Permalänk
Medlem

ingen som vet

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Jag tror det kommer nu i november lite lagom innan jul

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-V 1000S > CPu: AMD64 FX55 > Kylning: ZalmanCNPS7700B-Cu CPU-Fläkt >Molle: DFI Lanparty NF4 SLI-DR > Grafik: 2st Gainward Geforce 6800Ultra gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myglarn
Detta ständiga klagande.. DET ÄR INGEN SOM TVINGAR ER ATT KÖRA SLI.

De flesta bara påpekar nackdelarna. Ser ingen som direkt klagar.
Visst, SLI är jättebra ur prestanda synpunkt. Men nackdelarna väger ju tyngre än fördelarna.

+ Prestandan

- Köpa nForce 4 moderkortet
- Strömförbrukning
- Ljudet
- Priset
- Framtiden

Att uppmärksamma nackdelarna är ur min synpunkt inget klagande. Det är upplysande.

Permalänk
Medlem

jag skulle sätta en massa mera plus än vad du gjort!

om man bara gör på rätt sätt kan SLI bli en riktigt bra affär!

+prestanda
+livslängd
+pris

-strömförbrukning
-ljud

att köpa ett moderkort kan jag verken se som fördel eller nackdel, förr eller senare ska man ju ändå uppgradera...

så, varför får jag pris pestanda och livslängd som positivt på mitt sätt att se saker då?

JO! säg att du köper ETT 6800GT PCI-E idag och ger 4000:- som är det grymmaste pci-e kortet, sen om ett år har nvidia släppt sin nästa och nästnästa serie ett 6800GT kostar nu 2000 eller mindre... kanske behöver man inte ha det grymmaste med alla nya "onödiga" funktioner utan du vill bara ha lite bättre prestanda, så vad gör man? Jo, man köper ett 6800GT till och man har därmed ökat livslängden på "kortet" MARKANT!

Tycker det är för mycket snack om att göra en investering på 10000:- direkt istället för att se till det långa loppet.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
jag skulle sätta en massa mera plus än vad du gjort!

om man bara gör på rätt sätt kan SLI bli en riktigt bra affär!

+prestanda
+livslängd
+pris

-strömförbrukning
-ljud

att köpa ett moderkort kan jag verken se som fördel eller nackdel, förr eller senare ska man ju ändå uppgradera...

så, varför får jag pris pestanda och livslängd som positivt på mitt sätt att se saker då?

JO! säg att du köper ETT 6800GT PCI-E idag och ger 4000:- som är det grymmaste pci-e kortet, sen om ett år har nvidia släppt sin nästa och nästnästa serie ett 6800GT kostar nu 2000 eller mindre... kanske behöver man inte ha det grymmaste med alla nya "onödiga" funktioner utan du vill bara ha lite bättre prestanda, så vad gör man? Jo, man köper ett 6800GT till och man har därmed ökat livslängden på "kortet" MARKANT!

Tycker det är för mycket snack om att göra en investering på 10000:- direkt istället för att se till det långa loppet.

Livslängden är ju hur man ser det. Jag sätter inte ett plus eftersom det kommer nya spel som kräver ny teknik. Men visst, om man bara kollar på FPS:en så är det ett plus på livslängd.
Varför jag ser en nackdel med moderkortet är för att får inte välja vilket chipset man vill ha.
Man är låst till nVidias Nforce.

Pris sätter jag minus för att den dagen då man köper ett extra 6800GT så får man ett grafikkort som säkert presterar liknande, fast med den nya teknikens grafik för samma summa som man lagt ut för två stycken 6800GT och ett moderkort.

Det är upp till var och en. Men jag kommmer inte satsa på SLI än på ett tag. Först när det är prisvärt, strömförbrukningen och ljudet inte längre är ett problem.

Permalänk
Medlem

Det bästa är ju att, man köper 1 högpresterande prisvärt grafikkort idag, sen om 1 år köper man ett likadant kort till en billig penning och får +50-100% prestanda, för att få den prestandaökningen utan SLI så måste man lägga bra mycket mer pengar.

Och grafikkorten ligger alltid minst 1 generation före spelen ändå, så lagom till att man köper ett grafikkort till har spelen kommit ikapp grafikkorten...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
JO! säg att du köper ETT 6800GT PCI-E idag och ger 4000:- som är det grymmaste pci-e kortet, sen om ett år har nvidia släppt sin nästa och nästnästa serie ett 6800GT kostar nu 2000 eller mindre...

Jag tror knappast du får ett 6800GT för under 2000 inom ett år. 9800XT är över ett år gammalt, försök hitta nåt för 2000 om du kan hitta nåt överhuvudtaget. Vem vet, nVidia kanske minskar tillverkningen av dessa kort då nästa serie närmar sig. Det skulle inte förvåna mig det minsta eftersom de tjänar mer på att du köper ett "nytt" (dyrare) kort istället för ett till "gammalt".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
jag kommmer inte satsa på SLI än på ett tag. Först när det är prisvärt, strömförbrukningen och ljudet inte längre är ett problem.

prisvärt kommer det säkert bli men tyst och lägre strömförbrukning?
har inte datorerna och komponenterna alltid utveklats till att dra mer ström för att få ut mer prestanda? Och som alla vet "mer ström = massa värme" och hur skall man få ner ljud nivån på ett kort som alstrar värme som ett kraftverk så det krävs stora ljudliga fläktar för att kyla det? Jo genom vattenkylning och vad innebär det?
svar: Kortet blir dyrt som f*n och ingen vill köpa det för det blir inte prisvärt

slutsats: kan du lösa problemet med ett tyst+strömsnålt+prisvärt kort som dessutom kan prestera bra då tycker jag du ska skicka in en anstälnings ansökan till antingen nvidia eller ati

finns det några benchmarks med denna nya teknologi?

Permalänk
Medlem

lanbonden? vilken planet är du född på? DETTA är ju en diskussion omkring just ett benchmark! om man kommenterar på en nyhet kan man väl åtminstone läst nyheten eller?

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Men om du läser de tidigare inläggen så kanske du förstår vad landboden pratar om...

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Är det ingen som tar upp Häftighetsfaktorn!?
Ärligt så ser jag bara att Nvidia är bra mycket klokare som tar fram alternativ för folk.
Och ATI-fans! Sluta gnäll för er tid kommer också...:)

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lanbonden
prisvärt kommer det säkert bli men tyst och lägre strömförbrukning?
har inte datorerna och komponenterna alltid utveklats till att dra mer ström för att få ut mer prestanda? Och som alla vet "mer ström = massa värme" och hur skall man få ner ljud nivån på ett kort som alstrar värme som ett kraftverk så det krävs stora ljudliga fläktar för att kyla det? Jo genom vattenkylning och vad innebär det?
svar: Kortet blir dyrt som f*n och ingen vill köpa det för det blir inte prisvärt

slutsats: kan du lösa problemet med ett tyst+strömsnålt+prisvärt kort som dessutom kan prestera bra då tycker jag du ska skicka in en anstälnings ansökan till antingen nvidia eller ati

finns det några benchmarks med denna nya teknologi?

Vad jag vill ha sagt med mitt tidigare inlägg är att jag väntar på att SLI ska mogna.
Om det skulle innebära att nVidia kommer på något bättre sätt att kyla korten eller göra de mer strömsnåla samtidigt som det blivit billigare så är jag redo att satsa på SLI.

Men inte i dagens läge som det ser ut nu. Men det är kul att de utforskar gamla/nya alternativ.

Permalänk
Medlem

En titt i kristallkulan

Med lite spådomar,fantasier,evolutionsidéer mm, så kan man tänka sig följande senario:
SLI -> dual GPU -> dualcore GPU
Så om några år så kanske man sitter med ett NV80-chip vilket består av dubbla GPU:er. Givetvis är den ena avstängd på budgetkorten men för den händige moddaren så aktiverar man båda GPU:erna med lite lödningar

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Avstängd

Blir kul när ATI släpper sin SLI-motsvarighet. Helt fantastisk prestanda dock med 2x 6800GT. Vad många dock verkar glömma är att ett X800XT PE kostar cirka 5500 kr, och 2x 6800GT cirka 9000 kr. En bättre jämförelse är 2x 6600GT vs. X800XT PE. Och då blir det inte lika fantastiskt.

Men det är helt klart att detta höjer ribban för den maximala prestandan man kan få ut om man är beredd att lägga hur mycket pengar som helst på sin dator.

Citat:

Jag tror [Nforce4] kommer nu i november lite lagom innan jul

Nej, de första moderkorten ska komma runt årskiftet har jag hört. Nvidia släpper dock själva kretsen i november. Och den första versionen (A02 silicon) ska man inte köpa för den har problem i PCI-Express och med 5x Hypertransport.

Citat:

Detta ständiga klagande.. DET ÄR INGEN SOM TVINGAR ER ATT KÖRA SLI.

Nej men det kommer bli ett ***** klagande när folk som köpt SLI är missnöjda på grund av dess nackdelar. Jag vill inte säga att SLI är dåligt, men man måste få uppmärksamma dess nackdelar.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
En titt i kristallkulan

Med lite spådomar,fantasier,evolutionsidéer mm, så kan man tänka sig följande senario:
SLI -> dual GPU -> dualcore GPU
Så om några år så kanske man sitter med ett NV80-chip vilket består av dubbla GPU:er. Givetvis är den ena avstängd på budgetkorten men för den händige moddaren så aktiverar man båda GPU:erna med lite lödningar

yepp najz...säg till när du lyckats med det så får du greja mitt kort då också ^^

Visa signatur

o0[ System I ]0o .:.Chassi.:. Fractal Design Define R5 .:. PSU.:. Corsair 850w .:. Mobbo.:. ASUS Z170 PRO GAMING .:.CPU.:. Intel Core i7 6700K .:.Minnen.:. Kingston HyperX 16GIG .:.HD:s.:. SSD Samsung 128/240gig, SSD Corsair 120gig, WD 1TB .:.GK.:. ASUS GeForce GTX 980 Ti
o0[ System II ]0o .:.AsRock Core 100HT-BD.:.

Permalänk

Jag vill ha en högpresterande dator...
Oväsen?
Så länge jag inte får tinitus av alla fläktar så bryr jag mig inte det minsta. har ni någonsin sett en dragracingbil med ljuddämpare? löjligt.

Hela min dator är full av fläktar och har 20 grader i lådan tack vare det. Graffen ligger på 52 grader med voltmodd och överklockning under full belastning...typ två instanser av ett spel.

skulle byta till vattenkylning enbart för kylningens skull.

DUBBLA 6800GT kommer det att bli. DEFINITIVT.
Mitt sura 6800GT med amd64 3500+ suger

Så dom prestationsgiriga slår till med en gång

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Mitt sura 6800GT med amd64 3500+ suger

Kan inte tänka mig att det suger

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk

nene, SUGER gör det väl inte ordagrant men i jämförelse känns det som en havre harv

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Citat:

Så länge jag inte får tinitus av alla fläktar så bryr jag mig inte det minsta. har ni någonsin sett en dragracingbil med ljuddämpare? löjligt.

hahahaha, tack för ett gott skratt. skönaste kommentaren i denna tråd!