AMD Mobile Sempron 3000

Permalänk
Melding Plague

AMD Mobile Sempron 3000

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD Mobile Sempron 3000 </b></font> <small class="small">tisdag 23 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.amd.com/us-en/Corporate/VirtualPressRoom/0,,51_104..." target="_blank" >AMD</a> har idag lanserat en snabbare modell av sin Sempron-processor till den bärbara marknaden. Den nya modellen heter Mobile Sempron 3000 och har en frekvens om 1,8 gigahertz. Den har 128 kilobyte nivå 2-cache vilket är hälften av vad den tidigare snabbaste modellen Mobile Sempron 2800 erbjuder. Den stödjer som tidigare modeller upp till DDR400-minne, är tillverkad med en 0,09 mikrometers tillverkningsprocess med SOI-teknik och har AMDs PowerNow!-teknik för att förlänga batteritiden.
<br />
<br />Enligt AMDs strömspecifikationer (Thermal Design Power, TDP) så producerar Mobile Sempron 3000 cirka 25 Watt värme. Den har också AMDs säkerhetsteknik Enhanced Virus Protection (EVP) för att skydda användaren mot så kallade "buffer overruns" som vanliga virus skapar.
<br />
<br /><I>SUNNYVALE, CALIF. -- November 23, 2004 --AMD (NYSE: AMD) today introduced the new Mobile AMD Sempron™ processor 3000 for thin and light notebooks, expanding the popular product family that has redefined everyday computing for today’s mobile lifestyle with AMD’s latest technology.</I>
<br />
<br />Läs pressmeddelandet hos <a href="http://www.amd.com/us-en/Corporate/VirtualPressRoom/0,,51_104..." target="_blank" >AMD</a>. En fråga som dyker upp i mitt huvud är om denna processor verkligen är snabbare än Mobile Sempron 2800 som har dubbelt så mycket nivå 2-cache, om den är snabbare lär det vara med en mycket liten marginal.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar hur den presterar jämfört med en Barton?

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem

Säger bara Barton mobile 2500 ..
Tycker att amd ska lägga ner sempron och satsa på barton istället som budget dom har ju sin amd64 som toppmodel ..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Säger bara Barton mobile 2500 ..
Tycker att amd ska lägga ner sempron och satsa på barton istället som budget dom har ju sin amd64 som toppmodel ..

Exakt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

25 watt låter å andra sidan som ruskigt lite.

XP-Mobile ligger ju på 35 eller 45 watt. Även vissa 72 watt för vissa modeller. Men det kanske är andra siffror?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
25 watt låter å andra sidan som ruskigt lite.

XP-Mobile ligger ju på 35 eller 45 watt. Även vissa 72 watt för vissa modeller. Men det kanske är andra siffror?

Precis.
Den där kan man väl köra på ett vanligt moderkort?
Isf. så är det ju en rätt bra kandidat för en HTPC.

Problemet är väl priset, kommer det inte att komma långsammare processorer av samma typ?

Permalänk
Medlem

Öhm läs innantill... 90 nm SOI process. Det här är en K8 sempron och inte en K7 (ex XP) sempron. Prestanda lär bli aningen sämre än en Sempron 3100+, som är klockad till 1.8 ghz med 256K L2 om jag minns rätt....

Permalänk
Medlem

Vilken socket?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
Öhm läs innantill... 90 nm SOI process. Det här är en K8 sempron och inte en K7 (ex XP) sempron. Prestanda lär bli aningen sämre än en Sempron 3100+, som är klockad till 1.8 ghz med 256K L2 om jag minns rätt....

Förvisso, men 25 watt är fortfarande väldigt lite.

Socketen måste väl vara 754.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Säger bara Barton mobile 2500 ..
Tycker att amd ska lägga ner sempron och satsa på barton istället som budget dom har ju sin amd64 som toppmodel ..

Kanske är Barton för dyr att producera?

Permalänk
Medlem

Sempron får mig att kräkas tror jag

Total_Cu
Tror jag knappast i alla fall, låter mer att den var för prisvärd/prestanda.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Sempron får mig att kräkas tror jag

Total_Cu
Tror jag knappast i alla fall, låter mer att den var för prisvärd/prestanda.

Helt klart best bang for the buck! Sempron gillar jag inte heller. Förvirra marknaden med ytterliggare ett namn och namnet påminner om Semper. Bättre det haft ett namn typ Value. Sempron är dessutom ingen splitterny familj vad det gäller teknik, det är på desktop sidan iaf t-bred, thorton de bygger på. Gillar core-namnen Newcastle och Winchester ...och Barton är riktigt stödigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Sempron är dessutom ingen splitterny familj vad det gäller teknik, det är på desktop sidan iaf t-bred, thorton de bygger på. Gillar core-namnen Newcastle och Winchester ...och Barton är riktigt stödigt

Du har hört talas om K8-baserade Sempron, va? Både Sempron 3100+ på desktopsidan och denna Sempron 3000+ är baserade på Athlon64-kärnan, med 64-bits instruktionerna avstängda och med en del cache inaktiverat.

Tycker det är lite märkligt att så många här hyllar Barton, trots att en Sempron 3000+/3100+ är uppenbart överlägsen...

Permalänk
Medlem

Mikael

Sempron på Socket A, det är ja jag vet inte. Men inte roliga saker i alla fall.
Sempron på Socket 754 ska/är bättre självklart. Men inte tillräckligt bra anser jag och många andra som du har märkt.
--
Kommer att Bygga ned Barton`s så länge det går, och sen blir det med AMD64 i enklare/kraftigare datorer. Intel har jag tagit avstånd helt och hållet ifrån, förutom Celeron-D.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
[B]Mikael

Sempron på Socket A, det är ja jag vet inte. Men inte roliga saker i alla fall.
Sempron på Socket 754 ska/är bättre självklart. Men inte tillräckligt bra anser jag och många andra som du har märkt.

Märkligt att ni anser det, eftersom en K8 Sempron inte är mer än några procent långsammare än Athlon64 på samma frekvens. Låter som att du och många andra har en felaktig/ogrundad åsikt i så fall. Det enda som talar emot Sempron på S754 är i viss mån priset. En säkning av priset och det skulle vara en grym budgetprocessor.

Permalänk

Socket 754 känns ju lite trist också tycker jag.
Det är en budgetplattform idag och har så enligt mig varit ändå sedan 939 släpptes i våras.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Mikael

Alla Sempron för Socket A är långsammare än motsvarande Barton.
Sempron 2800+ - Barton 2600+ har jag för mig att det var, annars tycker jag att du ska söka efter tester.
--------------
Sempron till 754 känns lite halvdant, då man hellre satsar på en AMD64 där, och som Jonte[YoT] säger så är det huvudsakligen Socket 939 man ska satsa på nu.
---

Om en sänkning på priset skulle ske på Sempron så skulle den locka mycket mer, och kanske kunde bli en mer värdig ersättare för Barton serien.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Jo,men denna är faktiskt tänkt att konkurera mot Intels mobile varianter.
Så tanken är nog att tillverkarna skall kunna köra med sama moderkrort till A64 och (budget) Sempron.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Om en sänkning på priset skulle ske på Sempron så skulle den locka mycket mer, och kanske kunde bli en mer värdig ersättare för Barton serien.

Priset kommer gå ner så fort produktionen kommer upp och efterfrågan går ner lite...

Permalänk
Medlem

Sempron är ett bra budgetalternativ, precis som Celeron var för några år sedan (innan northwood-celeron). Celeron D verkar även vara okej.

Sempron är en Athlon XP med 256kB L2 cache, det är enda skillnaden. Den är mycket snabbare än Duron, och dessutom är den grymt billig. Jag betalade t ex 350:- för min 2200+.

Vad är fel? Alla behöver inte "extrem" prestanda. Vill man ha det köper man Athlon64, och självklart blir det mycket dyrare.

När det gäller bärbara datorer så är grafiken oftast den största flaskhalsen, inte processorn.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
25 watt låter å andra sidan som ruskigt lite.

XP-Mobile ligger ju på 35 eller 45 watt. Även vissa 72 watt för vissa modeller. Men det kanske är andra siffror?

XP-M är en helt annan processor (samt annan tillverkningsteknik) och är en helt vanlig thoroughbred eller barton, med lägre spänning.

Vanliga A64 Mobile drar 35W alla 90nm modellerna och UL-power 130nm modellerna.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken processor är svalast i en bärbar dator? Alltså vilken producerar minst värme?
Bland AMD:s mobile-varianter och Pentium 3 M eller vad den kallas, centrino-tekniken osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Sempron är en Athlon XP med 256kB L2 cache, det är enda skillnaden. Den är mycket snabbare än Duron, och dessutom är den grymt billig. Jag betalade t ex 350:- för min 2200+.

Läs tråden igen. Alla sempron bygger inte på k7. Den här sempron 3000+ bygger på k8 (athlon 64).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Mikael
Alla Sempron för Socket A är långsammare än motsvarande Barton.
Sempron 2800+ - Barton 2600+ har jag för mig att det var, annars tycker jag att du ska söka efter tester.

Jag har läst de flesta testerna. Intressant är att jag inte ens nämnt K7-baserade Sempron och ändå försöker folk lära mig vad det är för någon processor. Jag vet att det är en vanlig AthlonXP Thoroughbred på 333MHz bus. Den är alltså något långsammare än en Barton på samma frekvens och anledningen till detta är att det inte behövs mycket mer för att konkurrera med Celeron.

Dessutom är Sempron 3000+ på Socket A en Barton på 2GHz och 333MHz bus, så alla Sempron Socket A är inte baserade på Thoroughbred-kärnan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Sempron till 754 känns lite halvdant, då man hellre satsar på en AMD64 där, och som Jonte[YoT] säger så är det huvudsakligen Socket 939 man ska satsa på nu.

Samtidigt får man inte glömma att vi här på Sweclockers i allmänhet är rätt långt ifrån Semprons målgrupp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Om en sänkning på priset skulle ske på Sempron så skulle den locka mycket mer, och kanske kunde bli en mer värdig ersättare för Barton serien.

Jo, förr eller senare kommer den garanterat sjunka en hel del. Man kan ju undra om AMD medvetet försöker hålla upp priset på Sempron lite så att entusiaster köper den endast något dyrare Athlon64? Jag misstänker att det hade blivit ett rejält (lite väl bra?) drag efter Sempron bland entusiaster om den kostat 700-800kr...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Läs tråden igen. Alla sempron bygger inte på k7. Den här sempron 3000+ bygger på k8 (athlon 64).

Då är den ju (förhoppningsvis) snabbare än gamla sempron, och ännu intressantare.

Den processor som är snabbast och kallast till bärbara är Intels Dothan (centrino). Enda nackdelen med den är priset, och att den ofta kombineras med usla grafikkretsar = den kan inte användas fullt ut.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.