Intel Pentium 4 EE 3.46 GHz

Permalänk
Melding Plague

Intel Pentium 4 EE 3.46 GHz

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel Pentium 4 EE 3.46 GHz</b></font> <small class="small">måndag 1 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Vi <a href="http://www.sweclockers.com/index.php#newsitemEpAAkyEZVlkWbkWx..." target="_blank" >rapporterade</a> igår att flertalet sajter hade publicerat recensioner på Intels nya värstingprocessor: Pentium 4 Extreme Edition 3.46 gigahertz med en systembuss på 1066 megahertz. Det skall nämnas att Intel officiellt släppte processorn samt styrkretsen i925XE som lägger till stöd för den snabbare systembussfrekvensen idag.<br /><br /><I>Intel lanserar idag en ny plattform anpassad för spel och avancerad multimedia. Intel Pentium 4 Extreme Edition arbetar med en klockfrekvens på 3,46 GHz, har nivå 3 cacheminne på 2MB och stödjer, med hjälp av Intels nya chipset 925XE Express, en systembuss på 1066 MHz. Den nya processorn stödjer Hyper-Threading (HT) tekniken och ger ökad prestanda för krävande spel och videoredigering tillsammans med nya 925XE Express chipset.</I><br /><br />Läs pressmeddelandet på Engelska hos <a href="http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/20041101comp...." target="_blank" >Intel</a>.<br /><br />Intel har också lagt upp prisinformationen. Pentium 4 EE 3.46 gigahertz kostar motsvarande 6 982 Svenska kronor i kvantiteter om 1000. Priset för slutkunder återstår att se i Sverige, men troligen hamnar det en bit över 8 000 kronor. <br /><br />Med tanke på att AMD Athlon64 FX-processorerna idag kostar ungefär lika mycket verkar det som om Intel har sänkt priset på dessa nya Extreme Edition-modellerna för att bättre matcha AMD-processorerna - de har kanske också lyssnat på all kritik över prissättningen på EE-processorerna som har dykt upp på forum världen över och framför allt i media.<br /><br />Processorn skeppas just nu till de största distributörerna så möjligen dyker den upp i butikshyllorna här i Sverige inom kort, vi hoppas att detta inte är en papperslansering. Det släpptes en hel del artiklar i ämnet och den första Svenska (dock översatt) artikeln finns just nu att läsa hos <a href="http://www.tomshardware.se/cpu/20041101/index.html" target="_blank" >Toms Hardware</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför men jag tycker det känns så B att köra med en ojämn FSB? Känns mycket "renare" med en jämn FSB.

533 = usch
800 = rent och fint
1066 = usch
1600 = rent och fint

Fråga mig inte varför men jag är bara sån.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Jag vet inte varför men jag tycker det känns så B att köra med en ojämn FSB? Känns mycket "renare" med en jämn FSB.

533 = usch
800 = rent och fint
1066 = usch
1600 = rent och fint

Fråga mig inte varför men jag är bara sån.

Då kan man ju satsa på Athlon64 som har 1000MHz HT buss

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
Då kan man ju satsa på Athlon64 som har 1000MHz HT buss

1000 MHz DDR faktiskt, den teoretiska effektiva klockfrekvensen ligger på 2 GHz.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
1000 MHz DDR faktiskt, den teoretiska effektiva klockfrekvensen ligger på 2 GHz.

Japp, men 2000MHz är också ''rent'' och fint

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Avstängd

Tror det blir mer än 8000:- till slutkund om man ska räkna med momsen. Med andra ord blir det närmare 9000:-.

Permalänk
Medlem

Denna processor är det största skämtet på länge, snacka om misslyckade.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Avstängd

Usch ja. Det här är ju pinsamt! Intel fokuserar som vanligt på fel områden och ger en svindyr processor en högre FSB. Resultatet? Ett par procents prestandaökning. För att P4 ska öka i prestanda (de verkar ju ha stannat) måste man öka klockfrekvensen, vilket heller inte går eftersom processorn redan är alldeles för varm. Vad tänker Intel med? Intel måste fullständigt skrota Pentium 4 och göra en stationär Dothan. För kan någon berätta för mig vad det finns för anledning att köpa Intel idag? (Förutom PCI Express, eftersom VIA K8T890 och Nforce4 kommer snart och gör slut på det argumentet)

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem

"För kan någon berätta för mig vad det finns för anledning att köpa Intel idag? (Förutom PCI Express, eftersom VIA K8T890 och Nforce4 kommer snart och gör slut på det argumentet)"

svar: skulle aldrig köpa Amd, även fast jag vet dom är snabbare och billigare.. föredrar Intel, som att jämföra Seat och Bmw

Visa signatur

Msi 915 neo2 platinum p4 Lga 775 ht 2.8 Ghz Inno3d 6600 256 Mb Pci-e 2*256 corsair dual ddr2 533 Mhz 160 gb maxtor sata

Permalänk
Avstängd

Så du går på märket trots att du erkänner att konkurrenten är bättre? Du får ursäkta mig men det är inte smart.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaha123
"skulle aldrig köpa Amd, även fast jag vet dom är snabbare och billigare.. föredrar Intel, som att jämföra Seat och Bmw

Bortsett från att AMD och Intel har samma kvalité, körkänsla och allt det där, det har inte Seat och BMW.
Skulle väl snarare vara som att jämföra Koeningsegg med Ferrari. Ferrari har mer prestige, men Koeningsegg är billigare, snabbare och har bättre egenskaper och komfort.