Grafikkorts-<br>marknaden ohållbar?

Permalänk
Melding Plague

Grafikkorts-<br>marknaden ohållbar?

<font style="font-size: 10pt"><b>Grafikkorts-<br>marknaden ohållbar?</b></font> <small class="small">tisdag 30 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Som bekant kommer ATi papperslansera sin nya grafikkortsserie Radeon x850 inom kort. <a href="http://www.lostcircuits.com/video/ati_x850/" target="_blank" >Lost Circuits</a> har publicerat en liten artikel där de diskuterar Nvidias SLI-teknik, ATis Multi Rendering (motsvarande SLI) samt ATis kommande grafikkortsserie. <br /><br />Dock lägger de tyngdpunkten på den nästan ohållbara situationen för oss konsumenter och tillverkarna själva. Produktcykeln för grafikkort har blivit extremt låg jämfört med processorer och papperslanseringen är vanligare än "riktiga" sådana. Kort och gott en mycket intressant artikel kring grafikkortsmarknaden och dess innehåll.<br /><br /><I>But what about SLI vs. single card speed enhancements? Not to mention the necessary infrastructure of it all. And who was it who swayed the votes in favor of PCIe, to enable - in the final analysis - SLI? Last not least, whatever happened to product launches?</I><br /><br />Läs artikeln hos <a href="http://www.lostcircuits.com/video/ati_x850/" target="_blank" >Lost Circuits</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jo, även om SLI är imponerande och ger riktigt bra prestanda så finns det ju aldrig behov av två monsterkort. Och med dagens utvecklingstakt så känns det som det alltid är bättre att köpa ett nytt kort än ett till likadant i SLI.

Sen så låter det ju mer, blir mer värme och begränsar moderkortet i övrigt (har oftast ett fåtal PCI-E portar (2-3) över och någon enstaka PCI) när man kör SLI.

Sen om man börjar använda vanliga grafikkort i renderingar mer så är ju det nåt som man kan utnyttja det till på ett annat sätt men för spel så anser jag att SLI är slöseri med pengar.

Permalänk
Avstängd

Nae det tycker inte jag, även om det kan vara jävligt irriterande att läsa en full recension om ett kort som inte kommer ut till butikshyllorna förrens flera fler månader. Sedan när den väl är ute i butiken ja då läser man redan en ny recension om deras nya kort som skall komma.

Men drivkraften är och kommer alltid vara nya och mer krävande datorspel.
Jag ser inget negativt med att den utvecklingen går fort fram.
Spotta ut korten på löpande band till folket ännu mer.
Ohållbart ? Knappast! Se bara vilka priset de säljer sina grejer för.
Även många vanliga svenssons har börjat lära sig att de inte behöver köpa ett helt nytt system utan att det går att "uppgradera".

Sedan att det blir dyrare för dem att idag göra både AGP & PCIe är väl inget konstigt, om något år kommer nog brytpunkten då de helt enkelt sänker priset för prestanda kort för PCIe kort och låter priset vara högre för AGP för att de skall få det hela att gå i den riktning de vill.

Sedan att ATI bara släpper deras X800XL i PCIe ser jag som början av en sådann trend, hade varit ett givet köp för mig efter årsskiftet.
Men eftersom jag trivs med mitt nuvarande AGP system så får det troligen bli en 68GT istället, bad move ATI.

SLI ger för övrigt inte alltid bättre prestanda i alla situationer.
Ibland ingen alls.

Permalänk
Medlem

Kan inte se problemet med att nya kort släpps ofta. När man är trött på sitt gamla som man haft ett par år eller så, så börjar man kolla efter nåt nytt och då köper man vad som finns för tillfället.
Eller?

Permalänk

Nånting har gått segt det senaste året tycker jag allt. Mitt 9600XT går ännu att köpa för bara ca 300 kronor mindre än när jag införskaffade det för över ett år sen.

Visa signatur

//frippz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeviAthaN
Nånting har gått segt det senaste året tycker jag allt. Mitt 9600XT går ännu att köpa för bara ca 300 kronor mindre än när jag införskaffade det för över ett år sen.

Inte så konstigt.
Ett 9600XT var ju inte direkt det snabbaste för ett år sen heller. När produkt ligger såpass lågt i pris som 9600XT gör nu så betalar man inte längre för prestandan utan för kortet i sig.

Därför är det inte bra att köpa de billigaste komponenterna (om man bryr sig om prestandan), du kan ofta få ett dubbelt så bra kort för kanske 200-300 kr. Men för att hitta den "magiska gränsen" där man betalar för prestandan och inte för kortet i sig så måste man lägga lite mer.

Är så med de flesta komponenter.
Hårddiskar t.ex.
En 80 gb disk kostar 526 kr och en 160 gb disk kostar 745 kr.
Förvänta dig inte att du kan köpa en 80 gb disk för mycket mindre om ett år (om du hittar nån butik som fortfarande säljer dem vill säga).

Permalänk

jag tycker iof att nya kort är kul

men jag personligen har itne råd att betala 4400-5600kr för ett grafikkort som i viss mån är mer leksak än arbets redskap 600KR fan man får ju nästan en fin tv med DVD spelare för den summan ja ett 5.1 surround system så priserna tycker jag är för dom som är rik vilkte många vanliga svenssons med barn bil ja allt som kommer runtom kring jag har fan inte ens råda att sälja mitt 9800PRO för o köpa ett 6800NU så för min del är det bara ett ögongodis och ja visst jag skulle vilja ha det bästa som finns men jaghar fan inte råd sänk priserna och spotta ut fler kort så kanske en vanlig svensson har råd att köpa x800pro den kostar än idag över 4000kr det är fan inte normalt oavsett vad som finns på kortet och vad den presterar för så vass är den inte idag men ändå AIT´S näst bästa kort idag

men det är bara en åsikt jag har så ta det för vad det är inte nån skarp kritik mot Nvidia eller ATi men visst kan man skönja monopol på graffe korten dom har ju ingen konkurrens

"det man inte kan få drömmer man ommen det man har är man jävla nöjd med"

PS stav fel kan förekomma

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
jag tycker iof att nya kort är kul

men jag personligen har itne råd att betala 4400-5600kr för ett grafikkort som i viss mån är mer leksak än arbets redskap 600KR fan man får ju nästan en fin tv med DVD spelare för den summan ja ett 5.1 surround system så priserna tycker jag är för dom som är rik vilkte många vanliga svenssons med barn bil ja allt som kommer runtom kring jag har fan inte ens råda att sälja mitt 9800PRO för o köpa ett 6800NU så för min del är det bara ett ögongodis och ja visst jag skulle vilja ha det bästa som finns men jaghar fan inte råd sänk priserna och spotta ut fler kort så kanske en vanlig svensson har råd att köpa x800pro den kostar än idag över 4000kr det är fan inte normalt oavsett vad som finns på kortet och vad den presterar för så vass är den inte idag men ändå AIT´S näst bästa kort idag

men det är bara en åsikt jag har så ta det för vad det är inte nån skarp kritik mot Nvidia eller ATi men visst kan man skönja monopol på graffe korten dom har ju ingen konkurrens

"det man inte kan få drömmer man ommen det man har är man jävla nöjd med"

PS stav fel kan förekomma

vad sägs om att använda punkter? ett trevligt sätt att få en text läsbar överhuvudtaget.

sen när är en produktcykel låg? så vitt jag vet är en produktcykel antingen kort eller lång, inte låg eller hög....

Covante

Permalänk
Medlem

han varnade ju för stavfel, så ha lite översikt. ursäkta om jag är framfusig men Legoloppa verkar vara dyslektiker. det är inget att påpeka, han vet nog om det om så är fallet.

personligen ser jag hellre färre variationer av samma kort.
tex. x700 pro, xt, x800 pro, xt och allt vad de heter.
visserligen jagar man kanske fram mer pengar så, men ändå

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40 GHz
8GB RAM
ATi Radeon HD 7900
Windows 7

Permalänk

tja dyslektiker är jag ej

men jag har svårt för punkter osv.

ja menar varför inte lägga x800pro på 3200kr klasssen xt verren 4000
men 5600kr det är vad vissa grafikkort kostar ja menar det är ju inte nåt för "vanliga svensson" ja menar jag har en familj att se efter då har iaf. inte jag råd med 4000kr graffe

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|