Permalänk
Melding Plague

Abit NF8 lanserat

<font style="font-size: 10pt"><b>Abit NF8 lanserat</b></font> <small class="small">onsdag 20 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Tillverkaren Abit har idag lanserat sin efterföljare till en klassiker på AthlonXP-plattformen, NF7. Moderkortet heter kort och gott NF8 och bygger på Nvidias nForce3 250 GB-moderkortskrets. Den stödjer alla sockel 754-Athlon64- och Sempron-processorer. Layouten och utseende påminner mycket om det K8T800 Pro-baserade moderkortet AV8. Vi hittar bland anant en passiv kylfläns på sydbryggan.<br /><br />Funktionsmässigt har NF8 allt som är standard på högpresterande moderkort idag; Gigabit-LAN, Nvidias egna SerialATA-kontroller med stöd för RAID, 6-kanalig ljud via en Realtek-ljudkrets och så vidare. Det har dock endast två stycken minnesplatser för maximalt 2 gigabyte minne - i minsta laget enligt oss. Moderkortet har också Nvidias integrerade hårdvaru-brandvägg.<br /><br /><I>October, 20 - ABIT took the overclocking world by storm with the release of the legendary NF7 motherboard. With breakneck performance and BulletProof stability, the NF7 represented the yardstick by which all nForce 2 based motherboards were judged. Today, ABIT launches the follow up to the nForce juggernaut - the NF8 motherboard. Combining the best of ABIT and nForce technologies, the legend of ABIT nForce motherboards continues with the NF8.</I><br /><br />Läs pressmeddelandet hos <a href="http://www2.abit.com.tw/page/en/news/newspop.php?pDOCNO=en_04..." target="_blank" >Abit</a>. För mer specifikationer, se <a href="http://www2.abit.com.tw/page/en/motherboard/motherboard_detail.php?DEFTITLE=Y&fMTYPE=Socket 754&pMODEL_NAME=NF8" target="_blank" >denna</a> sida.<br /><br />Relaterade nyheter: <a href="http://www.sweclockers.com/html/sok.php?searchquery=nf8&match...">Abit NF8?</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hmm jag är inte så immponerad än av vad specsen har att säga, får se lite överklockningsresultat med domhär korten sen...
Sen kan man ju undra varför dom väljer att släppa ett Socket 754 kort istället för 939, 754 har ju ändå ingen framtid som prestandasocket.

Permalänk
Medlem

Varför så få minnes platser??Pappskallar som bestämde det.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Lite sent ute skulle jag säga, Nforce4 är ju precis på väg.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

Oojoojoj.. hur kan dom bara sätta dit 2 minnesplatser med max 2 Gb minne? jag är lite less på mitt kort som bara har 3..

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag ska nog köpa det iaf!

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

Dumt som sagt att släppa ett nForce3 kort nu, isåfall borde de bara släppa nForce4 till socket 939 och nForce3 till socket 754.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

alltså jag vill ha ett nytt moderkort som stöder både amd athon xp prosessorer och amd 64 processorer är detta ett sånt?

jag ska köpa en ny prossesor men inte nu och jag vill ha ett nytt moderkort

kan ni ge några exempel på sådana moderkort om det finns

Visa signatur

2400+ AthonXP 2 GHZ | 1024 MB Ram
Powercolor 9800 PRo with Xt Bios 412 mhz core 355 Memory and artic cooler | Asus 7N8X-X |80 GB| Win Xp sp2

Permalänk
Medlem

Ngn som vet vad Abit moderkort med nforce4 kommer heta ?

Blir det AN8 eller ?

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem

Dom har väl köpt NF3-kretsarna på rea nu när dom skall bort ? Listiga kineser ...

Det är klart att man skall ha 939 och NF4 om man köper nytt inom kort, tyvärr blir man ju tvungen att köpa ett PCIe-graffe också, men, men ...
gissningsvis blir namnet AN8, frågan är vad SLI-varianten kommer att heta - och framför allt; när kommer den ?

Ser man till hur länge NF8 dröjde så lär det inte komma något intresssant Abit-kort på riktigt länge. Enligt uppgift skall MSI och Asus släppa NF4-kort först, precis som dom gjorde med NF3, och Asus var en usel klockare med NF3 så jag har svårt att se hur man skall kunna undvika att köpa MSI ?

Synd, Abit har mycket bättre bios.

Vill man ha både socket 754 och 939 kan man köpa Asrock Combo Z, det har båda socklarna. Tyvärr är ALi-kretsen ombord inte bra på Open GL och det buggar med 6800-kort mao inget bra gamers choice, men för programmerare, Linuxnördar och dylikt som bara vill ha snabb processorprestanda verkar det vara ett utmärkt val för 776Kr.

edit. Socket A och 939 har jag inte hört talas om på samma kort.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||