Kommer det nåt banbrytande Linux snart som "alla" väntar på?

Permalänk

Kommer det nåt banbrytande Linux snart som "alla" väntar på?

Jag är inte så inne i Linux världen, men jag undrar om nån vet om det kommer nåt riktigt intressant Linux inom den närmsta tiden?

Nu tycker jag det händer väldigt lite man märker knappt nån skillnad från ex. version 9.2 till 10.0 till 10.1 osv.....

Eller kommer det nåt annat som gör att Linux kommer snart att bli ännu mer intressant för gemene man/kvinna?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Det märks att du inte vet vad du snackar om. Definera Linux version 9.2 ?

Vad vet du, vad kan du? Händer väl betydligt mer på linux fronten jämfört med Wintendo fronten. Windows är det bara vätna på nsäta version som kommer med jämna mellanrum. Min maskin uppdaterar saker varje dag som ändras...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Re: Kommer det nåt banbrytande Linux snart som "alla" väntar på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Jag är inte så inne i Linux världen, men jag undrar om nån vet om det kommer nåt riktigt intressant Linux inom den närmsta tiden?

Nu tycker jag det händer väldigt lite man märker knappt nån skillnad från ex. version 9.2 till 10.0 till 10.1 osv.....

Eller kommer det nåt annat som gör att Linux kommer snart att bli ännu mer intressant för gemene man/kvinna?

Linux utvecklas mer evolutionärt än revolutionärt nu för tiden, så det är väl inget speciellt revolutionerande som är på gång, samtidigt som det är många intressanta projekt som utvecklas hela tiden. Den nya xservern Xorg blir bara bättre och bättre och erbjuder mer och mer "eye candy", Hardware Abstraction Layer gör att plug'n'play av tex digitalkameror funkar bättre, reiser4 är ett riktigt snabbt nytt filsystem, Enlightenment v17 fönsterhanteraren folk väntat på i många år kanske kommer snart, osv osv.

Sedan måste du skilja på Linux distributioner och Linuxkärnan och program till Linux. Det jag räknade upp ovan hör inte hemma i kärnan (med undantag av reiser4 och HAL) utan är program till Linux. Om du pratar om version 9.2, 10.0 osv antar jag att du menar SUSE Linux, som bara är en av flera distributioner av Linux. SUSE bara packeterar Linux snyggt och säljer det, de utvecklar det inte (liten lögn, eftersom de har ett antal utvecklare anställda som jobbar bland annat med kärnan, men det är inte den egentliga rollen för en distributör).

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis
Det märks att du inte vet vad du snackar om. Definera Linux version 9.2 ?

Vad vet du, vad kan du? Händer väl betydligt mer på linux fronten jämfört med Wintendo fronten. Windows är det bara vätna på nsäta version som kommer med jämna mellanrum. Min maskin uppdaterar saker varje dag som ändras...

Oj oj, jag tar det inte lika seriöst och petar på detaljer, utan frågan var ställd om ni vet om det kommer nåt nytt banbrytande Linux, that's It! Och när jag menar Linux i det här fallet så menar jag ex. en helt ny revolutionerande dist. som kommer att vara bra!
Det är ju kanske inte så kul att bara sitta med en ny linuxkärna

Sen att du uppdaterar ditt linux varje dag, märker du så stor skillnad då efter varje uppdatering? Känns lite som Windows Update bara!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Project Utopia är väl ganska revolutionerade. HAL, Dbus, Inotify, Gamin, Mono, Beagle, Gnome Storage är alla väldigt intressanta projekt. Målet är att det ska vara enklare att använda en Linuxdator än en Windowsdator. Rent praktiskt kommer det att innebära att man ska kunna plugga in allt och det ska bara "funka".

Freedesktop kommer leda till väldigt mycket standardisering. De kommer att definiera en standardbas för distar så att det ska bli enklare att installera program (ungefär som Windows fungerar). De kommer även att definiera standarder för skrivbord så att KDE och Gnome kommer bli mycket mera integrerade.

Dessa projekten är naturligvis inte beroende av linux eftersom det bara är en av flera open source kernels, men linux har idag bäst stöd för dessa projekt.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Det är ju kanske inte så kul att bara sitta med en ny linuxkärna

Men det är ju just i kärnan de senaste riktigt intressanta grejerna har tillkommit, i och med v2.6. Saker som att kärnan numera är preemptible samt en ny schemaläggare som skalar O(1) istället för O(n).

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Det kommer nog aldrig komma någon banbrytande linux dist som fungerar perfekt för gemene man på skrivbordet. Inte sålänge företag som ATI och liknande inte vill sammarbeta.
Men varför skulle det bli så.
Varför ska varje svensson ha gnu/linux för egentligen. GNU/Linux fungerar bra nu om man vill använda det och tycker om att pyssla.
Själv skulle jag aldrig använda linux på skrivbordet, alldeles för mycket meckande för små enkla saker ska fungera. Och inte heller skulle jag använda det på en server.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Det kommer nog aldrig komma någon banbrytande linux dist som fungerar perfekt för gemene man på skrivbordet. Inte sålänge företag som ATI och liknande inte vill sammarbeta.

Ati har en avdelning som utvecklar linuxdrivrutiner.

Citat:

Men varför skulle det bli så.
Varför ska varje svensson ha gnu/linux för egentligen. GNU/Linux fungerar bra nu om man vill använda det och tycker om att pyssla.
Själv skulle jag aldrig använda linux på skrivbordet, alldeles för mycket meckande för små enkla saker ska fungera. Och inte heller skulle jag använda det på en server.

Linux behöver inte nödvändigtvis vara svårt och komplicerat. Det är bara en kernel med projekt runt omkring.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Linux behöver inte nödvändigtvis vara svårt och komplicerat. Det är bara en kernel med projekt runt omkring.

Det är mer med filosofin och mentaliteten i *nix-communityn som är problemet tror jag. De flesta Linux-utveklare använder ju linux för att de gillar den som det är. Så när de gör nya program så är de för det mesta skapade med linux-"nördar" i tanke snarare än slutanvändare. Slutanvändarvänliga versioner kan ta flera år eller inte komma alls. Te.x. imwheel eller ld10k1 skulle antagligen i windowssammanhang kommit med gui och installer även i tidiga alphaversioner, tror jag iaf.

Men till orginalfrågeställaren: Os ska inte utvecklas så fort. Iden med ett os är inte att det i sig ska vara häftigt/kul, vill man ha saker atyt imponeras av så finns dett en massa program för det.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Ati har en avdelning som utvecklar linuxdrivrutiner.

De måste jobba på i ett jävla tempo då, för 64bitars drivare och nya drivrutiner går ju så snabbt för dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Själv skulle jag aldrig använda linux på skrivbordet, alldeles för mycket meckande för små enkla saker ska fungera. Och inte heller skulle jag använda det på en server.

Nej, men det är väl upp till dig att bestämma. Själv har jag kört Linux som mitt primära "skrivbords-os" sedan 98, och det har fungerat ypperligt. Inget annat OS jag testat har fungerat bättre för mig. Och nu för tiden meckar jag väldigt lite med Linux, jag bara installerar det, och så funkar det.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem

Linux är bara kerneln, resten är bara lull lull runtomkring.

Och nej, jag märker sällan nån skillnad på de olika uppdateringarna, kanske för att min patchar _alla_ applikationer nästan som jag har installerade. Svårt o märka nått när några rader i en man fil eller liknande äbndrats... Men så är det o köra 'bleeding edge' av saker

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Det är mer med filosofin och mentaliteten i *nix-communityn som är problemet tror jag. De flesta Linux-utveklare använder ju linux för att de gillar den som det är. Så när de gör nya program så är de för det mesta skapade med linux-"nördar" i tanke snarare än slutanvändare. Slutanvändarvänliga versioner kan ta flera år eller inte komma alls. Te.x. imwheel eller ld10k1 skulle antagligen i windowssammanhang kommit med gui och installer även i tidiga alphaversioner, tror jag iaf.

Men till orginalfrågeställaren: Os ska inte utvecklas så fort. Iden med ett os är inte att det i sig ska vara häftigt/kul, vill man ha saker atyt imponeras av så finns dett en massa program för det.

Jag hade hållit med dig om projekt som gnome inte hade funnits. De sätter användarvänligheten före tekniska finesser.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

Personligen ogillar ajg gnome. Jag har för lite cpu cyckler....

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Nej, men det är väl upp till dig att bestämma. Själv har jag kört Linux som mitt primära "skrivbords-os" sedan 98, och det har fungerat ypperligt. Inget annat OS jag testat har fungerat bättre för mig. Och nu för tiden meckar jag väldigt lite med Linux, jag bara installerar det, och så funkar det.

Såklart, började med linux som primärt desktop os 98 också, men växte ifrån det med tiden, nu vill jag ha system som jag slipper pilla med.
Och jag lovar dig, du måste pilla mer med gnu/linux än vad du gör med OS X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
De måste jobba på i ett jävla tempo då, för 64bitars drivare och nya drivrutiner går ju så snabbt för dem.

Ärligt talat så är ATI djäkligt dåliga på linuxdrivrutiner. Men det kommer att ändra sig, nvidia har utmärkta drivrutiner och i och med att Linuxanvändarna blir fler och fler kommer ATI till slut att prioritera Linux-drivrutiner högre, annars förlorar de kunder till nvidia. Med tanke på att Linux redan passerat/kommer passera (beroende på vilken analytiker man lyssnar på) Mac OS X som det näst största skrivbords-os:et kommer nog ATI relativt snart börja förbättra sin Linux-drivrutinsavdelning.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Jag hade hållit med dig om projekt som gnome inte hade funnits. De sätter användarvänligheten före tekniska finesser.

Jo, fast gnome gör det istället på bekostnad av funktionalitet. Då gillar jag KDE bättre, tyvärr inte lika snyggt, men man kan ställa in mer som man vill ha det.
Men ingen av dem stödjer im-wheels funktionalitet i ett vettigt ui och grafisk partitionshanterare lyser med sin frånvaro(jag vet att det finns nåt separat program som swka klara det, men jag har ite fått det att fungera i gentoo)

Förhoppningsvis blir det bättre med tiden, men då måste också en stor del i mentaliteten i communityn ändras tror jag. Idag så är linux närapå obrukbart utan konsolen om man vill utnyttja sin dator till fullo.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Jag tror att linux kommer att få ett rejält skut frammot på desktop när microzoft ska lansera sitt palladium i longhorn. För då kommer alla svennson familjer villja använda linux eller något annat OS för att dom inte kan köra sina piratkopierade spel och program. Jag själv längtar nästan till longhorn för å då se när microsoft har gått för långt och kanske börjar in se det själva

Visa signatur

8D

Permalänk

Sebastianj:

Konsollen, bash, tcsh, med mera anser jag vara en av de stora fördelarna med unixsystem. Det är förstås så att alla inte gillar den typen av interaktion med datorn, men linux är kanske heller inget system för var man. Det bekommer inte mig dock, jag ser inte världsherravälde som ett självändamål för Linux. De som gillar det och kan hantera det använder det. Övriga kan välja ett system som de (tror att de) kan hantera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Såklart, började med linux som primärt desktop os 98 också, men växte ifrån det med tiden, nu vill jag ha system som jag slipper pilla med.
Och jag lovar dig, du måste pilla mer med gnu/linux än vad du gör med OS X

Jag hävdar fortfarande att det beror på vad man vill göra med Linux om man måste pilla eller inte, jag pillar väldigt lite och vill jag installera något program skriver jag bara 'emerge programnamn' och tar en kaffe.

Men som sagt, smaken är olika, jag har inte "växt ifrån" Linux, utan snarare gillar jag det mer och mer för varje år som går. När jag började läsa Datavetenskap 98 trodde jag inte att jag skulle kunna jobba med Linux, men nu känns det som om det finns en hel del jobb och företagen man pratar med uppskattar att man kan Linux och till och med frågar efter det i sina platsannonser.

Jag skulle vilja testa OS X under en lite längre stund, men så länge hårdvaran är så dyr blir det nog inte av. Jag tänkte köpa en PowerBook för några år sedan (med OS X), men eftersom jag kunde få en Toshiba som var bättre utrustad och betydligt kraftfullare till halva priset, gick det inte att motivera att köpa PowerBook:en.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem

Skillnaderna i widows kan ju inte heller påstås vara så stora.

Tex så är Win32 API ganska likt från NT4 framåt, skiljer lite multimedia funktioner m.m.

Men allt beror ju på hur du definerar ett OS.
Typ DX? kan ju ses som ett externt biliotek eller som en del av kerneln...
Att de slängde på lite lull lull i grafiken till XP betyder ju inte mycket.

Det är ju förändringarna man inte ser som är de viktiga.

De som använder Linux har redan i stort sätt allt de behöver av ett OS för att göra ett effektivt jobb.

gcc, make osv fungerar ju redan näst intill perfekt, så det finns egentligen inga behov av något nytt, endast lite små uppdateringar av de befintliga programmen samt att Linux kärnan har stöd för ny hårdvara.

Att få över den vanliga användaren till Linux bryr sig inte Linux kernel folk om.
kärnan har ju inget med hur installationer, utseende osv.. att göra.

De är ju upp till distributörer så som tex Mandarke som försöker locka vanliga användare till Linux att göra bra installationsprogram etc...

Microsoft försöker ju skapa något revolutionerade med tex Win FS och (kommer inte ihåg vad det heter) för att köra program helt skyddade och ha någon form av authetisering av dem så att piratkopier och virus inte kan köras. Men detta är saker som "vi" inte vill ha, allt är i stort sett gratis i Linux världen och det finns inga (nja) virus. Win FS är det många som är kritiska till eftersom det egetligen inte är ett filsystem överhuvudtaget.
(Win FS är för övrigt uppskjutet till 2010)

Förutom lite mer lull lull som tex transparens så har ju Longhorn inget nytt att komma med. Vad det gäller 'Blackcomb' så finns det ingen info om det, men det verkar i stort sett dött på nya saker i MS världen också. (De kanske grejer grammatiken riktigt bra i office snart lr nått)

Frågan är vad du vill ha?
Tex:
Att datorn klarar av att FÖRSTÅ språk.
Datorn kan läsa dina tankar och utföra det du tänker.
osv...

Men detta har inget med kärnan i OS:et att göra, utan nya program. Unix kärnor från tidigt 80-tal är ju fortfarande aktuella.

Efter multitasking har det i stort sätt inte kommit något nytt i OS väg och det är ca 30 år sedan. Bara för att du har lite grafik ovan på betyder inte det att det är samma kärna i botten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Jag tror att linux kommer att få ett rejält skut frammot på desktop när microzoft ska lansera sitt palladium i longhorn. För då kommer alla svennson familjer villja använda linux eller något annat OS för att dom inte kan köra sina piratkopierade spel och program. Jag själv längtar nästan till longhorn för å då se när microsoft har gått för långt och kanske börjar in se det själva

Du måste inse att svenssons inte kommer bry sig om tcpa sålänge inte siba, office och alla andra återförsläjare säger åt dem. De konsumerar det sin finns för dem. TCPA är inte så farligt som många vill påstå och det kommer säkert inte ens påverka så mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Jag hävdar fortfarande att det beror på vad man vill göra med Linux om man måste pilla eller inte, jag pillar väldigt lite och vill jag installera något program skriver jag bara 'emerge programnamn' och tar en kaffe.

Men som sagt, smaken är olika, jag har inte "växt ifrån" Linux, utan snarare gillar jag det mer och mer för varje år som går. När jag började läsa Datavetenskap 98 trodde jag inte att jag skulle kunna jobba med Linux, men nu känns det som om det finns en hel del jobb och företagen man pratar med uppskattar att man kan Linux och till och med frågar efter det i sina platsannonser.

Jag skulle vilja testa OS X under en lite längre stund, men så länge hårdvaran är så dyr blir det nog inte av. Jag tänkte köpa en PowerBook för några år sedan (med OS X), men eftersom jag kunde få en Toshiba som var bättre utrustad och betydligt kraftfullare till halva priset, gick det inte att motivera att köpa PowerBook:en.

Du kanske skulle tänka över att testa OSX nu, priserna på macarna har sjunkit mycket senaste åren och ibookarna är fruktansvärt billiga. Men du har nog tid på dig att testa det i ditt liv.
Once you got taste for the apple, you will never look back

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Konsollen, bash, tcsh, med mera anser jag vara en av de stora fördelarna med unixsystem. Det är förstås så att alla inte gillar den typen av interaktion med datorn, men linux är kanske heller inget system för var man.

Nä, det tror inte jag heller. Jag hoppas dock på att haiku os förverkligas, då det är mer likt windows/macos och jag gärna kör opensource om det är möjligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Det bekommer inte mig dock, jag ser inte världsherravälde som ett självändamål för Linux. De som gillar det och kan hantera det använder det. Övriga kan välja ett system som de (tror att de) kan hantera.

Inte alla håller med dig på den punkten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
TCPA är inte så farligt som många vill påstå och det kommer säkert inte ens påverka så mycket.

Beror väl på hur mycket piratkopierat man kör.
Men du har rätt i att vissa klart överdriver effekterna, som till exempel att man inte skulle kunna utveckla egna program och dylikt.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde

Såklart, började med linux som primärt desktop os 98 också, men växte ifrån det med tiden, nu vill jag ha system som jag slipper pilla med.
Och jag lovar dig, du måste pilla mer med gnu/linux än vad du gör med OS X

Du kanske borde tänka på att alla inte har råd att slänga ut tusentals kronor på en ny dator, som dessutom har en helt annan arkitektur än vad man kört hela sitt liv. Och har ingen polare/familjemedlem/jobbarkompis OSX, så känns det väl inte riktigt värt att slänga ut 10 papp på något man inte ens testat?
Men jo, numera kostar iBooksen bara 9k med csn-rabatten, men sen ska man ha mera minne osv och kanske en lite större hdd, och då kommer det lätt upp i en 12k.
Utan jobb, och om ens enda inkomstkälla är studiebidraget så tar det ungefär ett år att skrapa ihop till den där iBooken ...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Du kanske skulle tänka över att testa OSX nu, priserna på macarna har sjunkit mycket senaste åren och ibookarna är fruktansvärt billiga. Men du har nog tid på dig att testa det i ditt liv.
Once you got taste for the apple, you will never look back

OS X ger jag inte mycket för, men det finns hopp för PPC.
http://www.ppcnerds.org/Article259.html

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
OS X ger jag inte mycket för, men det finns hopp för PPC.
http://www.ppcnerds.org/Article259.html

Beror väl på hur mycket man vill pilla.
Fast det är väl rätt onödigt att köpa ett ppc-system för att köra Linux. De är ju knappast billigare, det som gör det värt är ju OSX och dess mukvara.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Project Utopia är väl ganska revolutionerade. HAL, Dbus, Inotify, Gamin, Mono, Beagle, Gnome Storage är alla väldigt intressanta projekt. Målet är att det ska vara enklare att använda en Linuxdator än en Windowsdator. Rent praktiskt kommer det att innebära att man ska kunna plugga in allt och det ska bara "funka".

Freedesktop kommer leda till väldigt mycket standardisering. De kommer att definiera en standardbas för distar så att det ska bli enklare att installera program (ungefär som Windows fungerar). De kommer även att definiera standarder för skrivbord så att KDE och Gnome kommer bli mycket mera integrerade.

Dessa projekten är naturligvis inte beroende av linux eftersom det bara är en av flera open source kernels, men linux har idag bäst stöd för dessa projekt.

Detta låter ju riktigt intressant, hoppas det blir bra

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Avstängd

Angående installera program i Windows är det fan inte lätt, det är mycket mycket lättare i Linspire/Xandros/SuSE/VidaLinux än vad det någonsin har varit i Windows!

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj

Men ingen av dem stödjer im-wheels funktionalitet i ett vettigt ui och grafisk partitionshanterare lyser med sin frånvaro(jag vet att det finns nåt separat program som swka klara det, men jag har ite fått det att fungera i gentoo)

Har du missat cfdisk ?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj

Men ingen av dem stödjer im-wheels funktionalitet i ett vettigt ui och grafisk partitionshanterare lyser med sin frånvaro(jag vet att det finns nåt separat program som swka klara det, men jag har ite fått det att fungera i gentoo)

Din favoritdistribution SUSE har en Yast2-modul för partitionering

Visa signatur

Credo certe ne cras