Permalänk
Melding Plague

Maxtor 300 GB SCSI

<font style="font-size: 10pt"><b>Maxtor 300 GB SCSI</b></font> <small class="small">fredag 19 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.tomshardware.se/storage/20041118/index.html" target="_blank" >Toms Hardware</a> har skrivit en recension på den för tillfället största SCSI-hårddisken på marknaden: Maxtor Atlas 10K V med en lagringskapacitet på 300 gigabyte. Den snurrar 10 000 varv i minuten och har en medelsöktid på 4,4 millisekunder. <br /><br />SCSI-marknaden har inte utvecklats speciellt mycket senaste året sedan 147-gigabytehårddiskar lanserades till marknaden, men nu kommer förmodligen resten av tillverkarna också släppa 300-gigabytesmodeller av sina respektive SCSI-hårddiskar. Vi vet redan idag att bland annat Hitachi har en sådan på gång. <br /><br />Det kommer att krävas prestationer från tillverkarna på SCSI-marknaden som alltmer förlorar mark till SerialATA (och nya SerialATA-300), åtminstone om man tittar på servrar som kräver hög lagringskapacitet. SerialATA-hårddiskar är mycket billigare och vissa tillverkaren har till och med lanserat SerialATA-hårddiskar tänkta för servrar, ett exempel är Western Digitals RAID-hårddiskar.<br /><br />"<I>Elektroniken under aluminiumskalet har också optimerats, många features har lagts till (såsom MaxAdapt). För några månader sedan ordnade Maxtor några intressanta genomgångar över telefon om de tekniska detaljerna kring Atlas 10K.</I>"<br /><br />Läs recensionen hos <a href="http://www.tomshardware.se/storage/20041118/index.html" target="_blank" >Toms Hardware</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är verkligen SATA en konkurent till SCSI?
Jag har fått uppfattningen att IDE-gränsnittet inte riktigt håller i servermiljö, det är helt enkelt för dålig köhantering. Vinsterna med RAID är inte alls lika skalbara som med SCSI.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk

SATA är inte IDE.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomName
SATA är inte IDE.

IDE = P-ATA dock, S-ATA etc...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
IDE = P-ATA dock, S-ATA etc...

Jättekryptiskt svar?!

Men både P-ATA & S-ATA faller under IDE gränssnittet om jag inte är helt missinformerad.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nome_Nescio
Är verkligen SATA en konkurent till SCSI?
Jag har fått uppfattningen att IDE-gränsnittet inte riktigt håller i servermiljö, det är helt enkelt för dålig köhantering. Vinsterna med RAID är inte alls lika skalbara som med SCSI.

Jo, SATA har ju ingen multitasking som SCSI har. Serial Attached SCSI har det dock talas endel om.
TCQ och NCQ som SATA har (vissa kontrollers) är väl dock ett försök att ta över low-end SCSI segmentet.

Permalänk
Medlem

Mjo, är väl det som är meningen.

Men idag förstår jag inte varför SCSI skulle ha förlorat mark mot SATA.

Det är inte gränssnittet som är problemet, det är hårddiskarna. Och bortsett från raptorn har det knappt kommigt några diskar som stödjer de fördelar som SATA har över ATA.

Egentligen finns det ingen anledning till varför raptorn inte skulle kunna komma till ATA också vad jag vet.

Och inte har utvecklingen av prestandan varigt särskilt bra.

Permalänk

I stand corrected.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Mjo, är väl det som är meningen.

Men idag förstår jag inte varför SCSI skulle ha förlorat mark mot SATA.

Det är inte gränssnittet som är problemet, det är hårddiskarna. Och bortsett från raptorn har det knappt kommigt några diskar som stödjer de fördelar som SATA har över ATA.

Egentligen finns det ingen anledning till varför raptorn inte skulle kunna komma till ATA också vad jag vet.

Och inte har utvecklingen av prestandan varigt särskilt bra.

Det är inte tal om SCSI har förlorat mark mot SCSI, det är tal om varför, precis som du skriver. Självfallet är inte high-end SCSI-marknaden hotad, där det krävs snabba hårddiskar med extremt låg åtkomsttid, men det är lagrings-SCSI-marknaden som förlorat mot SerialATA vilket också stödjer hotswap bland annat. Titta bara på alla high-end kontrollerkort som 3ware, LSI Logic, mfl, har producerat. De är inte direkt till entusiasterna, utan till servrar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

Synd att SCSI är så föbaskat dyra annars hade jag nog valt en SCSI före IDE och SATA

Kr^PacMan:
Har SCSI forlorat mark mot sig själv?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem

Once you go SCSI, you never go back.