Permalänk
Medlem

Jag har då inga problem att sova med min "burk" iaf. Om en tyst dator är viktigt för en är ju laptop det ultimata. Min hörs inte ens när jag lägger örat mot den. Ingen fläkt till processorn och 4200rpm-hårddisk

Permalänk
Medlem

Dom flesta nya laptops är inte tysta alls. Små fläktar som snurrar snabbt tjuter på ett vansinnigt irriterande sätt och det är alltför vanligt bland dagens laptops, tom bland Centrinolaptops. Diskarna är iofs tysta, men dom kan man ha i en stationär också om man nu vill. Fast då blir den stationära seg som en laptop också.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan tipsa om att ryssarna redan lagt vantarna på ett förserie-exemplar:
http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/zalman-tnn500a...

Mer info och många fina bilder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izomatic
Men iom att chassit inte har några fläktar är det väl helt tillslutet, med dämpningsmattor på ALLA sidor på insidan lär inte en tyst hårddisk låta nånting.

Nae, finns till och med platser frö 120 mm fläktar.

Sen är det väl hål i golvet för att det ska bli lite luftflöde i lådan även utan någon fläkt då varm luft stiger ur lådan och ny kall luft kommer underifrån.

Tror det var så i alla fall men jag kan ha blandat ihop det med något annat chassi.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Kan tipsa om att ryssarna redan lagt vantarna på ett förserie-exemplar:
http://www.xbitlabs.com/articles/ot...n-tnn500af.html

Mer info och många fina bilder

De använde ju inte de där "Rear-mount Thermal Blocks (ZM-RTB1)."
Sen tycker jag att det är rätt konstigt hur man kan skriva en artikel på 12 sidor om ett passivt chassi utan att ens nämna ljudnivån

Permalänk
Hedersmedlem

ZM-RTB1 var antagligen inte färdiga när de skrev artikeln. Min teori

(artikeln publicerades för ett par veckor sedan)

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att köpa en 8Gb Compact Flash kort (kostar ca 8lax) och en compact flash till IDE adapter och stoppa in i sitt zalman chassi så har man en dator helt utan rörliga delat, dvs helt ljudlöst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eruku
Det är ju bara att köpa en 8Gb Compact Flash kort (kostar ca 8lax) och en compact flash till IDE adapter och stoppa in i sitt zalman chassi så har man en dator helt utan rörliga delat, dvs helt ljudlöst

Om du inte gör något smålistigt vad gäller CF-kortet lär du ta död på det rätt kvickt...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ingen som minns dessa ljudhuvar man såg på 1980 och 1990 talet ?
Nu när datorerna kräver mycker mer kylning så borde det vara ännu mer aktuellt !
Enklare att ställa in datorn i en stor låda med en ljudsluss och dämpade väggar isf..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.