MSI nForce4-moderkort

Permalänk
Melding Plague

MSI nForce4-moderkort

<font style="font-size: 10pt"><b>MSI nForce4-moderkort</b></font> <small class="small">tisdag 12 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.theinquirer.net/?article=19026" target="_blank" >The Inquirer</a> har lyckats ta en bild på ett moderkort från MSI. Det bygger på Nvidias omtalade moderkortskrets nForce4.
<br />
<br />Moderkortet liknar mycket MSI K8N Neo2 med sockel 939. Vad vi kan tyda av bilderna återfinns ett integrerat Silicon Image 3114-kontrollerkort för fyra stycken SerialATA-hårddiskar samt att sydbryggan stödjer fyra stycken SerialATA-hårddiskar. Kortet har också två stycken ATA133-anslutningar vilket således gör att man kan ansluta 12 hårddiskar till moderkortet.
<br />
<br />Designen på PCI/PCI-Expressportarna är annorlunda jämfört med nForce3 250-baserade moderkort. Det erbjuder fyra stycken vanliga PCI-portar, en PCI-Express x16 samt två stycken PCI-Express x1 vilket sitter ovanför grafikporten - en rätt ovanlig designlösning.
<br />
<br />Vidare har den en gul processorsockel samt en mycket ironisk detalj - en nätverkskrets från VIA. När styrkretsen släpps och moderkortstillverkarna får ut moderkort är i skrivande stund oklart, men innan årets slut bör vi hitta nForce4-baserade moderkort i butikshyllorna.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Processorsockeln är väl inte gul? Tycker det ser ut som om det är skyddstejp eller nått liknande bara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir o vänta nforce4 kort:)

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Medlem

DDR elller DDR2?
Ser ut som DDR för mig, rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
Processorsockeln är väl inte gul? Tycker det ser ut som om det är skyddstejp eller nått liknande bara.

Jag brukar inte lita på The Inquirer, och jag vet inte heller om jag gör det nu heller. Men detta är vad de säger.

Citat:

What you simply can not miss on this motherboard is its yellow socket.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
Processorsockeln är väl inte gul? Tycker det ser ut som om det är skyddstejp eller nått liknande bara.

Zoomar man in så ser man att det är hål i den så det är antagligen ingen skyddstejp. Men det ser ju ut så med tanke på att den har en vit kant, hade varigt snyggare om hela socketen varigt i samma färg.

Kul med mycket SATA

Permalänk

nice

Visa signatur

// nekrofilen

Permalänk

Som sagt tidigare så är inte The Inquirer direkt kända för att kolla upp deras källor specielt bra. Att hela bilden dessutom är i så pass dålig kvalite gör ju inte det hela bättre.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Ser ju ut som vanliga PCI och AGP portar ju.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
DDR elller DDR2?
Ser ut som DDR för mig, rätta mig om jag har fel.

Jajamensan.
Krävs en ny revision på A64 för att den ska stödja DDR2.
Så än så länge slipper man det tramset. Vi får ha våra fina snabba låglatens minnen ett tag till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Ser ju ut som vanliga PCI och AGP portar ju.

Finns inte PCI eller AGP portar som är så små som dom två översta. Och den tredje uppifrån, den svarta alltså, är ju på tok för lång för att vara AGP, den är ju längre än PCI portarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jajamensan.
Krävs en ny revision på A64 för att den ska stödja DDR2.
Så än så länge slipper man det tramset. Vi får ha våra fina snabba låglatens minnen ett tag till.

Låter bra för mig.

Räcker att man måste köpa moderkort och grafikkort samtidigt.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
<font style="font-size: 10pt"><b>Designen på PCI/PCI-Expressportarna är annorlunda jämfört med nForce3 250-baserade moderkort. Det erbjuder fyra stycken vanliga PCI-portar, en PCI-Express x16 samt två stycken PCI-Express x1 vilket sitter ovanför grafikporten - en rätt ovanlig designlösning.

Vilka nForce3 250-baserade moderkort har egentligen PCI-Express? Vore kul att veta.

Visa signatur

AMD 64 3500+ Socket 939 | ASUS A8N-SLI-PREMIUM| 2x512 Mb PC4000 Kingmax Hardcore | ASUS GeForce 7800 GT | 2x120 Gb S-ATA RAID 0 + 160 Gb IDE | Telia ADSL 24/1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrBosa
Vilka nForce3 250-baserade moderkort har egentligen PCI-Express? Vore kul att veta.

Inga.

Vore skoj att få se ett Nforce4 med dubbla x16-portar, HardOcp postade ju lite intressanta siffror från en SLI-konfiguration:
http://www.hardocp.com/image.html?image=MTA5NzYwMzIxNWNGVnNoM...

Permalänk
Medlem

Så moderkortet är utrustat med ett NIC från Via? Vad fasen hände med Nvidias egna tokbra som fanns på iaf. Nforce2? (Vet inte om Nforce3).
Inget SoundStorm, inget Nvidia NIC, bleh, finns ju ingen anledning att köpa speciellt Nforce längre

Permalänk
Avstängd

exakt. vafan skall man med en PCI-Express x16 om man tänker sig ett helt nytt system.

Permalänk
Avstängd

Vad jag vet så skall i alla fall nForce4 SLi ha soundstorm och dubbla PCI-E 16x portar för dual grafikkort.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Inga.

Vore skoj att få se ett Nforce4 med dubbla x16-portar, HardOcp postade ju lite intressanta siffror från en SLI-konfiguration:
http://www.hardocp.com/image.html?image=MTA5NzYwMzIxNWNGVnNoM...

Japp.. Athlon 64 4000+ 1GBDDR400, ASUS nForce4 SLI var det som användes.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Kör alla nforce4 platformare med ddr2 minnen?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frke
Kör alla nforce4 platformare med ddr2 minnen?

Lyckligtvis så kör inga nForce4 kort DDR2.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Avstängd

Tyckte det va helt ok det kortet men det är en skyddstejp över ju =S
Sen ett minus ja kunde komma på är att det är en fläkt på sydbyggan ist för en passive. Det skulle jag velat ha ist.

Permalänk
Medlem

Ngn som vill gissa på ett pris för dessa kort (eller asus variant)

Permalänk
Medlem

En annan fråga: nån som vet hur det kommer bli med strömtillförsel pluggen på PCI-express moderkorten? Är 24 pins kontakt standard?

Är det omöjligt att avända vanliga "gamla" nätagg med 20pins strömkabeln? Finns det adaptrar eller liknande? Har jag gjort bort mig som köpte nätagg innan jag bestämde mig för att vänta in PCI-express moderkort?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Vad jag vet så skall i alla fall nForce4 SLi ha soundstorm och dubbla PCI-E 16x portar för dual grafikkort.

Ja det låter ju mer som en värdig ersättare.
Soundstorm ? Verkligen ? Eller bara gissningar.
Jag har tappat hoppet iaf. Vågar inte räkna med det.
Går ju snack om att både crative och nv soundstorm m.fl skall göra ljudkort till PCI-Express x1.

Permalänk
Medlem

När kommer man att kunna köpa ett vettig nforce4 moderkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Så moderkortet är utrustat med ett NIC från Via?

Vet inte hur Swec kan vara så säkra på att det är just en NIC, står ju inget om det på inquirer. Flera tidigare nForce-kort har varit utrustade med en sån här 1394-kontroller från VIA, jag undrar om det inte är en sån det är frågan om.