Radeon x700 Pro-jämförelse

Permalänk
Melding Plague

Radeon x700 Pro-jämförelse

<font style="font-size: 10pt"><b>Radeon x700 Pro-jämförelse</b></font> <small class="small">måndag 13 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
När ATi lanserade sin mittensegmentserie Radeon x600 var det många som höjde röster eftersom prestandan på pappret inte var något att hoppa i taket för. Det visade sig att det stämde också, prestandan var verkligen inget upphetsande. Nvidia däremot, lanserade sin Geforce 6600-serie som har prisats världen över i tester.
<br />
<br />Kort efter Radeon x600 lanserats insåg ATi sitt misstag och släppte Radeon x700 vilket är en något snabbare variant av x600. Med GDDR3-minnen och förbättrad kärna hoppades ATi att ta upp kampen med Nvidia. Men kvantiteten på Radeon x700 har tidvis varit mycket dålig. Det snabbaste grafikkortet i serien, Radeon x700 XT, har inte synts till på många ställen i lager.
<br />
<br /><a href="http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2297&p=1" target="_blank" >Anandtech</a> har skrivit en jämförelse mellan fyra olika Radeon x700 Pro-baserade grafikkort. Korten kommer från Abit, PowerColor, HIS och Sapphire. De jämförs med Geforce 6600GT vilket är motsvarande modell i Nvidias mittensegmentserie.
<br />
<br />"<I>While ATI currently lacks an equivalent mid-range AGP part, we are hearing that they are working on a bridge chip that should be ready sometime next month. It is unclear what parts will make it onto the AGP platform.
<br />
<br />Today, we will be taking a look at four different Radeon X700 Pro vendors: ABIT, HIS, PowerColor, and Sapphire. We will also take a quick look at the X700 Pro vs. the 6600GT, just to get everything in perspective before we begin.</I>"
<br />
<br />Läs jämförelsen hos <a href="http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2297&p=1" target="_blank" >Anandtech</a>. Det har också ryktats väldigt mycket i förra veckan att ATi skall ersätta Radeon x700 XT med en kärna från x800-serien. Möjligen handlar det om en bantad version av det nuvarande Radeon x800 SE som äntligen har letat sig ut i handeln.
<br />
<br />Hur som helst står det klart att Nvidia har ett rejält försprång i mittensegmentet just nu på grafikkortsmarknaden.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ati sug pung för erat shit aldrig mer ska något sådant shit sitta i min dator har man köpt shit 3ggr så får det räcka ..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
ati sug pung för erat shit aldrig mer ska något sådant shit sitta i min dator har man köpt shit 3ggr så får det räcka ..

Årets mognaste inlägg? Antar att du haft problem med ATI? Vilka?

Tycker ATI måste göra något riktigt fort, för om de papperlanserar ett kort om tex. 1 vecka så lär det inte finnas ute i handeln förrän slutet av februari. Och då är det kanske försent.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
ati sug pung för erat shit aldrig mer ska något sådant shit sitta i min dator har man köpt shit 3ggr så får det räcka ..

att du inte lyckas få ett grafikkort att fungera har nog inget med tillverkaren att göra..

ang. x700 så har väl ati för dåliga yields som klarar 475mhz(xt), tycker det är lite synd dock när alla tester jämför 6600GT mot klenare x700pro, de är inte ens tänkta konkurenter?
hoppas nu att x800(vanilla) och x800XL kommer ut på marknaden snabbt i stora kvantiteter och till hyffsade priser, då har ati 2 jäkligt starka kort i övre mellansegmentet..

Permalänk
Medlem

Skrota hela x serien å börja om från början. Tills vidare blir de nVidia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
att du inte lyckas få ett grafikkort att fungera har nog inget med tillverkaren att göra..

ang. x700 så har väl ati för dåliga yields som klarar 475mhz(xt), tycker det är lite synd dock när alla tester jämför 6600GT mot klenare x700pro, de är inte ens tänkta konkurenter?
hoppas nu att x800(vanilla) och x800XL kommer ut på marknaden snabbt i stora kvantiteter och till hyffsade priser, då har ati 2 jäkligt starka kort i övre mellansegmentet..

Du har så rätt klubba.

Permalänk
Medlem

Det hade väl varit bättre om det hade vart lite mer jämt och priskrig som följd.
Fast det är ju bara önsketänkande...

Permalänk

Har ATI något bättre kort än 9800-serien som går på AGP?
Om man sitter med ett 9600 så är känns steget till 9800för litet. Och ett X800 för minst 4000 är klart utanför min budget.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nome_Nescio
Har ATI något bättre kort än 9800-serien som går på AGP?
Om man sitter med ett 9600 så är känns steget till 9800för litet. Och ett X800 för minst 4000 är klart utanför min budget.

Kanske inte hör hemma i en Ati-tråd, men 6800LE (runt 2000:-) är ett prisvärt kort, som är snabbare än 9800pro.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
att du inte lyckas få ett grafikkort att fungera har nog inget med tillverkaren att göra..

ang. x700 så har väl ati för dåliga yields som klarar 475mhz(xt), tycker det är lite synd dock när alla tester jämför 6600GT mot klenare x700pro, de är inte ens tänkta konkurenter?
hoppas nu att x800(vanilla) och x800XL kommer ut på marknaden snabbt i stora kvantiteter och till hyffsade priser, då har ati 2 jäkligt starka kort i övre mellansegmentet..

X700pro och 6600GT är väl visst tänkta som konkurrenter, båda har ju ett rekomenderat pris från tillverkaren på $199, X700XT har $249 som rekomenderat pris, och är alltså nånstanns mellan 6600GT och 6800NU.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Edit: mitrix han före

Permalänk
Medlem

hmm, gillar inte att Nvidia ligger så bra till nu..iofs..hur länge ägde inte ATI grafikkortsmarknaden med sina 9700/Pro 9800Pro och XT?

man skrattar ju åt alla nvidias försök med FX 5600 och inte minst 5800 5800/Ultra som lät som 2 jetplan som startade..det är ju så att man skrattar åt deras patetiska försök såhär i efterhand!

Undra nu om Nvidia kommer ligga före ATI lika länge som ATI ägde med sitt 9800Pro/XT kort!?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
hmm, gillar inte att Nvidia ligger så bra till nu..iofs..hur länge ägde inte ATI grafikkortsmarknaden med sina 9700/Pro 9800Pro och XT?

man skrattar ju åt alla nvidias försök med FX 5600 och inte minst 5800 5800/Ultra som lät som 2 jetplan som startade..det är ju så att man skrattar åt deras patetiska försök såhär i efterhand!

Undra nu om Nvidia kommer ligga före ATI lika länge som ATI ägde med sitt 9800Pro/XT kort!?

Bara du inte hoppas att något händer nVidia igen, för jag tror knappast att nVidia har råd med att gör en sådan serie igen. Sen om ATi får ett kraftigt övertag på marknaden så finns det risk att utvecklingen stannar av. Det skrattar du väl inte åt?

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem

Men jag skulle aldrig välja skit som Nvidia till min stackars dator. jag vill ha bra bildkvalité och det klarar ju inte nvidia att ge via DVI.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Men jag skulle aldrig välja skit som Nvidia till min stackars dator. jag vill ha bra bildkvalité och det klarar ju inte nvidia att ge via DVI.

Mycket skitsnack...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
Mycket skitsnack...

Nä inte enligt test på nån sida som det länkades till på nordic eller om det vara här på swec

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Nä inte enligt test på nån sida som det länkades till på nordic eller om det vara här på swec

precis, de vart en massa jitter som passerade gränsen för vad som var acceptabelt efter nån standard..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Jo och det ger inte bättre bild precis.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Hm,Trodde att X700 skulle vara konkurenskraftiga kort ,men som det ser ut idag så.Får man nog köpa ett 6600GT eller 6800LE efter jul.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Men jag skulle aldrig välja skit som Nvidia till min stackars dator. jag vill ha bra bildkvalité och det klarar ju inte nvidia att ge via DVI.

Haha argumenten blir sämre och sämre Får du betalt av Ati eller?

Menar du tomshwardware, där samtliga kort gav perfekt bild? Mitt gamla grafikkort, FX5900 gav klockren bild via DVI.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Haha argumenten blir sämre och sämre Får du betalt av Ati eller?

Menar du tomshwardware, där samtliga kort gav perfekt bild? Mitt gamla grafikkort, FX5900 gav klockren bild via DVI.

Samtliga kort gav inte perfekt bild enligt testet. Det var mycke störningar och DVI signalen på Nvidia låg ju under gränsvärdena så kom inte med dina dåliga argument.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Någon grafikkorts guru som vet om 6600 GT (AGP) har stöd för HDCP (kopieringsskydd) på DVI utgången? Behöver det för att koppla till en projektor med HDMI ingång.
Nvidia hojtar ju om HDTV ready, men kanske menar dom bara analogt.

För övrigt ska väl x800 serien klara hdcp, men vet inte om x700 gör det + att jag hellre vill ha 6600.

God jul för fan!

Visa signatur

Mina 3dkort:
Voodoo Graphics > Voodoo2 > Voodo2 SLI >Riva TNT > TNT 2 Ultra > Matrox G400 Max > GF 2 Mx > GF4 Ti4200 > GF 6600GT > GF 6800GT > GF 8800GTS > Radeon 5850 > GF GTX 670 > RTX 2070 > AMD RX 6800

Permalänk
Medlem

Jaja vissa vet inte sitt bästa när de väljer ett nvidia till att köra på projjen sin. Trodde man ville ha bäst bildkvalité jag men icke.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Jaja vissa vet inte sitt bästa när de väljer ett nvidia till att köra på projjen sin. Trodde man ville ha bäst bildkvalité jag men icke.

Visst vill jag ha bästa bilden, men jag vill också ha bästa spelkortet till bästa priset.

Så finns det nåt ati kort med samma prestanda och pris som 6600 GT AGP?

Jag kör gärna Ati, men det skall vara konkurrenskraftigt pris/prestanda.

Visa signatur

Mina 3dkort:
Voodoo Graphics > Voodoo2 > Voodo2 SLI >Riva TNT > TNT 2 Ultra > Matrox G400 Max > GF 2 Mx > GF4 Ti4200 > GF 6600GT > GF 6800GT > GF 8800GTS > Radeon 5850 > GF GTX 670 > RTX 2070 > AMD RX 6800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormy
Visst vill jag ha bästa bilden, men jag vill också ha bästa spelkortet till bästa priset.

Så finns det nåt ati kort med samma prestanda och pris som 6600 GT AGP?

Jag kör gärna Ati, men det skall vara konkurrenskraftigt pris/prestanda.

På det viset jag trodde du bara skulle ha dator för tv visning.

Alla kanske inte har som jag, en dator för varje behov..:)

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

LSD: Vet inte om ditt nick är något du använder dagligen men man kan ju undra. Stackare som köper nvidia? Varför är man en stackare om man väljer något annat än just ditt favoritmärke? Sådana som du kallas fanboys, och är allmänt jobbiga.

Det finns säkert många som tycker att du är en korkad stackare, som kör PC istället för Mac. Det är på ungefär samma nivå som ditt snack. Jag tror aldrig du ens har använt DVI-utgången på ett Nvidia-kort. Du hittar bara ett sätt att klanka ner.

Så här stod det i tomshardware's test:

The result of our DVI compliance test is positive across the board, with all six cards reaching DVI compliance. However, while the three ATI based cards provided by ABIT and ATi turned in exemplary results, MSI's NVIDIA based cards are only able to reach DVI compliance in UXGA at a reduced frequency of 141 MHz and using a reduced blanking interval.

De jämför två tillverkare, Abit och MSI. Vad säger att det är likadant på alla kort?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
LSD: Vet inte om ditt nick är något du använder dagligen men man kan ju undra. Stackare som köper nvidia? Varför är man en stackare om man väljer något annat än just ditt favoritmärke? Sådana som du kallas fanboys, och är allmänt jobbiga.

Det finns säkert många som tycker att du är en korkad stackare, som kör PC istället för Mac. Det är på ungefär samma nivå som ditt snack. Jag tror aldrig du ens har använt DVI-utgången på ett Nvidia-kort. Du hittar bara ett sätt att klanka ner.

Så här stod det i tomshardware's test:

The result of our DVI compliance test is positive across the board, with all six cards reaching DVI compliance. However, while the three ATI based cards provided by ABIT and ATi turned in exemplary results, MSI's NVIDIA based cards are only able to reach DVI compliance in UXGA at a reduced frequency of 141 MHz and using a reduced blanking interval.

De jämför två tillverkare, Abit och MSI. Vad säger att det är likadant på alla kort?

Och du e blind de jämför ett referenskort från ATI också alltså tre tillverkare..:)

Sen så gillar jag Mac mer än PC men gillar också att spela och har inte råd med en Mac för att jobba och surfa. Sen så är jag väldigt insatt i hur bilden blir med Nvidia jämfört med ATI på på TV,Projektor,CRT bildskärm och TFT och jag säger bara en sak ATI vinner sen att nvidia är snabbre i vissa spel just nu skiter jag i.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Om vi antar att jag vill köra 1280*720 i 60Hz, via DVI.
Då kommer väl alla signaler se likadana ut? Om det bara var i UXGA vid 140Hz som nåt kort inte var perfekt?

Min fråga kvarstår om det finns något nVidia kort som klarar HDCP på DVI utgången.

Visa signatur

Mina 3dkort:
Voodoo Graphics > Voodoo2 > Voodo2 SLI >Riva TNT > TNT 2 Ultra > Matrox G400 Max > GF 2 Mx > GF4 Ti4200 > GF 6600GT > GF 6800GT > GF 8800GTS > Radeon 5850 > GF GTX 670 > RTX 2070 > AMD RX 6800