Brist på GDDR3-minnen?

Permalänk
Melding Plague

Brist på GDDR3-minnen?

<font style="font-size: 10pt"><b>Brist på GDDR3-minnen?</b></font> <small class="small">måndag 11 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Just nu råder det brist på högpresterande grafikkort med Nvidias och ATis nya grafikprocessorer i Geforce 6800- samt Radeon X800-serierna grafikkort. De få kort som finns att få tag på i Sverige idag går oftast åt väldigt snabbt och det verkar vara ett problem för återförsäljarna att få tag på nya grafikkort via distributörer eller direkt från tillverkaren.
<br />
<br /><a href="http://www.theinquirer.net/?article=19011" target="_blank" >The Inquirer</a> rapporterar att den stora bristen på snabba grafikkort beror på stor brist av minnen av typen GDDR3 vilket ovan nämnda grafikkort kräver.
<br />
<br />En fråga som direkt dyker upp i mitt huvud är varför samtliga tillverkare har placerat 1,6-nanosekundersminnen på Radeon X800 Pro VIVO-grafikkort. Dessa är specificerade upp till 625 megahertz och minnena körs endast i 475 megahertz från fabrik?
<br />
<br />Hur som helst verkar kvantiteten i Sverige vara mycket bättre än i andra länder och i norden verkar ATi ha mest problem att leverera grafikkort.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Osmakligt, jag vill ha mitt 6800U. ATI borde ha stryk =P

Visa signatur

Bomba.nu

i7 950 @ 4ghz | Asus P6X58D-E | Corsair 6GB 1600MHz XMS3 | Asus GTX 770 OC | 50 TB SSD

Permalänk
Medlem

jag fick mitt i sommras och det utan att ha förbokat eller nått...kanske hade tur

Visa signatur
Permalänk

Har väntat på mitt X800XT PE sen slutet av augusti.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krasharen
Har väntat på mitt X800XT PE sen slutet av augusti.

Tyvärr så lär du få vänta ett tag till låter det som, då PE versionen helt enkelt verkar ha en väldigt stor förkärlek till ATi:s fabriker och därmed vägrar lämna dem

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minky
Tyvärr så lär du få vänta ett tag till låter det som, då PE versionen helt enkelt verkar ha en väldigt stor förkärlek till ATi:s fabriker och därmed vägrar lämna dem

Jag skulle också va skadeglad om jag hade så kass dator >_<

Har också väntat sen i slutat av augusti.
Vi lär väl inte få dom innan jul :/

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

Hmm... Tänk om vi inte får fler VIVO med 1.6ns :'(

Permalänk
Medlem

komplett har massor av 6800gt inne ju

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Hjäääälp!
Jag vågar snart inte vänta längre. Det kanske finns en risk att dom slutar sätta 1.6ns GDDR3-minnen på VIVO, och det vill jag INTE

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Det har ju talats om DDR3 birst sedan korten släpptes så det stämmer nog men jag misstänker att det är halva sanningen.

X800Pro och 6800GT går att få tag på utan att anstränga sig även om dessa kort är ganska sällsynta även dom medans 6800U och X800XT som också använder sig av 2.0ns minnen inte finns att få tag på alls, komplett säger sig dock få in några XT'n och XTPE'n i veckan men det är allt.

X800Pro VIVO kort är tänkta att bli XTPE kort men klarar inte testerna och görs därför om och säljs som X800Pro kort, tror aldrig det var meningen att använda 1.6ns minnen till pro kort.

X800Pro har en minnes frekvens på 450Mhz, inte 475 som det står i nyheten.

Ett till klagomål: 1.6ns minnen, eller 1.667ns som dom egentligen är. Är specade för 600Mhz inte 625, det är dock ett väldigt vandligt misstag. För den som inte tror mig finns bevis här: http://www.samsung.com/Products/Semiconductor/common/product_...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Datorbutiken skulle få in 6800GT kort den 15/10.... Vi får väl se om det blir så.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Det värsta är ju att ATi satt 2.0ns minnen på x800Xt korten(OBS -Ej PE).

Mvh dabean

Permalänk
Medlem

s[ det var d'rf;r mitt g6800 'r hmm borta..
kanske dags att installera det svenska sp[kst;det f;r win 2003

Visa signatur

Gammal

Permalänk

Problematiken att få tag i kort gör att jag väntar en genration till och hoppas att de löst problemen då...

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk

Asus Radeon X800xt med core 520MHz, Mem 1.12GHz. Fanns några ex hos webhallen igår.. Höll själv i ett. Men det värkar ha tagit slut under dagen. Så visst går de att få tag på..

Sedan att dom sätter 1,6-nanosekundersminnen på korten är ju inte att klaga över..

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kadafi
jag fick mitt i sommras och det utan att ha förbokat eller nått...kanske hade tur

om det inte ungåt dig så ja, hehe.. ja har väntat i flera månader o beställt från samtliga svenska stora butiker =P

Visa signatur

Bomba.nu

i7 950 @ 4ghz | Asus P6X58D-E | Corsair 6GB 1600MHz XMS3 | Asus GTX 770 OC | 50 TB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bulan
om det inte ungåt dig så ja, hehe.. ja har väntat i flera månader o beställt från samtliga svenska stora butiker =P

jag ringde dom som säljer korten till butiken och fråga vilka som skulle få dom först sen var det bara att beställa från dom..men det var en veckas heltids sysselsättning att få tag i ett och så borde det inte vara

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kadafi
jag ringde dom som säljer korten till butiken och fråga vilka som skulle få dom först sen var det bara att beställa från dom..men det var en veckas heltids sysselsättning att få tag i ett och så borde det inte vara

Vilka är det som skickar till butikerna du pratat med? Snackat en hel del med killen på sbs data som har en kille i Thaiwan och därifrån har dom ialla fall inte lyckats få nått senaste månaden. Även ringt andra och fått support och fakta från thaiwan osv, slut slut slut. Men nu har jag ialla fall mitt Ultra kort på gång från utlandet

Visa signatur

Bomba.nu

i7 950 @ 4ghz | Asus P6X58D-E | Corsair 6GB 1600MHz XMS3 | Asus GTX 770 OC | 50 TB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kadafi
jag ringde dom som säljer korten till butiken och fråga vilka som skulle få dom först sen var det bara att beställa från dom..men det var en veckas heltids sysselsättning att få tag i ett och så borde det inte vara

jag har väntat på min 6800 ultra i 4 veckor snart..
en av anledningarna varför också det fattas 6800 i lagret är pga dom håller på med pci-express korten

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem

då hade man väll tur då jag satt och väntade på mitt från datorbutiken, men dom bara byte datum och dom kunde inte bara säg att dom inte viste när...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keefa
jag har väntat på min 6800 ultra i 4 veckor snart..
en av anledningarna varför också det fattas 6800 i lagret är pga dom håller på med pci-express korten

4 veckor???? Jag har beställt från ca 5 stora återförsäljare asus x800xt och Asus v9999 geforce 6800.....Jag tar det som kommer först.....Men jag har väntat sen början av augusti. Snart 3 månader......

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

jo hakan78 jag vill sponsra min lokala datoraffär ^_^

sen så fixar dom det själva med mellanhanderna. trots allt återsäljarna köper ju ifrån mellanhänderna ^^

Visa signatur

Gammal