Permalänk
Medlem

passar bra till jul - det är ju trots allt en julgran....

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ahh ok.

Varför kan en gamer inte köra Intel? Vilka spel klarar inte en Intel propp av tillfredsställande?
Bara för att klargöra så är troligtvis mitt nästa system AMD baserat, min son kör amd så jag har inget emot amd...

Jag gillar Compucase CI-6A21, inget lulllull.

Klart att alla spel går med bra FPS på Intel, men åtminstone för mig ter det sig lite konstigt att marknadsföra en dator som typ "The Ultimate 1337 Gaming Machine" och inte ha den processor som lämpar sig bäst för spel...

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
1. Fel.
2. Fel.
3. Fel.

Fel?
Räknade precis antalet inställningar man kunde göra i polarens Dell-bios, hela 11 stycken, ett par för wake-on-lan och ljud, och nån Boot-ordning, knappt mer.
Går heller inte att byta CPU-kylare utan att modda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
Fel?
Räknade precis antalet inställningar man kunde göra i polarens Dell-bios, hela 11 stycken, ett par för wake-on-lan och ljud, och nån Boot-ordning, knappt mer.
Går heller inte att byta CPU-kylare utan att modda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
1. Kass bios,
2. egna hårdvarulösningar,
3. ett helsike om man får för sig att uppgradera något.

1. Bioset fungerar alldeles utmärkt, att det sen inte innehåller alla funktioner som en del efterfrågar är en annan sak.
2. Du menar att det är svårt att byta kylaren eftersom socket 423 kylare inte tillverkas längre? Så vad skall du modda? Kylaren har en kopparbotten som är 12mm tjock så jag ser inte problemet med kylaren, gör du?
3. Vad går nu inte att uppgradera menar du?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinyTeeth
Klart att alla spel går med bra FPS på Intel, men åtminstone för mig ter det sig lite konstigt att marknadsföra en dator som typ "The Ultimate 1337 Gaming Machine" och inte ha den processor som lämpar sig bäst för spel...

tack! jag tror att det är klargjort vad jag menade nu så jag behöver nog inte förklara så mycket närmare. min processor (1700+) klarar också av alla spel som finns idag men det betyder inte att det skulle vara rätt att marknadsföra en dator med den som en gamingdator.

ang dell vs vanlig dator så är väl Dell ok om man antingen har väldigt väldigt höga krav på uptime (servers) eller inte känner någon som kan nåt om datorer. själv skulle jag känna mig helt handikappad vid en sån dator eftersom jag inte har någon kontroll över den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Som sagt, DELL riktar sig inte till "hemma-mekarna" i första hand... utan folk som inte orkar eller har koll på vad det "senaste" är.

umm, nej jag vet men det betyder väl inte att chassit inte skulle vara snyggare i aluminium eller att om det hade kommit ett sånt så skulle jag velat ha ett? jag vet att jag inte skulle kunna köpa det men jag hade ändå velat ha det.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Avstängd

Snyggt chassi, montera gärna dit ett AMD logga istället, men uttagen på framsidan (usb, lurar m.m.) är inte bra placerad, det blir ett stort ormbo om sladdarna ska hänga där uppe

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag spottar ur mig en kommentar var gång någon skriver något som man kan uppfatta som att intel inte duger till spelandes.
Dell har tittat på vad gamers & entuaister använder & med hjälp av det skapat en i deras ögon gamerdator som en del kanske vill köpa som inte är intresserade av att bygga något själv.

Att AMD64 presterar bättre i spel vet alla t.om. min 12-årige som vet det, men du blir inte bättre i spel med en AMD64. Jag har hört det ett par gånger nu ...
köp en amd istället den piskar intel i spel...jassssså säger den andre killen det är därför du alltid vinner över mig?

Ta och var lite mindre dumslug nu va?!

INGEN hävdar att processorvalet gör DIG bättre i spel även om man på omvägar och med god(ond?) vilja kanske kan tolka uttalanden åt det hållet. Vad det helt enkelt handlar om är att AMD-processorer är SNABBARE i spel. Sedan kan man diskutera hurvida det egentligen spelar någon roll för en "gamers" prestation om han/hon har en mycket snabb (Intel) kontra ytterligare lite snabbare (AMD) processor. Men om man nu ska göra ett val bör man så klart välja det snabbare alternativet om man riktar sig till "gamers" där en stor andel tror att penislängden mätt i Mb och Mhz och antalet frags hör ihop. Särskillt då det snabbare alternativet faktiskt inte är dyrare.

Iofs har Dell inte AMD som leverantör och har därmed gjort det bästa av situationen men skulle kanske helt låtit bli att lansera produkten då varken innehållet eller priset får någon gamer att vrida på huvudet.

/ PowerSupply

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

Alltid lika intressant att läsa sådana här diskussioner som inte leder någon vart.

Vad många här inte verkar ha förstått är att Dell i första hand vänder sig till företag. Av samma anledning som en "gamer" inte skulle välja en Dell-dator för att priset är för dyrt för vad de får för pengarna så skulle ett större företag aldrig välja "leksaksdatorer" av precis samma anledning.

För ett företag är tid pengar. De anställda skall sköta sitt jobb och de ska inte behöva bekymra sig över de verktyg de använder för att sköta sitt jobb. Att ha en sådan dålig garanti och support på sina prylar att de anställda inte kan jobba eller produktionen ligger nere är långt mycket DYRARE än att betala en större summa för garanti och support.

Av just den anledningen att man faktiskt får bra garanti och support för pengarna gör också att Dell nu på senare tid har börjat vända sig till den breda massan av hemanvändare som inte är vana datoranvändare. Här får man samma prylar som man har på jobbet och man får dessutom bra support. För användare som inte är lika duktiga som oss är detta värt priset. Alternativet är att de sitter på en billig dator som de kanske ändå inte kan göra något med.

Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
Ta och var lite mindre dumslug nu va?!

INGEN hävdar att processorvalet gör DIG bättre i spel även om man på omvägar och med god(ond?) vilja kanske kan tolka uttalanden åt det hållet.

Jag tolkar inte det utan jag har hört uttalandet med mina egna öron, så dumslugt var det.....

Men nu skall jag testa dells support eftersom min snart (i jan-05) 3-år gamla dell skärm la av i går, med en knall & en ljusblixt....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Vilka dumma argument!
Varför skall inte Dell få kalla sin Gen4 för "gamer dator". Ska inte BMW få kalla sin M3 för sportbil pga att Ferrari har en som har mer hästkrafter?
Att det är en "gamer dator" betyder för mig bara att de som tillverkade den inriktade sig till en "gamer" marknad, att de inte valt delarna jag föredrar har inte något med det att göra.

Permalänk
Medlem

Verkar som om Dell ändrat till 1024mb i minne nu, är standard iaf. 500gb hdd är också standard. Vore det inte för Dells hutlösa avbetalning hade jag beställt en.

Permalänk
Avstängd

Mmm, men det är snarare att BMW lanserar en bil som marknadsförs som "Ultrasnabb", men inte är snabbare och häftigare än en Ferrari som också är billigare... Någon som är insatt i bilar vet att om det finns en Ferrari som är billigare än en BMW så köper man den.

Citat:

Särskillt då det snabbare alternativet faktiskt inte är dyrare.

Tom det där var ett understatement, en A64 3500+ för ca 2.800 kr är snabbare i spel i alla recensioner jag sett, än P4 EE 3,46 GHz som kostar cirka 8.000 kr...

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
1. Bioset fungerar alldeles utmärkt, att det sen inte innehåller alla funktioner som en del efterfrågar är en annan sak.
2. Du menar att det är svårt att byta kylaren eftersom socket 423 kylare inte tillverkas längre? Så vad skall du modda? Kylaren har en kopparbotten som är 12mm tjock så jag ser inte problemet med kylaren, gör du?
3. Vad går nu inte att uppgradera menar du?

1. BIOS med lite funktioner kallar jag ett dåligt BIOS, fyller väl sin funktion, men alldeles för lite funktioner för att jag ska kalla det ett bra BIOS.
2. Vet inte hur det är med alla Dell-burkar, men på polarens är det något Dell-påhitt med helt andra fästen.
3. 2 stycken minnes-platser, tycker jag inte lämpar sig för uppgradering, 2 stycken 3,5"-platser.
Lite fler nackdelar, efter ett par veckor började ena chassifläkten och någon plåt skallra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
1. BIOS med lite funktioner kallar jag ett dåligt BIOS, fyller väl sin funktion, men alldeles för lite funktioner för att jag ska kalla det ett bra BIOS.
2. Vet inte hur det är med alla Dell-burkar, men på polarens är det något Dell-påhitt med helt andra fästen.
3. 2 stycken minnes-platser, tycker jag inte lämpar sig för uppgradering, 2 stycken 3,5"-platser.
Lite fler nackdelar, efter ett par veckor började ena chassifläkten och någon plåt skallra.

1. Ett kasst bios är ett som inte fungerar som det skall, ett bios som inte innehåller så många funktioner som man själv tycker är inte kasst,,, utan det är ett mindre lyckat ur tweak synpunkt... subjektiva åsikter om det är en annan sak. Men ur funktions synpunkt är det inget fel på bioset.

2. I DELL Dimension 8xxx verkar det sitta socket 423 kylare, i min dimension sitter det en kylare som exakt matchar in på socket 423 standarden fastän det är ett socket 478 moderkort. Vet du hur de olika socket kylarna ser ut?
På sidan 16 ser du hur metallclipsen ser ut som håller kylaren på plats & på sidan 17 ser du hur plastfästena ser ut som sitter på moderkortet i min dell burk.
ftp://download.intel.com/design/Pentium4/guides/24920401.pdf

3. 2st. minnesplatser? I min 8200 är där 4st iaf. Finns en uppsjö av moderkort för hemmapularen som endast har 2st minnesplatser. Min dell burk har 2st externa 3,5" platser & 2 interna, visst fler hade inte skadat.

Har sett ett antal hemmabyggen som är rena katastrofen, tycker du att jag skall generalisera hemmabyggen då som alltid dåliga?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

skamliggt med ynka 512!

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinyTeeth
Mmm, men det är snarare att BMW lanserar en bil som marknadsförs som "Ultrasnabb", men inte är snabbare och häftigare än en Ferrari som också är billigare... Någon som är insatt i bilar vet att om det finns en Ferrari som är billigare än en BMW så köper man den.

Gör de inte? Tror inte direkt BMW säger att deras M3 är ganska snabb någonstans, lika som jag inte tror att DELL skriver att deras dator är den snabbaste som finns. Om du föredrar en billig Ferrari framför en BMW så kolla bara in Ferrari Dino. Finns ganska billigt runt 150 000kr går det nog få tag på en. Själv tycker jag DELL´s dator verkar "ULTRASNABB" att de dock finns snabbare konfigurationer tror nog även jag. Men om man ser till genomsnittsdator så är denna DELL väldigt snabb. Åter till ett bil exempel: Får inte Ferrari säga att deras bilar är ultrasnabba/sportbilar bara för att Königgsegg (Stavning?) är snabbare? Ferrari kan ju inte just sätta i en motor från en königgsegg bara för att få kalla sin sportbil ultrasnabb.

Permalänk
Medlem

Hempc

Vi köpte Dell som hem pc och då kan man inte välja själv. Företaget bestämmer att Dell gäller och då är det bra att sådana här paket finns. Jag betalar ca 19600 för denna med 2GB internminne och 19TFT. Så jag är glad att det fanns när vi köpte. Var kan jag köpa motsvarande för 19600:- på "fria marknaden"? Jag är rätt nöjd jag.....

Permalänk
Avstängd

Ja i alla fall kan du få 2 gigabyte internminne och 19" TFT på "fria marknaden". En kompis till mig har köpt en dator med 3,4 GHz Prescott, X800XT PE, 2 gigabyte RAM osv för 16.000 kronor. Visserligen med en 17" TFT, men den kostade lika mycket som min 19" TFT.

Och då med betydligt större överklockningsbarhet än Dells XPS.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem

Vi kollade på komplett.se på exakt samma grejer med samma prestanda vid köptillfället. De skulle ha 29000:- för motsvarande konfiguration. Det är ju inte bara hastighet och storlek det gäller. Bara lådan med 460w nätagg och samma finish kostar kulor. Jag menar inte att Dell är det bästa man kan köpa, tro inte det! Men då Dell är väldigt stora på hempcköp på företag är det roligt att man kan välja en "riktig" maskin. Jag menar man slipper hosta upp en massa stålar och betalar det räntefritt på 3år. Har roligare/lönsammare ställen att placera de på!