Permalänk
Melding Plague

Rambus intervjuade

<font style="font-size: 10pt"><b>Rambus intervjuade</b></font> <small class="small">torsdag 11 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.digitimes.com/bits_chips/a20041105A5031.html" target="_blank" >DigiTimes</a> har gjort en intervju med VD:n för Rambus, Geoff Tate.<br /><br />Det diskuteras ungefär var Rambus står på moderkortsmarknaden idag, samt sin medverkan i seriella gränssnitt. Bland annat får vi veta att tillverkarna Toshiba och Matsushita kommer användas sig av Rambus DDR2-minne i kommande elektronikprodukter. Rambus har också flertalet tekniker i PCI-Express-gränssnittet som köps av företag.<br /><br />Det sägs inte rakt ut, men det har ryktats en hel del att Sony ska använda sig av Rambus XDR-teknik för sin kommande spelkonsoll Playstation 3.<br /><br />När XDR-tekniken introducerades pratades det om att implementera det på moderkort, men riktningen har ändrats då det möjligen är för snabbt för dagens moderkort. Det skall bli intressant att se hur det utvecklar sig från Rambus som tidigare hade en mycket stor del av minnesmarknaden men sedan Intel lanserade styrkretsar med stöd för DDR-typen av minne har de fått gå andra vägar för att överleva.<br /><br />Läs intervjun hos <a href="http://www.digitimes.com/bits_chips/a20041105A5031.html" target="_blank" >DigiTimes</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När XDR-tekniken introducerades pratades det om att implementera det på moderkort, men riktningen har ändrats då det möjligen är för snabbt för dagens moderkort.

Undrar vad alla som springer runt på forumet & påstår att rambus är dött säger om detta!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Coolt jag trodde att Rambus var dött...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

samma här..

bara så jag inte irrar bort mej.

vi pratar om Rambus minnena som för några år sen användes till Pentium 4 processorer, fast i väldigt höga hastigheter, (800mhz, 1066mhz o.s.v.). right?

Coolt att dom är tillbaka!

Good luck!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

För snabbt!?
finns inget som kan vara "för snabbt" datorsammahang

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
<font style="font-size: 10pt"><b>Rambus intervjuade</b></font> <small class="small">torsdag 11 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.digitimes.com/bits_chips/a20041105A5031.html" target="_blank" >DigiTimes</a> har gjort en intervju med VD:n för Rambus, Geoff Tate.

Fan, har han lagt Queensrÿche på hyllan nu eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mitrix
För snabbt!?
finns inget som kan vara "för snabbt" datorsammahang

Du har inte spelat gamla LucasArt-titlar på länge hör jag?

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk

"Det diskuteras ungefär vart Rambus står på moderkortsmarknaden idag" bör vara "Det diskuteras ungefär var Rambus står på moderkortsmarknaden idag". Det ser lite illa ut med språkfel i en nyhet

Aja, ontopic: Det var länge sedan man hörde något från Rambus sist. Får hoppas att det går bra för dem

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Hoppas att det går bra för dem??? Vet inte riktigt om den smiley'n menar att du är ironisk?

Jag hoppas dom dör en snabb, men plågsam, död.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Darkness

Du har inte spelat gamla LucasArt-titlar på länge hör jag?

//LD

Nu pratade vi ju om hårdvara här och främst minnestekniker och om vissa spel är gjorda för hårdvara med en viss hastighet så är det ju spelet som är felprogrammerat, det är ju allmänt kännt att datorerna blir snabbare och snabbare, borde så även vara för utvecklarna.

sen om man ska se det så att vissa spel inte fungerar om det blir snabbare hårdvara så skulle vi aldrig ha börjat använda mer än 2/3/486:or

Visst visst, du var säkert ironisk, men kunde bara inte hålla mig.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag som trodde att DDR-2 var det bästa som fanns. Nån behöver sparka igång ABIT o ASUS så vi får ut moderkort som stödjer XDR.

Fast jag undrar vad det hade kostat -_-

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Någon som sett/vet något om när rambus XDR minne kommer/'går att köpa' till vanliga persondatorer?
Dom tutar på i hisskliga 3-4Ghz medan DDR i 800Mhz och GDDR i 1000Mhz. Förvisso säger inte Hz allt men endå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Titan@Forum
Någon som sett/vet något om när rambus XDR minne kommer/'går att köpa' till vanliga persondatorer?
Dom tutar på i hisskliga 3-4Ghz medan DDR i 800Mhz och GDDR i 1000Mhz. Förvisso säger inte Hz allt men endå.

Bredden på minnesbussen är minst lika viktig för att uppnå bandbredd. Rambus PC800 motsvarade endast DDR200. Det på grund av 16 bitars bred minnesbuss i rambus-minnet.
Rambus fortsätter nog med smala bussar och hög frekvens. Lättare att imponera med GHz på minnena.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Campaigner
Jag som trodde att DDR-2 var det bästa som fanns. Nån behöver sparka igång ABIT o ASUS så vi får ut moderkort som stödjer XDR.

Fast jag undrar vad det hade kostat -_-

Varken Abit eller Asus tillverkar minneskontrollers till persondatorer...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Bredden på minnesbussen är minst lika viktig för att uppnå bandbredd. Rambus PC800 motsvarade endast DDR200. Det på grund av 16 bitars bred minnesbuss i rambus-minnet.
Rambus fortsätter nog med smala bussar och hög frekvens. Lättare att imponera med GHz på minnena.

Rambusminnen finns både med 16/32/64 bitars minnesbus.

64-bitars modulen finns både i RIMM 6400 (800Mhz) & RIMM 8500 (1066Mhz) varianter. Skulle vilja se vilket DDR minne som slår dom i bandbredd?

http://www.rambus.com/downloads/64BitRIMM_w256Mb_d_0115_V0_1....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Rambusminnen finns både med 16/32/64 bitars minnesbus.

64-bitars modulen finns både i RIMM 6400 (800Mhz) & RIMM 8500 (1066Mhz) varianter. Skulle vilja se vilket DDR minne som slår dom i bandbredd?

http://www.rambus.com/downloads/64BitRIMM_w256Mb_d_0115_V0_1....

Kan du ge ett exempel där 64-bitars rimm kommit till användning?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Kan du ge ett exempel där 64-bitars rimm kommit till användning?

Nej, varför skulle jag det då det var du som påstod [citat] Rambus fortsätter nog med smala bussar och hög frekvens. Lättare att imponera med GHz på minnena.[/citat] Vilket inte var sant som jag då påpekade, det handlade inte om vilka användningsområden minnena hade.

Vadå smala bussar? Det är moderkortskrets tillverkarna som styr vilket antal bitar minnesbussen skall köras i & inte minnestillverkarna.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless