Radeon x800 XL - ATis revansch?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
och hur många röstar på M i sverige? i en mätning idag? vad det nu har med graffe att göra.

men iaf det är bra att ATI trycker på framtiden!

ATI trycker inte på framtiden.. PS 3.0 någon som tyckte det var onödigt ....

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Tar tillbaka mitt uttalande o skäms ...
En sak förstod jag inte vilka är det som har dom återstående 11% av marknaden efter intel,ati o nvidia..
Fattade inte häller hur intel kunde ha 39% av marknaden ...

Ps litar inte på x-bit labs , avfärdar detta som propaganda..

Att du inte förstår får väl ändå anses vara en av ganska dålig anledning till att avfärda det som propaganda.
Som redan nämnt så är Intel enorma på marknaden för integrerade kretsar vilket gör att de håller 39% av marknaden.

De saknade 11% kan förklaras med att det finns fler tillverkare. Bland de mer kända har vi ju Matrox, S3 och XGI, varav iallafall Matrox och S3 har varit något så när framgångsrika periodvis på specifika marknader.
SiS vet jag inte om de producerar kretsar längre, men har för mig att de har gjort det iallafall.

Finns säkert fler om man gräver lite.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Många verkar ha något emot PCI-Express gentemot AGP vilket jag inte kan förstå. Det ger ingen prestandaskillnad gentemot AGP, korten är dyrare dagsläget och nytt moderkort behövs. Ok, så brukar det vara när nya tekniker lanseras, men tids nog så kommer det att behövas ändå. Vi ser redan fördelar som dykt upp tex möjlighet att köra korten i SLI. Att få EN standard för instickskort och tilläggskomponenter som RAID-chip på moderkort osv är mycket bra och välbehövligt då flera komponenter idag överstiger PCI-bussens delade 133 MB /s. Är det snålheten som talar eller vad är problemet?

Finns det i övrigt några tester som visar att X700XT inte skulle vara snabbare i HL2 än 6800GT för er som inte litar på xbitlabs "propagandatester" ? Tycker själv att nVidias 6800-serie är ett bättre köp än ATis nuvarande produkter, frånsett nylanserade X800XL som ju har ett oslagbart pris i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
vad marknaden vissar så kommer Nvidias grafikkort att kosta mycket mindre nästa år i början av jan o feb så ati skämmer ut sig själv genom att paper lansera kort ...
Hoppas på samma undergång som Vodoo för deras dumheter ..
DVS att nvidia köper upp ATI ..

AA, det måste ju va bra för konkurrensen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady

tänkt på konsoler vad sitter där..

En liten fågel viskade i mitt öra att nästa generations xbox kommer med ATi grafikchips. Det kan vart ps(3), minns inte riktigt.

Mvh dabean

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaq
Många verkar ha något emot PCI-Express gentemot AGP vilket jag inte kan förstå. Det ger ingen prestandaskillnad gentemot AGP, korten är dyrare dagsläget och nytt moderkort behövs. Ok, så brukar det vara när nya tekniker lanseras, men tids nog så kommer det att behövas ändå. Vi ser redan fördelar som dykt upp tex möjlighet att köra korten i SLI. Att få EN standard för instickskort och tilläggskomponenter som RAID-chip på moderkort osv är mycket bra och välbehövligt då flera komponenter idag överstiger PCI-bussens delade 133 MB /s. Är det snålheten som talar eller vad är problemet?

Jag tror som du redan antog, att det beror på snålhet. Såhär i början när en ny teknik ska introduceras tycker jag att det hade varit trevligt om de hade tryckt upp både PCI-E och AGP kort i ungefär samma utsträckning så att de som sitter på moderna datorer med moderkort för AGP inte behöver köpa nytt moderkort för att kunna köpa grafikkort.
Så är det ju i princip i dagsläget. Jag tror att många med mig tycker det är aningen surt att tillgången för AGP-kort är så pass mycket mindre än för PCI-E.
Men, är man i det läget att datorn skall uppgraderas är ju ett moderkort med PCI-E ett givet val.

Visa signatur

saliga äro de förnäma

Permalänk
Medlem

Snålhet? Trevligt? Ehh välkommen till vinstdrivande företagens värld.

Det finns redan massor alternativ för de som har AGP i alla prisklasser. Och XL skall som sagt troligtvis kunna köras med brygga.

Sen kommer det alltid ngn slags erbjudanden med reducerade priser när nya tekniker införs, oavsett om det är grafikkort eller mobiltelefoner eller vad det nu är.

Permalänk
Medlem

Ska man lite till filosoferna så är det tydligen så att endast idévärlden kan vara perfekt, men det behöver väl inte innebära att man inte kan sträva efter att nå dit?

Jag försökte bara förklara varför det finns en del missnöje kring PCI-E.

Skål! Nu är det fest.

Visa signatur

saliga äro de förnäma

Permalänk
Medlem
Permalänk

Självklart är det ju namnet som stör, AGP låter ju som nån "riktig" grej, medans PCI- Express låter som nån moped från 1976.

Bihang: Hela den här diskussionen om vem som är störst på marknaden och vem som köper upp vem är ganska orealistisk faktiskt, det handlar inte om vem som har mest marknadsandelar eller säljer mest, det handlar om vem som har mest pengar, och störst lust att expandera/spara. Ni kan alla köpa upp ATi om du har tillräckligt med pengar.

Och det är en åsikt.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!