt billiga.

Snart ingen anlaog sändning i sverige så varför köpa inbyggd tuner.
Mvh. /LEE Cordon Bleu

Fan bor du i Hallsta morsan har haft Cafe där vid Skanzen..:)

Jo du vet du om de har kommit längre med short neck?

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Avstängd

Var finns det mer information om dessa nya CRTs?
Googlade lite men hittade bara massa skräp.

Permalänk

Kul Mathias då har jag säkert druckit kaffe hos morsan din.
Jag har ju en liten stuga på Krutholmen därintill Skazen.

Denna nya teknik finns inte att köpa än men de håller på att bygga på en platt CRT för att konkurera med dyr plasma o Lcd teknik.
Och är jättar som Philips och LG sammarbetar så tar det nog inte lång tid föränn vi ser dem i handeln.
Länkar kan jag tyvärr inte bidraga med än.

Och jag skojade nog lite med short neck utrycket.
För jag tror stenhårt på att de inte kan använda bildrörs teknik om de ska bli platta. Ska bli otroligt spännade att se vad de kommer att leda till.
Billigt ska det vara iaf. Och CRT är överlägsen i svärta mot LCD tekniken.

Mvh. /LEE Cordon Bleu

Visa signatur

LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism. Thermaltake V6000A
Intel 540 Prescott - Asus P5AD2 Premium - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD raptor 74 + Seagate 200 GB - Antec Neo Power 480 Watt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Längtar inte till HDTV förrän de kan få svart att vara just svart och inte en nyans av grått. Dessutom tror jag Europa lär anamma standarden någon gång 2606, så jag är inte intresserad.

men svensk tv och cd skall börja lite smått i vår redan

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

En av problemen med bildrör, åtminstone än så länge, är att bildrörstv inte kan göras i större storlekar. 36" är den största vanligt tillgängliga storleken, och förrutom att de väger tunt 90 kg och är stora som as, så enligt min erfarenhet är det mer problem med tv-apparater i den storleken. Däremot har jag inte sett någonting som kan visa en DVD med samma kvalité som en riktigt bra bildrörstv.

Själv ser jag fram emot projjar med högre upplösning till vettigt pris.

Permalänk

Ja vem skulle inte vilja ha en 100" TV hängande på väggen.

Barco har en fin Proj som skulle sitta fint.
Projektor med CRT-teknik
av Johan Olsson

Cine 7 LT är en ny projektor med CRT-teknik från Barco. Jämfört med LCD-tekniken så är CRT överlägsen när det gäller upplösning, färgåtergivning och kontrastförhållande. Det sistnämnda uppgår för Cine 7 LT till mer än
15 000:1. <-----Kolla in oj oj !

Dyr jo men visst ! Men smakar det så kostar det.
Priset för Cine 7 LT är 98 000 kronor inklusive moms. Barco lanserar samtidigt förbättrade versioner av Cine 7 och Cine 9. Bland annat har ljudnivån minskats.
www.sie.com och www.hometheater.barco.com för mer information.

www.sie.com
www.hometheater.barco.com

Mvh. /LEE Cordon Bleu

Visa signatur

LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism. Thermaltake V6000A
Intel 540 Prescott - Asus P5AD2 Premium - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD raptor 74 + Seagate 200 GB - Antec Neo Power 480 Watt.

Permalänk
Medlem

Jo, men sen var det det där med priset. CRT-projjar ligger i allmänhet på en ganska orimlig prisnivå, de enda projjarna som jag menar ligger vettigt i pris och som har någorlunda upplösning är LCD-projjarna. DLP är i allmänhet lite bättre för att visa lågupplösta saker (DVD-filmer), men jag skulle gärna vilja spela på projjen också och då blir det LCD. Som vanligt med LCD får man lite problem med svärta.

Barco-projjarna är lite typiskt CRT, grym upplösning, fantastisk bild (har inte sett, men hört om dom), men sen får man tänka på att det är vätskekylda monster som drar en hel del kräm (800W för Cine 9). Men hade man haft några millar på kontot hade det nog blivit en sådan, 1080p hade varit fel...