Permalänk
Medlem

Jag hoppas att inte ATI kommer lansera något liknande som SLI. Då jag tycker det verkar som en väldigt dålig lösning.
Nackdelar:
1. Är inte kompatibelt med andra moderkort än just Nforce4 Ultra. (än så länge)
2. Är väldigt dyrt, Om 2 år när ny teknik har kommit hjälper det inte att men har mycket grafikprestanda utan korten bör ändå bytas då de är föråldrade.
3. Utrymmeskrävande

Jag tycker det verkar vara en betydligt bättre ide att lansera ett färdigt kort med dubbelt av allt så att säga. Bör ta mindre plats. Enklare att uppdatera. De har ju fortfarande samma bandbredd, så samma prestanda borde ju vara möjlig.

Finns inget annat positivt om SLI att säga än att man kan köpa ett grafikkort till när man får råd. Men med den takten som grafikkort släpps nu så är man nog inte så sugen på att köpa ett till likadant, som inte har den nyaste tekniken.

/Danne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cove
Visst står det på deras hemsida att det krävs något av moderkortet:
http://www.nvidia.com/page/sli.html

NVIDIA SLI takes advantage of the increased bandwidth of the PCI Express™ bus architecture, and features hardware and software innovations within the GPU and the MCP (media and communications processor).

SLI Motherboards
NVIDIA SLI certified motherboards include NVIDIA nForce4 SLI MCPs and are designed to deliver the highest levels of performance in PCI Express, multi-GPU platforms. Additionally, NVIDIA nForce4 SLI motherboards balance the bandwidth from the PCI Express bus architecture between both GPUs for over-the-top graphics, great speed, and scaled performance.

Det är ju fortfarande så att sli har testats på andra plattformar än nforce och att det knappast har varit några slichipset. Kanske har dessa moderkorten någon mer fördel utöver de andra?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Det är ju fortfarande så att sli har testats på andra plattformar än nforce och att det knappast har varit några slichipset. Kanske har dessa moderkorten någon mer fördel utöver de andra?

Jag har inte sett någon sådan artikel.. länk?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinyTeeth
Vad menar du med det?

Det jag menar är att vid tidpunkten ATi fått igång deras MultiRender teknik i någon större skala så borde deras kommande r520 krets kommit ut också.

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Jag hoppas att inte ATI kommer lansera något liknande som SLI. Då jag tycker det verkar som en väldigt dålig lösning.
Nackdelar:
1. Är inte kompatibelt med andra moderkort än just Nforce4 Ultra. (än så länge)
2. Är väldigt dyrt, Om 2 år när ny teknik har kommit hjälper det inte att men har mycket grafikprestanda utan korten bör ändå bytas då de är föråldrade.
3. Utrymmeskrävande

Jag tycker det verkar vara en betydligt bättre ide att lansera ett färdigt kort med dubbelt av allt så att säga. Bör ta mindre plats. Enklare att uppdatera. De har ju fortfarande samma bandbredd, så samma prestanda borde ju vara möjlig.

Finns inget annat positivt om SLI att säga än att man kan köpa ett grafikkort till när man får råd. Men med den takten som grafikkort släpps nu så är man nog inte så sugen på att köpa ett till likadant, som inte har den nyaste tekniken.

/Danne

Det är ofta billigare att tillverka en och samma produkt. Att lansera ett kort med "dubbelt av allt" och samtidigt behålla det med "enkelt av allt", innebär ännu fler olika typer av kort att tillverka.

Då, anser jag, att det är lättare och bättre att alltid förbereda korten med SLI-utgång.
På så sätt kan ju, uppenbarligen ^^, man själv välja om man vill ha "budget" eller inte...

Visst, detta synsätt kanske är lite mer ur ett företagsperspektiv, men det tilltalar mig mer.
Kanske är jag lite nostalgisk sen Voodoo2-tiden, vem vet?

Observera att hänsyn till ökade värden av ex. ljud,värme; har jag ej tagit i beaktning vid det här utlåtandet.

På ett sätt kan jag hålla med dig Danne980. Har man dåligt med stash är det ju ett lite tråkigt läge. Då vill man kanske inte köpa ett likadant om det tagit så lång tid att få i hop pengar till nästa kort.
Har man inte råd med SLI, har men heller inte oftast råd med de bästa kortet med alla senaste funktioner (i detta fiktiva fallet: "med dubbelt av allt".)
Men det är som det alltid varit. De bästa är riktat åt entusiasterna och/eller dem som har mycket pengar.
Så har det alltid varit, så är det, och så kommer det med största sannolikhet att förbli. I'm afraid.

Visa signatur

Asus P4C800 Deluxe | Intel Pentium IV 3,0 GHz | 1024 Mb RAM | Gainward 7600GS 512Mb | Voodoo5 5500 PCI | 2x IBM Deskstar 120GXP 80Gb [RAID0]
Addtronics 7890A /w Enermax EG651P-VE 550W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minky
Det jag menar är att vid tidpunkten ATi fått igång deras MultiRender teknik i någon större skala så borde deras kommande r520 krets kommit ut också.

Ja. Men tänk dig en modell á la 6800GT av R520, billigare men nästan lika snabb, i SLI.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cove
Visst står det på deras hemsida att det krävs något av moderkortet:
http://www.nvidia.com/page/sli.html

...

SLI Motherboards
NVIDIA SLI certified motherboards include NVIDIA nForce4 SLI MCPs and are designed to deliver the highest levels of performance in PCI Express, multi-GPU platforms. Additionally, NVIDIA nForce4 SLI motherboards balance the bandwidth from the PCI Express bus architecture between both GPUs for over-the-top graphics, great speed, and scaled performance.

Kanske inte helt korrekt, men det står ju bara att de är certifierade från nVidia. Kan kanske jämföras med windows och WHQL drivrutiner. De krävs inte men det är en garantistämpel - och med tanke på att nVidia gör båda produkterna i det här fallet så är det ju inte konstigt att de är först och kanske de enda som kommer att få en sådan stämpel.

Men jag vet inte vad MCP gör för nåt men om jag ska gissa så är det den som balanserar trafiken till de båda grafikkorten. Men har det fungerat på andra kort innan så har de antagligen inte MCP, och MCP gör nog bara någon nytta om de delade portarna delar samma buss. Och om så är fallet så kommer ju alla kort som har dedikerade portar att fixa SLI.
Tror inte att det är många som gör två 16x/8x portar som delar samma buss om det inte är för jusst SLI, och då har de nog tänkt på det också.

Det står ju också på många ställen att jusst nVidias nForce 4 är extra bra på SLI - och det kan de ju inte vara om det inte finns några andra som fixar SLI.
Hade varigt onödigt att försöka övertala kunder att nVidia är bäst på nåt som de är ensamma om. Då är det bättre att lägga krutet på att sälja jusst SLI.

Permalänk
Medlem

nForce4 borde vara extra bra för SLI, nForce3 är ju extra bra för nVidias grafikkort.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Kanske inte helt korrekt, men det står ju bara att de är certifierade från nVidia. Kan kanske jämföras med windows och WHQL drivrutiner. De krävs inte men det är en garantistämpel - och med tanke på att nVidia gör båda produkterna i det här fallet så är det ju inte konstigt att de är först och kanske de enda som kommer att få en sådan stämpel.

Men jag vet inte vad MCP gör för nåt men om jag ska gissa så är det den som balanserar trafiken till de båda grafikkorten. Men har det fungerat på andra kort innan så har de antagligen inte MCP, och MCP gör nog bara någon nytta om de delade portarna delar samma buss. Och om så är fallet så kommer ju alla kort som har dedikerade portar att fixa SLI.
Tror inte att det är många som gör två 16x/8x portar som delar samma buss om det inte är för jusst SLI, och då har de nog tänkt på det också.

Det står ju också på många ställen att jusst nVidias nForce 4 är extra bra på SLI - och det kan de ju inte vara om det inte finns några andra som fixar SLI.
Hade varigt onödigt att försöka övertala kunder att nVidia är bäst på nåt som de är ensamma om. Då är det bättre att lägga krutet på att sälja jusst SLI.

Har har fortafarande inte sätt någon krets utöver Nforce4 som stödjer 2 grafikkort utöver alienwares videoarray som bekant inte fungerar på samma sätt.

har du hittat någon annan kretsuppsättning som stödjer SLI (alltså Nvidia Scalable Link Interface) så överbevisa mig

kan tänka mig att det kan komma iframtiden, men de chipseten kommer att någon form hårdvarustöd för SLI då det är skillnad på MCP-n för ett Nforce 4 Ultra och ett Nforce4 SLI

"NVIDIA SLI takes advantage of the increased bandwidth of the PCI Express™ bus architecture, and features hardware and software innovations within the GPU and the MCP"

*edit*
jo visst kan man vara extra bra på något även om man är ensam

det där med certifieringen är ju för att de själva inte tillverkar moderkorten utan säljer chipset till moderkortstillverkarna, samma sak med deras grafikkort måste ju också cerifieras för att användas i SLI. Som man kan läsa om deras SLI connectors på samma sida: "Intelligent communication link between two SLI-certified PCI Express graphics cards."

Visst grafikkorten har inbyggt stöd för SLI, men endast i samverkan med någon typ av hårdvarukrets på modekoretet. PCI-Express har inget inbyggt stöd för att hantera 2 grafikkort.

*edit2*
överbisade mig själv
hittade en annan kretsuppsättning som stödjer SLI
kollade igenom alienwares hemsida och hittade stöd för SLI även på intelplattformen.

Men även detta kort har någon form av hårdvarulösning på moderkortet efter som de försöker ta patent på det.
"This dual PCI-Express capable motherboard is exclusive to Alienware and is also patent pending"

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Aropå patent

Men hey patent gäller bara i X antal år, sedan får man "kopiera" det.
Men såg något om att ATi utvecklade lite nya varianter(styrkretsar) på moderkort.

Så snart kanske det inte bara nvidia som har sina "katamaran" uppsättningar av grafikkort.
+
nvidia(nforce) får mig osökt att tänka på AMD, iNTEL kommer nog blanda sig med i leken om 64 snart.Palladium med de dubbla kärnorna la grande.
Där kanske ATi kommer in i bilden fast det känns mycket tvärtom här :s
Men,men vissa saker blir man väll förvånad av (någon har sagt mig att nvidia har mer med intel att göra)
ATi kanske alltså gör något "sli" läge eller slänger ihop två kort på ett med dubbla kontakt ytor.
Tror nog att ATi kommer få sitt dubbla dem med på något vänster.Eller varför inte trippla i priset av 1

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Medlem

Re: Aropå patent

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkusche
Men hey patent gäller bara i X antal år, sedan får man "kopiera" det.
Men såg något om att ATi utvecklade lite nya varianter(styrkretsar) på moderkort.

Så snart kanske det inte bara nvidia som har sina "katamaran" uppsättningar av grafikkort.
+
nvidia(nforce) får mig osökt att tänka på AMD, iNTEL kommer nog blanda sig med i leken om 64 snart.Palladium med de dubbla kärnorna la grande.
Där kanske ATi kommer in i bilden fast det känns mycket tvärtom här :s
Men,men vissa saker blir man väll förvånad av (någon har sagt mig att nvidia har mer med intel att göra)
ATi kanske alltså gör något "sli" läge eller slänger ihop två kort på ett med dubbla kontakt ytor.
Tror nog att ATi kommer få sitt dubbla dem med på något vänster.Eller varför inte trippla i priset av 1

Ett patent gäller i 20 år i USA och det är har snart bara gått 10 år sedan 3DFX lanserade voodoo2.
Så 10 år får ATI vänta om de vill använda den teknik som 3DFX skyddade.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

Re: Re: Aropå patent

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_guru
Ett patent gäller i 20 år i USA och det är har snart bara gått 10 år sedan 3DFX lanserade voodoo2.
Så 10 år får ATI vänta om de vill använda den teknik som 3DFX skyddade.

Lovar eder alla en sak dem löser nog detta på ett eller annat sätt.

Hoppas dem gör på något sätt som inte ens du och jag hade ens kunnat drömma om.
Det vore ju hel najs.
Om det nu vore så att denna SLI tekniken blev helt och hållet marknadsledande (nästan uteslutande denna tekniken)
Skulle det kallas för monopol ett konkurensverk skulle då gå in, som dem gjort med microsoft för sin stora ställning på OS.Fast det är ju efter ca 20 år som microsoft funnits.
Fastr mest kosing har dem ju tjänat under dem senaste tio åren.

Men jag tror att ATi hittar på något helt eget, varför låsa sig vid den tekniken det borde kunna gå att lösa på ett smidigt sätt.
Ett sätt att helt enkelt sätta fast ett grafikort redan innan (alltså moderkort och grafikort i ett) sedan ett (PCI-e slot till) voila två graffekort.
Nu är jag ingen moderkort och grafikkorts ingejör eller forskare, men jag lovar er att matchen om garfikkort inte står och faller med sli läget.

Snart är det väll om två år "A & 7" läget som en helt ny intresent på graffikkortsmarknaden tog patent på.Vad det är och hur det ser ut kan man ju bara spekulera i.
Men visst troligtvis kommer många köpa SLI och köra det och säkert 6000 serien som ökar dess prestanda.
Men man borde onekligen kunna lösa detta problem ifrån ATi´s sida eller börja forska på området så dem kan ta egna patent.
Eller göra så pass hejdundrande bra kort som tar SLI läget med ett enda kort.
hmmm blir nog svårt

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Aropå patent

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkusche
Lovar eder alla en sak dem löser nog detta på ett eller annat sätt.

Hoppas dem gör på något sätt som inte ens du och jag hade ens kunnat drömma om.
Det vore ju hel najs.
Om det nu vore så att denna SLI tekniken blev helt och hållet marknadsledande (nästan uteslutande denna tekniken)
Skulle det kallas för monopol ett konkurensverk skulle då gå in, som dem gjort med microsoft för sin stora ställning på OS.Fast det är ju efter ca 20 år som microsoft funnits.
Fastr mest kosing har dem ju tjänat under dem senaste tio åren.

Men jag tror att ATi hittar på något helt eget, varför låsa sig vid den tekniken det borde kunna gå att lösa på ett smidigt sätt.
Ett sätt att helt enkelt sätta fast ett grafikort redan innan (alltså moderkort och grafikort i ett) sedan ett (PCI-e slot till) voila två graffekort.
Nu är jag ingen moderkort och grafikkorts ingejör eller forskare, men jag lovar er att matchen om garfikkort inte står och faller med sli läget.

Snart är det väll om två år "A & 7" läget som en helt ny intresent på graffikkortsmarknaden tog patent på.Vad det är och hur det ser ut kan man ju bara spekulera i.
Men visst troligtvis kommer många köpa SLI och köra det och säkert 6000 serien som ökar dess prestanda.
Men man borde onekligen kunna lösa detta problem ifrån ATi´s sida eller börja forska på området så dem kan ta egna patent.
Eller göra så pass hejdundrande bra kort som tar SLI läget med ett enda kort.
hmmm blir nog svårt

Jag tror knappast ATI kommer på något sätt som är speciellt revolutionerande och som jag inte har förståelse för. De kommer troligen att lösa det via ett Chipset. Vad jag vill minnas så täcker 3DFX-patent endast två grafikkort som är ihopkopplade. Däremot så har ju nVidia ansökt om flera nya patent i samband med deras nya SLI-teknik. Patent kan ju göras väldigt abstrakta så de täcker stora områden. Står det helt enkelt i ett patent att man "kopplar ihop två grafikadaptrar för att öka 3D-prestandan" så gäller ju det patentet alla sätt att koppla ihop två grafikkort. Nu vet jag inte hur de patent som nVidia har är utformade.

Sen angående Monopol så gäller inte det i detta fall eftersom det är en specifik teknologi. Det vore en annan sak om nVidia hade 80% av hela grafikkortsmarknaden och införde begränsningar för andra konkurrenter, exempelvis att deras nForce-chipset endast skulle fungera med nVidias grafikkort.

Sen vore det ju intressant om fler tillverkare kom in på marknaden, just nu är det ju bara ATI och nVidia som gäller.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

Låt oss säga att dem har tre grafikkort varav ett är fejk?
Tycker det är tråkigt när man inte har ett val man kan göra som konsument, för att få likvärdig teknik, till ett lite bättre pris.
Men,men SLI hur länge kan det vara på marknaden då, 1 2 3 år max?
Men hur många fler kommer köpa sli då? Mer än entusiaster och datorbyggare (spelare världen över).nVIDIAS kort är alltid dyrare, har alltid varit dyrare inte speciellt bättre heller en del tom sämre.Detta kommer ju innebära att tekniken stangerar ett tag nu med sli, då ingen konkurens på detta område ens existerar.
Tråkigt för mig och för världen i övrigt som kan göra tekniken i sig ännu bättre och effektivare.Ett marknadsledande företag gynnar ingen förutom företaget själv.

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkusche
Låt oss säga att dem har tre grafikkort varav ett är fejk?
Tycker det är tråkigt när man inte har ett val man kan göra som konsument, för att få likvärdig teknik, till ett lite bättre pris.
Men,men SLI hur länge kan det vara på marknaden då, 1 2 3 år max?
Men hur många fler kommer köpa sli då? Mer än entusiaster och datorbyggare (spelare världen över).nVIDIAS kort är alltid dyrare, har alltid varit dyrare inte speciellt bättre heller en del tom sämre.Detta kommer ju innebära att tekniken stangerar ett tag nu med sli, då ingen konkurens på detta område ens existerar.
Tråkigt för mig och för världen i övrigt som kan göra tekniken i sig ännu bättre och effektivare.Ett marknadsledande företag gynnar ingen förutom företaget själv.

SLI har ju funnits en gång men gick under med 3dfx. Det är svårt att förutspå hur länge SLI kommer att finnas. Jag tror det kommer att finnas tills en överlägsen teknologi tas fram, när det skulle inträffa är omöjligt att säga idag. Att ett företag har ensamrätt om en teknologi är ju inte bra för marknaden men man måste ju se till detta att det är någon som uppfunnit denna idé och troligen investerat många miljarder i forskning kring detta. Om då andra företag bara kan ta deras idéer rakt av så är inte heller det bra.

SLI ger ju förbättras 3D-prestanda och det är ju främst datorspelare och 3D-arkitekter som kräver detta. Självklart så är det troligen enbart dessa som kommer att använda tekniken. Att köra SLI på en kontorsdator är ju onödigt. Spelmarknaden är dock otroligt stor och växer hela tiden, vilket kommer att leda till efterfrågan av bättre 3D-prestanda, om nu SLI kommer att vara det självklara valet är ju svårt att säga. Vi får se hur pass bra SLI-produkter har etablerat sig om ett år.

Sen angående priset på grafikkort så har både ATI och nVidia varit dyrast från period till period. Idag är ju tex 6600GT och 6800LE de prisvärdaste alternativen. ATIs X800-serie är den dyraste grafikkortsserien.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_guru
SLI har ju funnits en gång men gick under med 3dfx. Det är svårt att förutspå hur länge SLI kommer att finnas. Jag tror det kommer att finnas tills en överlägsen teknologi tas fram, när det skulle inträffa är omöjligt att säga idag. Att ett företag har ensamrätt om en teknologi är ju inte bra för marknaden men man måste ju se till detta att det är någon som uppfunnit denna idé och troligen investerat många miljarder i forskning kring detta. Om då andra företag bara kan ta deras idéer rakt av så är inte heller det bra.

SLI ger ju förbättras 3D-prestanda och det är ju främst datorspelare och 3D-arkitekter som kräver detta. Självklart så är det troligen enbart dessa som kommer att använda tekniken. Att köra SLI på en kontorsdator är ju onödigt. Spelmarknaden är dock otroligt stor och växer hela tiden, vilket kommer att leda till efterfrågan av bättre 3D-prestanda, om nu SLI kommer att vara det självklara valet är ju svårt att säga. Vi får se hur pass bra SLI-produkter har etablerat sig om ett år.

Sen angående priset på grafikkort så har både ATI och nVidia varit dyrast från period till period. Idag är ju tex 6600GT och 6800LE de prisvärdaste alternativen. ATIs X800-serie är den dyraste grafikkortsserien.

Jo men forskning är ju bra att så många som möjligt är med och bidrar.Menar du på allvar att det är bra att bara nVIDIA blir rika bara för att det är dem du tycker är bäst?
Ju fler företag som kan forska omkring teknik ju bättre är det för alla.Vem vet många saker hittas av en slump, ta antibiotika tex.Det jag vill ha sagt är att om du letar efter en sak så kan du av en slump hitta något som är mycket bättre.Som nu är sitter då detta jätte multinationellaföretag och bara skrattar åt alla ett tag framåt på denna spelmarknads sidan.
Dem andra kan inte ens forska vidare på denna tekniken ens, varför forska åt någon som äger ett patent!
Konkurens inom alla områden gynnar alla.

Just nu är 6000 serien bästa alternativet, bland highend korten.Men glömm inte FX serien som inte var så väldans bra, 9800 pro är fortfarande ett bra kort.

Jo visst vem har behov att ha fin 3D grafik i sin skoldator kontorsdator, kan hålla med om, ta alla bärbara tex.Även mobiltelefoner är ju som små datorer i miniformat.Du har rätt mr the_guru i mycket

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_guru
SLI har ju funnits en gång men gick under med 3dfx. Det är svårt att förutspå hur länge SLI kommer att finnas. Jag tror det kommer att finnas tills en överlägsen teknologi tas fram, när det skulle inträffa är omöjligt att säga idag. Att ett företag har ensamrätt om en teknologi är ju inte bra för marknaden men man måste ju se till detta att det är någon som uppfunnit denna idé och troligen investerat många miljarder i forskning kring detta. Om då andra företag bara kan ta deras idéer rakt av så är inte heller det bra.

SLI ger ju förbättras 3D-prestanda och det är ju främst datorspelare och 3D-arkitekter som kräver detta. Självklart så är det troligen enbart dessa som kommer att använda tekniken. Att köra SLI på en kontorsdator är ju onödigt. Spelmarknaden är dock otroligt stor och växer hela tiden, vilket kommer att leda till efterfrågan av bättre 3D-prestanda, om nu SLI kommer att vara det självklara valet är ju svårt att säga. Vi får se hur pass bra SLI-produkter har etablerat sig om ett år.

Sen angående priset på grafikkort så har både ATI och nVidia varit dyrast från period till period. Idag är ju tex 6600GT och 6800LE de prisvärdaste alternativen. ATIs X800-serie är den dyraste grafikkortsserien.

Sen har man ju något som heter kvalitet också:-))

Oavsett hastighet som liknar lightspeed:-)

Lightspeed=du kör så satans snabbt så du ser ingenting=6800gt ultra pro gfx and so on....-(

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate