Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender
Apropå tillgänglighet/tillförlitlighet:

And, even more disappointing, we are hearing from our sources (and other media seem to be as well) that ATI is on the verge of cancelling their production of the X800XT chip because of horrible yields. The redesign for their chip is already taped out and should be replacing the X800 XT's and XT PE's pretty soon.
http://www.pcper.com/article.php?ai...xpert&pid=9

/ S.

Länken funkar inte.

dabean: R480 kommer absolut inte ha stöd för SM3.0, det är bara en aningen förfinad R420, och som AnteP säger är nog förbättrad minneskontroller o.s.v det bästa man kan hoppas på.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Ska ATI alltså redan ge upp X800 serien ?
Tycker det hela verkar vara en lite flopp av ATI om de måste komma ut med nya kort så snabbt, X800 serien har ju knappt funnits ute i handeln och PCI-E versionerna har nyss kommit in i butikerna. Mitt förtroende för ATI har nu sjunkit drastiskt och man undrar ju vad de håller på med. Först tar det en jäkla tid att pumpa ut X800 kort och sen lägger man ner densamma för att bygga nya serier, om man ska tro på Penders inlägg.
Varför släppte man X800 serien överhuvudtaget ?
Dessutom kommer ju inte X800 korten bli billigare nu om man lägger ner produktionen, snarare tvärtom då det blir brist på dem innan X850 släpps.
Det lutar mer och mer åt Nividia för min del, 6800GT/Ultra verkar vara det vettigaste alternativet med stöd för framtidens teknik redan idag.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Kan inte vänta på att se vad nVIDIA har att komma med! Skall nog klippa till på den nya GT varianten.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Ska ATI alltså redan ge upp X800 serien ?
Tycker det hela verkar vara en lite flopp av ATI om de måste komma ut med nya kort så snabbt, X800 serien har ju knappt funnits ute i handeln och PCI-E versionerna har nyss kommit in i butikerna. Mitt förtroende för ATI har nu sjunkit drastiskt och man undrar ju vad de håller på med. Först tar det en jäkla tid att pumpa ut X800 kort och sen lägger man ner densamma för att bygga nya serier, om man ska tro på Penders inlägg.
Varför släppte man X800 serien överhuvudtaget ?
Dessutom kommer ju inte X800 korten bli billigare nu om man lägger ner produktionen, snarare tvärtom då det blir brist på dem innan X850 släpps.
Det lutar mer och mer åt Nividia för min del, 6800GT/Ultra verkar vara det vettigaste alternativet med stöd för framtidens teknik redan idag.

det släpps alltid refresh produkter ganska kort tid efter lanseringen av ett kort, R9800XT kom ett halvår efter R9800pro t.ex. Sen ger dom inte upp X800-serien dom förbättrar den vad är det för fel med det?
nvidia gör f.ö samma sak med deras NV48, det dröjer dock ett par månader till.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Nvidia skulle väll också komma ut med några nya bättre kort? skulle de egentligen inte ha kommit för ett tag sedan i augusti eller vad det nu var?

Visa signatur

Macbook

Permalänk
Medlem

oj blev lite fel

Visa signatur

Intel Pentium 4 3.0 - - HT - - Abit IC7 MAX3 - TwinMOS PC3200 DDR 2*256 - - 6800LE 16x1.6 420/856
3dmark-03 = 11226 @ XP Förövrig Så äger -Mozilla Firefox 1,0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
r480 kommer i mars....

Någon skrev lansering in början av december och du i mars. Källa? Jag tror visserligen att december är lite optimistiskt, men mars........det känns som om ATI måste lösa problemen med tillgängligheten på sina grafikkort betydligt fortare än så.

Kommer föresten R480 att ha stöd för Shader Model 3.0?

Permalänk
Medlem

Jag är inte speciellt förvånad över att ATi gör såhär, ATi är i ett desperat behov av deras nya kärna (r520) då de förmodligen börjar bli svårt och dyrt att producera tillräckligt med kärnor som klarar dagens klockfrekvenser och för att inte tala om värme problemen som uppkommer därtill.

Det jag är förvånad över är att de har lyckats pressa en sådan gammla arkitektur som det trots allt är till en sådan här gräns är jag imponerad över vilket också bådar gott inför deras kommande arkitektur då det betyder att ingen av de krigande parterna kan andas ut

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
ATi sug pung med era varma grafikkort samt dålig drivisar..

Aldrig mera er inte ens om Nvidia skulle konka ...

V.v uttryck dig med ett mer vårdat språk om du vill vara kvar här.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Ja stor prestandaökning ser det inte ut att bli. men inte var ju 9800xt så stor förbättring jämfört med 9800 pro.

Intresant det där me X750 serien, men börjar kännas att kan inte ati släppa tillräckligt bra kort från början, de började ju med X600 serien i mid end serien.

Det ser nog mer tat luta åt Nvindas fördel, de kan säckert klämma ännu en hel del ut av deras arkitektur som är ju relativt ny ännu.

vad är 0.13 Low K egentligen?

Visa signatur

Amd ahtlon 64 3500+ 0.09(2.5 ghz)MSi k8n neo 2 platinium, Zalman 7000Cu, 1 gb kingston hyper X ULL(klockar urueslt), Geforce 6800LE @16/6 459/955 max vc 1.5. Zalman 400w. 3mark01 29300pWR 3dmark03 13654p3dmark05 5529p Vil ldu också ha höga 3dmark poäng kolla in min 3dmark01 tweaking guide

Permalänk
Medlem

Och jag som beställt ett X800XT nonPE från datorbutiken, enligt dem ska det finnas i lager 21 denna månad, (det tar jag med en nypa salt). Och så ser man detta, ATIs nya kort... Funderar på att trycka avbeställnings knappen.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

ojsan, nu släpper dom en värsting som är värre än sin forna värsting x800:p

EDIT: nån som vet nåt om shader 3.0 i detta kortet?(heter det kanske pixelshader?)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

undrar ifall ati har några planer på att matcha nvidias SLI funktion då det e helt klart det iaf jag kommer satsa på härnest...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
undrar ifall ati har några planer på att matcha nvidias SLI funktion då det e helt klart det iaf jag kommer satsa på härnest...

Curly skrev här i tråden:

"Värt att påpeka är att R480 har stöd för AMR, ATI's variant av SLI."

Menar du att du tänker satsa på två X850 i AMR? Det skulle i så fall verkligen vara att slänga pengarna i sjön. Din CPU kommer att begränsa systemet långt innan du kommer att kunna utnyttja två X850.

Och som sagt: någon som vet om R480 har stöd för Shader Model 3.0?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
undrar ifall ati har några planer på att matcha nvidias SLI funktion då det e helt klart det iaf jag kommer satsa på härnest...

Det stog ju om det på swec förstasida för ett litet tag sedan. Och dessutom står det här i tråden om man läser....

Jag tycker då detta verkar lovande ska nog ta och uppdatera mitt "gamla" 9800Pro snart.

[Edit] Äh nån han redan svara

Btw någon som vet om ryktet att nvidia inte kommer få vara med på DirectX 10 stämmer? Det ryktades ju om det när de "övergav" DirectX med FX -serien men jag har inte hört något mer om det sen dess.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Jag tror inte för mitt liv att nVidia skulle vara såå dumma. Därremot så skulle jag gissa att nVidia blir ännu bättre på DirectX till nästa arkitektur då de har fått vara med från början.

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk

trodde ati hade lärt sig från X800pro missen men icke sa nicke fortfarande 12 pipes ^^

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

Apropå x850 pro med 12 pipes - finns det ngn chans att det kommer gå att SOFTmodda till 16? Jag är inte alls hajj på rivatuner mm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
ojsan, nu släpper dom en värsting som är värre än sin forna värsting x800:p

EDIT: nån som vet nåt om shader 3.0 i detta kortet?(heter det kanske pixelshader?)

Nej, detta kort kommer inte ha stöd för SM3.0. Det dyker upp först när R520 serien släpps nån gång under första halvan av nästa år om man skall tro det senaste ryktena.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Nej, detta kort kommer inte ha stöd för SM3.0. Det dyker upp först när R520 serien släpps nån gång under första halvan av nästa år om man skall tro det senaste ryktena.

Men jag satsar nog på MINST 1½ månads försening för att sedan toppa med lite grädde ala svårt att leverera chipsen

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
ATi sug pung med era varma grafikkort samt dålig drivisar..

Aldrig mera er inte ens om Nvidia skulle konka ...

"ok" ;F

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag skulle då aldrig köpa ett Nvidia kort iallafall. De har och kommer nog alltid att ha sämre bildkvalité samt så har de sämre tv ut kretsar än vad ATI har.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
ATi sug pung med era varma grafikkort samt dålig drivisar..

Aldrig mera er inte ens om Nvidia skulle konka ...

Varm? Jag kör mitt 9800SE helt passivt = 0dB. Dåliga drivrutiner? Hur många drivrutiner finns det inte för Geforce som är dålig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
ATi sug pung med era varma grafikkort samt dålig drivisar..

Aldrig mera er inte ens om Nvidia skulle konka ...

Vad mummlar du om?

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

Lady är väl trött lr nåt:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Curly skrev här i tråden:

"Värt att påpeka är att R480 har stöd för AMR, ATI's variant av SLI."

Menar du att du tänker satsa på två X850 i AMR? Det skulle i så fall verkligen vara att slänga pengarna i sjön. Din CPU kommer att begränsa systemet långt innan du kommer att kunna utnyttja två X850.

Och som sagt: någon som vet om R480 har stöd för Shader Model 3.0?

Troligen kommer jag inte köra AMR, med R480 i alla fall. jag ska uppgradera hela systemet så jag kommer inte köra en R480 med en barthon processor.

har sagt detta väldigt många gånger känns det som: R480 kommer inte har stöd för SM3.0

Pender: Med största sannorlikhet kommer R480pro vara laserskuren som X800pro och därför inte gå att softmoda.

P.S har nån mod tagit bort poster i denna tråd? för jag tycker att jag saknar några av mina posts här, men det kanske var i en annan tråd jag skrev dom

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Synd om det inte går att softmodda.. känns mer säkert. Men men.