PCI-Express till Athlon64, när?

Permalänk
Melding Plague

PCI-Express till Athlon64, när?

<font style="font-size: 10pt"><b>PCI-Express till Athlon64, när?</b></font> <small class="small">onsdag 20 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Nvidia <a href="http://www.sweclockers.com/index.php#newsitemEpAlkEuyEZiiLOvo...">lanserade</a> som bekant den nya PCI-Expressbaserade styrkretsen nForce4 igår. Vi har varit i kontakt med Nvidia angående tillgängligheten på nForce4-styrkretsar till tillverkarna. Enligt Nvidia kommer nForce4 samt nForce 4 Ultra börja säljas i början av november, medan nForce4 SLI kommer dröja till slutet av samma månad. Nvidia lovar att de flesta stora tillverkare skall ha kort ute i handeln innan jul.
<br />
<br />Vi har också varit i kontakt med Abit angående tillgängligheten på det nylanserade <a href="http://www.sweclockers.com/html/sok.php?searchquery=ax8&match...">AX8</a> byggt med VIAs PCI-Express-baserade K8T890. Tydligen har VIA lite problem med att leverera kretsar men de säger att det bör skeppas till distributörer och återförsäljare runt 8-12 november.
<br />
<br />Kortfattat kommer PCI-Express-möjligheterna till Athlon64-plattformen vara goda inför julhandeln.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jag är först perfekt för jag ska köpa ett mobo med a64 och pci-e grafik kort

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk
Medlem

Seriös journalistik @ sweclockers.
*tummen upp*

Permalänk
Medlem

Gäller de preliminära datumen i USA eller i Sverige?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

sokket?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av General Nord
Gäller de preliminära datumen i USA eller i Sverige?

Sverige, självfallet. Rätt onödigt att rapportera om tillgängligheten i USA

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Låter ju mycket lovande, lär bli nya inköp lagom till jul nu då med andra ord.

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Rätt onödigt att rapportera om tillgängligheten i USA

Jo, det tyckte jag också så det var därför jag frågade...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

isak88: Socket 939

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerPuffMicke
jag är först perfekt för jag ska köpa ett mobo med a64 och pci-e grafik kort

Snälla sluta med först grejen, snart blir det väl som på buzz *ryser*

Jag kommer nog köpa första bästa PCI-E moderkort som kommer, har väntat så jäkla länge på att uppgradera nu.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battlefield
Jag kommer nog köpa första bästa PCI-E moderkort som kommer, har väntat så jäkla länge på att uppgradera nu.

Jag förstår hur du känner dig fast själv tycker jag nu när man endå väntat så länge vad gör bara lite längre

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mertz
Jag förstår hur du känner dig fast själv tycker jag nu när man endå väntat så länge vad gör bara lite längre

Vänta på vad? Känner inte nått behov av ett SLI moderkort, lite overkill tycker jag.

Nä har lirar egenom halva Doom3 på morsans nya dator så jag mååååste köpa en bättre själv, sen kommer ju HL2 också:)

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battlefield
Vänta på vad? Känner inte nått behov av ett SLI moderkort, lite overkill tycker jag.

Nä har lirar egenom halva Doom3 på morsans nya dator så jag mååååste köpa en bättre själv, sen kommer ju HL2 också:)

Tja, jag nämnde inget om SLI, d e bara det där med "första bästa" tycker jag e lite onödigt
Va d gäller SLI e jö en smaksak annars, specielt om man föredrar ATi framför nvidia så är det jö nForce4 Ultra som gäller och inte SLI kortet.
Det e bara att du verkade lite desperat nästan

Permalänk
Medlem

Enligt de benchmarks jag har sett så är VIA K8T800 Pro snäppet snabbare än nForce4, och har dessutom bra klockningsfunktioner som K8T800 saknade, är inte K8T800 Pro ett bättre köp då? Tänkte kolla hur bra K8T900 står sig, ska läsa lite tester:

http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=20&RCatID=23 (ganska subjektiva antar jag)

Denna test på amdzone: http://www.amdzone.com/modules.php?op=modload&name=Sections&f...
plaserar korten i följande ordning:
1. VIA K8T800 Pro
2. nForce3 250Gb
3. VIA K8T900

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_guru
Enligt de benchmarks jag har sett så är VIA K8T800 Pro snäppet snabbare än nForce4, och...

Menar du inte "snabbare än nForce3"?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mertz
Tja, jag nämnde inget om SLI, d e bara det där med "första bästa" tycker jag e lite onödigt
Va d gäller SLI e jö en smaksak annars, specielt om man föredrar ATi framför nvidia så är det jö nForce4 Ultra som gäller och inte SLI kortet.
Det e bara att du verkade lite desperat nästan

Desperat var ordet:), bara det går att klocka bra med det där moderkortet så köper jag det och en 3000+. Vänta kan man göra hur länge som helst känns det som för det kommer alltid nått bättre om en månad.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battlefield

Desperat var ordet:), bara det går att klocka bra med det där moderkortet så köper jag det och en 3000+. Vänta kan man göra hur länge som helst känns det som för det kommer alltid nått bättre om en månad.

Det är just därför man ska vänta tills man är ca 80-90 år och köper värsta uberdatorn man kan ha tills resten av livet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mertz
Det är just därför man ska vänta tills man är ca 80-90 år och köper värsta uberdatorn man kan ha tills resten av livet

kul kommentar.
synd att denna tråden inte fortsätter...

SLI verkar för övrigt onödigt för dagens processorer klarar ändå inte av det...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

då blir det perffa för mitt dator köp...ska köpa ny dator i början av december...

Permalänk

Kommer nog köpa ett PCI-E moderkort och ett Geforce 6600GT 128MB men tyvärr har jag inte sett några gämnförelser med några agp kort.

Hur bra står sig ett Geforce 6600GT mot ett Radeon 9800pro 128MB?

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
SLI verkar för övrigt onödigt för dagens processorer klarar ändå inte av det...

Que?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
kul kommentar.
synd att denna tråden inte fortsätter...

SLI verkar för övrigt onödigt för dagens processorer klarar ändå inte av det...

Vad yrar du om?

Jo General Nord jag menade Nforce3 och inte 4.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

NAJS... fick precis "HA" begär

Visa signatur

word