Seagate 7200.8 400 GB

Permalänk
Medlem

Har 5 diskar från seagate i min burk. Helt klart ett av dom bästa märkena på marknaden!

Permalänk
Medlem

Kör också enbart Seagate sen ett tag tillbaka...de är oslagbara...iallfall PATA'n är tyyyyyst och sval.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
<font style="font-size: 10pt"><b>Seagate 7200.8 400 GB</b></font> <small class="small">onsdag 17 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Seagate har traditionellt producerat hårddiskar som legat ett par steg bakom andra aktörer lagringsmässigt, mest på grund av deras policy att inte använd mer än tre stycken plattor i sina hårddiskar. De har därför alltid varit först med att lansera nya plattor, till exempel 100 gigabyte-plattorna vilket används i 200-gigabytemodellen.<br /

Barracuda 7200.7, V och IV har bara 2 skivor som max 7200.8 är alltså första disken på länge med 3 skivor från Seagate i det segmentet, det är ju oxå orsaken varför deras hårddiskar varit så tysta, man kan räkna med ~2dB ljudnivåökning per platter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Både moderkort och hårddisk på G som kommer passa bra i nya burken...

Kunde inte sagt det bättre själv

F-n vad jag längtar!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

hoppas seagate kläcker fram en 10k sata snart!
dammit, de har ju 2.5" 10k varvare för bladservrar, tänk om man hadde kunnat smacka in den i sin ibook, jävlar...

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem

Seagate bara puttrar på som Duracell kaninen bara går och går och går. Kör för tillfälle med IDE HD från Seagate men S-ata HD är Hitachi. Är nöjd med dom.

Permalänk
Medlem

orka göra hdd'n större ? dumt å göra dom snabbare istället..hur länge har vi inte haft 7200 rpm ? för mig räcker 40 gb, tar helldre en snabb hdd!

Permalänk

Men då skulle du väl satsa på en Westen Digitals Raptor på 36 GB då för den är snabb och snurrar i 10k.

Mvh. /LEE Cordon Bleu

Visa signatur

LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism. Thermaltake V6000A
Intel 540 Prescott - Asus P5AD2 Premium - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD raptor 74 + Seagate 200 GB - Antec Neo Power 480 Watt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hallstahammar
Men då skulle du väl satsa på en Westen Digitals Raptor på 36 GB då för den är snabb och snurrar i 10k.

Mvh. /LEE Cordon Bleu

Exactomundo.

Permalänk
Medlem

74Gigs Raptorn är dock ett bättre val då den är kvickare än 36:an.

Men det skall bli mycket intressant att se hur Seagates senaste kreation står sig jämnfört med tex Maxtor.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Jepp 74:an är en kvick rackare och jag skulle vilja ha en till så jag kunde köra dem i raid. För då händer det saker.
Men vad jag förstår så blir det väl svårare att bygga 10k:are som har större lagrings kapacitet,
För då behövs det mer skivor och blir tyngre.
Men kan de nu pressa in 133 GB på en skiva så kommer det nog en Raptor på 133 snart.

Mvh. /LEE Cordon Bleu

Visa signatur

LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism. Thermaltake V6000A
Intel 540 Prescott - Asus P5AD2 Premium - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD raptor 74 + Seagate 200 GB - Antec Neo Power 480 Watt.

Permalänk
Medlem

hm. jag är ledsen att jag inte har sökt, men det verkar som att alla här är hajja på vad NCQ(native command queue) är, så skulle någon vilja förklara för mig vad det handlar om?

Visa signatur

kärlek.

Permalänk

Jag kan förklara så gott det går.
Hårddisken söker rätt på filer i den snabbaste ordingen.
Istället för att söka på fel ställen så vet den vad filsegmenten ligger.
Ja på ett ungefäros det finns kanske bättre förklaring men snabbare går det.

Mvh. /LEE Cordon Bleu

Visa signatur

LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism. Thermaltake V6000A
Intel 540 Prescott - Asus P5AD2 Premium - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD raptor 74 + Seagate 200 GB - Antec Neo Power 480 Watt.

Permalänk
Medlem

Finns en liten snabb genomgång på NCQ på bla http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Previews/nvnforce4...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

tack för svaren.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Avstängd

hm borde inte en raptor med ncq komma ? och med en datadensitet på 133

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

Gött då blir det att bytaut lite diskar framöver då....

Blir en WD 10k disk som systemdisk och sen blir min Seagate 200 s-ata kvar + en eller 2 400 gb Seagate diskar så får de gammla Maxtor 120 & 200 GB samt min WD 160 GB diskarna hitta ett annat hem )

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CoRRe
orka göra hdd'n större ? dumt å göra dom snabbare istället..hur länge har vi inte haft 7200 rpm ? för mig räcker 40 gb, tar helldre en snabb hdd!

Högre datatäthet ger högre hastigheter...
RPM påverkar mest söktider...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Högre datatäthet ger högre hastigheter...
RPM påverkar mest söktider...

Rpm påverkar söktider högst marginellt. Av söktiden så består 2ms av söktiden på 15k disk av rotationslatencyn, på en 10k drive så är den 3ms och på 7k2 4.2ms, så det finns inte så mycket söktid att tjäna och skillnaden minskar dessutom ju snabbare varvtal det är på disken.

Jämför man då Seagates modellprogram så har deras 15k disk 5.7ms (3.7) , deras 10k disk 8ms (5) och deras 7k2 disk 13ms (8.8), siffrorna inom parentes diskens söktid exklusive rotationslatency så inser man att skillnaden i rpm gör inte så mycket när det gäller söktider utan det har enbart med mekaniken på sökarmen att gör, tar man tex deras Barracuda 7200.7 och skruvar upp varvtalet till 15k, så kommer den iaf inte ha en bättre söktid än 10.8ms och det är nästan dubbelt så mycket som Cheetah 15k.4 medans samma mekanik som Cheetah i en Barracuda 7200.7 i orginal rpm skulle ge en söktid på 7.9 dvs nästan 3ms snabbare än i förra fallet. Så rpm kan man nästan bortse ifrån när det gäller söktider.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Så åter tillbaka till floppy 1.2 MB diskarna
Dessa var de fart i.

Mvh. /LEE Cordon Bleu

Visa signatur

LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism. Thermaltake V6000A
Intel 540 Prescott - Asus P5AD2 Premium - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD raptor 74 + Seagate 200 GB - Antec Neo Power 480 Watt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Rpm påverkar söktider högst marginellt. Av söktiden så består 2ms av söktiden på 15k disk av rotationslatencyn, på en 10k drive så är den 3ms och på 7k2 4.2ms, så det finns inte så mycket söktid att tjäna och skillnaden minskar dessutom ju snabbare varvtal det är på disken.

Jämför man då Seagates modellprogram så har deras 15k disk 5.7ms (3.7) , deras 10k disk 8ms (5) och deras 7k2 disk 13ms (8.8), siffrorna inom parentes diskens söktid exklusive rotationslatency så inser man att skillnaden i rpm gör inte så mycket när det gäller söktider utan det har enbart med mekaniken på sökarmen att gör, tar man tex deras Barracuda 7200.7 och skruvar upp varvtalet till 15k, så kommer den iaf inte ha en bättre söktid än 10.8ms och det är nästan dubbelt så mycket som Cheetah 15k.4 medans samma mekanik som Cheetah i en Barracuda 7200.7 i orginal rpm skulle ge en söktid på 7.9 dvs nästan 3ms snabbare än i förra fallet. Så rpm kan man nästan bortse ifrån när det gäller söktider.

ok...
trodde det spelade mycket söttre roll, men där ser man...

jag ändrar då mitt uttalande till:

Högre datatäthet ger högre hastigheter...

helt enkelt...

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas det blir lite priskrig mot hitachi 7k400 så någon av dem sjunker till bra priser.
http://www.buggy.nu/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=H%E5rddisk&n...
Den billigaste ligger på 3167 kr men det är inte SATA. Bara genom att läsa beskrivningarna finner jag den billigaste SATA-varianten ligga på 3403 kr.
Det är ju långt under 7200.8 400 GB men den har ju som sagt tre plattor mot hitachins 5 (á 80 GB). Ska bli intressant med jämförelse mellan dessa två gigantdiskar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

kan ju va nått med värmen vad vet jag...

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk

Förr hade de plåt runt om men det är fler och fler som slutat
upp med det. Maxtor har börjat med något som verkar vara mindre skydd
på ovansidan. Kostnads skäl kanske.
Hdd har ju blivit så billiga att det knappt kan löna sig längre att tillverka.
När jag började med dator 84 så kostade en 145 MB hdd 25000 Kr.

Mvh. /LEE Cordon Bleu

Visa signatur

LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism. Thermaltake V6000A
Intel 540 Prescott - Asus P5AD2 Premium - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD raptor 74 + Seagate 200 GB - Antec Neo Power 480 Watt.

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett OT-inlägg:

När jag jobbade på Digital på 70-talet kostade en 2.5MB 17"-disk 125 000 + moms. Därtill kasett för 40 000:- + moms.

Permalänk

Men det köpte du väl inte !?
Knappast konsument grejer.
Men dyrt kan jag hålla med dig om.
Vi får väl samsas om att det har blivit billigare.
Och tur är väl det.

Mvh. /LEE Cordon Bleu

Visa signatur

LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism. Thermaltake V6000A
Intel 540 Prescott - Asus P5AD2 Premium - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD raptor 74 + Seagate 200 GB - Antec Neo Power 480 Watt.